Sivu 3/5

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Lähetetty: 12.12.2008 20:18
Kirjoittaja Mara
PMV-666 kirjoitti:Taitaa olla lähemmäs 20% kuin 10%.
^ Montax oot omistanut kun noin faktana tulee? :wink:

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Lähetetty: 12.12.2008 20:24
Kirjoittaja BME316
Talttis kirjoitti:^ Montax oot omistanut kun noin faktana tulee? :wink:
Esson paarissa kuultua :lol:

"Eihän ladaa (Siis Ladaa) saa kulkemaan kuin 150 jyrkässä myötämäessä ja -tuulessa. Ja siinäkin on mittarivirhettä jo reilusti."

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Lähetetty: 12.12.2008 21:40
Kirjoittaja Jokari
BME316 kirjoitti:
Talttis kirjoitti:^ Montax oot omistanut kun noin faktana tulee? :wink:
Esson paarissa kuultua :lol:

"Eihän ladaa (Siis Ladaa) saa kulkemaan kuin 150 jyrkässä myötämäessä ja -tuulessa. Ja siinäkin on mittarivirhettä jo reilusti."
Itsekin olen Ladan huippuja testaillut aina loivaan myötämäkeen, itsepetos on paras petos :lol: :lol:

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Lähetetty: 12.12.2008 23:36
Kirjoittaja Lada-Jussi
jos mä nyt lähen käymään siellä kymeenlaaksossa päin ens viikolla, niin mikä ramppi se oli ja millä tiellä, jossa pitää käydä kiihdyttelemässä?

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Lähetetty: 13.12.2008 0:29
Kirjoittaja Jokari
http://maps.live.fi/LiveSearch.LocalLiv ... e=h&lvl=16

Paikallisen Prisman ramppi itäänpäin...siinä on saranalle haastetta kun kiihdytät ylämäkeen :lol:

http://maps.live.fi/LiveSearch.LocalLiv ... e=h&lvl=16

Ja sit ihanalle aapeeseelle seiskatieltä tullessasi tiukkeneva oikea...alle 80 km/h läpiajoja ei lasketa :lol:

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Lähetetty: 13.12.2008 8:47
Kirjoittaja silentti
red-devil kirjoitti:Parhaiten saa nauraa kun ajaa ladalla kympin yli rajotuksen, niin sen takana olevan auton on silti aina päästävä ohi. Muutaman kerran kokeillu kuinka paljon tarvitsee ajaa ettei ladasta ohi mennä. Lukemat on aika hävyttömiä esim. 60km/h rajoituksella 110km/h. Ei sillä että ärsyttää haluaisin, mutta ei tarvii siihen eteen tulla ohittamisen jälkeen ajamaan nopeusrajoitusten mukaan.

Ja se ohitus tehdään nimenomaan sen takia että edellä ajava ajaa ladalla. Kyllä se ladakin kulkee rajotusten mukaan ihan hyvin.
Tätä on pakko peesata, samaa ilmiötä kokee töissä raskaalla kalustolla ajaessa. Vaikka kuinka kovaa ajat niin silti pakko mennä ohi vain koska edessä on kuorma-auto tai yhdistelmä. Enkä nyt tarkoita edes mäkisiä tieosuuksia vain ihan normaaleita tasaisia teitä. Läheskään yhtä usein ei koe vastaavaa ohitustarvetta kanssa-autoilijoilta ajaessa toisella siviilikulkineella 8)

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Lähetetty: 13.12.2008 11:18
Kirjoittaja BME316
Paikallisen Prisman ramppi itäänpäin...siinä on saranalle haastetta kun kiihdytät ylämäkeen :lol:

Tässäkin on vielä 100km/h rajoitus moottoritielle liityttäessä, joten onnea yritykseen Jussi jos meinaat ruuhka-aikana motarille liittyä :lol: Ja tämä tietenkin paikaltaan lähtiessä joko mussalon tai prisman suunnalta.

Eilen taas ajeli joku vanhempi mieshenkilö semmoisella koirankopilla tuohon moottoritielle vähän reilu 60km/h vauhtia ja autoja tulee vaan 100 vauhdilla.. ei ole nimittäin mitään kivaa tunkea sieltä hiturin takaa moottoritielle, meni ihmiset aika hiilenä ohi kun siitä aukee 2 kaistanen tie vähän matkan päästä.

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Lähetetty: 13.12.2008 13:35
Kirjoittaja Jokari
Ei ole vielä toistaiseksi kukaan rikkonut voimassa olevaa hidasteluennätystä tossa rampilla joka on ladan mittariin 25 km/h :evil:

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Lähetetty: 13.12.2008 15:30
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Suurinosa niistä vaikeuksista liittymisestä rampilta moottoritielle, kaistanvaihdossa, ohituksissa ja monessa muussa tilanteessa johtuu mielestäni "minä itse ekana" mentaliteetistä. Harvoin muistetaan sellaisia sanoja, kuin kohteliaissuus, joustavuus ja toisten huomioon ottaminen. Siinä ei menetä paljon aikaa, kun hiljentää hieman vauhtia nähdessään kaverin olevan tulossa rampilta, tai olevan aikeissa vaihtaa kaistaa. Tuolla liikenteessä huomaa kuinka paljon on vilkkuvikaisia autoja. Vilkkujen käyttö on erittäin tarpeellista joilla ilmoitetaan muille liikenteessä olijoille mitä on tarkoitus tehdä ja kaveri voi ottaa huomioon omassa ajosuorituksessaan.
Kun menee kuskinpaikalle kannattaa itsekkyys jättää ulos, vaikkapa ojantaakse.

