Sivu 3/3

Lähetetty: 23.1.2004 21:08
Kirjoittaja Stefa
Noista yhteensopivuuksista. Fiatin TC käy suoraan ladan laatikkoon kun yläpulttien päiden välistä leikkaa palan (kuten joku taisikin jo mainita), lisäksi itse tehnyt 3 moista muutosta ja kaikki 1.6:n TC:n vauhtipyörä-kytkin-asetelmalla että se menee ainakin suoraan. Laatikoista: eli ladan laatikko helpoin, fiatin vanhanmallinen (matala) laatikko käy myös lähes suoraan mutta ei ole juurikaan ladan omaa vahvempi. Fiatin uudempi (korkea) laatikko vaatii korotuksen laatikon kohdalle ja myös kardaanitunneliin. http://www.beardmorebros.co.uk/website%20pages/lada.htm ja http://www.beardmorebros.co.uk/website% ... _page2.htm

Lancian TC:t on samoja kuin fiateissa, mutta vinokonetta käyttäessä (myös fiatin vinoTC:t) on huomioitava että koneen kääntö suoraan vaatii muutoksia öljykiertoon. Eli toisen nokka-akselikotelon öljypintaa nostettava öljyn paluukanavaa muuttamalla ja toista taas vastaavasti laskettava, myös öljypumpun imujalka (öljypohjan sisällä) tarvitsee myös muuttaa pystyasennukseen. Näillä muutoksin nostaa koneen käyttöikää huomattavasti.

Volvon vino-B20:n olen myös nähnyt ladassa todella siistinä asennuksena, tosin en tiedä mikä laatikko autossa oli mutta myöhemmin samassa kopassa oli taas ladan 1600... Ei sattuisi jollain olemaan B20 ja ladan laatikkoa irti? Toisaalta olen myös nähnyt kiihdytyskisoissa kuplan V8:lla... Mutta ei muuta kun kokeilemaan ja kokemuksia foorumille.

Lähetetty: 23.1.2004 21:27
Kirjoittaja Stefa
Tämähän menee ihan chattailyksi. Lada ei ainakaan toistaiseksi myytävänä. Tuossa joku ehdotti ladan katsastamista 1.8 TC:llä mutta operaatio yhtä mahdoton kuin 2-litrainenkin (menee tehot yli vertailutehon 100.8hp) Löysin tuosta B20-asennuksesta kuvankin, sen verran muisti pätki että konehan oli myös turbotettu! http://www.it.jyu.fi/users/jsiek/vfts_moottori.jpg

Jos nyt tuo 2-litrainen laillinen TC-lada vaikuttaa tosiaan lailliselta ja tulee hankittua niin täytynee sitten perehtyä tuohon vauhtipyörä-asiaan tarkemmin.

Lähetetty: 23.1.2004 21:55
Kirjoittaja kapa
Kyllä tuossa kuvassa tuo kone on Volvon konehuoneessa.

Vaikkakin tällä sivulla http://www.it.jyu.fi/users/jsiek/lada.html kuva on sellaisessa yhteydessä, että saa vaikutelman, että tuo kone olisi tuon kyseisen Ladan pellin alla.

Lähetetty: 23.1.2004 22:08
Kirjoittaja Stefa
En osaa sanoa mistä konehuoneesta kuva on otettu mutta olen nähnyt kyseisen moottorin ihan livenäkin ladan konehuoneessa, joten kyllä se on sielä ollut. Pitäisi huomenna käydä hakemassa yksi 360 juuri B20:llä joten täytyykin tuota lada-optiota ruveta tutkimaan tarkemmin kun tosiaan TC.t ovat kiven alle verrattunu volvon B20. Toisaalta samalla kai kävisi myös B23...

Lähetetty: 23.1.2004 22:34
Kirjoittaja kapa
Itse en tosiaan tiedä tuosta kuvien Ladasta mitään, mutta tuossa kyseisessä kuvassa kone on 240:sen Volvon konehuoneessa, näin väitän.

Mutta jos tuo Volvon pata on tosiaan joskus ollut Ladan konehuoneessa, niin kyllä siellä aika ahdasta on varmaan ollut. Meinaan kun jo silloin alkaa olla vähän tiukkaa jos tuon vinokoneen asentaa 140:seen Volvoon.

Ja vielä vähän pilkunviilausta, tuon koneen tyyppi ei ole B20. B20 on vanhempi työntötankokone, kuvan kone on uudempi OHC-moottori, ns. vinokone. Jos on 2-litrainen, niin tyyppimerkintä on B19 tai B200 riippuen koneen vuosimallista.

Mutta tosiaan noita Volvon koneita kasvaa puissa Fiatin TC:hin verrattuna. Kyllä sinne B23:kin silloin käy, muuta eroa ei ole B19 ja B23 kuin sylinterin halkaisija.

Lähetetty: 24.1.2004 6:28
Kirjoittaja VICTOR
Näin on,b20 on työntötanko kone,tuttu Amazonista sekä 140 sarjan Volvoista ja liikkuipa ensimmäiset 240:set myös tuon koneen voimin. Volvon kone Ladaan? mitäs ideaa siinä on? laittaa nyt autoon tommonen maamoottori joka ei teknisesti ole sen exoottisempi kuin Ladan oma moottori ja sovittaminen on paljon työläämpää kuin TC:n suhteen :roll:

Lähetetty: 25.1.2004 1:19
Kirjoittaja Stefa
Tosiaan en hirveästi volvon koneista tiedä. Tänään tuli pihaan yksi 360 volvo kyseisellä 2l vinopadalla, kuulemma koneen tyyppi B2000K jossa K tarkoittaa nokkaa, kuulemma volvo tehnyt kyseistä moottoria jopa lähes 20 eri nokalla joista kyseinen "K" kesyimmästä päästä. Toivottavasti tietämys lisääntyy volvonkin tekniikasta kun tuota autoa rupeaa jäälle laittamaan. Ladassa jossa volvon koneen näin oli kyllä paloseinää muokattu, todennäköisesti koko voimapakettia tuotu taaksepäin jm-sääntöjen salliman 30cm.

