Mut kyllä sitä soppaa silti menee ihan kiitettävästi vaikka moottorijarruttelee paljon
Nappis ruiskuksi
Onko kellään tietoa siitä, katkaiseeko 1700i syötön heti kun moottorijarrutus alkaa, nykyautojen tapaan? Ilmeisesti?
Mut kyllä sitä soppaa silti menee ihan kiitettävästi vaikka moottorijarruttelee paljon
Mut kyllä sitä soppaa silti menee ihan kiitettävästi vaikka moottorijarruttelee paljon
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Jos ruisku lakkaisi syöttämästä polttoainetta pelkästään sillä perusteella, että auto liikkuu ja kaasuläppä on kiinni, moottorin pitäisi sammua jos kytkin sysätään pohjaan kesken moottorijarrutuksen esimerkiksi satasen vauhdissa.
Mutta sitähän se ei (ilmeisesti) tee, joten järjestelmässä on oltava myös jonkinlainen kierrosluvun tunnistus, joka jättää moottorin tyhjäkäynnille kun kierrosluku laskee alle jonkin tietyn rajan, mikä taas tekee tuon nopeuden tunnistuksen melkoisen tarpeettomaksi, koska tokihan ne kierroksetkin laskevat, jos autoa jarrutetaan vaihde päällä.
Se että tuo nopeuden signaali on periaatteessa tarpeeton, ei tietenkään tarkoita sitä etteikö järjestelmään sellaista olisi ympätty...
Joku ruiskuladan omistaja voisikin plärätä käyttöohjekirjasta mitä siinä polttoainejärjestelmästä sanotaan. Kerran olen kyseistä aapista selannut, mutta en enää muista mitä siihen oli painettu.
Mutta sitähän se ei (ilmeisesti) tee, joten järjestelmässä on oltava myös jonkinlainen kierrosluvun tunnistus, joka jättää moottorin tyhjäkäynnille kun kierrosluku laskee alle jonkin tietyn rajan, mikä taas tekee tuon nopeuden tunnistuksen melkoisen tarpeettomaksi, koska tokihan ne kierroksetkin laskevat, jos autoa jarrutetaan vaihde päällä.
Se että tuo nopeuden signaali on periaatteessa tarpeeton, ei tietenkään tarkoita sitä etteikö järjestelmään sellaista olisi ympätty...
Joku ruiskuladan omistaja voisikin plärätä käyttöohjekirjasta mitä siinä polttoainejärjestelmästä sanotaan. Kerran olen kyseistä aapista selannut, mutta en enää muista mitä siihen oli painettu.
-
katastrofv
Joo, näin on, pakkohan siellä on olla joku kierroslukuunkin perustuva järjestelmä, ettei sammu. Mutta kuten jiipee snaoi, onhan sillä anturilla kai muutakin tekoa. Meillä oli escortissa iakanaan jotain vikaa nopeustietoanturissa, ja se ilmeni siten, että liikennevaloissa ei kierrokset laskenu alle 1500...
Ittellä on käyttöautona sierra ja tulee ajettua todella paljon tuota moottorijarrua hyväksi käyttäen, ja siinä huomaa kyllä tosi selvästi milloin kone saa bensaa ja milloin ei. muistaakseni siinä kun laskee kierrokset noin 1500 tasalle alkaa taas syöttää.
Ittellä on käyttöautona sierra ja tulee ajettua todella paljon tuota moottorijarrua hyväksi käyttäen, ja siinä huomaa kyllä tosi selvästi milloin kone saa bensaa ja milloin ei. muistaakseni siinä kun laskee kierrokset noin 1500 tasalle alkaa taas syöttää.
-
jiipee
Toki moottorin ohjainyksikkö saa moottorin pyörintänopeudenkin (muuten se käynnisty)ja se kytkee polttoainesyötön takaisin jos moottorin pyörintänopeus laskee noin 1000 kierroksen paikkeille. Kun moottorijarrutuksessa painetaan kytkin pohjaan, ei kyseessä ole enää moottorijarrutus vaan rullaustilanne. Mutta mistä ohjainyksikkö tietää liikkuuko auto vai ei jollei se saa nopeustunnistusta? Ellei nopeustunnistusta tule seokset ja sytytysennakko määräytyy auton paikallaan olon mukaan. Ja tokihan ennakko ja polttoainemäärä on ajotilanteessa eri kuin paikallaan moottoria huudattaessa. Ja uskon myös ettei yksikään autotehdas laita autoon yhtään ylimääräistä osaa, kun eivät tahdo laittaa kaikkia tarvittaviakaan. Ja jokainen tekee niinkuin haluaa (tai todennäköisesti niin kuin osaa).
-
katastrofv
Ladaracing Pori kirjoitti:???????? Vai vit#uiluksi sitä sanotaan asiavirheitä korjataan.
Ehkäpä jotain tietoa löytyy täältä mutta jakaako sitä täällä on eri asia.
