Nivan-modifiointi osio!!!

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012
apriliaman

Viesti Kirjoittaja apriliaman »

Ni minkä korkuset 235/75r15 insaturbo saharat ovat entä kyseiset renkaat 31:nä?? Ja hinta 235 ja 31??
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Täytyy mitata kummastakin koosta reaalikorkeus tällä viikolla.
Hinnat vähän riippuu siitä mistä ne ostaa, 235/75-15 on 320-350€ ja 31" on 350-400€
Kuva
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Nettiautosta löytyy numerolla 562077 2.5 TD Niva :shock:

Kauhee Niva-kuume taas mutta ei mitään viriviriä..
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
apriliaman

Viesti Kirjoittaja apriliaman »

Laitoit joskus pari linkkiä mis oli korotettu nivoja etupäästä niin siinä toisessa viron poikien linkis oli niva jota oli korotettu runkoaisojen ja etuputken(jossa etuperä kiinni) väliin laittamalla n.muistaakseni 5-6cm rauta pala niin niissä kuvissa ei ollut sit vie vetoakseleita paikallaan niin miten sit käy kun nivaa korotettu niin paljon et tukivarret on melkein pystys niin millai käy vetonivelten??Entä eikö moottorin korvakkeen kannakkeet ole kiinni etuputkessa? Silloin täytyy pidentää moottorin kannakkeita?? Oliko siinä etupään korotukses muita juttuja kun runkoaisojen ja etuputken väliin rautaa,ylätukivarren ja yläpallonivelen väliin yli 10cm pidennysjuttu?? Näillä eväillä nousee paljon?? Mitä muuta et viä sais nokkaa ylemmas??
sds500

Viesti Kirjoittaja sds500 »

Herää kysymys onko noin suuresta korotuksesta enään mitään oikeaa hyötyä? toki rengaskokoa voi sillon kasvattaa. Kuitenkin ehkä jopa helpompi tapa korottaa nivan keulaa vois olla etupään muuttaminen jäykälle akselille, tyyliin PSA Bronto. Pahasti näyttävät kyllä UAZ:in akseleilta...
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

TOVERI NIVA kirjoitti:Täytyy mitata kummastakin koosta reaalikorkeus tällä viikolla.
Dodii, 31" mittaus jää viikonloppuun mutta 235/75-15 Nivan alla, 2bar painetta, halkaisija 730mm.

EDIT: 31" Saharan halkasija 760mm
Viimeksi muokannut TOVERI NIVA, 23.1.2006 1:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LENNY »

sds500 kirjoitti:Herää kysymys onko noin suuresta korotuksesta enään mitään oikeaa hyötyä? toki rengaskokoa voi sillon kasvattaa. Kuitenkin ehkä jopa helpompi tapa korottaa nivan keulaa vois olla etupään muuttaminen jäykälle akselille, tyyliin PSA Bronto. Pahasti näyttävät kyllä UAZ:in akseleilta...

En ole kuullut kenenkään saaneen leimaa jäykällä etuakselilla.
Onhan siitä offiin aina hyötyä,kun saa lisää maavaraa..
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

apriliaman kirjoitti:miten sit käy kun nivaa korotettu niin paljon et tukivarret on melkein pystys niin millai käy vetonivelten??
Joo ne orkkis vetarit ja etuperä ei toimi enää silloin kun vetarinkulma muuttuu radikaalisti. Karkee arvio vois olla että kun alatukivarren kulmaa muuttaa enemmän kuin 30-35 astetta alas vaakatasosta niin rupee vetarin tumpit porsiin.
apriliaman kirjoitti:Entä eikö moottorin korvakkeen kannakkeet ole kiinni etuputkessa? Silloin täytyy pidentää moottorin kannakkeita??
Moottorin kannatus on tosiaan samaa etupalkkia. Siinä on oikeestaan ainakin kolme ratkasutapaa, leikellä se palkki niin että koneen kannatin osa jää orkkispaikalle, työstää lisäpalikkaa kumien ja palkin väliin tai sitten pudottaa koko moottori-laatikko-jakis pakettia alaspäin.
apriliaman kirjoitti:Oliko siinä etupään korotukses muita juttuja kun runkoaisojen ja etuputken väliin rautaa,ylätukivarren ja yläpallonivelen väliin yli 10cm pidennysjuttu??
Palkin pudotus, yläpäihin uudet kiinnitykset ylätukivarsille, yläpallon ja varren väliin palikka, kääntövarsien muokkaus, koneen kannattimien muokkaus, etuperän kiinnitys uusiks jne. jne.