Tosiaan itseäkin kiinnostaa tuo volvon koneiden hyvä saatavuus ja virityspotentiaali.

Lähetetty: 25.1.2004 9:27
Kirjoittaja NesteHukka
Stefa kirjoitti:Tämähän menee ihan chattailyksi. Lada ei ainakaan toistaiseksi myytävänä. Tuossa joku ehdotti ladan katsastamista 1.8 TC:llä mutta operaatio yhtä mahdoton kuin 2-litrainenkin (menee tehot yli vertailutehon 100.8hp) Löysin tuosta B20-asennuksesta kuvankin, sen verran muisti pätki että konehan oli myös turbotettu! http://www.it.jyu.fi/users/jsiek/vfts_moottori.jpg

Jos nyt tuo 2-litrainen laillinen TC-lada vaikuttaa tosiaan lailliselta ja tulee hankittua niin täytynee sitten perehtyä tuohon vauhtipyörä-asiaan tarkemmin.
Fiat Chroma CHT kone on kakslitrainen, ja menee alle vertailutehon. Niitä on 90 ja 98 hp versiot.
Koneessa ei ole mitään, mikä estäisi ottaa siitä samat tehot mitä mikä tahansa Fiatin TC.

Lähetetty: 25.1.2004 12:54
Kirjoittaja kapa
Stefa kirjoitti:Tosiaan en hirveästi volvon koneista tiedä. Tänään tuli pihaan yksi 360 volvo kyseisellä 2l vinopadalla, kuulemma koneen tyyppi B2000K jossa K tarkoittaa nokkaa, kuulemma volvo tehnyt kyseistä moottoria jopa lähes 20 eri nokalla joista kyseinen "K" kesyimmästä päästä. Toivottavasti tietämys lisääntyy volvonkin tekniikasta kun tuota autoa rupeaa jäälle laittamaan. Ladassa jossa volvon koneen näin oli kyllä paloseinää muokattu, todennäköisesti koko voimapakettia tuotu taaksepäin jm-sääntöjen salliman 30cm.

Tosiaan itseäkin kiinnostaa tuo volvon koneiden hyvä saatavuus ja virityspotentiaali.

Jep, tuo B200K on tosiaan sellainen taloudellisuuskone, kuulemma pienikulutuksisin kone mitä 200-sarjassa ollut (ainakin kaasarikoneista).

Lähetetty: 2.2.2004 17:20
Kirjoittaja suutari
Itteäni alkoi kiinnostaa tuo Croma CHT:n 90hp 2.0L mylly..kyllähän siitä ahtamalla vetää lähes samat mitä 16.V koneestakin ja ei oo niin kalliskaan. Saatavanakin ihan kohtuudella. Mikä lie sitten kommentti konttorilla jos ei ahtimella noussu ku 10hp tehot ;)..

Lähetetty: 2.2.2004 18:45
Kirjoittaja Turbiini
Ei mun työmatka hiluxiskaan noussu tehot ku 13 heppaa 4x4 cossu sierran turbolla (tai siis nousi ainakin 40 heppaa mutta siitä ei puhuta) eikä sen muutos rekisteröinnis ollu mitään ongelmia paitsi inssi pisti sinetin hukkaportin säätöön :( mutta minkä minä voin jos se hukkiksen ohjaus letkku vanhuuttaa rupeaa vuotamaan :roll:

Lähetetty: 3.2.2004 0:27
Kirjoittaja upi
Jos vertailu moottoriksi valitaan ladan 1700 kone, mikä on mallisarjan suurin, voidaan laittaa 2150 kone. Varmistin tämän juuri AKE:lta, moottorin iskutilavuutta saadaan kasvattaa 25%, ja tehoja 20%, mutta tärkein mikä pitää ottaa huomioon on 7kg/kw... Uusimmassa GTI-lehdessäkin oli juttua juuri aiheesta. Ja se on suoraa lakitekstiä.

Lähetetty: 6.2.2004 19:38
Kirjoittaja Stefa
Eli 7kg/kW tekisi 1080kg painavalle autolle n. 154 kW. Kyllähän tuolla jo lada liikkuisi... Muuten onko tietoa minkälainen on suomen nopein katulaillinen lada? Tehot, alusta? Löytyykö ladakerholaisilta nopeita ladoja?

????

Lähetetty: 9.2.2004 21:02
Kirjoittaja hougan
Mikä kauhee paniikki jos fiatin TC-koneiden tehot menee yli sen 100.8??? ite kävin penkissä ja otettiin puolella kaasulla 98hv moottoriteho ja eikun konttorille. mites ollakkaan katsastaja vilkasi tehopaperii ja muutoskatsastus hyväxytty!

Lähetetty: 13.2.2004 1:17
Kirjoittaja Stefa
Mikä konttori kyseessä? Pitäis joku kinneri saada turbolla kilpiin... Onko tietoa onko katsastajilla tapana sinetöidä hukkaportteja?