Kokemuksia halvasta Samarasta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

[quote="Lada-Jussi"]

OPETUS
kytkin oli jo ilmeisesti aiemmin vaihdettu, mutta jokin "kotimekaanikko" oli tehnyt jotain väärin ja siitä syystä oli pettänyt, eli taas ei ollut auton vika vaan käyttäjän. Ei siis kannata tällaisiakaan hommia tehdä jos vaan tuntuu että "helposti se sinne heitetään"

quote]


niin ei kai se välttämättä kenenkään "syy" tarvitse olla, huonoa tuuriakin aina tarvitaan :wink: Tota kytkintä ei mielestäni oikein väärin pysty kasaamaan jotta se toimisi ollenkaan voihan jotain jäädä tietysti löysälle jne. Mutta se on totta, että "heittämällä" ei laiteta kunnolla mitään, itsekin nään "punaista" kun jotain työsuoritusta väheksytään ja kehuskellaan ettei siinä mene kuin "parikymmentä minuuttia". Kaikki vie oman aikansa jos ne kunnolla tehdään.

OPETUS
WYSKOWSKYN LAKI: Kaikki asiat on mahdollista panna kuntoon, jos niiden kanssa riittävän kauan nikerretään.

SCHMIDTIN LAKI: Kaikista asioista on mahdollista selviytyä, jos niiden parissa riittävän kauan käkerretään.
:wink:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Liian usein syytetään kotimekaanikkoja ja firmoissa ja varsinkin merkkikorjaamoissa on ne gurut jotka vain osaavat jotain. Väittäisin että mokia sattuu myös ammattilaisille. Ja toki osassa voi olla vika joka sitten rikkoo nopeastikkin jotain muutakin jos huono säkä iskee. Eikä siinäkään kotimekaanikko voi aavistaa tätä, mutta ei myöskään ammattilainen.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

veli alexei kirjoitti:Liian usein syytetään kotimekaanikkoja ja firmoissa ja varsinkin merkkikorjaamoissa on ne gurut jotka vain osaavat jotain. Väittäisin että mokia sattuu myös ammattilaisille. Ja toki osassa voi olla vika joka sitten rikkoo nopeastikkin jotain muutakin jos huono säkä iskee. Eikä siinäkään kotimekaanikko voi aavistaa tätä, mutta ei myöskään ammattilainen.
joo, voihan kotimekaanikkokin tehdä laatua jos on ammattilainen, firmassa on tietty se etu että sieltä voi vaatia takuuseen jos joku on tehty väärin. Korjaamojakin on monellaisia. Kyllä sellaiset autoalan gurut, joilla vankka kokemus ja on hyvät laitteet, ovat kuitenkin hyviä. Mutta jos tällainen mattimeikäläinen alkaa laittaa jotain niin kyllä virheriski kasvaa. Itse olen käyttänyt isommissa remonteissa Oitissa Niemen Korjaamolla ja aina on tullut hyvä.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
pressa
Viestit: 10420
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

olenko minä parempi tekemään remonttia silloin kun minulla on firmasta huoltopäällikö takki päällä vai kun teen ilman takkia kotona tai firman hallissa
eli kyllä mielestäni aina lopuksi se tekiän huolellisuus ratkaisee
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

niin kyllä tossa olen LadaJussin kanssa samaa mieltä, että laatua tekevän kotimekaanikonkin on oltava "ammattilainen" tai ainakin pitää tietää mitä tekee vaikka sitten aikaan menisi enemmän kuin varsinaiselta ammattilaiselta. Ja tämä pätee kaikkeen muuhunkin ammattityöhön. Tee-se-itsemiehet tekevät tietämättömyyttään paljon sutta esim. rakennusammattitöissä yms. Vanha viisaus: Kolmen markan suutari tekee seitsemän markan vahingon. Näin euroaikana vahingot ovat tietysti suurempia :wink:
Itse koen osaavani tehdä auton remonttityöt riittävällä ammattitaidolla(sähkötöitä lukuunottamatta) 8) mutta koskaan ei pidä kuitenkaan aliarvioida mitään työsuoritusta. Yleensä se "heittäminen" onkin kaikkea muuta ja aikaa ja hermoja palaa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

pressa kirjoitti:olenko minä parempi tekemään remonttia silloin kun minulla on firmasta huoltopäällikö takki päällä vai kun teen ilman takkia kotona tai firman hallissa
eli kyllä mielestäni aina lopuksi se tekiän huolellisuus ratkaisee
jonkun verran ratkaisee sekin, jos firmassa on käytössä kaikki mahdolliset erikoistyökalut ja kotona homma tehdään siellä käytettävissä olevin konstein. esim. kannen asennus kotona ilman momenttiavainta, vedätään silla "musta tuntuu" kireyteen, töissä käytettäisiin huipputarkkaa momenttiavainta ja saadaan täydellinen lopputulos.

