Sivu 197/218

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 11.6.2014 21:51
Kirjoittaja 4eburashka
Näihän se aina menee, että kun on hiljaista, kaikki on hyvin ja ongelmien ilmetessä tulee aihetta kirjoitteluun.

Eka Ladani, 2111 1.6 16v vm. 2005 on ollut omistuksessani nyt reilun vuoden ja kilometrejä kertynyt 25tkm. (kokonaisajomäärä 132tkm)

Hyviä puolia:
- tilava
- hyvä ajaa maantiellä ja kaupungissa(on ohjaustehostin)
- ainakin 16v versiossa riittävästi voimaa tavanomaiseen ajoon
- todella pieni kulutus (kesällä 5.5-6 l/100km, talvella 7-7,5 l/100km)
- helppo huoltaa ja korjata
- halvat varaosat

Vuoden aikana ilmenneitä vikoja:

- 1.sylinterin sytytyspuola (jonka seurauksena katalysaattorikin vahingoittui)
- pesunestesäiliössä halkeama ja pumppu vuoti
- nokka-akselin asentotunnistin antoi satunnaisesti vikakoodia ja auto saattoi sammua sillon tällöin
- jarrurummut oli pahoin urautuneet(erikoista 132tkm ajetussa autossa) ja toinen takajarrusylinteri kostea
- lisätakajarruvalo (led) lopetti toimintansa

Tänään hajosi kytkin mitään varoittamatta, risteyksessä kytkimesta katosi tuntuma, kuului vinkaisu ja poljin meni veltosti pohjaan, ihan lopussa tuntuu pieni vaste ja irroittaa hieman vetoa. Ilmeisesti paineasetelma pettänyt? Vaijeri on ehjä.
Hauskinta tässä on se, että kytkin vaihdettu 40tkm sitten edellisen omistajan toimesta :D (kuitissa luki kytkinpaketti, tiedä sitten mitä kaikkea siihen on sisältynyt)

Seuraavat korjaukset lasken normaaliin kulumiseen:

- etuiskarit, jouset ja ylätukilaakerit
- etujarrupalat
- ulompi vetonivelen suojakumi

Keväällä tuli tehtyä noin 1700km reissu Tveriin ja takaisin, Auto toimi koko matkan ongelmitta ja mitään nesteitä ei tarvinut lisätä. Ainoastaan vetokoukun pistoke hajosi omasta hölmöilystä johtuen :)

Laitetaan vielä kuva autosta, luultavasti jostain Valdajn paikkeilta.

Kuva

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 11.6.2014 22:07
Kirjoittaja pressa
4eburashka kirjoitti:Tänään hajosi kytkin mitään varoittamatta, risteyksessä kytkimesta katosi tuntuma, kuului vinkaisu ja poljin meni veltosti pohjaan, ihan lopussa tuntuu pieni vaste ja irroittaa hieman vetoa. Ilmeisesti paineasetelma pettänyt? Vaijeri on ehjä. Hauskinta tässä on se, että kytkin vaihdettu 40tkm sitten edellisen omistajan toimesta kuitissa luki kytkinpaketti
Omassa satakympissä on mittarissa 196tkm ja juuri viimeviikolla vaihdoin kytkinlevyn (laitoin tuollaisen mitä ladashoppi myy edullisesti). Vanha levy oli kulunut lähes niitteihin asti eli levyssä olevaa uritusta ei enää ollut, erottui vain jostain kohdista. En vaihtanut painelaakeria enkä asetelmaa, ainoastaan akselin ja laakerin vastinpintaan laitoin vaseliinia. Iskunvaimentimet ovat alkuperäiset ja vaimennusteho on hyvä (ainakin testissä). Takajouset vaihdoin kun ladashoppi myy niitäkin edullisesti. Vetonivelen kumeja on mennyt useita (kun olen ne ostanut kotimaisia) ja yksi vetonivel kun ajoin tuhat kilometriä rikkinäisellä kumilla. No se omasta ja aiheeseen.
Tarkista ensin ettei ole kytkimen käyttövivun hitsaus pettänyt, siis se mihin vaijeri kiinnittyy. Toki voihan olla että painelaakeri on mennyt asetelmasta läpi. Kuuluuko rohinaa tai muuta ylimääräistä ääntä kun kytkintä painaa?

