Maanpuolustus

Äänestykset, mielipidemittaukset yms.

Olen suorittanut/suorittamassa/aion suorittaa:

Varusmiespalveluksen
85
77%
Siviilipalveluksen
6
5%
Palveluksesta vapautettu, koska olen nainen
1
1%
Palveluksesta vapautettu terveydellisistä syistä
16
15%
Olen totaalikieltäytyjä
2
2%

Ääniä yhteensä: 110

Ukki

Re: Maanpuolustus

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Puolustusvoimia sanotaan byrokraattiseksi ja hitaaksi muutoksille. Kokemus on kokonaan toisenlainen, kun vain johtoon tulee mies joka haluaa muutoksia. Olin silloin varusmiespalvelusta suorittamassa, kun Keinosesta tuli puolustusvoimien komentaja. Yhdessä yössä muuttui paljon asioita esim. varusmiesten kohtelussa. Ei enää samanapäivänä menty ja palattu juosten ruokailuista ja aamupalalta. Simputus väheni erittäin paljon, mutta ei sitä ole saatu kokonaan kitkettyä vieläkään. Ei tehty enää mitään yhteisesti tämän sotamiehen pyynnöstä. Myös monia muita muutoksia tapahtui. Mutta sitten Kenraalia vaihdettiin.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
ElManu

Viesti Kirjoittaja ElManu »

23 aamua ja Onttolaan, Pohjois-Karjalan rajavartiostoon.
Ihe ku tekköö, ni suap just semmosen ku sattuu tulemmaan!
Lada-poliisi

Viesti Kirjoittaja Lada-poliisi »

1997 olin Parolassa ajamassa ja ampumassa ryssävaunulla. Se oli hauskaa se, vaikka itse armeijatouhusta en kauheasti perustanut. Alikersantiksi tekivät kuitenkin, mutta kertaamaan en ole kelvannut - taisivat laittaa nimen mieleen...
Miliisi-henkinen Ladisti
Ukki

ElManu kirjoitti:23 aamua ja Onttolaan, Pohjois-Karjalan rajavartiostoon.
On edessä sellaista reipashenkistä ulkoilmaelämää ja iloista liikuntaa täyspakkauksen ynnä rynkyn kera.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
ElManu

Viesti Kirjoittaja ElManu »

Ukki kirjoitti:
On edessä sellaista reipashenkistä ulkoilmaelämää ja iloista liikuntaa täyspakkauksen ynnä rynkyn kera.
Joo, tiedossa on. :D Useempi kaveri on käyny armeijan Onttolassa ja pari tulee kohta pois..
Ihe ku tekköö, ni suap just semmosen ku sattuu tulemmaan!
Sdelano v SSSR

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Kertausharjoituksiin käskemisestä:

Tuleeko käsky kertausharjoitukseen vaiko ei, riippuu paljolti siitä, mihin sodan ajan joukkoon asianomainen reserviläinen on sijoitettu.

Koska sotaväellä ei ole rajattomasti rahaa eikä kouluttajia, käsketään kertausharjoituksiin vain ne sodan ajan joukot, jotka on suunniteltu käskettäväksi ensimmäisinä palvelukseen, jos tilanne niin vaatisi.

Joistakin joukoista kertausharjoitutetaan vain ns. avainhenkilöstö, esimerkiksi johtajat ja viestihenkilöstö ja jotkut joukot jätetään kokonaan kertausharjoittamatta. Nämä joukot on sitten suunniteltu koulutettaviksi erikseen, mikäli telaketjun kolina kovin alkaisi valtiojohtoa kiusata.

Siten harjoitukseen käskeminen ei juurikaan riipu ns. pärstäkertoimesta. Luonnollisesti maanpuolustukseen kovin vastenmielisesti suhtautuvia on kaikkien kannalta järkevintä jättää koulutuksesta vähemmälle.

Se, että harjoituskäskyä ei kuulu, ei siis tarkoita, että asianomainen olisi varusmiesaikanaan osoittautunut jotenkin alamittaiseksi.

Osaa reserviläisistä sitten vielä jatkokoulutetaan, lähinnä niihin tehtäviin, joihin varusmiesaikana ei ehditä tai voida kouluttaa. Näiden henkilöiden postiluukku saattaa sitte kolahdella taajempaankin.

SvS
Sdelano v SSSR

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
LADACAT

Viesti Kirjoittaja LADACAT »

KarPr/Vekaranjärvi 1977.Viestikomppania.Radioautokuljettaja.
Samara 1.5 -03
Suzuki SX4 -13
ralli lada

Viesti Kirjoittaja ralli lada »

Keuruulla jäljellä vielä 4641 tuntia eli 194 aamua, E-kuskina ( luvat xa-185 vaunuun ja Kratziin )
21013 2300tic
aon

Viesti Kirjoittaja aon »

Säkylässä jäljellä vielä 248 tuntia eli 11 aamua, viestiasentaja-aliupseerina.
Exät: 21013, 21093-20, 2111-P00-110
life88
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja life88 »

mulla jäi intti keske ku kasarmilla oli hometta ja se uusi astman, ja ne hullut on laittamas mua takas 2 vuoden päästä ihan ku se home ois lähteny sieltä jonnekki.
tai astma parantunu joka ei parane kokonaa ikinä ku sen kerran saa.
suomen puolustusvoimat on aika kujalla monessaki asiassa
Ukki

ElManu kirjoitti:
Ukki kirjoitti:
Joo, tiedossa on. :D Useempi kaveri on käyny armeijan Onttolassa ja pari tulee kohta pois..
Suosittelun poikanen, jos et ole suunnitellut mitään asevelvollisuuden suorittamisesta saatavaa hyötyä ammattia varten tulevaisuudessa. Suosittelen pelkästään jo mielenkiinnon vuoksi harkitsemaan rajakoirienkouluttaja-ohjaajaksi hakemista. Itse olin Spol- koiran kouluttaja/ohjaajana, eipä ollut kahta samanlaista päivää ja aika meni kuin siivillä. Siviili siinteli jopa yllättävän pikaisesti.
PECTOPAH MECTA HOMEP
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PECTOPAH MECTA HOMEP »

Ai nykyisin varusmiehetkin pääsevät rajakoirien ohjaajiksi?
Ukki

En tiedä tämänpäivän tilannetta, mutta parivuotta sitten kun tuossa naapurissa oli vielä Kainuun Rajavartiosto, niin siellä näin varusmiehillä nuoria koiria koulutettavana. Olisiko olleet sekä koirat, että asevelvolliset peruskoulutuksessa. Muistaakseni koirillakin on peruskoulutus ja jatkossa erikoiskoulutus koiran luonteen ja taitavuuden perusteella sopiva. Rajavartijat työssään ovat eri juttu. Heillähän on käytössään jo erikoiskoulutetut koirat.
Tietääkö kukaan onko ollut, tai onko muita laskuvarjokoiria kuin Haka joka hyppäsi koneesta käskystä. Haka oli KaiPr koiratarhalla viettämässä ns. eläkepäiviään toimien Spol-koirana. (Ohjaaja/kouluttajien kouluttajana) Koira ei turhia hötkyillyt teki sen mitä käskettiin. Olin samaan aikaan Spol-koiran ohjaaja/kouluttajana, mutta Haka ei ollut minun koira. Minun koira oli Lare. Sattuisikohan olemaan ketään palstan lukijoita jotka tietäisivät mainituista koirista 1966 jälkeen.
PECTOPAH MECTA HOMEP
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PECTOPAH MECTA HOMEP »

No hyvä jos on tuollaisia tehtäviä nykyisin varusmiehille olemassa. Itse kävin intin rajalla 90-luvulla ja silloin ei kyselty koiranohjaajiksi ketään.
nivailija

Viesti Kirjoittaja nivailija »

KaartJr, 1/07, res. vänr.
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
Vastaa Viestiin