Sivu 3/3

Lähetetty: 24.4.2006 21:10
Kirjoittaja pressa
ehkäpä siksi porataan reikiä kun ei saa poistaa ja ilmaa pitää saada jarruihin

tosin jarrukilven muotoilu etureunasta siten että ohjaa mahdollisimmanhyvin ilmaa levyyn auttaa ainakin vähän
rataladoissahan menee 100mm putket spoilerista jarruille ja levyt on reijitetty

Lähetetty: 24.4.2006 23:22
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Lisään vielä keran mielipiteeni tähän topikkiin ja sen jälkeen saa olla.

Jossain vaiheessa tulee katsastusmiehellekkin terve järki käteen verratessaan kilpeä joka on parattu reikiä täyteen kuin emmentaalin juusto siihen että koko räpellystä ei siinä olisi. Luulen että tietyn pisteen ylittyessään saattaa tulla tokaisu: ota nuo loputkin retaleet tuolta pois, menevät vielä väliin.

Asiassa on näköjään kahta tulkintaa ja täälläpäin sentään on selvä mielipide voiko ne ottaa tarvittaessa pois ilman hylkäystä leimalla. JOs jossain muualla on toisin niin sitten on. Se on vain hyväksyttävä.

Luulen kyllä ja melko varma olen myös siitä että varsin pitkälle pärjää ihan omilla systeemeillä ilman jarrujen häipymistä. Tai jos häipyy hyvinkin helposti on jossain oltava vikaa, ja ensimmäisenä mieleen tulee jarrunesteet ja palat.

Lähetetty: 24.4.2006 23:29
Kirjoittaja larssi21074
Ladassa on toimiva moottorijarrutus.
Eihän se mikään 2-tahtinen ole! :)

Lähetetty: 24.4.2006 23:48
Kirjoittaja destor
Jep. Ongelmaa lähestytään puolimetallipaloilla ja paremmilla nesteillä vaikka autoon on vaihdettu sekä uudet nesteet, että myös kaikki jarrupalat viime kesänä/syksynä. Jarrukilpien merkitystä käydään kyselemässä konttorilla, muutaman muun asian ohella ja poistetaan mikäli mahdollista.

Moottorijarrutus on tuntematon termi kilpa-ajossa, nojoo, harvoin tuolla maanteillä kuitenkaan tulee pidettyä niin suurta matkanopeutta että mutkiin pitäisi oikeasti niin paljon jarrutella että tuo ongelma esiintyisi. Jarruja parannetaan kuitenkin mahdollista rata-ajoa varten ja onhan niiden hyvä muutenkin vastata auton kasvaneita kulkuhaluja. Jospa tuota vasenta jalkaakin tulisi kesällä vähän treenattua sorateillä niin silloin viimeistään on syytä olla jarrujen lämpöongelmat kurissa.

Lähetetty: 26.4.2006 18:03
Kirjoittaja larbatzi
Tohon kilven poraukseen sen verran viellä että toi vähän estää kivien menemistä palan ja levyn väliin. Jokainen tekee tyylillään

Lähetetty: 27.4.2006 11:27
Kirjoittaja Stefa
Jos autossa on hyvät ja puhtaat nesteet, niin niitä on todella vaikea saada kiehahtamaan. Ennemmin jarrut katoavat palan kuumenemisen ja sitä kautta kitkan katoamisen seurauksena. Eli hyvät palat ja puhtaat nesteet niin pääsee pitkälle. Sitten porattua tai uritettua levyä. Toki lisäjäähdytyskin on hyvä juttu.

Lähetetty: 14.5.2006 11:42
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Ajoin aikoinaan -86-91 Rallia 1600:lla Escortilla ja ei koskaan ole ollut ongelmia, että jarruneste lämpenisi liikaa. Käytin tavallista nestettä ja jarrupaloja, enkä ottanut jarrukilpiäkään pois. Jossain etuvetoisissa kilpureissa saattoi neste lämmetä, sekä edessä jarrulevyt. Jos jarrut häviää, niin epäilisin pääsylinteriä joka päästää läpi tai kuljettaja pitää jalkaa kokoajan jarrupolkimella ja tietämättään jarruttaa koko ajan.

Paremmat jarrut Nappikseen

Lähetetty: 14.5.2006 19:15
Kirjoittaja Jouska
Olen kuullut (luotettavasta lähteestä) että vielä 90-luvulla yksi paikallinen autonasentaja rakensi paikallisiin Nappiksiin paremmat jarrut vaihtamalla suuremmat jarrunesteputket alkuperäisten tilalle. Silloinen tuttu osti ja vaihtoi usein Nappiksia ja se vei ne sitten tälle asentajalle jarrukorjaukseen. En tiedä tarkemmin mitä kaikkea muuta sinne jarruihin vaihdettiin mutta jarruista tuli kuulemma tehokkaammat ja kaikin puolin länsiautojen jarrujen veroiset. No se asentaja taisi muuten tehdä niitä hommia vähän niinkuin "harrastelun pohjalta" eli pimeänä "työttömänä" ollessaan.