
Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Vetelin tänään vesisateessa moottoritiellä.Mukana tulleet Uniroyalin vesikelirenkaat vaikuttava aivan toimivilta vähän ajettuna.Kun soppaan lisätään tunnokas ohjaus(tehostamaton ohjaus)on meno sateellakin maittavaa.Teiden varsilla näkyi yllättävän paljon kuukahtaneita autoja-lieköhän kosteushäiriöitä sytytyslaitteissa?110:ssa ei ole ainakaan virranjakajaa,joka voisi kerätä kosteutta.Yksi ongelma on kesälläkin takalasin huurtuminen silloin kun on tullut autoon märissä vaatteissa.Siihen olisi yksi ratkaisu-ilmastointi,joka on kuulema varsin haluttu lisälaite nykyautoissa-että näillä eväillä eteenpäin 

Jep nuo unirojaalit ovat hieman liiankin hyvät renkjaat sateella......... olin nimittäin II-vaiheen liukkaan radalla ajamassa ja sai tehdä töitä todella että lähti edes vähän liukuu.......
Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~
Kehä ykkösellä oli tänä iltana tutka.Poliisit pysäytteli Myllypuron kohdalla ylinopeutta ajavia.Katsoin omaa nopeusmittaria-se näytti nollaa!Vastahan se oli toiminut kun moottoritiellä vasta olin ajanut sataakymmentä.mittarin mukaan.Nollasin trippimittarin,se jäi näyttämään nollaa.Samoin kilometrimittari.Lieköhän vaijeri irronnut tai vaijerin sisus katkennut.Täytyy lisätä vikalistaan joka alkaa olla huomattava!
Mittaristosta......
Eli jos sulla on se vanhan mallinen eli trippi on pyörivin numeroin niin sillon on vaijeri mutta jos sulla on digitaalinen kilometri/trippi mittari niin sillon se on sähköimpulssinen järjestelmä eli laatikon päässä on ilmpulssi anturi josta kähtee kolme johtoa......
Eli jos sulla on se vanhan mallinen eli trippi on pyörivin numeroin niin sillon on vaijeri mutta jos sulla on digitaalinen kilometri/trippi mittari niin sillon se on sähköimpulssinen järjestelmä eli laatikon päässä on ilmpulssi anturi josta kähtee kolme johtoa......
Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~
Matka/nopeusmittari yleensä toimii matkan alkupäästä kun auto on seissyt jonkun tunnin.Muutaman kilometrin ajon jälkeen se voi näyttää nollaa.Pitää laittaa maininta asiasta huoltoraporttiin.Kun nostaa korjaamolla etupyörät ilmaan ja vitosen sisään niin eiköhän ala matka taittua!
Tänään havaitsin kovien sateiden jälkeen,että kuljettajan lukon haitat toimivat hieman karheasti.Olikohan sade liuottanut rasvat pois.Asia on helppo korjata.
Yhden havainnon olen tehnyt puhaltimen toiminnassa.Kun ajaa terävän kuopan yli niin puhaltimen pyörintänopeus laskee tärähdyksen aikana palatakseen taas normaaliksi.Ilmiön havaitsee kun ajaa tasaiselta asfaltilta reunakiven yli toiselle tasolle,joka on alempana/ylempänä.
Joillakin on kuulema mennyt lämmityslaitteen kenno rikki.Se on hankalassa paikassa.En tiedä testaavatko ne tehtaalla kennon tiiveyden.Ainakin jäähdyttimet testataan yleensä 0,5 kp/cm2 ylipaineella.Kuvitellaan tilanne,että auto keittää termostaatin jumittumisen takia-tästä voi olla seurauksena lämmityslaitteen kennon vaurio.Mutta onpa sitä sattunut paremmissakin piireissä:Joissakin VW:n henkilöautossa on vastaavassa tilanteessa haljennut lämmityslaitteen kenno sylkäissyt kiehuvat vedet apukuskin jalkatilaan!
Tänään havaitsin kovien sateiden jälkeen,että kuljettajan lukon haitat toimivat hieman karheasti.Olikohan sade liuottanut rasvat pois.Asia on helppo korjata.
Yhden havainnon olen tehnyt puhaltimen toiminnassa.Kun ajaa terävän kuopan yli niin puhaltimen pyörintänopeus laskee tärähdyksen aikana palatakseen taas normaaliksi.Ilmiön havaitsee kun ajaa tasaiselta asfaltilta reunakiven yli toiselle tasolle,joka on alempana/ylempänä.
