2107 1600SL -90 IIZI

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
PöyhöinKuusaalt
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tankki on ehdottomasti otettava pajalla pois. Eihän se hitsari muuten suostu hitsailemaan. Ja aivan oikein tuo ruostesuoja kommentti. Eihän sinne saa mitään ruostesuojausta tankin ja kotelopohjan väliin jos ei tankkia poista.

Tuo korjauspalajuttu olisi kyllä melkeinpä ainoa oikea ratkaisu. Laitoin kyselyn purkaamolle, että olisiko tuollainen madollista tulla leikkailemaan. Saa nähdä mitä vastaavat. Ai jai kun kaikki hyvät osat ovat siellä Kuusaal.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
,_,/ukka

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Tuo korjauspalajuttu olisi kyllä melkeinpä ainoa oikea ratkaisu. Laitoin kyselyn purkaamolle, että olisiko tuollainen madollista tulla leikkailemaan. Saa nähdä mitä vastaavat. Ai jai kun kaikki hyvät osat ovat siellä Kuusaal.
JOS noita vielä uutena saa, niin kannattaako käytettyä ruosteista alkaa äpöstään, esim. motonetillä koko suojan kaaren hinta on alle 20e.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
PöyhöinKuusaalt

Kattos perskeles! Enpä minä Motonetin hintoja katsellut. Siis eihän se voi olla 20e koko siipi? Siis 20e vain se taiteltu kaariosa?

Mutta minäpäs poika kävin siellä purkaamolla. Sovittiin puhelimessa, että tuovat haarukalla Lata2105 lähelle rakennusta ja saan virman vehkeellä leikata. Hinta 20-50e. No, minähän menin ja toivat sen Axtec2105 siihen. Kori näytti huippukuntoiselta ja sisusta erittäin siisti. Kone kuulemma oli tehnyt topin.

Sitten leikkaamaan. Kohta tulee vanhempi äijä karjumaan, että ei näitä tuoda haarukalla tänne. Hän oli sähköpostissaan tarkoittanut, että käy leikkaamassa tuolla kentällä. Kenellä on akkukäyttöinen tarpeeksi vahva kulmahiomakone? Minä sitten kertomaan, että sovittu on heidän työntekijänsä kanssa. Äijä kiukkuaa. Minä että älä nyt Per..e! ala perumaan. Ei ollut kuulemma sovittu hänen kanssaan. Minä että eipä ole minun ongelma mitä työntekijäsi sopivat. No äijä vielä yritti vängätä kaikkea. Homma oli sovittu ja sillä selvä.

Sain hyvän palan koteloineen. Aivan ehjä. Hitsari kiittää kun ei tarvitse rakentaa häkkyrää. Korjauspala on otettu kynnyskotelon ja kurakaarikotelon saumasta asti kaaren ylälaitaan. Tarpeeksi iso, jotta on varaa avata IIZIstä sopiva kolo.

Hinta 40e. Hemmetti! No, otin siihen vielä roiskeläpät luvan kanssa. Niitähän ne kaupittelivat itse purettuan 10-15e. Kyllä nuo hinnat jotenkin tuntuvat kovilta.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
,_,/ukka

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Kattos perskeles! Enpä minä Motonetin hintoja katsellut. Siis eihän se voi olla 20e koko siipi? Siis 20e vain se taiteltu kaariosa?
No yleensä siinä on 10-15cm kylkipeltiä ja se reunapokkaus, helmakotelon pohjasaumasta takahelman pohjaan saakka. Eli ei koko takakylkeä.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
PöyhöinKuusaalt

Kyllähän se piti arvata. Oppirahoja maksellaan. Juuri tuollainen edellämainittu kaari olisi pitänyt hankkia. Vaikka oli niin hieno kotelo-osa niin sehän ei tahtonut hitsarille kelvata. Oliko hän päivän päätteeksi hieman väsynyt ja hätäinen arvioissaan jää nähtäväksi. Kaaripalaa hänkin siihen ehdotti.

Ja sanoi, että älä koskaan enää mene siihen purkaamoon, kun noin hävyttömän hinnan pyysivät. 20e itse irrotettuna olisi ollut ehdoton katto. Ja vielä hattuilut sain päälle. Laittelen purkaamoon pienen kohteliaan palautteen. Kyllähän se intoa laskee mennä sellaiseen liikkeeseen, jossa palvelu on tuota luokkaa.

Hyvin on kuulemma tehty pohjat. Hitsattavaa ja paklattavaa toki riittää. Mutta paikat ovat tuota murheen kryyni palaa lukuunottamatta selkeitä. Takaovien etualakulmat nyt ovat vähän ikävät.

Käsittelin paikkoja, jotka jäävät pellin alle, vielä ruosteen muuntimella. Siitä sain hyväksyntää. Ainahan tuo kaveri päivittelee ja kevyesti kiroilee työn määrää. Pitkälle toukokuulle on täyttä. Minä kiilaan johonkin väliin.

Ihmettelemään jäin, miksei selkeä pala, jossa on ehjä kotelo sisällä kävisi siihen kaaren etualaosaan ja alanurkkaan. Leikkasin sellaisen palan, jossa kaikkiin saumoihin pääsee käsiksi. Saattaa olla, ettei hitsari ymmärrä mitä tahdon. Minulle hitsaussaumat saavat jäädä näkyviin. Hion ne sitten tarpeeksi matalaksi. Tämä hitsari laittaisi aina paikat sisäpuolelle, löisi ne sisään ja paklauttaisi pinnan. Lisäksi kaikki lommot pitäsi oikaista. Eihän sellaista entisöintiä tässä olla tekemässä.

Tuttuja ollaan, mutta kai hän varjelee ammattimiehen kunniaansa. Katsellaan miten etenee. :shock:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
,_,/ukka

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Ihmettelemään jäin, miksei selkeä pala, jossa on ehjä kotelo sisällä kävisi siihen kaaren etualaosaan ja alanurkkaan.
Pelkkä kaaren palanen ku on, niin sillä on helppo piirtää autoon kohta josta vanha leikataan pois. Jos vielä leikkaa n.1cm "väärästä kohdasta" niin saa korjaus palan vanhan pellin alle ja hitsisaumaan pellit päällekkäin, joten hitsaaminen on helpompaa ja ei tarvi hitsata koko saumaa vaan riittää hitsin pätkät.
Sillä kotelon kappaleella ei saa piirrettyä mitään, joten leikkaus kohdat pitää vetää lähes arvaamalla. Lisäksi et mihinkään saa peltejä päällekkäin, joten hitsaaminen hankalaa ja pakko vetää koko sauma ettei jää reikiä. Ja kun leikkaus kohta on kuitenkin jostakin väärä, niin pitää tuhertaa täytettä. Oikeasti hirveä homma :(

,_,/ukka
Autoton on huoleton
PöyhöinKuusaalt

Eikö kotelollisia kohtia korjattaessa ole tarkoitus tehdä kotelosta vesitiivis? Eli jos hitsataan vain rilkoittain tai räkimällä kiinni, niin kotelosta ei tule tiivis. Tietystihän ne kohdat voi paklata missä ei ole hitsausta.

Tämä kohta, jota tarvitsen on selkeästi kotelollinen. Siinä ei siis riitä pelkkä ulkoreuna. Kaarta on vaikea saada kiinni, koska ruostunut kohta menee helmakotelon takareunaan asti ja syvemmälle sisään siitä. Jotenkin en nyt ymmärrä miten tuo kotelo joka on takaistuimen korkeudella saataisiin tehtyä pelkästä kaaresta. Kamala värkkääminen siinä on ainakin.

Kyllä minä yritän suostutella tuohon palan laittoon. Mittailen ja piirtelen vaikka viikon että tulee sopiva. Piirtelen vähän pienemmäksi kuin kotelopala. Jos sen saisi paikalleen vääntämällä korin leikkausreunoja ulospäin. Kun sen näin saisi paikoilleen menisivät pellit päällekkäin. Ja umpinaisen minä siitä joka tapauksessa haluan. Eli yhtenäisen sauman. Mitä sitä muuten edes rupeaa tekemään. Niistä roiskehitsauksista en oikein välitä.

Ja hemmetti jos näitä leikkejä meinaa jatkaa on ostettava itselle hitsausvehe. Siinäpähän tekee kuten itse haluaa ja turaa ja tuhraa ja tuhoaa... :lol:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
PöyhöinKuusaalt

Niin, pitäähän se mainita mikä tämä Hyvän Palvelun purkaamo on. Sehän on Joensuun PurkuPojat. Pojat oli mukavia, mutta lieneekö ollut IsäPappa, joka niitä lööperihintoja lasketteli ja kävi kiukkuamassa, kun olin palaa irrottamassa. Ei ollut palan myyjäkään kovin tyytyväisen näköinen kun oli käynyt Papparalta kysymässä palan hinnan ja minulle sen kertoi. Vähän oli vaivautuneen oloinen. Purkakoot pojat tästälähin vaikka mitä, minua ei enää kiinnosta.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
,_,/ukka

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Eikö kotelollisia kohtia korjattaessa ole tarkoitus tehdä kotelosta vesitiivis? Eli jos hitsataan vain rilkoittain tai räkimällä kiinni, niin kotelosta ei tule tiivis. Tietystihän ne kohdat voi paklata missä ei ole hitsausta.

Tämä kohta, jota tarvitsen on selkeästi kotelollinen. Siinä ei siis riitä pelkkä ulkoreuna. Kaarta on vaikea saada kiinni, koska ruostunut kohta menee helmakotelon takareunaan asti ja syvemmälle sisään siitä. Jotenkin en nyt ymmärrä miten tuo kotelo joka on takaistuimen korkeudella saataisiin tehtyä pelkästä kaaresta. Kamala värkkääminen siinä on ainakin.
No laajalleppa on lahoaminen edennyt :roll: Kannattaakohan tuosta enään autoa alkaa näpertämään? Tahtoo olla että kun lahoa alkaa leikkaamaan, niin reiät senku suurenee.
Yleensähän niitä piiloon jääviä osia ei rakennellakkaa 1:1 alkuperäisiksi. Ei tuu suojan kaariinkaan kahta peltiä päällekkäin. Jos on erisuuntaisten pintojen saumassa vikaa, niin useammasta palasta, helpompi hitsata kun koko paikka ja kaikki sauman kohdat näkyy yhdellä vilkaisulla.
Ootko muuten huomannut, että auton hitsaustaitoiset harvoin ajaa autolla jota on tarvinnut hitsata :lol:

,_,/ukka
Autoton on huoleton
PöyhöinKuusaalt

,_,/ukalle kärkeen tässä kiitokset aktiivisesta kommentoinnista ja avusta. Niin, kyllähän tuollaisessa vajaa 20v. pelissä, jota ei ole sisässä seisotettu aina sitä ruostetta löytyy. Ja suutarin lapsella ei ole kenkiä. Ei peltiseppä viitsi omaa autoa hitsata eikä autokorjaaja sitä puunailla.

Mutta, mutta. Tämä on kuitenkin aika ehta peli. Kun tekisin (lue teettäisin)nyt tämän remontin kunnolla, saattaisin elää tuon lelun kanssa vielä pitkään. Ja niin kai se on, että 1/1 uusrakentaminen on entisöintiä, jota ei tässä ole tarkoitus tehdä.

Jos kuitenkin tässä omassa pihassa saisin palalle sopivan reiän ajan, vaivan, ison v...ttuksen ja onnistumisen ilon kanssa, niin eiköhän tuo PeltiSeppo sen hitsaisi. Hän vaan tahtoo olla vähän "nopea" toisinaan. Ei tahdo hyväksyä muiden esityksiä. Mutta ammattimiehet ovat sellaisia. Se heille suotakoon.

Ja onhan tuon IIZIn pohjaakin paikkailtu. Tyypillisistä paikoista vieläpä. Ei se siis mikään helmi ole, ehkä musta sellainen. Ruusu se ei ole, mutta päivänkakkara kumminkin. Ja harraste! Siksihän tätä värkkään. Pakko tehdä tuon varsinaisen homman vastapainoksi tämmöisiä värkkäysviikkoja kun on niihin varaa. 8)
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Jusu

Viesti Kirjoittaja Jusu »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Jos kuitenkin tässä omassa pihassa saisin palalle sopivan reiän ajan, vaivan, ison v...ttuksen ja onnistumisen ilon kanssa, niin eiköhän tuo PeltiSeppo sen hitsaisi.
Tuskin ainakaan mielellään hitsaa. Luulenpa että peltiseppo manaa sinut mielessään alimpaan helevettiin, jos revit omin päin autoon ison kolon ja toimitat, että hänen olisi tilkittävä se hyvin sillä kappaleella vain sen perusteella että se on vastaavasta kohtaa irrotettu.

Tuollainen näennäisesti samanlainen kokonainen kotelorakenne on kuitenkin lähes mahdoton saada hitsatuksi jokapuolelta kunnolla kiinni. Sille pitäisi tosiaan tehdä millintarkka kolo ettei jää rakoja ja víttumaista täytettävää kuten Jukkakin jo aiemmin mainitsi. Parempi on vääntää ja hitsata paikoilleen yksi osa kerrallaan. Viimeiseksi se päällepäin tuleva osa eli se kaari.

Tässä malliksi vähän pölökkypiän peltitöitä: :idea:
Nappiskompiin piti tehdä takavasemmalle kylkikotelo. Tuohon kohtaan olisi varmasti melkoisen mahdotonta tai ainakin kohtuuttoman vaikeaa löytää mistää valmista korjausosaa.
Tästä piti lähteä liikkeelle, alkutekijöiksi tuli tietenkin melekoisen iso reikä.
Ensin koteloon piti taikinoida sisäsivu ja pyöränkotelon puoleinen seinämä.
Sen jälkeen eri paloista pohjaosa ja kylkipelti. Nämä olisi joku taitava vääntänyt varmaan yhdestäkin palasta mutta kotelon pohja kapenee perää kohti hieman joten katsoin sen helpommaksi noin. Lopuksi vielä takakaari.
Kaikki osat on väännetty suorasta tavarasta käyttäen mallina vanhoja riekaleita, tai siis niiden jämiä, sekä mittaamalla ja lunttaamalla toiselta puolelta. Millilleen samanmuotoisia ja -kokoisia osat eivät varmasti ole.
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Ja hemmetti jos näitä leikkejä meinaa jatkaa on ostettava itselle hitsausvehe. Siinäpähän tekee kuten itse haluaa ja turaa ja tuhraa ja tuhoaa... :lol:
Näin piti itsekin toimia. Eipähän ole enää tarvinnut toisten kanssa väitellä ja miettiä miten romunsa reilaa kun sen tekee aivan itse. :wink:
PöyhöinKuusaalt

Kiitos jusulle hienoista havaintokuvista. On minulla pieni reikä tuohon verrattuna. Sama puoli, vaan pyörän etureuna. Ei minulla ole varaa eikä kaverilla ole pajalla aikaa rakennella noin komeaa systeemiä. Tai rahaahan minulla on, mutta se on sen hitsarin ajasta kiinni.

Hitto kun olisi digivehkeet ja osaisi käyttää, niin hyvähän se olisi tässä vähän kuvia laitella. Ei tarvitsisi selostaa ummet ja lammet. Ehkä joskus innostun niihinkin.

Homma on kuitenkin sovittu PeltiSepon kanssa. Hän tekee minkä pystyy, kun minä sorvaan sen vaikka viilaamalla loput sen palan niin, että se naftisti menee siihen. Yritän vielä irvistyttää kopan leikkausreunoja, jotta menisi vähän alle. Se pala on kuitenkin paljon helpompi kuin tuo jusun paikka. Se koteloaukko on pieni, koska siinä on vain vähän sitä kurakaarta. Eihän siitä siisti tule ja siihen jää näkyviin, että se on paikattu, mutta kun lähdetään näistä minun lähtökohdistani ja vehkeistä, niin tyydyttävä tai välttävä riittää, kunhan ei ole ruostetta. Ja vielä kun ottaa huomioon sen, että koko autoharrastus (lue Lada) alkoi vajaa vuosi sitten, niin... Aiemmin autoilla vain ajettiin. :oops:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mara
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mara »

Useita autoja hitsanneena neuvoisin, että älä ainakaan itse ala taivuttelemaan paikkaa tai reikää paikan ympäriltä. Säästyy aikaa ja hermoja, kun hitsari itse sovittelee ja taivuttelee kuten parhaaksi näkee.

Ps. Kyllä tämä hitsaustaitoinen ainakin ajelee tällä hetkellä vain korjaushitsatuilla (=mädistä pas*oista elvytetyillä) autoilla. :|
2102 16V ex.
2103 -75
ElManu

Viesti Kirjoittaja ElManu »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Niin, pitäähän se mainita mikä tämä Hyvän Palvelun purkaamo on. Sehän on Joensuun PurkuPojat. Pojat oli mukavia, mutta lieneekö ollut IsäPappa, joka niitä lööperihintoja lasketteli
Ihan normaalia SpurguPoikien toimintaa.. :? Hinnat on aina ylhäällä, mutta saa niitä monesti puhuttua alemmaks.. Itelläni ja monella muulla tuttavalla (yrityksilläkin) SpurguPojat on pannassa, mieluummin käyn siinä naapurissa..
Ihe ku tekköö, ni suap just semmosen ku sattuu tulemmaan!
kommari2105
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kommari2105 »

Motonet hyvä osto paikka lada kuskeile.
Netistä voi kahtoo onko varastossa, sitä osaa.
jos on, soittaa ja varaa ni saa varmasti osasa.

Suosittelen ite ostan sieltä melkein kaiken mitä tarviin, ainakin osat.

T. Kommari
Nappis projekti -85. Honda Accord Tourer Käyttis. Kesälada 2107 1700i -94 / Ex-Ladat 2105 2kpl/ 2010 / 2000 luku, 2101-81 1kpl Fiat 127 -81 / -84 Fiat 128 1100cc -78 Fiat 128 -77 special laho

Minun ei tarvitse imagoa kohentaa siksi ajan ladalla.
Vastaa Viestiin