Sivu 20/23

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Lähetetty: 30.3.2009 17:37
Kirjoittaja 1500i
Kulutukseen en ota vielä kantaa mitä näyttää kokonaiskulutus on laskemaan päin kokoajan.
Tuosta moottorin lämpötilasta kummalta anturilta kone saa tietonsa samalta kun mittaristo vai? Auton oman mittarin mukaan lämmöt normaalit reilut 90 astetta BK:ssa vaan 87 :?. Eli autonmittarissa on samanverran päälle 90 kun BK:oon "näyttämä" vajaus olisi. Tuleeko tieto siis toiselta anturilta vai kuuluuko olla tuollainen heitto mittareiden kesken?

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Lähetetty: 30.3.2009 21:02
Kirjoittaja Lada-Jussi
BK:ssa lämpötila tulee digipoksilta eli ruiskun lämpötila-anturilta, kun taas mittarille on oma lämpötila-anturi sylinterin kannessa.

Olen tossa yhdelle kylän miehelle opettanut BK-16 käyttöä, kun euro-2 Bosch Samarassa oli ongelmia ja BK:lla saa helpotusta ongelmiin ja ei ajonestokaan tykännyt kyttyrää tosta BK:sta.

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Lähetetty: 30.3.2009 21:32
Kirjoittaja 1500i
Voikos tuo väärä tieto olla syytä tuohon välillä ilmenevään huonoon käyntiin lähtöön lämpimänä(pitkä tarttaus)? Kumpi mittari sitten näyttää väärin :? .

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Lähetetty: 31.3.2009 21:55
Kirjoittaja Lada-Jussi
mulla ainakin samaroissa normaalilämmöillä on auton mittari jossain autoissa melkein punaisella ja jossain alle puolen välin, että en sitä mittari pitäisi kovin tarkkana, moottorin ohjauspuolella kai pitää lämpötilan olla aika tarkka, että auto toimii.

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Lähetetty: 5.4.2009 22:25
Kirjoittaja 1500i
Suuntaa antavia nuo mittarit näköjään on kaikki kun vertaa arvoja BK:hon ja nopeutta gps:ään.
Mitenkäs tuo kaliprointi toimii kulutuksen osalta?
Tankkasin täyteen ja itse laskemani kulutus oli n.6.5 l/100 km. BK:n kulutus päälle 7l sataselle.
Kovin tarkkaa tulosta en kuitenkaan odota kun tankkasin tasa litrat ja loput meni aika hitaasti läpän päällä käyden. Pitää muuttaa tankkaus tapa että naksaus tai kaksi siinä se niin tulee saman verran suunnilleen joka kerta kun täyteen tankkaa.

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Lähetetty: 13.4.2009 23:19
Kirjoittaja 1500i
Nollasin tuon tankissa olevan bensan määrän kun tuli pieni "virhe" kaliproitaessa. Vajaa 17 litraa kun tankkasi alle puolitankkia olevaan tankkiin niin BK:n mukaan tankissa oli jotain 60 litraa pensaa :oops: . Eikä keskikulutuskaan ollut kuin jotain 3 litraa sataselle.
Katsotaan nyt tehas asetuksilla mitä se näyttää pois mennessä matkaajo kuorman kanssa itse laskettuna oli kuitenkin 6.5l/100.

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Lähetetty: 27.5.2009 20:28
Kirjoittaja 1500i
Tuo aiempi ongelma poistui nollaamalla BK.

Kuuluuko BK:n näyttää kokoajan arvoja vai pitääkö sen olla näyttämättä mitään välillä?
Tuota lukujen näyttämättömyyttä "muuttuvissa" arvoissa on ainakin latauksen kohdalla (oli muitakin kun muistaisi) kun kierrokset putoavat tyhjäkäynnille niin luku häviää näytöstä. Onko tuolla tiedon "puuttumisella" yhteyttä kellon lievään jätättämiseen n.5min. parissa viikossa?
Onko normaalia vai mistä pitäisi etsiä vikaa?

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Lähetetty: 27.5.2009 21:27
Kirjoittaja pressa
jotkut luvut saattavat olla muutaman sekunnin näkymättömissä (normal) Kellon saa käymään oikeaa aikaa kun sen kalibroi, ohjeet on jossain kohtaa ajotietokone viestiketjuissa.

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Lähetetty: 27.5.2009 23:03
Kirjoittaja 1500i
Selvä pitääpä katsella jos löytyisi.

