Wartburg
Re: Wartburg
Joku kirjoitteli jossain yhteydessä Warren mutkikkaasta sytytysjärjestelmästä kolmine kärkineen ja puolineen. Kun katsoo nämä videot kaasuttimen ja sytytysjärjestelmän huollosta, miettii onko kehitys sittenkään mennyt oikeaan suuntaan. Mitä miettii Axtecin kanssa manaillut ladisti tuota katsoessaan. Voi tietysti olla tyytyväinen maailman pelastumisesta. Voiko autotekniikka olla paljonkaan yksinkertaisempaa? Voivatko huolto-ohjeet olla paljonkaan parempia? Tuota rattivaihdetta ihmettelin, Muuten oli tuo ruskea juuri samannäköinen kuin minun entinen.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Wartburg
Wartburgin uusiokäyttöä.
Re: Wartburg
Moi,
Selailin Tuulilasi-lehteä vuodelta 1980. Lehdessä oli myös uusien autojen hinnat.
Sedan Wartburgi näytti olevan markkinoiden halvin auto, halvempi vielä kuin halvin Moskvitch. Wartburgin hinta uutena oli silloin noin 15 500 markkaa, farmarimalli (Tourist?) hieman yli 16 000 markkaa.
Selailin Tuulilasi-lehteä vuodelta 1980. Lehdessä oli myös uusien autojen hinnat.
Sedan Wartburgi näytti olevan markkinoiden halvin auto, halvempi vielä kuin halvin Moskvitch. Wartburgin hinta uutena oli silloin noin 15 500 markkaa, farmarimalli (Tourist?) hieman yli 16 000 markkaa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Wartburg

Tuulilasin vertailussa vuodelta 1980: uusi Wartburg 353W vs. käytetty Datsun 100A
http://www.warreteam.com/Tuulilasi1980.htm
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3655
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Wartburg
Olisiko ollut kuitenkin vanhempi lehti? Mainoksissa hinnat vähän kalliimpia:Jouska kirjoitti:Selailin Tuulilasi-lehteä vuodelta 1980. Wartburgin hinta uutena oli silloin noin 15 500 markkaa, farmarimalli (Tourist?) hieman yli 16 000 markkaa.
http://lada1970.1g.fi/muut_merkit_wartburg_menu.html
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Re: Wartburg
Moi,
Saatoin tosiaan muistaa väärin. Vuosi taisi olla 1978.
Saatoin tosiaan muistaa väärin. Vuosi taisi olla 1978.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Wartburg
Harvoin uusi automalli rumentuu entisestä niin paljon kuin siirryttäessä 311 mallista
353 malliin.
353 malliin.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3655
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Wartburg
Onhan Ladakin rumentunut malli mallilta 2103:sta lähtien.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
IFA ja Warre
DDR:n IFA ja Warret ovat DKW:n tai Auto-Unionin seuraajia ja kaksitahtisia siitä syystä, että tekniikka periytyy suoraan sotaa edeltäneistä saksalaisista 2t-autoista. Minulla on ollut sekä viimeisin 2t-varre että DKW. Ei niissä suurta laatueroa ollut.R-J kirjoitti:Olihan niitä tuolloin vaikka minkälaisia diilejä. Sitä en tiedä, onko moinen totta vai tarua, mutta enpä suuremmin ihmettelisi, vaikka olisi tottakin.samarai kirjoitti:eihän noi laikkacabriot ole mistään kotoisin. Todella nätti avowarre on sellainen vanhakorinen farmari missä on rätti.
Onkohan sellaisessa jutussa mitään perää vai täyttä legendaa kun muistelen, että puhuttiin NL:lla ja DDR:llä olleen keskenään diili, ettei DDR:ssä tehdä 4-tahtisia autoja? Tämä siitä syystä, että Moskvitsin haluttiin domineerivan itäautomarkkinoilla?