Kuunnelkaa peltotuunaajien virityskerhoa vain siellä on tieto ja taito.
No eipä sulta mitään asiaa tähän topiciin ole vielä tullut. Ja minkä ihmeen takia heti oletetaan, että ollaan rakentamassa peltoautoa? Hyvää, siistiä ja luotettavaa harrasteautoa olen rakentamassa, enkä edes ensimmäistä sellaista.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10253
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
mä viittasin peltojutuilla tuohon oliko aapon kommenttiin, missä auto on peltokäytössä ja nopeusanturi puuttuu. hyviä neuvoja jos ollaan ihan tosissaan liikenteeseen tekemässä autoa.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
Käsitykseni voi olla väärä, mutta olen käsittänyt, että ajonopeustieto tarvitaan hiilikannun tyhjennykseen.Eli höyryjä ei vedetä imusarjaan auton seisoessa, ettei se sammua tupsahtaisi.Vaatii tietyn ajonopeuden, ennenkuin tyhjennys on luvallista.Väitänkö hevonpeetä?
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Kyllä tuo nopeusanturi vaikuttaa aika moneen juttuun.
Selkeimmin eron huomaa siinä että ajossa kun vaihtaa vaihdetta niin kierrokset ei tipu suoraan tyhjäkäynnille vaan se jättää koneeseen kierroksia. Syynä on päästövaatimukset, kun koneeseen jää "peruskierroksia" ei kaasua painettaessa tarvitse runtata niin paljoa bensaa koneeseen että kierrokset nousisi takaisin. Säästää se samalla myös lootan synkkarenkaitakin.
Jos meinaan paikallaan koneessa pitää 5000rpm kierroksia tippuu ne samantien tyhjäkäynnille, ajossa taas jos rullaillessa pitää tuon 5000 rpm ja nostaa kaasun niin kierrokset tippuu ensin noin 3000 rpm, sitten 2000 rpm ja pikkuhiljaa tyhjäkäynnille.
Kaikenkaikkiaan voisin sanoa että tuo ruiskupeli tarvii kaikki anturit että toimisi kuten on tarkoitus, vaikkakin se toimii vaikka ei olisi oikein mitään antureita kiinni.
Hiilikannun tyhjennyksestä en tuon takapotkun suhteen osaa sanoa, mutta 110 imee pöntöstä myös paikallaankin. Tai ainakin sytyttää vikavalon jos sen venttiili ei toimi ja kone käy tyhjää.
Mitä taas tulee moottorin sammumiseen jos moottorijarrutuksella ei syötetä bensaa, niin kyllä nuo ohjausboksit on niin nopeita tulkitsemaan anturitietoja että varmasti kerkee huomata jokaisen muutoksen mikä tilanteessa kuin tilanteessa tapahtuu käyttäjän tekemänä.
Ja lopuksi, se antur sopii suoraan vaihdelootan kylkeen kulmavaihteen ja vaijerin väliin.
Selkeimmin eron huomaa siinä että ajossa kun vaihtaa vaihdetta niin kierrokset ei tipu suoraan tyhjäkäynnille vaan se jättää koneeseen kierroksia. Syynä on päästövaatimukset, kun koneeseen jää "peruskierroksia" ei kaasua painettaessa tarvitse runtata niin paljoa bensaa koneeseen että kierrokset nousisi takaisin. Säästää se samalla myös lootan synkkarenkaitakin.
Jos meinaan paikallaan koneessa pitää 5000rpm kierroksia tippuu ne samantien tyhjäkäynnille, ajossa taas jos rullaillessa pitää tuon 5000 rpm ja nostaa kaasun niin kierrokset tippuu ensin noin 3000 rpm, sitten 2000 rpm ja pikkuhiljaa tyhjäkäynnille.
Kaikenkaikkiaan voisin sanoa että tuo ruiskupeli tarvii kaikki anturit että toimisi kuten on tarkoitus, vaikkakin se toimii vaikka ei olisi oikein mitään antureita kiinni.
Hiilikannun tyhjennyksestä en tuon takapotkun suhteen osaa sanoa, mutta 110 imee pöntöstä myös paikallaankin. Tai ainakin sytyttää vikavalon jos sen venttiili ei toimi ja kone käy tyhjää.
Mitä taas tulee moottorin sammumiseen jos moottorijarrutuksella ei syötetä bensaa, niin kyllä nuo ohjausboksit on niin nopeita tulkitsemaan anturitietoja että varmasti kerkee huomata jokaisen muutoksen mikä tilanteessa kuin tilanteessa tapahtuu käyttäjän tekemänä.
