1500 Combi DeLuxe case closed

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Kottero on haiskahtanut viime aikoina voimakkaasti bensalle mutta en ola laiskuuttani jaksanut sille mitään tehdä, tuumasin vain että näillä helteillä bensat höyrystyy kohokammiosta, kun moottori käy muutenkin melko kuumana. :roll:
Rupesin kuitenkin tutkimaan, mistä moottori työntää törkyä oikealta puolelta niin että sitä oli rintapellissä ja lokasuojassa asti.
Kaasuttimen seutua tutkaillessa huomasin putsarikotelon keikkuvan ja arvioin sen olevan irti, mutta kannen avattuani huomasin, että kotelo on kyllä hyvin kiinni kaasuttimessa, mutta siitä oli kansi löysällä. :shock: Bensaa on siis läikkynyt kohokammiosta eikä haihtunut. Flekti on sitten puhaltanut sitä pitkin ja tahrinut paikkoja. Kiristelin kamppeen kuntoon ja jynssäsin vähän paskoja vähemmäksi.

Lataus tuntuu olevan kunnossa mutta akku taitaa olla kohta poisheitettävää rojua, sinne meni melkein litra vettä. Jospas tuolla vielä tämän kesää sahuuttaa ja ensi suveksi sitten hommaisi uuden patterin.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Tänään piti taas vartin pysähdyksen jälkeen sahuuttaa ja patterista loppui potku siihen. Vaihdoin toisen paremman akun ensi hätään. Lataus tuntuisi kuitenkin olevan vielä jotenkuten tolkussaan.

Vaivalloisemmin tuo kyllä kuumana tuntuu pyörittävän, olisiko nyt ollut ihan vaan virran vähyyttä vai nahniiko männät pytyissä kun se on kyllä lämpimänä raskaampi veivatakin?
Täytyisi kyllä laittaa startillekin lämpökilpi takaisin, kun se tahtoo kuumalla koneella naksutella.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Jonkun verran laiskemmin tuo paikallaan ollut laturi tuntui latailevan kun pyyhkijätkin hinkkasi niin laiskasti.
Purin sitten päreiksi sen laturin josta katkesi se kiristyspultti. Vaihdoin toisesta öljyisestä ja viallisesta laturista siihen etuosan, johon laitoin tästä ehjän laakerin. Putsasin ja kasasin kapineen ja vaihdoin paikalleen. Nyt pyyhkijätkin viuhtovat joutuisammin ja latausmittari paukuttaa taas rajoittajaan.

Siellä alla rymytessä pällistelin taas öljyvuotoja, takastefastahan tuo taitaapi itkeä ja valuttaa sitten kytkinkopan välistä lootan sivuja pitkin. Pakoputki saa tietty osansa ja auton alta kumpuaa välillä palaneen käryä. Rusikoin moottorin takapeltiä vähän paremmin paikoilleen ja ruuvasin sitä tiiviimmin kiinni kytkinkoppaan pakoputken kohdalta, josko enemmät öljyt valuisivat nyt kytkinsylinterin puoleisesta nurkasta eikä pakoputken päälle... :idea:
Huomasimpa siinä touhutessahi vielä että lattian pitkittäispalkin sivuunkin on ruostunut reikä. Täytyypi tilkkiä se joskus ennen ensi kevään katsastusta.

Ja kun nyt siellä alustassa kerran tuli kellittyä, niin rasvailin samalla vauhdilla alapallotkin ja tökin vähän jarrupalojen tappeja, eivät ole nekään näköjään juuttuneet.

Niin ja molskautinhan mie sinne moottoriin tietty liki litran mineraalia tielle noruneiden tilalle.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Jarrutellessa on edestä kuulunut jonkinmoista rohinaa jonka olen paikantanut oikeasta etupyörästä kuuluvaksi. Nappasin tuossa äsken etupyörän irti ja rapistelin palat poies, mitään ei ollut ainakaan irrallaan, mutta levyn reunassa oli sen verran ruosteröpöä että se siellä taisi rohistella. Laitoin porakoneeseen pikkuruisen hiomakiven ja rivuutin sillä ruosteröpöt pois. Mittasin samalla vauhdilla ohuen näköisen levyn ja se oli reilun seitsemän milliä paksu, kun jotain yhdeksän pitäisi olla. Levy on muuten hyvä joten olkoon nyt vielä siellä, täytyy katsella joskos noissa ropposissa on vähän paksumpia niin voisi vaihtaa joskus.
Putsasin ja rasvasin tapit uudelleen ja kasasin hilut.
Ja sama savotta vasemmalle. Yhtä lailla kulunut laikka oli sielläkin.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Aamulla pyyhkiessäni lumiharjalla vaahteranlehtiä katolta, huomasin kuinka paskainen kottero oikeastaan olikaan. Pesin sitten pesuaineen kanssa koko katiskan ensimmäistä kertaa sen jälkeen kun maalasin sen. Kylläpä on taas selvästi valumat ja siveltimenjäljet näkyvissä.

