Mirafiorin tekniikka Ladaan

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Jos tuo 1,6 ohc on niin se on ilmeisesti 1585 tarkkana ja mallisarjasta riippuen joko 75 tai 85hv. Tuota perä-asiaa puitu ennenkin ja tuon koko perän vaihdossa ilmeisesti ainoa ero tulee iskarien paikasta jotka fiatissa on jousien sisässä. Pelkän vetopyöräston käymisestä ei varmaa tietoa, jonkinlainen mielikuva olisi ettei mahdu. Välityksistä ei fiatin osalta tietoa, ladan harvin lie 3.9 ja löytyy 1700i ja 1600 SL. Jos löytyy osia irrallaan niin kokeile ihmeessä tuota perä swappia niin saadaan varmaa tietoa aiheesta.
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Irrallaan osia ei ole mutta pilkon tämän miran lähiaikoina jolloin voin kokeilla osien sopivuutta vaikka työpöydällä. Miran lukko käy ilmeisesti ladan vetopyörästön sisälle mutta sitä voiko koko pyörästön siirtää sellaisenaan ladan banjoon ei ole tietoa. Jotenkin tuntuu sille että viisainta lienee etsiä tälläinen ladan oma 3.9 perä jolloin sopivuus on varma.

Tuo koneen mallisarjakysymys on edelleen auki sillä aiemmin antamallani tyypillä ei tarkempia tietoja niin tilavuudesta kuin tehoistakaan ole tiedossa.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Onko tiedossa auton vuosimallia? http://fiat-abarth.net/fiat131.html Tuolta voi pällistellä jotain tietoa noista.
lerppa

Viesti Kirjoittaja lerppa »

niin kyllä suosittelen lämpimästi tota fiuden ohc konetta, siitä saa lähes yhtä kiukkusen ja ne koneet on helvetisti halvempia, kiitos vaan taas niille perk**een jokkismiehille, jotka on raiskannu tämän maan autokantaa ihan tarpeeksi, ja ennenkaikkea vienyt meiltä kaikki TC koneet... Kevyellä viilaamisella saa larpen kiitämään + 200 km/h, totistettu on!!!
_racing_

Viesti Kirjoittaja _racing_ »

ei niitä tc-koneita oo vaikee löytää... mulla tulee ladaan semmonen ja veljen ladassa on jo. ja se lada kulkee yli 200 km/h.
Castrol

Viesti Kirjoittaja Castrol »

Kyllä vaan on hankala löytää noita twincam koneita koska itse sellaista metsästin pitkään ihan autoon mihin se kuuluu.Toki on ymmärrettävää että joku haluaa harvinaisuudesta 1000€ kun se on seissyt suossa 5 vuotta ilman imusarjaa ja tulppia...

Ja valitettavasti tuo jokamiesluokka joka ei todellakaan ole mikään jokamies luokka on niin kova tasoinen että pakko jo lainata tehokkaampia moottoreita kun alkaa pahnasta teho loppumaan.Tai suurin syy kai siihen on se että se maksaa kun moottorin tekee...Onhan se eriasia kun 1200 kuplan kone hurjilla 50hv:llä tai 1600 miran kone 100hv lähes vakiona.

Mutta kone on jo itsellä joten en sitä tarvitse.Mutta jos on tiedossa niitä roppakaupalla niin toki kuuntelen mielenkiinnolla :D
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Niinpä. Tuo mira mikä minulla on pitää sisällään aivan tavallisen yhdellä nokalla varustetun moottorin. Jos twincami siinä olisikin ei olisi epäilystäkään ettenkö olisi jo tunkenut sitä ladaani. Nyt ajatus on hautautunut tästä miran koneen laitosta ladaan sillä pitkällisten puntarointien loppusaantina päätin pitäytyä ladan omissa moottoreissa juuri huollettavuuden ja varaosien edullisuuden vuoksi. Kyseisen mirafiorin voisin siis periaatteessa myydä nimellistä korvausta vastaan vaikka jäärata autoksi.
Castrol

