Tuossa taulukossahan näkyy tosi selkeästi että liukkaissa olosuhteissa paremmat taakse. Ja toi on kuitenkin tehty kesärenkailla eli talvirenkailla kaikki olosuhteet vastaa enemmissä määrin tuota märkää?
nyt pian kun on vuosikokous ja rata toivottavasti jäällä niin ottakaapa pari hallitunkkia mukaan ja kaksi huonoa talvi tai kesärengasta mukaan
suljetulla radalla pääsee sittenkokeilemaan miten se oma auto käyttäytyy kun edessä on huonot tai takana on huonot
radalla kun ajaa pari rinkiä huonoilla takapyörillä niin huomaa että ei onnistu kun perä vie autoa
huonoilla etupyörillä tulee ainoastaa puskemis ilmiötä josta huomaa että vauhtia pitää hieman rajoittaa
En kyl ymmärrä ton äänestyksen tänhetkistä tilannetta kun se näyttäs et ihmiset on sitä mieltä et pitää sijoittaa se paska rengas penkan puolelle miks ihmeessä? Penkan puolellahan on huonompi pito,ja jos laittaa sinne sen huonomman renkaan,niin eikö silloin kaikkien fysiikan lakien mukaan kitka ole parempi tienpuolella ja näin ollen myös hidastuvuus on rankempi kuskin puolella autoa,ja auto pyrkii riistäytymään kohti keskiviivaa?
Kamaz kirjoitti:Itse haen aina syksyisin purkaamolta tai rengasliikkeestä sellaiset kumit, joilla nipin napin pääsee talven yli ja sen jälkeen kesän. Nastat nypin aina pois, koska niistä irtoaa helmat ruostuttavia palasia. Talvirenkaat vaihdan aina vasta 1. joulukuuta oli sää sitä ennen millainen hyvänsä. Ennenkin pärjättiin slicseillä, joten kyllä nykyäänkin. Hyvienkin renkaiden kanssa pitäisi liukkailla keleillä ajaa kuin huonoilla renkailla eikä ulosmitata syntynyttä lisäpitoa. Mitä kovemmat kumit niin sen parempi kun ne eivät kulu.
No köyhinä armeija-aikoina tuli yksi talvi ajeltua sellaisillakin kumeilla, joista kudokset näkyivät. Ladan tankissa oli bensan seassa löpöä ja takakontissa kaksi 20 l sankollista talon hiekoitusastiasta varastettua hiekkaa.
Niin toivottavasti kamaz on ihan huumorimielellä kirjoittanu ton jutun! Jos olet ihan tosissaan,niin ei muuta kun kortti veke välittömästi.Ja jos henk.kohtaisesti nään jonkun tsöraavan jollakin keltaisella mossen ritsalla liikenteen tukkona slikseillä,niin soitan välittömästi kytät tontille,niin ja siinä kyttiä odotellessa se tienpiennar voi olla petollisen liukas ja saattaa joku muista tiellä liikkujista piittaamaton henkilö liukastua nenälleen.
...Vaikkei omaa henkiriepuaan arvosta, niin jotkut toiset saattavat haluta vielä nähdä lätkän SM-liigan loppuun asti... ja Tapparan seuraavan riemuvoiton!!!
Sori, oli pakko jatkaa Vanja-enon kesken jäänyt lause loppuun!!!
Älkää unta nähkö. Moskvitshia ei ole ulkoilutettu sitten Neukkumasinistien kokoontumisen. Eihän Leninin muumiotakaan pihalla pidetä.
Käyttöautossa on edelleen suvikumit alla. Ne vaihtuvat talvikumeihin tarkalleen 1.12.03. Jos olet Pirkanmaan talousaluella havainnut muuta kuin kuivaa tienpintaa tähän saakka niin aja kitkarenkailla. Muuten älä kuluta minun veromarkoillani ostamaa asfalttia leikki(turva)nastoillasi. Viime viikon loskalla oli ajoradalla vesikeli, mutta ohitettaessa 60 km/h ajavia, keskiviivan loskan yli menevä pyörä löi tyhjää. Pito oli silti pituussuunnassa hyvä, koska aina toinen rengas oli asfaltilla ja ajonopeus sovitettu turvallisuuteen nähden. Kertaakaan päivittäisillä matkoillani Tampere-Kuorevesi-Tampere en ole kaivannut talvirenkaita.
hmm.. pitäis olla kaks autoa: toisella ajais kaupungissa ja muutenkin hitailla nopeuksilla -> huonommat rattaat taakse (ettei puske, rötkö on pienissä nopeuksissa [enimmäkseen] hallittavissa, puskeminen taas aiheuttaa joskus pientä ylimäärästä häsläystä ja pelonsekaista kauhua)
ja toisella matka- ajoa ja suurempia nopeuksia -> paremmat rattaat taakse (miltä tuntuis mennä sivuluisussa ~100km/h, kun vastaan tulee rekka )
kun auton huoltoon ja hankintaan ei mene niin hitosti rahaa, on mullakin ollut aina varaa jonkinsortin renkaisiin. paikalliselta romuttamolta oon aina saanut ihan ok kierroksen talvigummeja viiteenkymppiin, alleasennettuna.
Meille ainakin autokoulussa opetettiin että paremmat renkaat aina taakse oli kyseessä mikä vetoinen auto tahansa... Juuri tuon perän tahattoman luistamisen estämiseksi mutkissa...
Ja tuosta renkaiden sijoituksesta niin en menis laittaan kahta eri kuvioitua rengasta samalle akselille ku ne käyttäytyy erilailla ajettaessa esim lumella... Ja muistaakseni nuo renkaat pitää olla saman kuvioisetkin samalla akselilla ettei vain pelkästään saman kokoiset... Eli suosittelen ennemmin ostaan vaikka kaks uutta rengasta ja laittaan ne taakse ja ne vanhemmat sitten eteen. En ite ainakaan koskaan suostunu asentaan asiakkaalle erilailla kuvioituja renkaita samalle akselille.
jta kirjoitti:Meille ainakin autokoulussa opetettiin että paremmat renkaat aina taakse oli kyseessä mikä vetoinen auto tahansa... Juuri tuon perän tahattoman luistamisen estämiseksi mutkisssa.
Joo... Jopa autokouluissa, liikenneturvassa jne sanotaan ja toitotetaan, että paremmat renkaat AINA taakse, veti auto sitten vaikka ovista tai ikkunoista....
Noh täytyy kyllä tunnustaa, etten itsekään tuota sääntöä noudata noissa Ladoissa, millä tuossa työmatkoja jne nurkka-ajoja ajelen...