Sivu 20/42

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 25.3.2011 21:19
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Jopas oli RETKI! Mennessä töpeksin yhden ohituksen pahasti. En tiedä mikä iski kun kuvittelin että ohitupaikka on ihan oikea. Liekö iskenyt harhakuva, että tässähän on se ohituskaista. 4auton letka ajeli 60km/h tai alle ja minäpä ohittamaan ylämäkeen. No, vastaan tuli auto, mutta näytti että siinä oli se 3kaistaa vierekkäin. Ei tainnut kuitenkaan olla. Lunta ja polannetta oli sen verran että virhearviohan se oli. No, ei käynyt onneksi kuinkaan.

Ja Värtsilästä Sortavalaan. Mennessä tie oli todella hyvä. Tasainen painautunut jopa polanteeton tie. Hyvin oli aurattu. Ja kohta!!! :shock: Saamarin suolasoranlevittäjä vastaan. Ovat taineet tälle talvelle saaneet kunnon määrärahan ja reilun annoksen suolasoraa. Ja tällä kertaa tosiaan SUOLAsoraa tässä järjestyksessä.

Seikkailtiin t.eskolan kanssa vähän uusissa maastoissa Sortavalassa ja testattiin miten ViatonPiika selviää mönkimisolosuhteista. Yllättävän hyvin. Välillä vähän etutukivarret ja helmat saivat höyläystä, mutta tulipahan todettua että näilläkin pääsee. Edes etupuskurin alla oleva turha muovireunut ei irronnut.

Ja takaisin tullessa saatiin nähdä miten suolasora oli tehnyt tehtävänsä. No, se tietysti puraisi ensin hyvään ja tasaiseen tiehen ja aurinko teki loppusilauksen. ViatonPiika oli järkyttävässä kunnossa Värtsilässä. Saahan noita pisarapattikuorrutuksia joskus Suomessakin, mutta tuollaisen kuran kanssa harvoin. Lisäksi tie menee äkkiä pommikuntoon kun siitä otetaan suolan kanssa irti suojaava lumikerros. Minkäs teet. Määrärahat on käytettävä tai niitä ei seuraavalle vuodelle jaeta.

Ja nykii. Jopa puutuu pahasti. Välillä ei vastaa kaasuun millään. No, tätähän olen jankuttanut jatkuvasti. Nyt kyllä imuilmaputki pysyy kiinni, joten seuraava kohde on se hemmetin Puola! Vaihdan sen huomenna. Vekotinhan on hengenvaarallinen kun se ei välillä tunne mitään siis ei ainakaan tarvetta lisävedolle.

Menin sitten tullessakin ohittamaan erään epävarman ajelijan, joka jarrutti aina kun joku tuli vastaan tai siirryttiin märältä asfaltilta polanteiselle. Autossa oli Suomenkilvet, mutta ajotapa viittaa venäläiseen kuljettajaan. Tuota näkee usein Venäjällä. Kai siellä on liikenteessä niin paljon uusia kuskeja tai sellaisia, jotka ovat tottuneet kesärengasajoon talvellakin joten tyyli on säilynyt. Lähdin vähän hätäiseen ohittamaan ja kolmosella kiihtyi jonkinverran kunnes veto hävisi. Lykkäämään 4sisään mutta menikin kakkoselle. No, sain suikattua takaisin kun huomasin etten ehdi noilla vedoilla ennen vastaantulijaa.

Tuossa rajanpinnassa on paljon autoilijoita, jotka ajavat naapuriin rekisteröidyllä autolla. Venäläisiä heistä lienee suuri osa, mutta tapasin GAZ -kaupassa suomalaisen miehen, joka kuulemma ajelee UAZ Hunterilla molemmin puolin rajaa. Eikä Hunteria varmaan saa täällä rekisteriin. Ja sanoihan hän että Venäjän rekisterissä se onkin.

Näyttää GAZ -liikkeessä olevan Ladakamaa aika paljon. Ja moni on paljon halvempaa kun noissa Ladakaupoissa. Esim. TakaPotkujen perät ovat melkein 1/3 halvempia kuin noissa kahdessa varsinaisessa LadaKaupassa.

Ja katselin noita syttytulppia kun on tutkittu tuon ViattomanPiian tulppajuttuja. Näyttäisi että lähes vastaavat tulpat ovat tuolla noin puoleen hintaan. Tietysti tarkka vertaaminen on mahdotonta kun eivät ole täsmälleen samoja ja vamistajissakin on eroa. No, tulipahan tutkittua.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 25.3.2011 21:48
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Huomenna sitten taas TI -hallille pesulle, puolan vaihtoon ja jarrujen uudelleenilmaukseen. Puola on tosin käytetty, mutta kuitenkin alkuperäinen. VorkkaliVoorumilla joku varoitteli tarvikepuolista näissä.