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 12.6.2014 17:27
Kirjoittaja mush
pressa kirjoitti:(laitoin tuollaisen mitä ladashoppi myy edullisesti).
Meneekö tuo suoraan, eikös siellä myynnissä oleva ole 10mm 110:n alkuperäistä pienempihalkaisijainen (eihän tuo toki ole kuin 5mm puolelleen)?

16v tarvitsisi uuden levyn myös. Tuohon vanhempaan vaihdoin kun petti noin 130tkm kohdalla alkuperäinen kytkinlevy, niitit kului puhki ja kitkapinta irtosi. Ei luistanut tuota päivää ennen kertaakaan, vaikka itse aiheutin lopun alun n. 9kk aiemmin lumihangesta irtiheijaamisen seurauksena. En vaihtanut minäkään kuin levyn. Vertailukohtana tuo uusi levy niin eri makuinen että pakko vaihtaa tuohon toiseenkin.

4eburashka kirjoitti:Tänään hajosi kytkin mitään varoittamatta, risteyksessä kytkimesta katosi tuntuma, kuului vinkaisu ja poljin meni veltosti pohjaan, ihan lopussa tuntuu pieni vaste ja irroittaa hieman vetoa. Ilmeisesti paineasetelma pettänyt?
Eihän kytkinpoljin ollut kovin ylhäällä jarrupolkimeen verrattuna ennen hajoamista? Väärä säätö voisi aiheuttaa paineasetelman pettämisen. Tai risa painelaakeri (kokemuksen mukaan kuulee kyllä ennen hajoamista), tai sitten vaan jonkinsortin materiaalivika kytkimessä.

Toki tuo haarukka-asia kannattaa tarkistaa ihan enismmäiseksi.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 12.6.2014 17:35
Kirjoittaja pressa
pressa kirjoitti:laitoin tuollaisen mitä ladashoppi myy edullisesti
mush kirjoitti:Meneekö tuo suoraan, eikös siellä myynnissä oleva ole 10mm 110:n alkuperäistä pienempihalkaisijainen (eihän tuo toki ole kuin 5mm puolelleen)?
Menee ihan suoraan ja toimii, asvaltille piirti raitaa ihan hienosti (nyt on sitten tälläkin tullut kuovitettua, melkein kymmenen vuotta on jo ollutkin...).

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 12.6.2014 18:08
Kirjoittaja mush
No sitten laitetaan levystä tilausta sisään. (Ai että inhoan tuota shoppia :lol: menee taas tunti-pari että kaikkea pientä kivaa selailee samaan pakettiin).

Vinkiksi kaikille: "Sähkölasin moottorin kumikiinnike (110)" menee myös 16v:n imusarjan kiinnikkeeksi, vaikka kierre onkin lyhyempi. Minulla nuo oli molemmat rikki ja imusarja kiinni käytännössä vain etureunastaan niillä klemmareilla.

Niin aiheeseen vielä, tänään meinasin jäädä tuolla uudemmalla jumiin työpaikalle. Ajoneston siru oli pudonnut muovipalikasta ulos. Ihme että löytyi, on se sen verran pienikokoinen. Onneksi oli jäänyt ulko-oven kynnyksen viereen oven sisäpuolelle. Pihalle pudotessaan olisi voinut olla tekemätön paikka kivien joukosta löytää.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 12.6.2014 19:18
Kirjoittaja pressa
mush kirjoitti:Vinkiksi kaikille: "Sähkölasin moottorin kumikiinnike (110)" menee myös 16v:n imusarjan kiinnikkeeksi, vaikka kierre onkin lyhyempi.
Vinkiksi myös että käy VAG-konsernin autoihin moottorin muovisuojan kiinnikkeeksi, sekä eberspächerin/webaston kiinnitykseen. Näillehän on monia käyttökohteita...

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 12.6.2014 19:22
Kirjoittaja 4eburashka
mush kirjoitti: Eihän kytkinpoljin ollut kovin ylhäällä jarrupolkimeen verrattuna ennen hajoamista? Väärä säätö voisi aiheuttaa paineasetelman pettämisen. Tai risa painelaakeri (kokemuksen mukaan kuulee kyllä ennen hajoamista), tai sitten vaan jonkinsortin materiaalivika kytkimessä.

