Nivan-modifiointi osio!!!
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Laitoit joskus pari linkkiä mis oli korotettu nivoja etupäästä niin siinä toisessa viron poikien linkis oli niva jota oli korotettu runkoaisojen ja etuputken(jossa etuperä kiinni) väliin laittamalla n.muistaakseni 5-6cm rauta pala niin niissä kuvissa ei ollut sit vie vetoakseleita paikallaan niin miten sit käy kun nivaa korotettu niin paljon et tukivarret on melkein pystys niin millai käy vetonivelten??Entä eikö moottorin korvakkeen kannakkeet ole kiinni etuputkessa? Silloin täytyy pidentää moottorin kannakkeita?? Oliko siinä etupään korotukses muita juttuja kun runkoaisojen ja etuputken väliin rautaa,ylätukivarren ja yläpallonivelen väliin yli 10cm pidennysjuttu?? Näillä eväillä nousee paljon?? Mitä muuta et viä sais nokkaa ylemmas??
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Dodii, 31" mittaus jää viikonloppuun mutta 235/75-15 Nivan alla, 2bar painetta, halkaisija 730mm.TOVERI NIVA kirjoitti:Täytyy mitata kummastakin koosta reaalikorkeus tällä viikolla.
EDIT: 31" Saharan halkasija 760mm
Viimeksi muokannut TOVERI NIVA, 23.1.2006 1:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
sds500 kirjoitti:Herää kysymys onko noin suuresta korotuksesta enään mitään oikeaa hyötyä? toki rengaskokoa voi sillon kasvattaa. Kuitenkin ehkä jopa helpompi tapa korottaa nivan keulaa vois olla etupään muuttaminen jäykälle akselille, tyyliin PSA Bronto. Pahasti näyttävät kyllä UAZ:in akseleilta...
En ole kuullut kenenkään saaneen leimaa jäykällä etuakselilla.
Onhan siitä offiin aina hyötyä,kun saa lisää maavaraa..
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Joo ne orkkis vetarit ja etuperä ei toimi enää silloin kun vetarinkulma muuttuu radikaalisti. Karkee arvio vois olla että kun alatukivarren kulmaa muuttaa enemmän kuin 30-35 astetta alas vaakatasosta niin rupee vetarin tumpit porsiin.apriliaman kirjoitti:miten sit käy kun nivaa korotettu niin paljon et tukivarret on melkein pystys niin millai käy vetonivelten??
Moottorin kannatus on tosiaan samaa etupalkkia. Siinä on oikeestaan ainakin kolme ratkasutapaa, leikellä se palkki niin että koneen kannatin osa jää orkkispaikalle, työstää lisäpalikkaa kumien ja palkin väliin tai sitten pudottaa koko moottori-laatikko-jakis pakettia alaspäin.apriliaman kirjoitti:Entä eikö moottorin korvakkeen kannakkeet ole kiinni etuputkessa? Silloin täytyy pidentää moottorin kannakkeita??
Palkin pudotus, yläpäihin uudet kiinnitykset ylätukivarsille, yläpallon ja varren väliin palikka, kääntövarsien muokkaus, koneen kannattimien muokkaus, etuperän kiinnitys uusiks jne. jne.apriliaman kirjoitti:Oliko siinä etupään korotukses muita juttuja kun runkoaisojen ja etuputken väliin rautaa,ylätukivarren ja yläpallonivelen väliin yli 10cm pidennysjuttu??
Mä en pidä tota kauheen järkevänä virityksenä koska ainoo todellinen hyöty mitä siitä saa on se että mahtuis isommat renkaat alle ja sitä taas ei kestä perät eikä vetarit. Jos isoimmat toimivat pyörät on 235/75-15 niin se on sitten aivan sama onko maavara palkin kohdalla 30 vai 40cm, ei jäykkäakselisissakaan se maavara banjon kohdalta oo paljoo paitsi porttaaleissa ja jollain 42" renkaalla.
Ei mulla itellä ainakaan oo ajaminen loppunu koskaan siihen että ei ois palkin alla tarpeeks tilaa, kun on kunnollinen panssari niin pikku hapella pääsee liuttaan isojenkin kivien ja kantojen yli. Ajolinjat kun on kohdallaan niin Nivallakin pääsee kolistelematta aika pitkälle.
Ois paree kun ensin ajelee monissa eri paikoissa paljon ja opettelee ajolinjat ja vasta sitten rupee suunnitteleen sille autolle jotain viritystä, kyllä kuskilta loppuu monesti usko ennenkuin Nivasta kyky edetä.
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
IFS -> jäykkäakseli swappeja on leimattu mut ei tietääkseni yhtään Nivaa, sen takia toi idea hakkaakin koko ajan takaraivossa.LENNY kirjoitti:sds500 kirjoitti:Herää kysymys onko noin suuresta korotuksesta enään mitään oikeaa hyötyä? toki rengaskokoa voi sillon kasvattaa. Kuitenkin ehkä jopa helpompi tapa korottaa nivan keulaa vois olla etupään muuttaminen jäykälle akselille, tyyliin PSA Bronto. Pahasti näyttävät kyllä UAZ:in akseleilta...
En ole kuullut kenenkään saaneen leimaa jäykällä etuakselilla.
Onhan siitä offiin aina hyötyä,kun saa lisää maavaraa..
Jäykällä akselilla ei varsinaisesti maavara kasva koska siinä on kuitenkin se banjo ja mahollisesti tukivarsien kiinnikkeitä ym. jokka jää akselilinjan alapuolelle. Tossa tulis se hyöty että pääsis käyttään isompia renkaita jolloin saatais sitä maavaraa vähän lisää sinne akselin alle ja koko auton korottaminen onnistuis paremmin. Mut eipä siitäkään oo kauheesti iloo jos autossa on 33" pyörät ja se on korkee jos se ei jousta ja tähän taas vaikuttaa isosti ne tukivarret. Helpoin homma toi jäykkäakseli ois sijottaa tojotan tai rangen jakari-tyyppisillä tukivarsilla mut niitten kiinnitys koriin ja koko liikegeometria on vähän perseestä. Parhaimmat joustot sais nelilinkki-tuennalla joka oikein tehtynä toimis ilman panhardiakin mutta tässä taas tulee vastaan se onkelma että noi tukivarret täytyis itte työstää että niillä saa geometriat kuntoon ja omatekosilla varsilla ei o asiaa muutoskatsastukseen.
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti: