E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
-
- Viestit: 431
- Liittynyt: 14.11.2005 22:29
- Paikkakunta: tampere
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Audissa kesti 12vuotta tavallisella bensalla, ennkö otti ja alkoi vuotaa.
(Letkun kyljessä vuosiluku)
(Letkun kyljessä vuosiluku)
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
No eikö se ole aina oma vastuu. Itse olen vaihtanut vuotavia bensaletkuja lukuisiin autoihin jo kauan ennen kuin suomessa polttoaineen sekaan alettiin viinaksia lisäämään. Nyt etanoliaikana en ole vaihtanut yhtäänLattarauta kirjoitti:Tai valmistaja/maahantuoja ei taannut sopivuutta?Mazak- kirjoitti:Koska ei pitänyt sopia mihinkään lada autoon.
Eli oma vastuu.. vuotavat polttoainelutkut saattavat aiheuttaa ikäviä vaaratilanteita..

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Mulla on Samarasta mennyt E10-käytön aloituksen jälkeen uusiksi mm. pakoputki ja kesärenkaat. Eihän tuo voi muusta johtua kun polttoaineesta.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
yritin etsiä googlesta tietoa misrä vois johtua mut ei löytynyt muita syitä kyl.manni kirjoitti:Mulla on Samarasta mennyt E10-käytön aloituksen jälkeen uusiksi mm. pakoputki ja kesärenkaat. Eihän tuo voi muusta johtua kun polttoaineesta.

uskaltaiskohan tankkaa -87 tuplikseen kans jotain sekotusta.. Toisaalta v-poveria oon tankkaillu ku niin harvakseltaan ajettu, mitä nyt sillon tällön jarruja vähän puhistellu tuossa pihatiellä..
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Hei
olikos foorumilaisilla kokemuksia e85 käytöstä kaasari koneissa 3 auton virkaa toimittava niva olisi erinomainen kokeilu yksilö tähän touhuun eihän se tietenkään kallista bensallakaan olis ajella noita vähäisiä ajoja mutta ku pitää koittaa säästää
elikkä onko ollu/tullu minkä moisia ongelmia vai onko menny ongelmitta homma eteen päin??
arvon enempi ajaneet meneekö käytännössä monipiste ruisku koneilla tue e85 esim 50/50 suhteella ilman muutoksia? vai käsitinkö nyt väärin noita kirjoituksia
olikos foorumilaisilla kokemuksia e85 käytöstä kaasari koneissa 3 auton virkaa toimittava niva olisi erinomainen kokeilu yksilö tähän touhuun eihän se tietenkään kallista bensallakaan olis ajella noita vähäisiä ajoja mutta ku pitää koittaa säästää