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Lähetetty: 13.12.2008 15:49
Kirjoittaja Jaska HKI
No ei ainakaan Lada 112 16:llä ohittaminen ole hankalaa.Kun 80 vauhdissa tökkää kolmosen pesään niin kohta on vauhti 110.Siinä on turha 1,6 litran tavalliset Astrat ja Focukset kukkoilla.Tavallisilla autoilla pitää ennakoida ja käyttää oikeita vaihteita.

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Lähetetty: 13.12.2008 17:31
Kirjoittaja Jokari
Ukki kirjoitti:Tervehdykset toivottelen.
Suurinosa niistä vaikeuksista liittymisestä rampilta moottoritielle, kaistanvaihdossa, ohituksissa ja monessa muussa tilanteessa johtuu mielestäni "minä itse ekana" mentaliteetistä. Harvoin muistetaan sellaisia sanoja, kuin kohteliaissuus, joustavuus ja toisten huomioon ottaminen. Siinä ei menetä paljon aikaa, kun hiljentää hieman vauhtia nähdessään kaverin olevan tulossa rampilta, tai olevan aikeissa vaihtaa kaistaa. Tuolla liikenteessä huomaa kuinka paljon on vilkkuvikaisia autoja. Vilkkujen käyttö on erittäin tarpeellista joilla ilmoitetaan muille liikenteessä olijoille mitä on tarkoitus tehdä ja kaveri voi ottaa huomioon omassa ajosuorituksessaan.
Kun menee kuskinpaikalle kannattaa itsekkyys jättää ulos, vaikkapa ojantaakse.
Kyllä sitä pyrkii joustamaan itsekkin aina tarvittaessa ja niin tekee moni muukin, mutta jos joku urpo on tulossa 40-60 km/h 100+ km/h ajavien joukkoon niin pitäisikö siinä vetää liinat lukkoon vai? Pitääkö väistää keltaisen viivan yli? Siinä ei paljoa pikku himmailu auta kun nopeuseroa on noin paljon. Ja kun motarille liittymisen jälkeen vielä kiihdytetään seuraavan kolmen kilometrin matkalla ehkä juuri ja juuri tavoitenopeuteen, niin soppa on valmis.
Ja täytyy muistaa sekin että kaksikaistaisella tiellä tilan antaminen siirtymällä toiselle kaistalle on laitonta, vaikka sitä tulee usein itsekin harrastettua liikenteen sujuvuuden nimessä.

On ehkä hieman eri asia antaa tilaa siellä susirajan takana jossa liikennettä ei ole nimeksikään. vrt. näihin etelän kiivastahtisiin ja runsaasti liikennöityihin teihin.

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Lähetetty: 13.12.2008 17:58
Kirjoittaja ff8728
Talvella tuppaa nuo rampit olemaan huonosti aurattuja, liukkaita tai loskaisia...Riittävällä nopeudella noissa liittymissä on ajettava, siis kun tullaan esim moottoritielle. Saattavat jotkut katsoa kulutusmittaria, sen takia eivät kerää tarpeeksi vauhtia...

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Lähetetty: 13.12.2008 18:00
Kirjoittaja BME316
Ei noissa vanhoissa koirankopeissa mitään kulutusmittareita ole (paitsi tietysti bemareissa ;)). Talvella huonosti aurattuja? Eihän täällä ole edes lunta tiellä ja jos on pariastetta pakkasta niin tiet ovat silti sulat jatkuvan suolaamisen johdosta.

Ylämäki ja lyhyt kiihdytyskaista ei yhtään edesauta tuota kiihdyttämistä tavoitenopeuteen. Itse myös annan tilaa jos näen että joku on tulossa kuitenkin vähintään 80km/h nopeudella. Turha toivo että annan tilaa jos joku yrittää 60km/h tulla 100km/h alueelle, mistä tiedän huomaako takana ajava reilua hidastustani? Täällä kun saa välillä pelätä sitäkin että joku ajaa perään jos vähän reilummin jarruttaa, turvavälejä kun tuntuu olevan 10 metriä moottoritiellä.

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Lähetetty: 13.12.2008 19:06
Kirjoittaja Pavlovits
Mikä on tavoitenopeus ?

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Lähetetty: 13.12.2008 20:43
Kirjoittaja jta
Jokari kirjoitti: Ja täytyy muistaa sekin että kaksikaistaisella tiellä tilan antaminen siirtymällä toiselle kaistalle on laitonta, vaikka sitä tulee usein itsekin harrastettua liikenteen sujuvuuden nimessä.
Ilmeisesti tarkoitat kahta samaan suuntaan menevää kaistaa. Tuo kaistan vaihto ei ole laiton jos samalla ohitat sen rampilta tulevan. Silloin se on ohitus. Mutta jos jäät rinnalle tai taemmas kuin se rampilta tuleva, niin silloin tuo menee laittomaksi. Tätä oon kysyny monelta autonkoulun opettaalta ja aina on ollu tuo sama vastaus eli luotan siihen että tuo menee noin.