tää on nyt vähän off topic, pääasia että samara toimii nyt hyvin
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

hyvältä on tuntunut uudella kytkimellä, ensimmäinen kulutusmittaus (tankillinen) remontin jälkeen tuotti tuloksen 6,6 litraa/100 km, joka on sieltä parhaasta päästä.

se kyselemäni hötkyily ei esiintynyt kytkimen säädön jälkeen eikä nyt rempattunakaan, olisko siis hötkyily johtunut kytkimestä?

kytkimen vaihdon jälkeen muuttui vaihteen siirron asento vähän, pakin kytkemiseksi täytyy runtata kuskin istuimeen asti keppi. olisikohan tämä ihan säätö homma? sinänsä toi on nyt hyvä, ykkönen löytyy helpommin ja luontevammin, vaihteiden käyttö on paljon mukavampaa nyt, paitsi pakin, mutta eihän sitä takaperin paljo ajella.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

irronneen peilin sai kiinni lasiin Motonetin aineella, joka oli juuri tähän tarkoitukseen tehtyä, liiman lisäksi paketissa oli sellasta verkkoa mikä laitettiin väliin, hintaa jotain 8,50e, on kiinni ainakin toistaiseksi.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

samaran mittariin pyörähti 50 tkm, eli käytännössä ajoa 150 tkm, kun auto tuli itselle oli reilut 35 tkm, eli alkaa olemaan 15 tkm kokemuksia takana, tarttis kai alkaa laskemaan kustannuksia. kytkinremontti vähän nostaa pottia ja on autoon jo mennyt yli hankintahinnan verran rahaa, mutta se kai ei ole niin oleellista, niin käy kaikissa vanhoissa autoissa. Se olis jo hälyyttävää jos uuteen autoon menisi hankintahinnan verran remontteihin :roll:
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Nyt olen ruuvannut Samaralla 18 tkm ja tämän vuoden katsastus lähestyy. Sen kunniaksi alkoi kone pitämään kummallista rohinaa tai kolinaa, mitään oireita ei muuten, joten hämää vähän mikä se on.

vesipumppujahan noissa voi mennä ja se pian hajottaa jakohihnankin. Hihna on vasta tuon 18 tkm ajettu joten sen pitäisi olla kunnossa. Venttiilien säätö on kyllä jäänyt, mutta Samarassa on melko huoltovapaat venttiilit (liuskasäätöiset, huoltoväli väh. 30 tkm)

Kytkin homma hämää. Kytkin remontin jälkeen kytkin oli todella mukavan tuntuinen, mutta muutaman viikon käytön jälkeen taas varsin Samaramainen. Josko toi kytkin alkaa taas hajoomaan, voihan noi äänet lähteä sieltäkin.

Katsastusta varten täytyy vähän hitsatakin ja täytyy varautua että tuomio tulee iskareistakin. Bensan haju on mua tossa hämännyt aina, mistään ei vuoda ja onhan tuossa toi polttoainehöyryjen talteenottojärjestelmä.

taitaa mennä kohta paaliin koko Samara :roll:
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Vauhdettiinko hihnan vaihdon yhteydessä sitä kiristyspyörää?
Ja iskarit on kyllä oikeesti vaihtokunnossa jos katsastuksessa käsketään vaihtaa. Mullakin oli _toinen_ etutolppa "ässässä" ihan öljyssä, niin silti oli vaimentimien ero lain sallimissa rajoissa. Ens katsastukseen käski harkita iskareiden vaihtoa.
Joskus tuntuu, että tuo bensan haju on suunniteltu juttu. Aina haisee jos on yli puoli tankkia. Mihinkään ei vuoda ja haju loppuu kun polttoainemittari näyttää alle puol tankkia.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

,_,/ukka kirjoitti:Vauhdettiinko hihnan vaihdon yhteydessä sitä kiristyspyörää?
Ja iskarit on kyllä oikeesti vaihtokunnossa jos katsastuksessa käsketään vaihtaa. Mullakin oli _toinen_ etutolppa "ässässä" ihan öljyssä, niin silti oli vaimentimien ero lain sallimissa rajoissa. Ens katsastukseen käski harkita iskareiden vaihtoa.
Joskus tuntuu, että tuo bensan haju on suunniteltu juttu. Aina haisee jos on yli puoli tankkia. Mihinkään ei vuoda ja haju loppuu kun polttoainemittari näyttää alle puol tankkia.