Etupyörä taas rohisee jarruttaessa vieläkin.
Voihan pyöränlaakerikin tietysti jyristä jarruttaessa normaalia enemmän, mutta kun sitä eilen pyörittelin ja ravistelin niin eipä se sen huonommalta tuntunut kuin keväälläkään joten olkoon. Kun ei siellä selvää vikaa ole niin rohiskoon nyt sitten mokoma.

Huomiovalojen liittimien ja polttimoiden kontaktit roplasin vaihteeksi kunnolla puhtaaksi kun toinen piti taas nyrkillä sytyttää...
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Jonkun verran huonoa oli eilen käynti, joten tarkistelin tulppia ja johtoja sun muita sytytyseväitä. Tulpat oli tasaisen maitokahveen väriset eli vähän laihalla tuo käy, mutta kaikki ne sytyttää. Paukutin isoiksi kuluneet kärkivälit 0,7 milliin.
Kun nyin tulpanjohtoja irti, tuntui kun kolmonen ei olisi moksiskaan. Vaihdoin tulppienkin paikkaa mutta vika ei siirtynyt. Tuli epäilys että olisi jotain vikaa jossain.
Tänään mittasin kuitenkin puristuspaineet ja aika tasan kahtatoista baaria oli joka pytyssä, eli taitaa vaan nuo sytytysosaset olla jo roskiskamaa. Täytyy kevääksi hankkia sinne uusia osia, juuri nyt en enää viitsi kun kohta kesärengaskelit ja ajokausi loppuu. Ei se talvella hangessa uusia osasia tartte.

Säätelin sitä tyhjäkäyntiä nyt kaasarin ruuveista vähän paremmaksi, tyhjäkäynninsäätöruuvi on tainnut pyöriä taas itsekseen kiinni, kun sen ympärille lukitukseksi pakkaamani kaasuletkun pätkä oli jo niin hapero. Leikkasin uuden palan letkua ja pakkasin sen ruuvin holkiksi.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Kuuntelin tuossa männäviikolla että moottori raplattaa pienillä kierroksilla joltisesti. Koetin kiriä kettinkiäkin mutta eipä se siitä kummemmaksi tullut.
Tänään kurkkasin sitten kopan alle ja sieltähän oli ketjun ylälaahain irtaantunut ja pudonnut helisemään kettingin ja lohkon väliin. Ongin sen pois sieltä. Näkyipä olevan mallia tarvike, eikä ollut näköjään kovin vanhakaan, kun muovissa juuri ketjun puolella oleva made in italy-tekstikin oli vielä luettavissa. Laahaimen muovi oli hyvin kiinni metalliosassa, joka sen sijaan oli murtunut irti niistä korvistaan jolla se on kiinni kannessa.
Säätelin samaa vauhtia venttiileitäkin ja koetin käyttää moottoria kiristettyäni ketjun tiukalle mutta se rallattaa niin kovin ilman sitä laahainta että on se laitettava.
Rassasin jo pikkulohkosta alkuperäisen venäläisen laahaimen. Täytyy laittaa se huomenna paikalleen. Venttiilikoppa on melkoisen huono ja kiero ja tiiviste paska, joten otan nekin pikkulohkosta, kun siihen tuli viime vuonna ostettua uusi tiivistekin.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: 1500 Combi DeLuxe 1700cc

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Kannattaa hitsata siihen laahaimen korvien juureen sen verran heppejä, että ei heti pääse tippumaan. On niin onnetonta se pelti...