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Lähetetty: 16.12.2009 9:25
Kirjoittaja Lada-Jussi
Nyt on itselläkin ihan käyttökokemuksia laitteesta, aiemmat jutut on kirjoitettu asennuskokemusten ja mutu-tuntuman pohjalta ;)

Auto on Samara 1,5i Bosch ruiskulla vm. 2000 5-ovinen ja korkealla kojetaululla

* kojetaulussa on valmispaikka BK-16:lle, ja aiemmin mainitusta poiketen löytyy myös valmis 4-napainen liitin, joka tosin on pykälää korkeammalla, eli jää mahd. radion taakse ja johdot täytyy pujotella radion sivusta ja kytkeä radion takana, koska tietokoneen takana ei ole tilaa kytkennöille
* liittimen navat kannattaa tarkistaa sillä alkuperäisessä ohjeessa luki navat ylösalaisin, eli tarkista varmuudeksi mistä tulee jatkuvavirta, mikä on maa ja mikä tulee virtalukon ohjauksella, ohjeessa luki väärin, mutta pistokkeiden johdotus oli oikein eli 4-napainen suoraa 4-napaiseen (ja valkonen diagnostiikkapistokkeelle)
* kuten on todettua euro-2 mallissa kulutus näyttää aikalailla oikeaa, euro-3 malleissa kuulemma näyttää liikaa, tosin tankillisella BK-16 kadottaa litran vähemmän kuin tankista oikeasti häviää
* kierroslukumittari näyttää 3000 ja silloin BK-16 näyttää 2920 r/min
* 28,5 km:n matkalla sekä mittariston osamatkamittari, että BK-16 näytti tasan samaa lukemaa
* ajonopeus on sama mittarissa ja BK-16:sta, tosin molemmissa 7 km/h liian paljon verrattuna tienvarren nopeusnäyttöön (gprs:n kanssa en ole kokeillut)
* kolme viikkoa ollut laite kiinni ja vielä ei ole aiheutunut ongelmia ajoneston kanssa, euro-2 malleissa on näitä ongelmia havaittu, toisinaan jo heti asennuksen jälkeen.

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Lähetetty: 16.12.2009 16:48
Kirjoittaja Pavlovits
Hyvin samanlaiset kokemukset, paitsi kulutuksen suhteen. Tuolla aikaisemmin kerrottiinkin sen kalibroinnista, mutta laite näyttää niin paljon korkeampia lukemia, että kalibroinnin skaala ei riitä. Jos jollakin on neuvoja asiaan, niin kiitetään ja kumarretaan.
Alkuinnostuksen jälkeen tuota masiinaa tulee tosin käytetyksi lähinnä vikakoodien kuittaukseen.

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Lähetetty: 16.12.2009 17:56
Kirjoittaja 1500i
Kokemukset ovat hyviä BK:n osalta. Viesteistä päätellen asensin sen helmikuun lopulla/aikana :roll:

Kulutus näyttää suurinpiirtein samaa mitä mitattu 0.x litran heittoa näkyy olevan normaalissa ajossani eli ei litra sotalla kuitenkaan.
Vikakoodin olen poistanut pääasiassa (0134 tulee kylmänä tyhjäkäynnillä pyöriessä ei muita).
Latausta näytti eilen -15*c 14.4-15V välillä 14V Tuo kun oisi aina niin valotkin oisi kirkkaammat :D Huomasi selvästi kohonneen latauksen aiempaan 13.xV verrattuna :evil:
Ulkolämpötila heittää pariastetta erilliseen kello/lämpömittariin nähden jossa on mielestäni aika oikea lämpötila.
Lämppäristä lähtiessä (n.40 min.) koneen lämpö oli +22*c
Kellonkin jätätystä olen saanut rimmattua kellon asetuksista ja pysyy ajassa (muistaakseni) jo nykyään.
Kerran "pääsin" johonkin outoon valikkoon kun tutkailin BK:ta ei meinannut prskeles päästä takaisin päävalikkoon :shock:
Meinasi tulla jo hätä meniköhän tuo rikki tai sekaisin ja mitä se valikko oikein muuttaa :oops: :lol: Vaan ei mitään rauhallisesti ja kas kummaan taas oltiin päävalikossa :)

Onkos se "tulppien kuivatus" vai mikä se oli siellä vikakoodin luona selvinnyt mikä se on ja milloin/mihin käytetään :roll:?

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Lähetetty: 16.12.2009 19:17
Kirjoittaja Sepi
Muuten on bk-40 toiminut mutta aikalailla uudesta asti ollut semmoista vikaa, ettei joitain nappeja painamalla meinaa tapahtua mitään. Viimein kun tarpeeksi kauan jaksaa näpyttää, kuuluu se odotettu piip ääni.

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Lähetetty: 16.12.2009 20:06
Kirjoittaja Pavlovits
Selittiköhän joku tuon tulppien kuivauksen niin. että jos jonkun huoltotoimenpiteen yhteydessa joutuu starttailemaan, niin se katkaisee bensan syötön, eikä kastele tulppia,vai mitenkä se oli.

Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Lähetetty: 29.12.2010 12:12
Kirjoittaja Yogi
Onko jollain jo ollut BK-40 kiinni Euro-4 -mallisessa ja perusasiat toimii (vikakoodit, kello) eikä oo ajonesto mennyt sönder? Pitäis kohta asennella itselle, mutta vielä hieman hakusessa toi asennus, enkä oo tarkistanut vielä onko kellon takana liitintä vai onko ryöstetty mankalle.