,_,/ukka
taitaa olla tuo bensan haju enempi ominaisuus kuin vika, jokaisessa takatuupparissa se tuntuu haisevan ja joskus kun oli perheellä käytössä kaasutin mallin samara niin kyllähän se sieläkin haiskahti
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

,_,/ukka kirjoitti:Vauhdettiinko hihnan vaihdon yhteydessä sitä kiristyspyörää?
Ja iskarit on kyllä oikeesti vaihtokunnossa jos katsastuksessa käsketään vaihtaa. Mullakin oli _toinen_ etutolppa "ässässä" ihan öljyssä, niin silti oli vaimentimien ero lain sallimissa rajoissa. Ens katsastukseen käski harkita iskareiden vaihtoa.
Joskus tuntuu, että tuo bensan haju on suunniteltu juttu. Aina haisee jos on yli puoli tankkia. Mihinkään ei vuoda ja haju loppuu kun polttoainemittari näyttää alle puol tankkia.

,_,/ukka
merkkihuollossa (hyvinkää) ovat lähteneet siitä että jos on metallipyörä ei vaihdeta jos uudempi muovinen niin pitää vaihtaa. enpäs nyt kyllä muista kumpi tossa oli.

katsastuksessa sanoi että on vähän eroja, mutta ei käskenyt vaihtamaan, oli rajoissa, eli hyvällä säkällä menee vielä katsastuksesta. Ei viittis investoida jos alkaa vaikuttaa että edessä on auton viimeinen katsastus. puoli vuotta edellisestä katastuksesta, josko ne ei vielä ylittäis rajoja.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Kolinan lähde paljastui, laturin hihnapyörä oli löytynyt ja ääni tuli siitä. Sen sai helpolla kiristettyä ja äänet häipyi. Tuollaisen moniurahihnan saaminen oikeaan kireyteen on vaikeaa, varsinkin kun autossa ei ole käyttöohjekirjaa.

Kolinaa etsiessä tarkistin venttiilivälykset ja ne oli ehkä hivenen pienet pakoventtiilien osalta, muuten aika hyvät.

Katsastusta varten tutustuin auton pohjan vaurioihin ja näyttää siltä että paaliin koko auto. Uskomatonta miten 95 auto voi olla noin mätä. Teknisesti auto on huippu mutta hitsata saa ihan tosissaan. etuvasen nostokohdan pelti on käytännössä häipynyt kokonaan ja siitä pitkittäis kotelon viertä eteenpäin on pehmeää. Eli uuden Samaran hakuun, tuosta saa kyllä hyvää tekniikkaa varaosiksi, ei tarvii siis lähteä iskareitakaan vaihtelemaan.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Laitampa toisen kokemuksen eri viestinä ettei mene asiat sekaisin.

Käytiin koeajamassa 1,3 3-ov -94 axtec Samaraa autoliikkeessä, katsastettu, ajettu 65 tkm, pyynti 1000e.

Rohinaa kuului kuten omassa ruiskupelissä (vikaa ei silloin vielä tiedetty), koska rohinat kuuluu Ladaan eikä mitään näkynyt uskaltauduttiin parin km päähän heittämään lenkki.

Auto kävi ryyppypäällä koko ajan ja lämpö alkoi nousta hälyyttävästi. Pysäytettiin auto ja todettiin että vettä ei ole yhtään. Tilattiin vettä liikkeestä ja huomattiin että vedet tulee samaa vauhtia ulos vesipumpusta. :shock: Hinattiin auto sitten takaisin. Samarassa voi koko jakopää mennä sekaisin jos vesipumppu pettää kunnolla.

Harmi ettei päästy ihan selvyyteen miten tuollainen axtec samara toimii, hyvin se muuten liikku ja ryyppy oli varmaan täysillä kun ei koneessa ollut yhtään vettä? Auton kori oli kuin uusi verrattuna omaan ruiskupeliin!

ei ollu liikkeessä paljon autoa kateltu, heitetty vaan hintalappu ikkunaan ja myyntiin. :roll:
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin