Sivu 3/8

Lähetetty: 31.3.2005 21:20
Kirjoittaja KTC
kai vertailumoottorina käytetään 1700i vaikka en vaihda tuota 1200nappiksen konetta vaan lyön sinne palikkaa.niin kai se sama pätee viritetyn koneen kanssa? :roll:

Lähetetty: 31.3.2005 21:43
Kirjoittaja markku
Kohta tai sanotaanko ehkä ....kunhan saan tai löydän 1700 koneen niin itellä samat ongelmat edessä :twisted: :cry:

Lähetetty: 15.5.2005 21:02
Kirjoittaja Tuomas
kaivellaampa tuolta vähän vanhempaa viestiä kun sieltä löytyy tällaista mis-informaatiota joka näkyy tällä foorumilla toistuvan monessakin paikassa..
Pöhö-Andrei kirjoitti:Huvittavaksi tämän asian tekee se että kovin suuria virityksiä ei koneelle tarvitse tehdä vaparina että tämä 80hv ylittyy, tällöin kukaan ei kuitenkaan kysele mitään.
KTC kirjoitti:kai vertailumoottorina käytetään 1700i vaikka en vaihda tuota 1200nappiksen konetta vaan lyön sinne palikkaa.niin kai se sama pätee viritetyn koneen kanssa? :roll:
Tuo 20 % tehosääntö koskee ainoastaan moottorin vaihtoa ja siihen rinnastettavia toimenpiteitä. Moottorinvaihtoon rinnastetaan (ulkomuistista) ahtaminen, ahdetun koneen kaikki muuttaminen (mm. ahtopaine), sylinterinkannen vaihtaminen ja iskutilavuuden kasvattaminen yli 10 %.

Jos moottoria siis virittelee muilla keinoin, on ihan laillista ja luvallista ottaa sitä tehoa enemmänkin. Ei sitä silloinkaan ihan rajattomasti saa olla, mutta yleensä selvästi enemmän. Raja on 7 kg / kW, jota ei saa alittaa.

Esimerkiksi Lada 1200:n omapaino on Lada-infon mukaan 940 kg, eli tehoraja on 940 / 7 = 134 kw = 182 hv.

Tästä asiasta on vielä AKE:n soveltamisohje katsastusasemille, ja ohje sanoo että normaalisti tehoista ei vaadita todistusta, vain jos "on ilmeistä" että tehoraja ylittyy voidaan sitä todistusta kysellä. Käytännössä aika harva osaa takapuolituntumalla sanoa onko autossa 180 vai 200 hevosta, eli siitä voi siis käytännössä vähän "joustaa".

Autossa jo olevan moottoin virittäminen ei myöskään edellytä muutoskatsastusta, eikä tarvitse todistella mallien välisiä eroavaisuuksia, koska laki ei vaadi mitään muutoksia alustaan tai jarruihin vaikka mallisarjassa niissä olisi erojakin.

Myös vaihdettua tekniikkaa on luvallista virittää vastaavalla tavalla. Poikkeuksena on vanhoilla muutosluvilla rakennetut autot, joita ei saa virittää.

Lähetetty: 16.5.2005 8:40
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Hmm. Hetken ehdin jo luulla että nyt viisaus on laskeutunut maan päälle mutta sitten tulinkin toisiin ajatuksiin.

Alunperin tämän viestiketjun tarkoituksena oli selvittää mitä tulkintaa käytetään vertailumoottori asiassa jos ja kun tälläiseen pyöreälamppuiseen ladaan asennetaan ahdin ja millaisen dynopaperin kanssa kannattaa siis konttorille työntyä. Yleisesti ja varsin useassa katsastuspaikassa käytetään vertailuna 1.7 moottoria ja sen tehoja 84hv painolla ei ole tässä tapauksessa suurta merkitystä. Tilavuutta saa siis kasvattaa 25%, tehoa 20% ja painoa muistaakseni 10% tosin sitäkin enemmän jos kompensoi lisääntyneen painon siirtelemällä varusteita ja kertynyttä lisäpainoa taka-akselille. Eli rajoittavaksi tekijäksi nousee tuo teho eli 84*1,2=100,8hv, tilavuutta saisi olla jo yli 2.1litraa.

Tuskastumiseni vertailumoottori asiassa johtui siis vain ja ainoastaan tulkintaeroista konttoreiden välillä itä-suomalaisten konttoreiden tulkinnan olessa tiukkapipoisin verrattuna muuhun suomeen.

Mitä tuohon "vapaaseen" virittelyyn tulee uskon vakaasti ettei suomesta niin tyhmää katsastusmiestä löydy mikä ei perstuntumalla eroittaisi 60hv ladaa ja tuossa esimerkissä ilmoitettua 182hv moottoria. Kysymyksiä alkaa tulla ja mielenkiinto lisääntyä jo alle sadan hevosvoiman moottorista ja kiinnostus tuntuu vain lisääntyvän jos koneeseen on asennettu esimerkiksi tuplakaasarit, ruiskulaitteistosta puhumattakaan.

Lada kun kärsii suoraan pienistä lähtötehoista ja niihin tälläiset prosenttiluvut eivät suo kovinkaan suurta lisäystä. näillä takoitan juuri aiemmin mainitsemiani +20, +25 ja+10 en suinkaan 7kg/kw. Ja siksi kynnys ja nykytekniikan sijoittaminen ladan koneeseen luo loistavan pohjan näiden määritelmien mukaisten rajojen ylittymiselle.

Vaikka lada kaikenkaikkiaan varsin hassu ja sympaattinen auto onkin ei se riitä eikä oikeuta tekemään sääntöihin ja määräyksiin poikkeusta.

Ei minulla muuta.

Lähetetty: 16.5.2005 13:39
Kirjoittaja Tuomas
Pöhö-Andrei kirjoitti:Mitä tuohon "vapaaseen" virittelyyn tulee uskon vakaasti ettei suomesta niin tyhmää katsastusmiestä löydy mikä ei perstuntumalla eroittaisi 60hv ladaa ja tuossa esimerkissä ilmoitettua 182hv moottoria. Kysymyksiä alkaa tulla ja mielenkiinto lisääntyä jo alle sadan hevosvoiman moottorista ja kiinnostus tuntuu vain lisääntyvän jos koneeseen on asennettu esimerkiksi tuplakaasarit, ruiskulaitteistosta puhumattakaan.
Pointtini olikin se, että se 182 heppainen lada on täysin laillinen. Ei siis ole väliksikään että katsastaja sen huomaa. Näitä tehoja ei normaalitilanteessa tarvitse edes todistaa, ellei katsastajalla ole erityistä syytä epäillä että tehoa on liikaa.

Jos katsastaja rupeaa kiinnostumaan tehoita kovin paljon aikaisemmin, ei katsastaja ole perillä auton muuttamiseen liittyvistä säännöistä.

Tässä lainaus AKE:n soveltamisohjeesta liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muuttamisesta (http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf)

"6 § Moottorin muuttaminen

1. momentissa mainitut muutokset (auton alkuperäisen tai muutoskatsastuksessa, ts. ilman lupatarvetta, hyväksytyn moottorin muuttaminen, ahtimella varustettuja moottoreita lukuun ottamatta) eivät edellytä muutoskatsastusta eivätkä yleensä selvitystä muutetun moottorin tehosta, ellei vaikuta ilmeiseltä, että auton omamassa / moottorin nettoteho -suhde 7 kg/kW alittuu.
...
Moottorin vaihtoon rinnastettavat toimenpiteet, kuten sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen tai iskutilavuuden suurentaminen yli 10 %, edellyttävät muutoskatsastusta, samoin ahtimen asentaminen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen (ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns. lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä, samoin vaihdettaessa sellainen sylinterinkansi, ns. virityskansi, jolle ei ole olemassa alkuperämoottoria)."

1,2-litraisen ladan suurin sallittu teho on siis 182 hv, eikä se vaadi edes muutoskatsastusta tai todistusta tehoista. Jos katsastusmies muuta puhuu, ei hän osaa työtänsä, mikä ei valitettavasti ole mitenkään harvinaista.

Autoharrastajan kannattaa olla perillä onan alansa lainsäädännöstä..

Lähetetty: 16.5.2005 17:38
Kirjoittaja kettu
Voisiko joku tuoreen Konelan ( moottorinvaihdossa tarvittava) todistuksen omistaja kertoa paljon maksoi ja mistä sai hankittua? Siltä varalta vaan, että netistä tulostettu ei kelpaa...

Lähetetty: 16.5.2005 18:22
Kirjoittaja pressa
eikö siinä ole eero laine allekirjoittanut eli soitto deltamotorssiin ja pyytää yhdistämään
niin eiköhän sieltä selviä

Lähetetty: 16.5.2005 19:16
Kirjoittaja Team perseauki racing
niin ja sata euroo helsingin deltassa siitä pyytävät, itse en ostanut ja nyt on laillisesti 1200cc koneen tilalla 2105 korissa 1600cc kone. kelpas tuo ladan huolto kirja (se alfmerin) siitä otti katsastus insinööri muutaman kopion ja nimet alle. eli todsitukselle tuli hintaa 5e :lol:

Lähetetty: 17.5.2005 11:26
Kirjoittaja ESKRacing
50€ laineen eero otti 1,5 vuotta sitten siitä lapusta..

Lähetetty: 19.5.2005 19:17
Kirjoittaja Stefa
Siis eli moottoriin ei juuri saa tahdä laillisesti muutoksia, mutta tehoa saa olla tuon 182hv. Tuo on aika tyhjä pykälä ladojen tapauksessa.

Lähetetty: 20.5.2005 0:10
Kirjoittaja Tuomas
Miten niin ei saa tehdä muutoksia? Tottakai saa. Käytännössä ainoastaan ahtaminen on rajattu pois jos haluaa tuon 180 heppaa saavuttaa.

Voit esimerkiksi vaihtaa Ladaan jonkin 100 heppaisen länsimaisen moottorin, jonka jälkeen saat tehdä sille lähes mitä tahansa, kunhan et ahda sitä ja iskutilavuus pysyy alle 2,125 litran. Ei tuo minun nähdäkseni kovin rajoittunutta ole. Voit esimerkiksi teettää kannen ammattilaisella, laittaa takomäntää, vahvempaa kiertokankea, läppärunkoja, säädettävää ruiskua, nokkia jne. Noilla eväin se 180 heppaa on ihan realistisesti saavutettavissa, ja laillisesti. Suosittelen kyllä siinä tapauksessa tekemään alustalle ja jarruille jotain vaikka laki ei sitä vaadikaan.

Edit: se iskutilavuuskin saa tarkkaan ottaen olla enemmänkin. Jos siihen ladaan laittaa 100-heppaisen koneen jonka iskutilavuus on suurin sallittu 2,125 litraa, saa sitä luvallisesti kasvattaa vielä 10 %, eli yli 2,3 litran esimerkiksi poraamalla, koska alle 10 % iskutilavuuden muutos ei ole moottorin vaihtoon rinnastettava toimenpide -> se on siis luvallinen ilman muutoskatsastusta. Jos lähtökohta on hyvä, saa tuon kokoisesta koneesta jo aika rotevasti vääntävän ja tehokkaan koneen ihan lain rajoissa pysyen :)

Lähetetty: 20.5.2005 9:33
Kirjoittaja Nonnis
Mutta jos eka muutoskatsastaa sen länsimaisen koneen joka just ja just täyttää kriteerit niin voiko sitä sen jälkeen viilailla miten haluu?

(yritän vaan ymmärtää Tuomasta, itse asiahan ei mua koske)

Lähetetty: 20.5.2005 10:10
Kirjoittaja kettu
Saisko tarkennuksen ..
Tuo 20 % tehosääntö koskee ainoastaan moottorin vaihtoa ja siihen rinnastettavia toimenpiteitä.
Autossa jo olevan moottoin virittäminen ei myöskään edellytä muutoskatsastusta
Myös vaihdettua tekniikkaa on luvallista virittää vastaavalla tavalla
Mitä tuo vaihdettu tekniikka tarkoittaa? Ei se moottorin vaihto kai voi olla?

Lähetetty: 20.5.2005 10:34
Kirjoittaja Tuomas
Moottorin vaihtoon rinnastettavat toimenpiteet, kuten sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen tai iskutilavuuden suurentaminen yli 10 %, edellyttävät muutoskatsastusta,
eli tässähän jo tulee tuo muutoskatsastustarve
Niin tulee, moottorin vaihtoon rinnastettavissa toimenpiteissä. Esimerkiksi tuplat, ruiskun vaihto, nokat, porttaus, poraaminen all 10 % eivät ole moottorin vaihtoon rinnastettavia toimenpiteitä -> eivät edellytä muutoskatsastusta.
Voit esimerkiksi vaihtaa Ladaan jonkin 100 heppaisen länsimaisen moottorin, jonka jälkeen saat tehdä sille lähes mitä tahansa, kunhan et ahda sitä ja iskutilavuus pysyy alle 2,125 litran.
se että lähdetään tätä vaihdettua konetta virittämään loppuukin siihen että kuitenkin se alkuperäinen teho ja tilavuus on se mitä siinä 1200L koneessa oli
eli emme ole keksineet ikiliikkujaa mitä saa virittää ja virittää ja virittää
Ei tässä ikiliikkujaa tarvitse keksiäkään. Lue se AKE:n teksti uudelleen ajatuksella. Siinä sanotaan, että virittäminen on sallittua (poislukien ne moottorin vaihtoon rinnastettavat toimenpiteet) aina 7 kg / kW -rajaan asti, joka 1200 ladassa on 182 hv. Alkuperäisillä tehoilla ei ole merkitystä, koska raja on vain tuo tehopainosuhde.
Nonnis kirjoitti:Mutta jos eka muutoskatsastaa sen länsimaisen koneen joka just ja just täyttää kriteerit niin voiko sitä sen jälkeen viilailla miten haluu?
Ei ihan miten haluaa, mutta aika vapaasti. Siis 7 kg / kW -rajaan asti, ja muilla kuin moottorin vaihtoon rinnastettavilla toimenpiteillä. Siis esimerkiksi porttaamalla, läppärungoilla, nokilla jne. Aivan laillisesti.
(yritän vaan ymmärtää Tuomasta, itse asiahan ei mua koske)
Ei kai se kovin vaikeaa ole..
Moottorin vaihdolla raja on tuo noin 100 hv, mutta moottoria virittämällä 7 kg / kW. Lukee ihan suomeksi LM:n päätöksessä auton rakenteen muuttamisesta. 20 % sääntö koskee vain moottorinvaihtoa ja rinnasteisia toimenpiteitä.
eli kun muutoskatsastat moottoriksi 100heppaisen niin siihen et saa enää mitään lisää laittaa
Kerrotko minulle missä näin sanotaan? Lainaan tässä uudelleen tuota AKE:n tekstiä:

"1. momentissa mainitut muutokset (auton alkuperäisen tai muutoskatsastuksessa, ts. ilman lupatarvetta, hyväksytyn moottorin muuttaminen, ahtimella varustettuja moottoreita lukuun ottamatta) eivät edellytä muutoskatsastusta eivätkä yleensä selvitystä muutetun moottorin tehosta, ellei vaikuta ilmeiseltä, että auton omamassa / moottorin nettoteho -suhde 7 kg/kW alittuu."

Siis myös muutoskatsastetun moottorin virittäminen on täysin luvallista. Eikä mitään sanaa 20 % säännöstä, ainoastaan 7 kg / kW -raja, eli tässä tapauksessa 182 hv.
kettu kirjoitti:Saisko tarkennuksen ..
Tottakai kun kauniisti pyydetään.
Tuo 20 % tehosääntö koskee ainoastaan moottorin vaihtoa ja siihen rinnastettavia toimenpiteitä.
Autossa jo olevan moottoin virittäminen ei myöskään edellytä muutoskatsastusta
Myös vaihdettua tekniikkaa on luvallista virittää vastaavalla tavalla
Mitä tuo vaihdettu tekniikka tarkoittaa? Ei se moottorin vaihto kai voi olla?
Tarkoittaa juuri sitä. Eli jos vaihdat Ladaan 2,125 litrtaisen ja 100,8 heppaisen moottorin, saat kasvattaa iskutilavuutta vielä 10 % esimerkiksi poraamalla (ei vaadi muutoskatsastusta), saat portata kannen, saat asentaan Haltechin, Hestecin, DTA:n, Megasquirtin., saat asentaa läppärungot jne..

Virittäminen on siis sallittua 7 kg / kW -rajaan asti, kunhan se tehdään muilla kuin moottorin vaihtoon rinnastettavilla toimenpiteillä.

Moottorin vaihtoon rinnastettavia toimenpiteitä on ainakin iskutilavuuden suurentaminen yli 10 %, sylinterinkannen vaihtaminen, ahtaminen ja kaikki ahdetun moottorin muuttaminen, mm. ahtopaineen nosto. Siis ei esimerkiksi kannen porttaus, kaasuttimien vaihto, ruiskun asentaminen, nokan vaihtaminen jne.

Lähetetty: 20.5.2005 13:55
Kirjoittaja pressa
tarkistin asian juuri katsastustoimipaikasta ja se on todella juuri niin kuin tuomas sen sanoo tosin vähän vastahakoisesti sen myönsivät

ps katsastusaseman väkikin seuraa kerhomme keskustelupalstaa