Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.
Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Luitko tuolta että tyhjensin koko jäähdytysjärjetelmän? Silloinhan sinne voi heittää vaikka paskanväristä nestettä, kun siellä ei ole ennestään kuin sen nesteen haju. Punaista oli tarjolla joten sitä laitetaan mitä on. Ja jos se muutama tippa sitä todella laihaa litkua, jossa on siis hajua jotain muuta jäähdytysnestettä, puurouttaa sen sotkuksi niin sitten menköön.
Yleensä lohkoon jää n. 1litra tyhjennettäessä se. Eli suhde on 1litra vanhaa: 8litraa uutta 50% punaista jäähdytysnestettä.
Eihän värillä ole väliä kunhan se on punaista.
Kesäksi laimennetaan parempien jäähdytysominausuuksien takia. Tai sitten ei laimenneta.
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:
Kesäksi laimennetaan parempien jäähdytysominausuuksien takia. Tai sitten ei laimenneta.
Osittain totta mutta millä tavoin testattavissa/nähtävissä - ei mitenkään. Turhaa lotrausta. Kun termari ja syyläri on kunnossa, 50/50 seos pelaa kesälläkin virheettömästi.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
E.P. kirjoitti:Tossa pihalla on auto, jossa säteilylämmitin. Kun on lämmitin ollut käytössä, niin konepellin reunoilta on aina lumet sulaneet. Eli kyllä se moottoria lämmittää ihan hyvin.
Eikös tuo tarkoita juurikin päinvastaista, kun lämpö on väärässä paikassa? Vai onko se lämmitin jotenkin erikoisen tehokas verrattuna normaaliin vettä lämmittävään vastukseen?
Sometimes is never quite enough 11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Liekö ollut sinistä eli vihreää, mutta eipä tuota voinut noin huonoista nesteistä enää päätellä. Tietenkään en saanut lohkoa ja syylää täysin tyhjiksi vaikka kuumalla moottorilla sen tyhjensin. Monta kertaa olen järjestelmiä huuhtonut, tyhjennellyt ja täyttänyt. Joskus jopa kallistaen autoa vasemmalle että lohko tyhjensisi mahdollisimman hyvin ja syylä on tyhjennetty alapropusta. Yleensä tosiaan tyhjennyksen jälkeen järjestelmä nielee sen 8litraa eli n. litra sinne jää vaikka mitä temppuilisi.
Eihän noita kukaan jaksa laimennella ellei ongelmia ole. En varmaan minäkään laimentele. Mutta onpahan laimennus- eli lisäysvaraa, jos jostain syystä ei muista syylän korkkia vaihtaa tai syylän tinauksesta joskus vähän liruttelee tai pöhisee.
Mutta onko tuo punainen sitten erilaista kun muut raa'at glykolit? Varmaan tuolta Pavlovitsin linkistä tuokin selviäisi.
E.P. kirjoitti:Tossa pihalla on auto, jossa säteilylämmitin. Kun on lämmitin ollut käytössä, niin konepellin reunoilta on aina lumet sulaneet. Eli kyllä se moottoria lämmittää ihan hyvin.
Eikös tuo tarkoita juurikin päinvastaista, kun lämpö on väärässä paikassa? Vai onko se lämmitin jotenkin erikoisen tehokas verrattuna normaaliin vettä lämmittävään vastukseen?
Tuskin on erikoisen tehokas ainakin mitä olen kuullut ja lukenut niin kovin tuntuu vain sen lämmittimen paikan "varustelistalta" korvaavan. Tuntuu että säteilyhaalistimen omistajilla on käypänen lohkolämmitin haussa tai muu korvaava lämmitin.
Varmaan jokin henkinen juttu, että nestettä pitäisi aina kiehuttaa, kun verkkovirralla lämmitetään. Alumiini on hyvä johtamaan lämpöä, joten kyllä se moottori lämpenee säteilylämmittimelläkin. Onko muuten "viatonpiika":ssa säteily-, vai perinteisempi lämmitin? -90 luvullahan niitä säteilylämmittimiä alkoi tulla. Ja syynä se, ettei alumiinilohkon pakkaspropun reikään voi lämmitintä laittaa. Se ei käsittääkseni pysy siellä tjsp. .
Liian glykolin käytössä on sekin ongelma, ettei mahdollinen liian kuumana käynti näy lämpömittarissa. Glokoli kun ei johda lämpöä tarpeeksi, niin ei se johda sitä lämpömittarin anturiinkaan.
Korjaus klo 14.00: Oikeastaanhan jäähdytysnesteen pitää siirtää lämpöä, eli sana "johtaa" on siinä mielessä väärä. Lopputulos on kuitenkin sama, eli liialla glykolilla kone voi käydä liian kuumana, mutta kuski ei näe sitä mistään.
Vängätään vielä vähän offtopicia... Eihän tässä keittämisestä ollutkaan kyse, vaan siitä, että jos otetaan esimerkiksi kaksi autoa, joissa on esim 1kW lohkarit (oli se lämmittimen toteutustapa ja lohkon materiaali mikä hyvänsä) ja toisesta sulaa lumet konepelliltä ja toisesta ei, niin melkein väittiäisin että siinä josta lumet ei sula on lämpimämpi moottori, kun lämpö on pysynyt siellä minne se on tarkoitettu.
Kaikki energia muuttuu kuitenkin lämmöksi lämmittimessä, eikä sitä tule tyhjästä lisää kuin tojotan mainoksessa
Sometimes is never quite enough 11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
mush kirjoitti:Eihän tässä keittämisestä ollutkaan kyse, vaan siitä, että jos otetaan esimerkiksi kaksi autoa, joissa on esim 1kW lohkarit (oli se lämmittimen toteutustapa ja lohkon materiaali mikä hyvänsä) ja toisesta sulaa lumet konepelliltä ja toisesta ei, niin melkein väittiäisin että siinä josta lumet ei sula on lämpimämpi moottori, kun lämpö on pysynyt siellä minne se on tarkoitettu.
Siinä autossa josta lumet ei sula konepellistä, on paksumpi äänieriste konepellin sisäpinnalla. Tai sitten sen auton lämmitin on rikki. Ei se lämpö jää moottorin sisälle pelkästään, olkoon lämmitystapa mikä tahansa.
Ei sula lumet konepelliltä kun ei ole lunta konepellillä. Kun tällainen pitkään seisonut auto laitetaan lämpenemään niin mattoja hyvät Ystävät, mattoja.
Puhutte tuolla autoista yleensä, mutta eikö kukaan käytä mattoja autojen konepeltien päällä, kun auto on seisonut vähänkin pidenpään eli vaikka 2päivää? Minä ainakin käytän. Eihän tässäkään moottoria olisi ikinä saanut surkealla sisätilalämmittimelle lämpöiseksi jos ei ollut kunnon vyllejä koko keulan ympärillä.
Käytän, kun ajan kylmään talliin tai jätän ulos niin heitän viltin konepellin päälle jotta lämpö säilyisi konehuoneessa edes hieman kauemmin (periaatteessa). Toisaalta taas, kun pistää lämmitykseen niin hukkalämpö säilyisi/säteilisi sinne konehuoneeseen haalistaen edes hieman sitä. Ulkona ollessa tuo hyöty voi olla parhaimmillaan, kun kuvittelee sen, mutta kylmässä tallissa tuo toimii paremminkin.