Toki tuo haarukka-asia kannattaa tarkistaa ihan enismmäiseksi.
Kytkin poljin oli ja on samassa tasossa kuin jarrupoljin, vaijerin säätö on lähes niin lyhyenä kuin voi(eli jos löysentäisi vaijeria, niin poljin nousisi ylöspäin). Edellinen omistaja tehnyt kytkinremontin TT-autossa, Savonlinnassa, kenelläkään tietoa minkälainen paja mahtaa olla?

Ei pitänyt(tai en ainakaan huomannut) mitään isompaa ääntä kytkin ylhäällä taikka pohjasssa. Hajotessa kuului vinkaisu jonka kuuli selvästi.
Nyt auto sammuksissa poljinta painettaessa laatikosta kuuluu nitinää ja natinaa.

Haarukka tuntui olevan ehjä.

Veikkaisin juuri painelaakeria, mutta raportoin tänne kun tiedän lisää.

Onko jotain valmistajaa minkä kytkimiä kannattaa välttää? Ajattelin viipurista kysellä jotain vahvistettua kytkinsarjaa.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 15.6.2014 23:19
Kirjoittaja mush
Sain päästölapun tuohon vanhempaan tänään. Näillä kelpaa taas jatkaa matkaa:
Kuva

Leimalle sitten Juhannuksen jälkeen. Pitää taas muistaa jumpata jarrupaineen säädin, niin ei kai siinä muuta pitäisi ollakaan.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 29.6.2014 17:15
Kirjoittaja 4eburashka
111 jälleen ajossa. Painelaakerin toinen kieli oli katkennut.
Kuva
Kytkin oli LUK valmistama, halkaisijaltaan 200mm, ajettu noin 40tkm.

Uusi kytkin myös LUK, joten odotellaan koska hajoaa uudestaan :D Viipurissa paketti maksoi 60e. Ostin samalla vetarien stefat ja kampiakselin takastefan, yhteensä alle 10e.

Vaihdatin kytkimen Autohuolto Räsänen nimisessä pajassa Joensuussa, koska ei ollut kerrostalon parkkipaikalla mahdollisuutta/kiinnostusta ruveta irroittamaan vaihteistoa. Työ maksoi 215e ja 15e vaihteistoöljystä. Mielestäni ihan kohtuullinen.

Ei se homma ihan putkeen mennyt.

Kun lähdin korjaamosta ihmettelin vaihdekepin outoa tuntumaa, pienen koelenkin jälkeen totesin että pakkia ja kakkosta ei löydy, no takaisin korjaamolle ja asentaja vaihtoi vaihdetangon toiseen asentoon ja homma ok. Asentaja kyllä sanoi tehneensä koeajon..
Siinä samalla huomasin, että pohjapanssarista puuttui 2 ruuvia jotka löytyivät korjaamon lattialta, mainitsin asiasta ja asentaja laittoi ne paikoilleen.

Kotona huomasin, että vaihdetangon nivelen suojakumi ei ollut paikoillaan. Ryömin auton alle ja laitoin kumin paikoilleen.

Tänään tarkastin vaihteistoöljyn ja se oli noin sentin alle alarajan (tikku kuitenkin kastui). Aluksi tietenkin epäilin, että vaiihteistoöljyä laitettu liian vähän. Mutta työpaikalla kiinnitin huomiota öljyläikkään paikalla jolla yleensä autoa pidän. Vilkaisu auton alle: vaihteistosta tippuu öljyä kun moottori on käynnissä.

Kuva

Tuohon kirkkaaseen kierrereikään ilmeisesti kuuluisi pultti? Näyttäisi siitä vuotavan. Kenelläkään tietoa mitä varten tuo kolmion muotoinen kiinnityspiste on?
Toinen vaihtoehto josta voisi vuotaa, ovat nuo kolme pulttia vierekkäin. Niidenkin tarkoitus on minulle kysymysmerkki.

Vetarien stefat ja vaihteiston tyhjennysproppu ovat kuivat. Samoin moottoriöljy on ylämerkissään, ei ole kulunut 4tkm aikana yhtään.

Vien auton huomenna taas pajalle, palaan asiaan.