Viesti Kirjoittaja Castrol »

Sääli että on siellä huitsin nevadassa :wink: vaikkakin eihän matka ole mikään este mutta kuitenkin rajoittaa tuota intoa :D
Soitan sulle siitä mirasta joku pvä ja kysyn pikkasen lisää jos ei ole mennyt jos tuo sopii...
Alkaa muuten olla hetket lähellä että saa pöyhy pöntön kiinni autoon ja pääsee häiritsemään naapureita :evil:
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Joko en vaan nää tai sit ei oo kerrottu....

Eli miten nää Fiiat:n TC nyt menee...eli mitä Fiiun konetta saa laittaa minkä ikäseen Ladaan? Onko se -86 viimenen Ladan vuosimalli mihin Fiiun TC:n saa laittaa? Vai oliko että jotain uudempaa Fiiun konetta saa laittaa mutta ei esim. Mirafiorin? Mites ne koot meni? Vai oliko se vaan tehot?

Eli mitä Fiiun konetta saa laittaa mihinkä Ladaan??!?!
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

veli alexei kirjoitti:Joko en vaan nää tai sit ei oo kerrottu....

Eli miten nää Fiiat:n TC nyt menee...eli mitä Fiiun konetta saa laittaa minkä ikäseen Ladaan? Onko se -86 viimenen Ladan vuosimalli mihin Fiiun TC:n saa laittaa? Vai oliko että jotain uudempaa Fiiun konetta saa laittaa mutta ei esim. Mirafiorin? Mites ne koot meni? Vai oliko se vaan tehot?

Eli mitä Fiiun konetta saa laittaa mihinkä Ladaan??!?!
Joo noi mirren koneet (pysty TC) voi unohtaa siinä vaiheessa kun noi päästömääräykset tiukentuu vaikkei kai mitään järjellistä syytä tuohon olekaan (vrt lada ->kaasari muuttuu). Eli jos tollaseen 87 tai nuorempaan vaihtaa koneen sen tulisi kai olla samat päästövaatimukset täyttävästä autosta.

2000 TC vois saada ladaan jos se on CHT (tjs :oops: ) kannella eli joku saaste kone vissiin jossa tehot alle 100.8 hp mikä on ladassa se tehoraja. 1600 koneen voi heittää keulille muutoskatsastuksella.

HUOM jutussa voi olla paljon väärinymmärrettyä ja äijä on kuumeessa joten jutut voi olla varsin hämäriä joten luku omalla vastuulla ja kriittinen suhtautuminen on välttämätöntä....

Haulla täältä ja fiattifoorumista voi löytää kans paljon juttua ko aiheesta.
124/2101 practical beauty
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Joo kun pitäs viä saada varmuus että mistä toi TC on. 1600:n sen pitäs olla. Mirafiorista on epäilyä... Mut eipä sillä sitten mitään tee kun ei ole noin vanhaa autoa. Mutta Ladoistahan on kaikista kiskottu pois tuo saastehommeli. Siis se purkki mikä tulee kaasarille. Siis se letku vekotin. Ja mistä sitä voi sit sanoo että tommonen Mirafiorin TC sit saastuttaa muka enemmän kun vaikka -88 Lada josta se purkki on poistettu käytöstä. Kun eihän Ladaan muuta muutosta tuolloin tullut tonne saaste puolelle kun se purkki just. Vai?

Mites se meni se katin kanssa kikkailu? Vai oliko se taas jotai huhuja? Vai liitty turpotukseen?