Joillakin on kuulema mennyt lämmityslaitteen kenno rikki.Se on hankalassa paikassa.En tiedä testaavatko ne tehtaalla kennon tiiveyden.Ainakin jäähdyttimet testataan yleensä 0,5 kp/cm2 ylipaineella.Kuvitellaan tilanne,että auto keittää termostaatin jumittumisen takia-tästä voi olla seurauksena lämmityslaitteen kennon vaurio.Mutta onpa sitä sattunut paremmissakin piireissä:Joissakin VW:n henkilöautossa on vastaavassa tilanteessa haljennut lämmityslaitteen kenno sylkäissyt kiehuvat vedet apukuskin jalkatilaan!
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Lisää vikoja!
Tänään syttyi "check the engine"-valo palamaan.Tietenkään se ei sammu,ennenkuin on käynyt takuuhuollossa kuittaamassa.Vikalistaksi tulee seuraava,ellei lisää ilmene:
-hölskyvä etuvilkun lasi
-katkennut huohotinputken klemmari (korjattu nippusiteellä)
-kaksi kertaa puhjennut vesiletku (vaihdettu itse uuteen,sillä täytyyhän autolla päästä ajamaankin)
-sähköikkunat ei takana toimi
-Matka/nopeusmittari ei toimi jos edellisestä ajosta on alle neljä tuntia tai matka kestää yli 10km.
-käsijarrun lukitusnupin toiminnassa häiriöitä
-musta maali irtoaa kynnyskoteloista
-välikaukalon suojatulppa kadonnut
-"check the engine"-valo palaa
Aikaisemmin korjatut viat:
-keskuslukot kaksi kertaa
-kaasupumput vaihdettu takaluukkuun
-automaattisen lämmityslaitteen säädön korjaus
-"check the engine"-vaihdettu jokin päästöihin liityvä venttiili
Eli takuuseen korjattavia vikoja on tullut aina yksi 730km jälkeen!Olen jostakin lukenut,että Juri Gagarinia on hieman pelottanut lähtiessään kiertämään maapalloa ensimmäisenä kosmonauttina.Olisikohan hänellä aikaisempia kokemuksia Neuvostoliittolaisista kulkuvälineistä!
-hölskyvä etuvilkun lasi
-katkennut huohotinputken klemmari (korjattu nippusiteellä)
-kaksi kertaa puhjennut vesiletku (vaihdettu itse uuteen,sillä täytyyhän autolla päästä ajamaankin)
-sähköikkunat ei takana toimi
-Matka/nopeusmittari ei toimi jos edellisestä ajosta on alle neljä tuntia tai matka kestää yli 10km.
-käsijarrun lukitusnupin toiminnassa häiriöitä
-musta maali irtoaa kynnyskoteloista
-välikaukalon suojatulppa kadonnut
-"check the engine"-valo palaa
Aikaisemmin korjatut viat:
-keskuslukot kaksi kertaa
-kaasupumput vaihdettu takaluukkuun
-automaattisen lämmityslaitteen säädön korjaus
-"check the engine"-vaihdettu jokin päästöihin liityvä venttiili
Eli takuuseen korjattavia vikoja on tullut aina yksi 730km jälkeen!Olen jostakin lukenut,että Juri Gagarinia on hieman pelottanut lähtiessään kiertämään maapalloa ensimmäisenä kosmonauttina.Olisikohan hänellä aikaisempia kokemuksia Neuvostoliittolaisista kulkuvälineistä!

Laskeskelin,että jos minä pidän Ladaani 10 vuotta ja ajan sillä 20 000km vuodessa,niin siihen ehtii tulla 274 korjattavaa vikaa muitten perushuoltojen lisäksi jos vikatiheys ei laske.Eli joka toinen viikko korjaamolla.En tiedä mihin ketjuun Delta-auto kuuluu-jos sieltä saisi vaikka bonuksia.Ainakin hiusväriaineet he voisivat antaa ilmaiseksi,sillä tässähän rupeaa tukka harmaantumaan ennen aikojaan. 

Omassa satakympissä tuli 10tkm täyteen eikä vikoja tai ongelmia ole ollut. Ikävää että joillakin ongelmia tulee vastaan, mutta näin taitaa olla kaikissa merkeissä. Eräs hinurikuljettaja kertoili että Renaulteja, Citroeneja, Peugeoteja ja Volvoja on jatkuvasti kyydissä mutta Ladoja ei. Tekniikka parantaa turvallisuutta mutta tuo ongelmia. Deltalla on vain naurettavan lyhyt takuu, Saksassa takuu on 3 vuotta mutta siellä saakin ohjaustehostimen ja ilmastoinninkin lisävarusteena ja lada.de -sivuilla on hauskoja Lada-mainoksia nähtävillä!