Lisätään sen verran, että kytkinremontti tehtiin 24.6, sen jälkeen olen ehtinyt ajaa 200-300km.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 29.6.2014 18:09
Kirjoittaja mush
Tuossa mistä öljyä vuotaa pitäisi olla vaihteiston nostolenkki kiinni.

http://zufa66.narod.ru/29-15.jpg

(vähän hutiloinnilta vaikuttaa korjaamon työ, toivottavasti saivat edes piilossa olevat osat kunnolla kiinni)

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 29.6.2014 20:53
Kirjoittaja 4eburashka
mush kirjoitti:Tuossa mistä öljyä vuotaa pitäisi olla vaihteiston nostolenkki kiinni.

http://zufa66.narod.ru/29-15.jpg

(vähän hutiloinnilta vaikuttaa korjaamon työ, toivottavasti saivat edes piilossa olevat osat kunnolla kiinni)
Ok, kiitos tiedosta!
Jos vaikka pyörisi tuo osa jossain korjaamon lattialla.. En kyllä ymmärrä miksi tuo on pitäny edes irroittaa, tilaa on sen verran riittävästi, että laatikon saa hyvin pois vaikka nostokorva olisikin kiinni.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 30.6.2014 16:36
Kirjoittaja calmari
Vesipumpun pirulainen alkoi vuotaa

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 30.6.2014 20:01
Kirjoittaja 4eburashka
4eburashka kirjoitti:
mush kirjoitti:Tuossa mistä öljyä vuotaa pitäisi olla vaihteiston nostolenkki kiinni.

http://zufa66.narod.ru/29-15.jpg

(vähän hutiloinnilta vaikuttaa korjaamon työ, toivottavasti saivat edes piilossa olevat osat kunnolla kiinni)
Ok, kiitos tiedosta!
Jos vaikka pyörisi tuo osa jossain korjaamon lattialla.. En kyllä ymmärrä miksi tuo on pitäny edes irroittaa, tilaa on sen verran riittävästi, että laatikon saa hyvin pois vaikka nostokorva olisikin kiinni.
Vaarnaruuvi löytyi, mutta nostokorva oli hukkunut(Jos jollain on ylimääräisenä nostokorva jostain varaosa-autosta, niin voi tarjota yv:nä. vaikka tuskin tuota ikinä tulen tarvitsemaan :D). Toivottavasti ei enää paljastu lisää ylläreitä tähän tapaukseen liittyen.

Onneksi tuli tarkastettua vaihteistoöljy ja huomattua vuoto ajoissa, ennenkuin vaihteisto olisi hajonnut öljynpuutteen vuoksi.
Meni kyllä täysin luottamus Autohuolto Räsäseen ja muutenkin autokorjaamoihin. Pitäisi vaan tehdä kaikki itse, mutta tässä tapauksessa ei ollut mahdollista ajaa reilua 300km ilman kytkintä omalle tallille.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 30.6.2014 21:25
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
4eburashka kirjoitti:Vaarnaruuvi löytyi, mutta nostokorva oli hukkunut(Jos jollain on ylimääräisenä nostokorva jostain varaosa-autosta, niin voi tarjota yv:nä. vaikka tuskin tuota ikinä tulen tarvitsemaan :D). Toivottavasti ei enää paljastu lisää ylläreitä tähän tapaukseen liittyen.

Onneksi tuli tarkastettua vaihteistoöljy ja huomattua vuoto ajoissa, ennenkuin vaihteisto olisi hajonnut öljynpuutteen vuoksi.
Meni kyllä täysin luottamus Autohuolto Räsäseen ja muutenkin autokorjaamoihin. Pitäisi vaan tehdä kaikki itse, mutta tässä tapauksessa ei ollut mahdollista ajaa reilua 300km ilman kytkintä omalle tallille.
Ei kai nyt yksi "mätä omana" koko satoa pilaa? Vai onko muistakin korjaamoista huonoja kokemuksia?

Itselläni on erittäin hyviä kokemuksia Joensuusta Junnukujalta Autokorjaamo Riikosesta.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 1.7.2014 22:55
Kirjoittaja calmari
Ves pumppu vaihettu, suotta muuta samalla vaihtamaan :-)