Sdelano v SSSR kirjoitti:Tervehdys, arvoisat ja Puolueelle aina uskolliset toverit!
Ostin kolmisen viikkoa sitten 16-venttiilisen 111:n m/2003, siis malli 21113, versio 00 ja varustekoodi 130.
Ajomäärä oli ostoaikaan 57.000 km ja nyt pari tuhatta enemmän.
Asensin melko pian BK-10 -ajotietokoneen. (Kiitokset Gospodin Lada-Shop Ilkka!)
Seuraavaa on koettu:
Sytytysyksikkö (ns. puola) pimeni 1- ja 4-sylintereiden osalta melko pian, noin 20 minuuttia 160 km/h nopeutta riitti puolalle.
Vaihdoin Wenään-yksikön GM-osaan ja ongelma kahtosi. GM-osa löytyi Samarasta m/1995. Venäläisten tietojen mukaan GM-yksikkö on ns. ikuinen; toivottavasti Ivan on oikeassa.
Aktiivihiilipytyn tyhjennysventtiili kiukutteli ja vietiin "saunan taakse". Nyt tilalla on Opel Astran osa, kuten aiemmin kirjoitin.
Epätasaisen tien anturi ( датчик неровной дороги, rough road sensor) antoi epäuskottavaa signaalia. Osan kiinnikeraudan kiristys auttoi.
Vaihteiston synkronointi oli hitaasti toimivaa tyyppiä. Vaihdoin öljyt ZF:n Syncromesh -hyväksyttyyn öljyyn (motox oil syntrans GL4/5, 75W-90, ostopaikka Motonet) ja nyt vaihdeaski toimii niin kuin pitää.
(Tietojeni mukaan etuveto-Ladojen vaihteistot on suunnitellut ZF Friedrichshafen AG ja se, mikä pätee ZF-vaihteistoihin, toimii hyvin myös Samaroissa ja 11X-malleissa. ZF:n nettisivuilta löytyy muuten tuore tieto, että Kamaz siirtyy ZF-vaihteistojen käyttöön, katso
http://www.zf.com ).
Vaihteiston öljynvaihdon voi 11X:ssä näköjään helposti tehdä imuvaihtajalla, täyttöreikä kun on pystysuunnassa ja sellaisessa kohtaa, että imuvaihtajan sondin saa askin pohjalle.
Tästä se näköjään lähtee ja siirtyminen Samarasta 111:een tapahtuu.
***
Juttujen perusteella odotin, että 111:ssä olisi ns. kaalin haju. Eipä ollut ainakaan havaittavasti. Ilmeisesti jo edellinen omistaja oli käyttänyt ominaishajun poistoon tehokkainta tunnettua keinoa: hangannut auton sisäosat suojeluskuntamanttelin liepeellä.
***
Ladalla ajo on hengen voitto materiasta -terveisin
SvS