Kokemuksia halvasta Samarasta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Itse en tuota meidän Samaraa vielä ole päässyt kokeilemaan, mutta mitä tuon 1500i:n suorituskykyä peileistä seurasi ajaessa Tampereelta kotiin, niin ei sillä kyllä jalkoihin jää. Kiihtyy ripeästi maantienopeuteen ja ohituksetkin sujuivat ripeästi.
Palaillaan asiaan kun huomenna pääsen autoa "maistelemaan".
Palaillaan asiaan kun huomenna pääsen autoa "maistelemaan".
NO LADA-JUSSI,täällä olis sulle taas samara,eli toi mun vm-97 ruisku,aj.123tkm ja täydellä huoltokirjalla hintaan 750e.Jos ei kiinnosta niin ilmoittele kun omas on varaosina jos joskus tartten jotain.Lada-Jussi kirjoitti:Kolinan lähde paljastui, laturin hihnapyörä oli löytynyt ja ääni tuli siitä. Sen sai helpolla kiristettyä ja äänet häipyi. Tuollaisen moniurahihnan saaminen oikeaan kireyteen on vaikeaa, varsinkin kun autossa ei ole käyttöohjekirjaa.
Kolinaa etsiessä tarkistin venttiilivälykset ja ne oli ehkä hivenen pienet pakoventtiilien osalta, muuten aika hyvät.
Katsastusta varten tutustuin auton pohjan vaurioihin ja näyttää siltä että paaliin koko auto. Uskomatonta miten 95 auto voi olla noin mätä. Teknisesti auto on huippu mutta hitsata saa ihan tosissaan. etuvasen nostokohdan pelti on käytännössä häipynyt kokonaan ja siitä pitkittäis kotelon viertä eteenpäin on pehmeää. Eli uuden Samaran hakuun, tuosta saa kyllä hyvää tekniikkaa varaosiksi, ei tarvii siis lähteä iskareitakaan vaihtelemaan.

FIAT Stilo 115 JTD, VW LT -83.
- Lada-Jussi
Uusi Samara pitää kyllä laittaa hakuun, mutta ei kolmiovista, mielellään Sedan mutta 5-ovinenkin käy. Miksiköhän sedaneissa on huomattavan kovat hinnat, vaikka tuntuu ettei niitä arvosteta kuten luukkuperiä?

Minä ainaskin arvostan sedaneita eniten. Ennenvanhaa taisi olla homma niin, että Suomessa arvostettiin sedaneita enemmän, mutta nykyään taitaa luukkuperät (farmarit + pystyperäiset) olla myyntilistojen kärjessä. Eihän täällä edes myydä noita luukkuperistä koottuja sedanmalleja joista sedanmarkkinoilla tykätään (esmes Polo sedan tai Renault Logos tai vaikapa Honda Jazzin konttiperää).Lada-Jussi kirjoitti:Uusi Samara pitää kyllä laittaa hakuun, mutta ei kolmiovista, mielellään Sedan mutta 5-ovinenkin käy. Miksiköhän sedaneissa on huomattavan kovat hinnat, vaikka tuntuu ettei niitä arvosteta kuten luukkuperiä?
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Toi mun on 5 ovinen,no sähän näitkin sen silloin hesankokoontumisessa.Lada-Jussi kirjoitti:Uusi Samara pitää kyllä laittaa hakuun, mutta ei kolmiovista, mielellään Sedan mutta 5-ovinenkin käy. Miksiköhän sedaneissa on huomattavan kovat hinnat, vaikka tuntuu ettei niitä arvosteta kuten luukkuperiä?

- Lada-Jussi
niin joo se, nyt alkaa muistamaan, täytyy pohtia asiaa, voit pian olla samaraton miesjasu35 kirjoitti:Toi mun on 5 ovinen,no sähän näitkin sen silloin hesankokoontumisessa.Lada-Jussi kirjoitti:Uusi Samara pitää kyllä laittaa hakuun, mutta ei kolmiovista, mielellään Sedan mutta 5-ovinenkin käy. Miksiköhän sedaneissa on huomattavan kovat hinnat, vaikka tuntuu ettei niitä arvosteta kuten luukkuperiä?Jokos tehään kauppoja.
![]()

Ostin eilen halvan Samaran ja ainakin näiden parin sadan kilometrin perusteella mitä olen ajanut niin olen täysin rakastunut "uuteen" kulkupeliini. Kaasua painaessa hyökkää eteenpäin kuin pieni eläin ja kulkee suoraan kuin juna kiskoilla. Muutenkin vaikuttaa täysin hyväkuntoiselta ja tähän asti kaikki on pelannut paremmin kuin hyvin 