Ja lopuksi, se antur sopii suoraan vaihdelootan kylkeen kulmavaihteen ja vaijerin väliin.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10253
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
mitä hienompi ruisu, sen enempi kaikkia infotietoa jakavia antureita löytyy. eikös ruisku tarvii ainakin nestelämmön, ilmanlämmön, nopeuden, kaasuläpän asennon, lambdan, kierrosluvun arvot jotta seostaa oikein, jos jotain puuttuu niin menee jollain hätäasetuksilla eli voi ajaa mutta seostaa väärin (väärät päästöt, ehkä tehovaikutuksia), euro-3 ladoissahan on lisäksi vielä toisen lambdan signaali ja nokka-akselin asennontunnistin (ruiskii joka pyttyyn oikeana aikanaan)
lisäksi noissa vielä suorasytkä tarvii ainakin kierroluvun ja kampiakselin asennon tiedon, että sytyttää oikein ja oikeaan aikaan.
lisäksi noissa vielä suorasytkä tarvii ainakin kierroluvun ja kampiakselin asennon tiedon, että sytyttää oikein ja oikeaan aikaan.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)-
katastrofv
Jees, kyllä mulla kaikki noi vermeet on, ei muuta kun siirtää tuosta toisesta autosta kaikki toiseen. Niitä käytännön vinkkejä vaan oon vailla, ettei tarvisi pyörää keksiä uudelleen. Varmasti olis helpompaa hommata vennään maalta kaasari ja imusarja tommoseen tonniseitensataseen, mutta jotenkin hieno tommonen alkeellinen ruisku, sopii nappiksen modernisointiin hyvin 
Eipä tossa montaa käytännön vinkkiä tarvita, kaikki noi ruiskun asennukset on tehty auton alkuperäisten sähköjen "päälle" eli ne sopivat melkeinpä mihin vain takavetoon heittämällä.
-Takakonttiin maadoitusliitäntä bensapumpulle
-Virtalukosta virta mustavalkoraidalliseen johtoon joka menee CE valonkin kautta
-Akulta päävirta paria johtoa pitkin, helppo matkia ruiskun sähköistä
-Tulipeltiin porata reikä ohjausboksin johtonipun läpiviennille hanskalokeron alle, itse boksi menee paremman puutteessa vaikka hanskalokeroon
-Bensalinjojen veto tankilta (itse tein 8mm paineilmaputkesta pitkät vedot ja liitin helmiliittimillä ne ruiskun omiin 8mm metalliputkiin jotka tietysti katkaisin siten että toiseen päähän jää se standardi kierreliitin joka sopii tankkiin ja ruiskuun sekä suodattimeen suoraan). Hyvin on muoviputket kestänyt jo kohta vuoden eikä mitään merkkejä väsymisestä tai edes kulumisesta peltien reunoihin ole havaittavissa.
Kunhan itse moottorin ja muun oheistekniikan asennus on valmis niin sähkötyöt ovat lähinnä Plug & Play tasoa.
Katti pitää olla putkessa moottorin saastetyypityksen vuoksi, mutta sen ei tarvitse toimia ja autoa koskevat korin mukaiset saastemääräykset kuten jo tulikin selväksi.
Hiilipöntön voi jättää suosiolla pois, sitä ei kukaan osaa kaivata. Hiilipöntön venttiili vaan johdon päähän ja nippusiteellä johonkin johtosarjaan kiinni niin boksi ei anna turhaan vikakoodia sen puutteesta.
Eipä siinä paljoa muuta tarvittu, kysy jos jäi epäselväksi.
-Takakonttiin maadoitusliitäntä bensapumpulle
-Virtalukosta virta mustavalkoraidalliseen johtoon joka menee CE valonkin kautta
-Akulta päävirta paria johtoa pitkin, helppo matkia ruiskun sähköistä
-Tulipeltiin porata reikä ohjausboksin johtonipun läpiviennille hanskalokeron alle, itse boksi menee paremman puutteessa vaikka hanskalokeroon
-Bensalinjojen veto tankilta (itse tein 8mm paineilmaputkesta pitkät vedot ja liitin helmiliittimillä ne ruiskun omiin 8mm metalliputkiin jotka tietysti katkaisin siten että toiseen päähän jää se standardi kierreliitin joka sopii tankkiin ja ruiskuun sekä suodattimeen suoraan). Hyvin on muoviputket kestänyt jo kohta vuoden eikä mitään merkkejä väsymisestä tai edes kulumisesta peltien reunoihin ole havaittavissa.
Kunhan itse moottorin ja muun oheistekniikan asennus on valmis niin sähkötyöt ovat lähinnä Plug & Play tasoa.
Katti pitää olla putkessa moottorin saastetyypityksen vuoksi, mutta sen ei tarvitse toimia ja autoa koskevat korin mukaiset saastemääräykset kuten jo tulikin selväksi.
Hiilipöntön voi jättää suosiolla pois, sitä ei kukaan osaa kaivata. Hiilipöntön venttiili vaan johdon päähän ja nippusiteellä johonkin johtosarjaan kiinni niin boksi ei anna turhaan vikakoodia sen puutteesta.
Eipä siinä paljoa muuta tarvittu, kysy jos jäi epäselväksi.