IFA tuotti ensin henkilöautoja, mutta painopiste siirrettiin jo 50-luvulla raskaampien jakeluautojen ja kuorma-autojen suuntaan. Palatessani pari päivää sitten lomamatkalta Saksasta ajoin entisen DDR:n kautta. Moottoritietyömaalla oli käytössä yhä vielä IFA-merkkisiä ajoneuvoja.
Trabant oli DDR:n autofilosofiassa läntisen kuplan eli kansanauton vastine. Käsitykseni mukaan NL ei halunnut DDR:n rakentavan nelitahtisia henkilöautoja reaalisosialististen maiden markkinoille. Nopeasti ne olisivatkin napanneet jalansijaa silloisilta Moskvitsheilta ja miksei Polski-Fiateiltakin.
Wartburgilla oli moderni nelitahtimoottori kehitettynä jo 80-luvun lopussa. Se otettiin käyttöön vasta 90-luvun taitteessa, jolloin tilanne Saksojen yhdistymisen tuoksinassa oli jo ohi. Warren modernistinen kori ja nelitahtimoottori oli hyvä yhdistelmä. Sääli että se ei ennättänyt kunnolla koskaan markkinoille.
Re: Wartburg
Niin tekihän EMW (entinen BMW Eisenach) sodan jälkeen vielä vuoteen -55 asti 4-tahtisia autoja, pisimmän ajan tästäkin Neuvostoliiton miehitysvyöhykkeellä. Sen jälkeenhän Eisenachin tehtaalta tuli pelkästään 2-tahtisia, lähinnä Warreja.
Huomion arvoista on myös se, että 4-tahtisten moottoripyörien valmistusta kuitenkin jatkettiin DDR:ssä 60-luvulle, vaikka autoista "tuli" v. 55 pelkästään 2-tahtisia.
Huomion arvoista on myös se, että 4-tahtisten moottoripyörien valmistusta kuitenkin jatkettiin DDR:ssä 60-luvulle, vaikka autoista "tuli" v. 55 pelkästään 2-tahtisia.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Wartburg
Olikos tuo Warren nelitahtikone omaa suunnittelua? Minä olen ollut siinä uskossa, että ne nelitahtiwarret olivat Volkkarin koneella.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Wartburg
^
Warreossi tässä teemassa tammikuussa vuonna 2005 kirjoitti:
Vastusta automallien kehittämiseen tuli myös DDR:n sisältäpäin,sillä neltahtitekniikka olisi vaatinut mittavia investointeja autotehtaisiin.Tällaisiin investointeihin ei ollut DDR:ssä yksinkertaisesti varaa. Lopultahan valmiit tuotantolinjat sitten ostettiin Volkswagenilta].
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Wartburg
Kyllä se oli Eisennachin tehtaan omaa tuotantoa. Kävin tehtaan museossa muutama vuosi sitten. Siellä Warren tarina oli hyvin esillä. Täytyy tunnustaa, että myötätunto oli tehdasjoukkueen puolella, vaikka politiikan suuri pyörä vei pohjan yritykseltä. Tehdaskäynnin aikoihin takseissa oli useita nelitahti-Warreja, jotka rahtasivat mm. turisteja ylös Wartburgin linnalle.Pavlovits kirjoitti:Olikos tuo Warren nelitahtikone omaa suunnittelua? Minä olen ollut siinä uskossa, että ne nelitahtiwarret olivat Volkkarin koneella.
Re: Wartburg
Moi,
Paavo Väyrynen sanoisi tähän että ihmiset nyt muistavat väärin.
Niinhän myös Wikipedia kertoo että nelitahtisella 1,3l VW koneella, samoin oma muistitieto 90-luvun taitteesta.
Trabantissa olen nähnyt myös VW moottorin pahvikannen alla.
Paavo Väyrynen sanoisi tähän että ihmiset nyt muistavat väärin.

Niinhän myös Wikipedia kertoo että nelitahtisella 1,3l VW koneella, samoin oma muistitieto 90-luvun taitteesta.
Trabantissa olen nähnyt myös VW moottorin pahvikannen alla.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.