Tämä CHT on siis se Croma juttu? On tää sit vaikeeta kun kaikki on kiellettyä. :(
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Voin näihin vastailla kun moisen kanssa painin. Jos moottori uudemmasta autosta niin päästöjenkanssa ei tarvitse ihmetellä. Muuten voi tulla kissa putkeen, mutta siinäkään ei tarvitse sisuskaluja olla. Mikä se päästöraja nyt oli, -86 jotain, tuota ennen ei ongelmaa. Tuon jälkeen voi se kissa tulla. Sitten jos lukee otteessa "vähäpäästöinen" niin enempi ongelmaa mutta on noitakin jotkut tehneet.

Tosiaan raja sen 100.8 hv ja 2112.5 cc, noiden alle niin ei taaskaan ongelmaa. Noiden yli ei mitään saumaa ellei ole joku vanhan säännön kori. Tehoista kelpaa todisteeksi esimerkiksi sen auton ote mistä kone on tai sitten joku lohkon numeron perusteella kaiveltu maahantuojan paperi. Tai dynolappu jos konetta muuteltu.

CHT on 2l croman 90hv versio (taisi olla 98hv:kin). Tuo on niitä vinokoneita, eli muutoksia joutuu tekemään ja pako tulee kuskin puolella. Tosin kannen vaihto rinnastetaan moottorin vaihtoon suhteessa kuutioihin. Eli esimerkiksi tuo 1.6 (1585) tekisi tuolla CHT:n kannella muistaakseni 72hv.
On tää sit vaikeeta kun kaikki on kiellettyä.
Pitää vaan osata soveltaa pykäliä :wink:

Edit: V-A: 1.6:n isku taisi olla 71.5mm, pystyy tulpan reiästä mittaamaan. 1.8:ssa sitten taisi olla 79.2 ja 2l joku 90mm. Tosin vanha 1608 pystykone 80mm (uudet 84) porauksella on tuolla 1.8:n iskulla mutta nuo harvinaisia.

Edit2: Lohkon numeron löydät koneen oikeassa kyljessä (jakopäästä katsottuna) aika alhaalla olevasta koneistetusta "nököstä" stanssattuna. Siellä öljynsuodattimen jalan tienoilla. Se lohkoon valettu numero ei oikein kerro mitään.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

No kun on juttua että noihin uudempiinkin, siis uudempiin kun -86 mutta katiton, autoihin olisi laitettu noita TC koneita (-91 2105 2000TC pellin alla ja papereissa) . Huhuja vain? Ja jos näin tekee niin silloin tulee se katti? Mutta muuttuuko auto silloin myös kattitasoon eli vähäpäästöiseksi ja sen mukasiin pakokaasu arvoihin? Vai onko sillä merkitystä koska tuo muutos on tehty? Siis kun huhun mukaan tuo -91 2105 on muutettu tolle 2 lit TC:lle joskus noin 98-99. Eli onko tolla merkitystä? Että onko lait sen jälkeen tiekentunut rakentelun suhteen?

Ei ole nyt tuo kone tuossa käsillä, mutta jos nämä ovat tuntomerkkejä koneen tunnistamiseksi: 8 venttiilinen, Imusarja on vasemmalla ja pakosarja oikealla puolella konetta takaapäin katsottuna, jakaja lohkossa (eli EI nokkien päässä). Kuka tunnistaa?
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Kamrat

Viesti Kirjoittaja Kamrat »

Mulla on kanssa tommonen motoorin vaihto latuskaan. Kohteena on siis
1200 ja 88 vuoden laatokka mikä kiihtyy huimat 20 sekunttia 0-100:aan(mitattu).

Koneeksi on ostettu etuveto regatan 1600 TC. Megasqruutta on rakennettu ohjaamaan ruiskua ja sytkää. Katalysaattorin joudun laittamaan ja tehot mittauttaan että saa leiman.

PS. Jos joutuu laittaan katalysaattorin niin ei tarvitse läpäistä katalysaattori autojen arvoja.[/quote]
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Niin onko sitä tietoa? Merkintöinä oli 132 CB. Mitä tuosta nyt selviää?
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Vastaa Viestiin