Toivotaan ettei lisää murheita ilmaannu takuun loputtua ja auto pelaa ja kulkee hyvin! Ainakin 16v 110 kulkee todella mukavasti oli sitten soratiellä tai moottoritiellä.
Toivotaan ettei lisää murheita ilmaannu takuun loputtua ja auto pelaa ja kulkee hyvin! Ainakin 16v 110 kulkee todella mukavasti oli sitten soratiellä tai moottoritiellä.
No nyt se "check the engine"-valo sammui oltuaan päällä noin kymmenen kilometrin matkalla.Täytyy ilmoittaa asiasta,josko siitä olisi jäänyt dataa tietokoneen muistiin.Ehkä ei mitään vakavaa.Muutenkaan Ladan varoitusvaloihin ei kannata suhtautua kovin vakavasti.Esimerkiksi turvavyön kiinnittämättömyydestä varoittava varoitusvalo sammuu oli turvavyö kiinnitetty vai ei.Turvavyön yhteydessä en ole nähnyt mitään anturia vastakappaleessa,mistä varolaite saisi ohjauksen.Lisäksi muissa kuin kuljettajan istuimissa pitäisi olla tunnistimet,jotka ensin havaitsevat sen istutaanko istuimella vai ei.Eilen iltahämärissä havaitsin mittariston taustavalon kirkkauden vaihtelevan tärinän vaikutuksesta.Syynä on mittariston jännitteen säädöstä huolehtiva potentiometri,jonka rungossa oleva reikä josta potentiometrin säätöakseli kulkee on väljä.Kun potentiometrin nuppi tärisee niin potentiometrin liukukontakti lankavastuksessa voi saada kosketuksen lankavastuksen seuraavaan tai edelliseen kierrokseen ja näin jännite hieman muuttuu.Ratkaisuna voisi olla asettamalla esimerkisi pehmyttä huopaa potentiometrin alle tärinää vaimentamaan.
Tosiaan vikoja ja häiriöitä on ollut aivan riittävästi.Ehkä yksi selitys sille,että on paljon uudenkarheita satakymppejä vaihdossa juuri minunkin
kokekemieni "maanantaikappaleiden"kauhuvaikutukset takuuajan päättyessä.Tällaisesta vaihdokista voi saada todella rahalle vastinetta sen ostaessaan.Nykyautoissa kun monimutkainen tekniikka lisääntyy,lisääntyy myös vikojen määrä jos vikatiheys per osa pysyy ennallaan.Tästä on ollut lehdissäkin kirjoittelua.Tällä perusteella hinausliikkeillä on loistava tulevaisuus!
Tosiaan vikoja ja häiriöitä on ollut aivan riittävästi.Ehkä yksi selitys sille,että on paljon uudenkarheita satakymppejä vaihdossa juuri minunkin
kokekemieni "maanantaikappaleiden"kauhuvaikutukset takuuajan päättyessä.Tällaisesta vaihdokista voi saada todella rahalle vastinetta sen ostaessaan.Nykyautoissa kun monimutkainen tekniikka lisääntyy,lisääntyy myös vikojen määrä jos vikatiheys per osa pysyy ennallaan.Tästä on ollut lehdissäkin kirjoittelua.Tällä perusteella hinausliikkeillä on loistava tulevaisuus!
Juuri kehumani "check the engine"-valo syttyi palamaan.Takaa on parina päivänä kuulunt ihmeellistä kolinaa.Syyksi paljastui takaspoilerin kiinnitysmutterit,joista kaksi oli niin löysällä että niitä pystyi käsin kiertämään.Kiristin mutterit ja kolina loppui.Jos haluaisi ratkaista ongelman lopullisesti niin voisi käyttää ruuvilukitetta tai ostaa teflon renkaalla varustetut lukitusmutterit.
Helmakoteloiden maali???
Kuinkas monella 110:n omistajalla on kulunut maalipinta puhki siitä takaoven alta helmasta???
Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~
Tänään taas "check the engine"-valo sammui kun moottori oli saavuttanut noin 70 asteen lämpötilan.Nopeus ja matkamittarikin pelasi vielä kun oli ajettu vielä vähän.Kunpa saisin tuon vilkkuvalon vielä sammumaan.Kävi mielessä nopeusmittarista,että olisikohan sen liittimet saaneet kosteutta glykolikylvystä vesiletkun rikkouduttua?