Mulla on motonjetin ylälaahain kestänyt jo 18 tkm ihan sellaisenaan, täytyy koputtaa puuta :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Eipähän tuohon orkkislaahaimeen tarvinne hitsata mitään, koska se on aivan ehjä ja melkoisesti tukevampaa tekoa kuin tuo italiantekele. Lienee tuon reilun satatonttua ajetun moottorin alkuperäinen mutta siinä on silti kulutuspintaakin vielä runsaasti. :idea:
Avatar
Voitto
Viestit: 187
Liittynyt: 11.3.2004 11:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1500 Combi DeLuxe 1700cc

Viesti Kirjoittaja Voitto »

Ihan mielenkiinnosta kysyisin että onko takavetoista latukkaa joskus valmistettu 1700 kaasarikoneella? Sellaistahan ei taida ainakaan koskaan olla ollut myynnissä Suomessa :?
Voitto
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: 1500 Combi DeLuxe 1700cc

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

takavetoista ei kai koskaan valmistettukaan 1700 kaasarilla, mutta Nivaa 1993-2004
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Aloinpa taikinoimaan sitä laahainta sinne.
Alemman korvakkeen jämä tietenkin lipsahti alas kun avasin ruuvin auki, vaikka yritin koukkia sitä samalla pois. Sain sen ongituksi rautalankakoukulla mutta ihmettelin jotta mitäs rojua siellä vielä on?
Voi v*tulla päähän! Apuakselinrattaan seutuvilla oli vielä yksi laahaimenraato! :shock: Siis ilmeisesti tätä italianrojua edeltänyt laahain. Se on siellä jauhaantunut ties kuinka ja kauan ja oli aika mielenkiintoinen ongittava...
Täytyy nyt katsoa taskulampun kanssa sinne ettei siellä ole enempää laahaimia... :idea:
Takaisin savottaan. :arrow:
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Pilkistelin halogeenin kanssa jakopäähän, eikä siellä sen enempää laahaimia tahi muuta irtaimistoa näkynyt olevan. Laitoin ehjän laahaimen paikoilleen ja rupesin kettinkiä kiristämään, mutta huomasin että kiristimestä on liikevara just lopussa. No eipä hätiä, kiristin kouraan ja tapinpäähän perinteisesti esabilla jatketta sen verran että piisaa. :idea:
Ja sitten vain kiuas kasaan ja löylyvä :arrow: Ja jopa siistiytyi sävel, vaikka emmie niiden venttiilinvälystenkään kanssa niin tuhannen tarkaksi ruvennut, kunhan tussaroin sinnepäin.
Jokke
Viestit: 105
Liittynyt: 6.10.2006 18:02
Paikkakunta: Olkkola, paikka jossa asuu villi ja vapaa kansa

Re: 1500 Combi DeLuxe 1700cc

Viesti Kirjoittaja Jokke »

Hyvä!! Lata meettinki kunnossa. Itellä kans rallattaa iloisesti ja putkikin kaipais paikkausta,mutta hiljaa hyvä tulee = muita kiireitä.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Kyyti ei ollut taas oikein tasalaatuista joten tuumasin tarkistaa kärjet, välys olikin hitusen nafti joten säätelin sinne sen 0,4mm. Tarkistin sitten virtakynällä perusennakkoa ja tuikku syttyi osapuilleen YKK-merkillä joten vähän oli myöhällä. Säädin siihen nyt semmoiset kuusi tai seittemän astetta, käynti parantui ja hyvin tuntuu taas rähjäävän nakuttamatta.

Säätelin siinä vähän kaasuvipujakin pitemmiksi, jotta pedaali putosi vähän alemmaksi, kun oli turhan paljon joutavata tilaa polkimen ja lattiamaton välissä vaikka kaasuläppä oli jo tapissa.
Vaihdoin vielä aikani kuluksi 2107:sta vähän pitemmän ryyppyvaijerin valmiiksi, jos talven aikana saisi soviteltua sitä veeperiäkin, sille kun ei tuo alkuperäinen vaijeri riitä. Ilmanputsari vaan antaa odottaa itseään, milloinkohan saisi aikaan... :roll:

Toissapäivänä sain vaihdetuksi paskaiset kytkinnesteetkin uusiin, johan nuo piti viime- vai toissakesänä vaihtaa. Jospas eivät sitten tulevana talvena mene niin kohmeeseen ettei auton liikuttelusta tahdo tulla mitään. :idea:
Vastaa Viestiin