Mä en pidä tota kauheen järkevänä virityksenä koska ainoo todellinen hyöty mitä siitä saa on se että mahtuis isommat renkaat alle ja sitä taas ei kestä perät eikä vetarit. Jos isoimmat toimivat pyörät on 235/75-15 niin se on sitten aivan sama onko maavara palkin kohdalla 30 vai 40cm, ei jäykkäakselisissakaan se maavara banjon kohdalta oo paljoo paitsi porttaaleissa ja jollain 42" renkaalla.
Ei mulla itellä ainakaan oo ajaminen loppunu koskaan siihen että ei ois palkin alla tarpeeks tilaa, kun on kunnollinen panssari niin pikku hapella pääsee liuttaan isojenkin kivien ja kantojen yli. Ajolinjat kun on kohdallaan niin Nivallakin pääsee kolistelematta aika pitkälle.
Ois paree kun ensin ajelee monissa eri paikoissa paljon ja opettelee ajolinjat ja vasta sitten rupee suunnitteleen sille autolle jotain viritystä, kyllä kuskilta loppuu monesti usko ennenkuin Nivasta kyky edetä.
Kuva
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

LENNY kirjoitti:
sds500 kirjoitti:Herää kysymys onko noin suuresta korotuksesta enään mitään oikeaa hyötyä? toki rengaskokoa voi sillon kasvattaa. Kuitenkin ehkä jopa helpompi tapa korottaa nivan keulaa vois olla etupään muuttaminen jäykälle akselille, tyyliin PSA Bronto. Pahasti näyttävät kyllä UAZ:in akseleilta...

En ole kuullut kenenkään saaneen leimaa jäykällä etuakselilla.
Onhan siitä offiin aina hyötyä,kun saa lisää maavaraa..
IFS -> jäykkäakseli swappeja on leimattu mut ei tietääkseni yhtään Nivaa, sen takia toi idea hakkaakin koko ajan takaraivossa.

Jäykällä akselilla ei varsinaisesti maavara kasva koska siinä on kuitenkin se banjo ja mahollisesti tukivarsien kiinnikkeitä ym. jokka jää akselilinjan alapuolelle. Tossa tulis se hyöty että pääsis käyttään isompia renkaita jolloin saatais sitä maavaraa vähän lisää sinne akselin alle ja koko auton korottaminen onnistuis paremmin. Mut eipä siitäkään oo kauheesti iloo jos autossa on 33" pyörät ja se on korkee jos se ei jousta ja tähän taas vaikuttaa isosti ne tukivarret. Helpoin homma toi jäykkäakseli ois sijottaa tojotan tai rangen jakari-tyyppisillä tukivarsilla mut niitten kiinnitys koriin ja koko liikegeometria on vähän perseestä. Parhaimmat joustot sais nelilinkki-tuennalla joka oikein tehtynä toimis ilman panhardiakin mutta tässä taas tulee vastaan se onkelma että noi tukivarret täytyis itte työstää että niillä saa geometriat kuntoon ja omatekosilla varsilla ei o asiaa muutoskatsastukseen.
Kuva
sds500

Viesti Kirjoittaja sds500 »

Niinpä ja isompia renkaitakaan ei saa kun AKEn erikoisluvalla, jos saa. Tuo takapään muuttaminen ilman panhardia on ollut mielessä, eli sais tuon sivuttais liikeen akselista pois, mutta jää nähtäväksi toteutuuko...
apriliaman

Viesti Kirjoittaja apriliaman »

Juu sitä mää ajattelin et ei niissä kulmissa voi vetarit kestää ja maksimi rengaskoko on just se 235/75r15.Kiitoksia tietoista. Olisin muuten rakennellut sen etupään korotuksen mutta ne vetarit leipoo..
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LENNY »

Pienellä hommalla
Kuva
joustoja lisää
Kuva
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Jep!!
Melko pienellä vaivalla...
Kuva

Vähän korotusta ja lisää ulosjoustoo....
Kuva
Kuva
apriliaman

Viesti Kirjoittaja apriliaman »

Onko sulla lenny ihan originaali pituset jouset tuo vai onko jotain korokee palikkaa jousen lautasen alla? Kyl joustoo on!!!!
¤Offi-Osku¤

Viesti Kirjoittaja ¤Offi-Osku¤ »

LENNY:
Onko sisäänjoustoja rajoitettu?

onko 235:Set kummit?

Mitä muuta tehty?
Vastaa Viestiin