elikkä onko ollu/tullu minkä moisia ongelmia vai onko menny ongelmitta homma eteen päin??
arvon enempi ajaneet meneekö käytännössä monipiste ruisku koneilla tue e85 esim 50/50 suhteella ilman muutoksia? vai käsitinkö nyt väärin noita kirjoituksia
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
On jonkin verran kokemusta kaasutinkoneessa. Ensiökurkun pääsuuttimen joutui vaihtamaan reiän pinta-alalta 25% suurempaan. Pinta-alan laskukaava: 3.14*(säde*säde). Muihin suuttimiin ei tarvinnut kajota. Kyseessä on 2-kurkkuinen WEBER käsitoimisella rikastuksella. Tuo rikastus kannattaakin olla manuaalinen, jotta kylmäkäynnistyksen yhteydessä voi pelailla sen kanssa ettei mene liian laihalle.JaakkoM kirjoitti:Hei
olikos foorumilaisilla kokemuksia e85 käytöstä kaasari koneissa
arvon enempi ajaneet meneekö käytännössä monipiste ruisku koneilla tue e85 esim 50/50 suhteella ilman muutoksia? vai käsitinkö nyt väärin noita kirjoituksia
Tämä auto lähtee heti käyntiin kylmänä, ei yski yhtään. Kun käynti alkaa röpöttämään rikastuksen voi heittää pois.
Polttoaineletku halkesi, joko vanhuuttaan tai etanolista johtuen. Eli varaudu uusimaan letkuja etanolin kestäviin.
On myös kokemusta monipisteruiskulla varustetusta autosta, kestää laittaa 50% re 85:sta sekä toinen mokoma e 10:ä. Eli etanoliprosentti: (85+10)/2=47.5% Tuon yli kun menee, alkaa herjaamaan laihaa seosta, sekä kylmäkäynnistys huononee oleellisesti.
Mutta nämä tapaukset on merkkikohtaisia.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
elikkä aivan huoletta tohtii tonne nivaan laskea sitä eettanoolia.
ku on itelläkin tuo 2kurkkunen weberi käsi ryypyllä, mutta ite kyllä taidan kokeilla tollasenaan ku käy e10llä ihan sika rikkaalla ainakin tulpista seuraamalla ja koneen käyttäytymistä tunnustelemalla kuinkas se oli sen katastuksen laita meneekö seokset etanoolilla kuinka mettään vai meneekö mihinkään suuntaan??
ku on itelläkin tuo 2kurkkunen weberi käsi ryypyllä, mutta ite kyllä taidan kokeilla tollasenaan ku käy e10llä ihan sika rikkaalla ainakin tulpista seuraamalla ja koneen käyttäytymistä tunnustelemalla kuinkas se oli sen katastuksen laita meneekö seokset etanoolilla kuinka mettään vai meneekö mihinkään suuntaan??
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Taas jouduttiin käyttämään "oikeaa" bensaa (tällä kertaa e10), koska ei reissun varrella ollut re85-asemaa. Täysin toimi sekä lämpimänä että kylmänä.äölkjhgf kirjoitti:Mokoma St1 nostanut RE85 hintaa lähes 10 centtiä. Lada toiminut hyvin 85:lla, kokeiltu myös täysi tankillinen 98-bensaa. Ei ongelmia, ehkäpä tuo moottorinohjaus ymmärtää pienentää suuttimien aukioloa tarpeeksi suuremmista suuttimista huolimatta.
Tuohan on vaatinut isommista suuttimista huolimatta 2 starttia ennen pysyvää käyntiä(re85), bensalla lähti ensimmäisellä.
Huomioitu myös että kulutus bensalla ei ilmeisesti ole lisääntynyt suuremmista suuttimista huolimatta, koska syönti oli 6,8l/100km. Ja puolet ajoista suoritettiin peräkärryn kanssa.
Sekin huomioitu, että rajoitinta vasten kiihdyttäessä alkaa röpöttämään 4500rpm:n jälkeen bensalla, re85:lla meno ei hyydy vastaavassa tilanteessa. Eli lyönee liian rikkaalle kyseisessä tapauksessa.
Vikakoodeja ei ole tullut polttoaineiden vaihdosta riippumatta, eli ajoa voinee harrastaa kaikilla etanoli-bensiini sekoituksilla.
Huomioitu myös vanhan ruohonleikkurin kunnostuksen yhteydessä että re85 poistaa kosteuden tankista, mitä oikea bensa ei tee. Eli jos vesiherneet häiritsee, re85 toiminee myös MASINOlin asemasta.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
http://www.taloussanomat.fi/autot/2012/ ... 4?rss=t134
Saadaanko vanhat hyvät bensat takaisin (ei)? Vai pompsahtaako litrahinta parilla eurolla kun biolitkuista tulee kallista (kyllä)?
Saadaanko vanhat hyvät bensat takaisin (ei)? Vai pompsahtaako litrahinta parilla eurolla kun biolitkuista tulee kallista (kyllä)?