Jos ei puolan vaihtokaan tepsi nyittelyihin niin on alettava harkita vikakoodilukua ja siinä voidaan joutua turvautumaan vikakoodilukijan ostamiseen.

Saamari kun kaihertaa mieltä se männän suojakumi. Ettei vaan mennyt ihan perssiileen sen asennus.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 25.3.2011 22:39
Kirjoittaja t.eskola
Joo, kyllä Venäjän teillä paska lentää!

Kuva

Ei paljon huoleta pohjavesien pilaantuminen, huolaa huolaa lisää huolaa :?

Alko siihen malliin ihmetyttää tuo Finski ja Ruski talojen sekamelska Sortavalassa, että piti hakea asiaa käsittelevä kirja:

Sortavalan arkkitehtuuria 1864 - 1939

http://www.ymparisto.fi/default.asp?con ... 252&lan=fi

Tuli pieni mönkimisvijeo otettua, laitetaan näytille jos kuski antaa valtuutuksen :lol:

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 25.3.2011 22:47
Kirjoittaja Marko
Tuossa kuvassa auto ns.kiiltää,ei varmaan paljon ajeltu Venäjällä.Täältä Inksasta ku piipahtaa Pietarissa,nii sitte auto on likanen.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 25.3.2011 23:28
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
No, Värtsiltästä on Sortavalaan sellainen 58km eli Venäjää on ajettu tuossa 130km kun otetaan ajo Sortavalassa. Paljonko lie Pietariin Vaalimaalta? Ja tuossa kuvassa oleva kama on todellisuudessa Sortavalasta Värtsilään matkalta, koska mennessä tie oli suolasoraamaton eli luminen ja hyväkuntoinen. Siis noin 60km ja jälki on tuota.

Voi sitä Viteoo laitella. Mielelläänkin. Immeisethän aina sitä kuvaa pyytävät. Onneksi nyt oli Kameeraamismiäs mukana. Itseltä jäi taas votovehkeet kotiin.

Sen Sortavalasta lähdön kun olisi saanut kuvaan kun se Kamaz -lavakuormuri tykitti siinä mutkassa kylkeä hipoen vastaan niin olisi ollut meininkiä. Onneksi hermot on terästä. Siinä tilanteessa jos olisi reagoinut jotenkin niin huonosti olisi käynyt. Ei muuta kuin pidetään oma ajolinja niin ei mennä metsään ja osuma jätetään Herran haltuun.

Kyllähän nuo retket sellaisia ovat että aina sattuu jotain mielenkiintoista vaikkei mitään vatsaakääntävää tapahtuisikaan.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 25.3.2011 23:50
Kirjoittaja t.eskola
8) Tän otsikko vois olla "Pöljät Sortavalassa". No, pääasia kun itsellä on hauskaa.

http://www.youtube.com/watch?v=8BdxbxybD9g

Ajettiin siellä paljon kurjempaakin baanaa, semmosta etten uskonut että tavan autolla siitä edettäisiin. Ei vaan älynny kameraa kaivaa silloin esille.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 25.3.2011 23:55
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Tosha toi radanviarus näyttää iha Motarilt. Hitto ku ois saanu sen pienen tiäpätkän siält lähelt GAZ -kauppaa iha keskustast. Mut tos viteos homma näyttää nii helpolt ja oliha se, ku oli alennusvaihteet eli ykkösel tol isol koneel pääsee tyhjäkäynnil. Mihinkähä toi radanviarustiä ois johtanu. Johonki todellisee UAZ tai GAZ mönkimisreittii.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 26.3.2011 0:12
Kirjoittaja samarai
Hyvä pätkähän se oli, näytti olevan lumityöt tekemättä 8) Ymmärrettävästi ei taida niissä pahemmissa paikoissa tulla kuvaaminen sillä hetkellä mieleen, kun niistä yritetään ehjänä selvitä. :)

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 26.3.2011 12:27
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Puolan tuossa vaihtelin. Lie ollut tarvikepuola kun ei ollut valmistajatietoja. Aiempi oli Telefunken. Epäilenpä ettei sekään ollut alkuperäinen. Rintapellistä puuttuivat puolan ruuvien vastakappaleet ja puola oli ruuvattu kiinni pitkillä tarvikeruuveilla rintapellin läpi. Ja eihän uutta saanut pysymään tiukasti kun veti ruuvit samoihin rikiin. Oli taas pakko käyttää nippareita.

Kokeilin. Ensin kävi todella tasaisesti, mutta sitten tyhjäkäynnillä samaa pätkimistä. Pitänee strobottaa tulpanjohdot.