- Lada-Jussi
tämä kuulostaa hyvin samaramaiseltaHekuli kirjoitti:Ostin eilen halvan Samaran ja ainakin näiden parin sadan kilometrin perusteella mitä olen ajanut niin olen täysin rakastunut "uuteen" kulkupeliini. Kaasua painaessa hyökkää eteenpäin kuin pieni eläin ja kulkee suoraan kuin juna kiskoilla. Muutenkin vaikuttaa täysin hyväkuntoiselta ja tähän asti kaikki on pelannut paremmin kuin hyvin

mulla on nyt ongelma, ostaisko halvan katsastetun samaran raadon vai sijottaisiko enemmän kerralla vähän parempaan. Parempi voi kestää niin pitkään ettei siitä ole koristeeksi takapihalle vielä moneen vuoteen ja se investoiminenkin tuntuu kamalalta. Yleensä alle 500 euron autoilla olen ajellut

Nyt olen minäkin Samaran koeajanut ja hyvältähän tuo tuntuu. Itse vaan tykkäisin enemmän jos ratti olisi hieman korkeammalla. Tuossa yksilössä on Fiestan penkit, jotka tuntuu hyviltä, mutta Hekulilla tuo seuraavan pulman: Kun penkki on melko edessä, ei pakkia meinaa saada päälle. Poistuisiko ongelma jos siihen saisi alkuperäisen Samaran penkin?
- Lada-Jussi
samaran orkkispenkki on kyllä varsin kapea, mutta vaihteen vaihtaja tangon pystyy varmaan kans säätämään. itsellä kytkin remontin jälkeen siirtyi pakki aivan penkkiin kiinni, asettivat varmaan käyttöakselin vähän eri asentoon.Jaakkima kirjoitti:Nyt olen minäkin Samaran koeajanut ja hyvältähän tuo tuntuu. Itse vaan tykkäisin enemmän jos ratti olisi hieman korkeammalla. Tuossa yksilössä on Fiestan penkit, jotka tuntuu hyviltä, mutta Hekulilla tuo seuraavan pulman: Kun penkki on melko edessä, ei pakkia meinaa saada päälle. Poistuisiko ongelma jos siihen saisi alkuperäisen Samaran penkin?

Joo,en mä tota missään ilmoittele eli on varmaankin mulla vielä kuukaudenkin päästä.Lada-Jussi kirjoitti:niin joo se, nyt alkaa muistamaan, täytyy pohtia asiaa, voit pian olla samaraton miesjasu35 kirjoitti:Toi mun on 5 ovinen,no sähän näitkin sen silloin hesankokoontumisessa.Lada-Jussi kirjoitti:Uusi Samara pitää kyllä laittaa hakuun, mutta ei kolmiovista, mielellään Sedan mutta 5-ovinenkin käy. Miksiköhän sedaneissa on huomattavan kovat hinnat, vaikka tuntuu ettei niitä arvosteta kuten luukkuperiä?Jokos tehään kauppoja.
![]()
vanhassa on vielä kuukausi ajoaikaa

Kuvia Patarouvasta löytyy kotisivuiltamme kohdasta "Helkan Lada"
Joo,kyllä ongelma poistuu koska samaran penkki on matalampi,samalla toteutuu toi sun toive korkeammalla olevasta ratista.Jaakkima kirjoitti:Nyt olen minäkin Samaran koeajanut ja hyvältähän tuo tuntuu. Itse vaan tykkäisin enemmän jos ratti olisi hieman korkeammalla. Tuossa yksilössä on Fiestan penkit, jotka tuntuu hyviltä, mutta Hekulilla tuo seuraavan pulman: Kun penkki on melko edessä, ei pakkia meinaa saada päälle. Poistuisiko ongelma jos siihen saisi alkuperäisen Samaran penkin?

Samaraa itsekin aikaisemmin ajaneena tiedän, että tuo ratti on silloin hieman korkeammalla, mutta ei se silti oikein käteen istu. Ratti siltikin viistää pohkeita. Takatuuppareissa ei tätä ongelmaa ole. Minä siis pysyttelen noissa perheen takatuuppareissa, ajakoon puoliso tuolla Samaralla. Hänen käyttöön se alunperin kuitenkin hommattiin.