Njet problem, normal katastroof 

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
ainoa asia minkä ite oon huomannu omassa ladassa niin tuo 95 bensa vähentää auto tehoja ja nostaa kulutusta. 98 toimii.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Aikasemmin itselläni oli -89 Lada Samara 1300 kaasarivehje ja sain sen toimimaan muutamilla pikku muutoksilla moitteetta RE85 polttoaineella. Tosin kylmäkäynnistyvyys pakkasilla oli suhteellisen heikkoa sai paljon sahata.
Nyt olen hommannut -96 Lada Samaran GM-ruiskulla ja hehkuttaa vikavaloa vaikka kaikki vaikuttaisi toimivan normaalisti, ainoastaan korkeita kierroksia ei kestä, mutta niitä en käytäkään. Vikavalo syttyy yleensä aina siinä vaiheessa kun ensimmäisen kerran on kaasua painanut ja vapauttaa kaasun. Valo ei ikinä pala heti käynnistämisen jälkeen. Kulutus tuntuu nousevan vikavalon palaessa jopa 2-3L/100km vaikka toimisi ilman vikavaloa matalemmalla kulutuksella aivan mainiosti. Tämän tiedän siitä, että ensimmäiset tankkauset menivät ilman vikavaloa ja vähemmällä nesteellä. Nyt vikavalo ei pysy poissa edes 50% 95E10 + 50% RE85 seoksella. Vinkkejä, että miten tuon hemmetin "vian" tunnistuksen saisi kumottua, ettei ala käyttämään turhaan rikkaalla, koska toimi ilman vikavalon aiheuttamaa rikastustakin erittäin hyvin.
Ilman tuota vikavalon syttymistä menisi pelkällä RE85 kaupungissa ~8L/100km ja maantieajossa ~6L/100km. Kun vikavalo palaa niin ~10-11L/100km kaupunki ja ~7-8L/100km maantieajossa.
Nyt olen hommannut -96 Lada Samaran GM-ruiskulla ja hehkuttaa vikavaloa vaikka kaikki vaikuttaisi toimivan normaalisti, ainoastaan korkeita kierroksia ei kestä, mutta niitä en käytäkään. Vikavalo syttyy yleensä aina siinä vaiheessa kun ensimmäisen kerran on kaasua painanut ja vapauttaa kaasun. Valo ei ikinä pala heti käynnistämisen jälkeen. Kulutus tuntuu nousevan vikavalon palaessa jopa 2-3L/100km vaikka toimisi ilman vikavaloa matalemmalla kulutuksella aivan mainiosti. Tämän tiedän siitä, että ensimmäiset tankkauset menivät ilman vikavaloa ja vähemmällä nesteellä. Nyt vikavalo ei pysy poissa edes 50% 95E10 + 50% RE85 seoksella. Vinkkejä, että miten tuon hemmetin "vian" tunnistuksen saisi kumottua, ettei ala käyttämään turhaan rikkaalla, koska toimi ilman vikavalon aiheuttamaa rikastustakin erittäin hyvin.
Ilman tuota vikavalon syttymistä menisi pelkällä RE85 kaupungissa ~8L/100km ja maantieajossa ~6L/100km. Kun vikavalo palaa niin ~10-11L/100km kaupunki ja ~7-8L/100km maantieajossa.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Oletko vikakoodit katsonut? Yksi mahdollisuus on (eikä liity polttoaineeseen) että lämpötilatunnistimen johto/johdot poikki, siloin rikastaa seoksen todella rikkaaksi ja kulutus on kova.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Pitää nyt sen verran selventää, että bensiinillä toimii kuten ennenkin, mutta muuttui RE85 nirsoksi muutaman tankillisen jälkeen, eli alkoi rikastamaan seoksen ja kuluttamaan paljon. 100% 95E10 /98E5 bensalla vikavalo pysyy poissa ja kulutus normaalina. Ongelma on lähinnä se, että ECU on olevinaan viisas rikastamalla seosta RE85 polttoaineella vaikka toimi ilmankin "viantunnistusta" ja rikastamista hyvin. Olisi ollu hemmetin taloudellista ajoa, mutta ECU ilmeiseti päätti parin tankillisen jälkeen "tämä on liian laihaa lientä, lisätään syöttöä"
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Ladanist1 kirjoitti:Pitää nyt sen verran selventää, että bensiinillä toimii kuten ennenkin, mutta muuttui RE85 nirsoksi muutaman tankillisen jälkeen, eli alkoi rikastamaan seoksen ja kuluttamaan paljon. 100% 95E10 /98E5 bensalla vikavalo pysyy poissa ja kulutus normaalina. Ongelma on lähinnä se, että ECU on olevinaan viisas rikastamalla seosta RE85 polttoaineella vaikka toimi ilmankin "viantunnistusta" ja rikastamista hyvin. Olisi ollu hemmetin taloudellista ajoa, mutta ECU ilmeiseti päätti parin tankillisen jälkeen "tämä on liian laihaa lientä, lisätään syöttöä"
No nythän se toimii siis niin kuin pitääkin? Valo ilmoittaa sulle, että on tarvetta lisätä soppaa. Eli sinänsä mitään vikaa ei ole. Ruiskuilla kestää hetki oppia uudelle polttoaineseokselle.
Se nyt vaan on kylmä fakta, että 50/50 -seoksella se kone ei toimi oikein, vaikket itse sitä huomaisikaan, siksi moottorinohjaus optimoi seoksen alkuperäisistä kartoista poiketen

☭ GAZ 24 Volga ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2106 ☭ VAZ 2103 ☭ VAZ 21013 ☭ VAZ 21083 RU 21099 RU 21093 RU VAZ 21083 ☭ VAZ 21093 ☭ Moskvitsh 1500SL ☭ MTZ-501
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Näinhän se on. Jos haluaa tuon häiriövalon sammumaan, joutunee huijaamaan moottoriohjaimen saamaa lambdajännitettä (lisävastus johonkin väliin? vai miten se näissä toimii, joutuisko syöttämään ulkoisella jännitteellä? No kuitenkin, mitä suurempi on moottoriohjaimelle tuleva jännite, sitä rikkaampaa moottorinohjain luulee seoksen olevan). Mahdollisesti myös voisi onnistua vaihtamalla eriarvoisen anturin.raul kirjoitti: No nythän se toimii siis niin kuin pitääkin? Valo ilmoittaa sulle, että on tarvetta lisätä soppaa. Eli sinänsä mitään vikaa ei ole. Ruiskuilla kestää hetki oppia uudelle polttoaineseokselle.
Se nyt vaan on kylmä fakta, että 50/50 -seoksella se kone ei toimi oikein, vaikket itse sitä huomaisikaan, siksi moottorinohjaus optimoi seoksen alkuperäisistä kartoista poiketenvalo syttyy.
Mutta edellämainittu aiheuttaisi sen että moottorista tulisi "laihaseosmoottori" ja kestävyys saattaisi kärsiä.
Viisain ratkaisu lienee se että seosta rikastetaan suuremmilla suuttimilla tai polttoainepainetta nostamalla, jos siis moottorin kestävyyttä ajattelee.