Ajattelin mittailla puolan resistanssia. Siihen löytyi hyvät ohjeet korjausoppaasta. Mutta ongelmaksi muodostui se, ettei ollutkaan varmuutta mikä tämän kyseisen puolan Toisiokäämin vastus piti oleman. Oppaassa puhutaan Vihreä- ja Harmaakylkisistä puolista sekä Muista puolista. Kaikissa on eri vastukset.

Nytpä sitten on jäätävä odottelemaan VorkkaliVoorumilta vastauksia. Tietysti jos Teistä joku tietää vastauksen tähän niin kiitollisena otetaan se vastaan.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 26.3.2011 13:45
Kirjoittaja Pavlovits
Kai huomasit tuolla Lahjoitetaan- osiossa Kuusaalla olevan mittahärvelin?

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 26.3.2011 14:04
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Taisinpa huomioida härkit. En vaan tiedä osaisinko ikinä niitä käyttää. Omaa kohtuullisen hyvää yleismittaria auttavasti käyttelen.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 26.3.2011 17:47
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Strobottelin tuossa ohjekirjan neuvojen mukaan tulpanjohdot. Syke oli tasainen eikä siinä pätkimisiä ollut havaittavissa. Siis sytkässä ei nyt ainakaan tyhjäkäynnillä vikaa pitäisi olla. No, hommaa ei voi testata taas muuten kuin kovassa ajossa.

Irrottamani puolan vastukset ovat (suluissa ohjekirjan raja-arvot):

Ensiökäämi: 1.3 ohmia (ADY, AGG: 0,5 - 1,5)
Toisiokäämi: 3.32 kilo-ohmia
(Vihreäkylkinen puola: 2.4 - 3.5 kilo-ohmia)
(Harmaakylkinen puola: 6.9 - 8.5 kilo-ohmia)
(Muut puolat: 3.0 - 4.0 kilo-ohmia)

Raja-arvot siis eivät alitu eivätkä ylity. Paitsi jos kyseessä on tuo suuriresistanssinen puola.

Puola on tietenkin kylmä näin irtonaisena mitattuna. Voidaanko siis olettaa että vastus kasvaa kun puola kuumenee? Jos näin on niin ainakin ensiökäämin yläraja voi helposti ylittyä. Myös toisiokäämin ylärajaan voidaan päästä.

Voidaanko siis noista vastusarvoista päätellä jotakin? Pitäsikö puola mitata kun se on kiinni järjestelmässä? Pitäisikö tämän lisäksi auton olla käynnissä eli puolan töissään?

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 26.3.2011 23:42
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Taitaapa tämä puolajuttu olla melko hankala. VorkkaliVoorumille heitin saman kysymyksen kuin tänne. Ei ole kuulunut vastauksia. No, odotellaan.

Kai ne vikakoodit on käytävä jossain luetuttamassa. Tiedä sitten sitä onko jossain tähän laitteeseen sopivaa lukuvehettä. Luulisi olevan.

Vikavaihtoehtojahan on niin maan perusteellisesti.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 27.3.2011 21:13
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Tuli osteltua Sortavalasta kaikkea turhaa. Sytytystulppia, tulapanjohtoja, vahnanaikaisia täydellisiä tiivistesarjoja ja mitä lie typerää. Eräs tällainen oli Lada -taskumatti. Minulle tuo on ihan turha, kun en siihen mitään liruttele. Limppaa juodaan paljon isommasta töttöröstä ja maidotkin. Tuohon mahtuu niin vähän kamaa että sen pitäisi olla jotain Jäykkää niin ku meil Kuusaal sanotaa.

Joutaa muuten myyntiin tuo LadaTaskuMatti. Jos jollekin kelpaa niin ei kun yhteyttä YV. Sen saa vaihtamalla sen johonkin käypäiseen. Rahakaan ei ole vähemmän käypäinen. Hintaa en laita kun en varsinaisesti sitä ole myymässä.

Tuossapa kuvat:

Kuva

Kuva

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 27.3.2011 22:09
Kirjoittaja mush
PöyhöinKuusaalt kirjoitti: Kai ne vikakoodit on käytävä jossain luetuttamassa. Tiedä sitten sitä onko jossain tähän laitteeseen sopivaa lukuvehettä. Luulisi olevan.
ADY:n ruisku on sen verran alkeellinen, että edes kampiakselin asentotunnistimesta ei jäänyt vikakoodia, vaikka auto sammuili, jätti käynnistymättä ja sikaili vaikka miten. En kyllä osaa sanoa mitä kaikkea ECU siinä osaa tai ei osaa valvoa, mutta varaudu kuitenkin siihen ettei muistissa ole välttämättä mitään.

Luulen kyllä että vika ei ole puolassa vaan jossain muualla. Voisi kai tässäkin ottaa sen testilinjan, että irroittelee vuorotellen antureita ja katsoo mikä vaikuttaa miten. Ilmamassamittari vaikka ensin.