ladan rakennusta...

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Treeniladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

nyt ohjelmassa kaarien valmistumisen jälkeen jo alustan ja ohjauksen parantelua...


ohjaus siis hoidetaan ralliratilla ja laakeroidulla apusimpukalla, hyllyssä jo odottavat asennusta, ei siis vielä kokemuksia...


etupään rakentelu alkoi mersun 123:n jouset hankkimalla ja niitä sovitellaan paikalleen. pitää kaiketi lyhentää vähän lyhemmiksi kun vakiojouset jotta saa puristeltua paikalleen. maavaraa ei ole tarkoitus muuttaa, mutta eikös jos jäykempi jousi on hitusen lyhempi, jää ajokorkeus suunnilleen samaksi kun vakiolla mellommalla jousella... toivotaan vaan ettei mene kivireeksi, liian kovaksi jääratakäyttöön...? tukivarsia ei vielä aleta liikuttelee tai puslia koventelee, kokeillaan noilla ensin ja katotaan mitä tarvii tehä...

etuiskarit näkyivät olevan alkuperäistä ussr-laatua, ja tuntuvat jo aikansaeläneiltä, korvaavia haetaan, onko ideoita? joku saab kenties, vai toimivat vakiot(kaasu/neste/mikä...)?


takapäätä suunnitelmissa muokata vain normijousia lyhentämällä (paljonko?), ja niin oikaisemalla autoa vaakasuoraan. (viimeksi kun näin renkaat alla niin oli vähän peräkorkee...) Iskareiksi ilmeisesti volvo 240 takavaimentimet, ne kai käyvät pienellä holkkien modaamisella?
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Treeniladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Jos jätät mersun jousesta yhtä pitkän kuin ladan omasta niin keula on ihan tapissa ylhäällä. Yhdestä mersun jousesta pitäisi tulla 2 madallusjousta ladaan, joten siitä voit laskea kuinka paljon sitä pitää lyhentää että keula on about vakiokorkeudella.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Treeniladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Jokari kirjoitti:Jos jätät mersun jousesta yhtä pitkän kuin ladan omasta niin keula on ihan tapissa ylhäällä. Yhdestä mersun jousesta pitäisi tulla 2 madallusjousta ladaan, joten siitä voit laskea kuinka paljon sitä pitää lyhentää että keula on about vakiokorkeudella.
homma todettu jo käytännössä... mienhän pitkiksi nuo pitää sitten tehdä jotta auto jää yhtä korkealle kun normijousilla?
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Treeniladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja START »

kokeilemalla se selviää
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Treeniladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Juu, nyt toinen puoli valmis, ja näyttää ehkä vähän korkeammalta kun ennen... jousta muistaakseni 9 kierrosta... Silmäänhän tuo näyttää nyt vähän korkealta, mutta isommat pyörät vaihtamalla varmaan kompensoituu, vaikka maavara kasvaakin, niin pyörän ja pyöränkaaren väli pienenee. Joustoa sinne kuitenkin jäi, ja ainakin konepellillä hyppimällä tuntuis tukevammalta kun toinen puoli, mutta ei silti ihan jäykältä tunnu, eli tuskin ihan mahdoton... Saa nähdä mitä tulee kun toisen puolen vielä vaihtaa ja siirtää auton tasaiselle että minnepäin on kenossa ja kuinka korkea on...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
ElManu
Viestit: 270
Liittynyt: 17.5.2006 14:37
Paikkakunta: Joensuu

Re: Treeniladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja ElManu »

Käy ne 240 Volovon iskarit taakse pienellä modaamisella.. Pitää vaan puottaa alaspäin, koska ne on lyhemmät.. Mittoja en muista..
Ihe ku tekköö, ni suap just semmosen ku sattuu tulemmaan!
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Treeniladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

No, jouset sopi sinne, ihan hyvin peräti. Keula ehkä sentin vakiota korkeampi, eli ei paha. Nyt on ainakin auto suhteellisen suorassa, ehkei takajousia tarviikkaan lyhentää... Jonkinmoisia iskareita pitäisi eteen etsiä, laittaako ladan omat uudet, vai jotkut hiacen tai muun vehkeen pumput? Ideoita? Taakse suunnitteilla edelleenkin ne volvon iskarit, vaan vielä ei oikein jousista tiedä, pitäiskö sinnekkin vaihtaa jäykempää vai?

Sisusta edennyt, paloseinä kontin ja hytin väliin tehty, toistaiseksi vielä maalaamatta. Seuraavana pitää alkaa suunnitella kuppipenkeille kiinnityksiä lattiaan. Onko jollakin kuvia kuinka penkit saanu ladaan kiinni?
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Treeniladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Suotta sitä takapäätä jäykistät millään kovilla jousilla, ei siellä liikaa pitoa ole koskaan. Ladan oma takajousi pelaa buenosti myös ihan oikeassa rallikäytössä, sopivan pehmeä.
Resepti sopivan jäykkä etupää + riittävän notkea takapää toimii takavetoissa hienosti. Jos pyörä on ilmassa, ei se myöskään vedä.

Leikkele penkkejä varten ne omat kiskot h*lvettiin ja sitten teet lattiaan oman maun mukaan systeemit penkeille. Näin saat ne myös riittävän alas. Ei noiden penkkien kiinnittäminen mitään rakettitiedettä ole...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Treeniladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Juu, niin se varmaan onkin paras kun jättää semmosekseen ne jouset... En ala lyhentämäänkään noita nyt kun keula on oikealla korkeudella ja tuntuu sointuvan perän kanssa aika hyvin -> kylkilinja suorassa... Akku tarkoitus vielä siirtää konttiin kun kerkiää, sillähän sinne saadaan painoa -> pitoa... Mites nuo takaiskarit sitten? Tuntuvat vollen iskareja suosittelevan, mutta eihän niiden nyt niinkään pitäis vaikuttaa jäykkyyteen, vaan juuri siihen vaimennukseen, eli miten mahtavat toimia lumella/soralla/jäällä sitten volvon iskarit???

Ja penkin kiinnitykseen suunnitteilla jotakin tämmöistä: http://www.autonkuvat.jossain.com/Ralli ... G_6177.JPG
Elikkä tehdä kartaanitunnelin ja helman väliin neliöprofiilit joiden päälle voi vapaasti asemoida penkin kiskoineen, eli sivusuunnan saa siinä kohdilleen, samaten kallistuksen...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Treeniladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja Jokari »

No pääasia ettei perä ole pystyssä. Jos pitoa meinaa saada niin perä pitää olla alempana kuin keula eli vähintään vaaterissa kylkilinja. Kurkkaappa joskus jotain kisaladaa, ei ole perse pystyssä, vaan aina matalammalla kuin keula. Ajossa onkin sitten yleensä tosi lintassa takapää niin Ladoissa, Volvoissa yms. Homma toimii niin. Toki iskunvaimennus pitää olla kunnossa.

Nuo Volvon iskarit on ihan hyvä budjettiratkaisu, meillä oli kerran yhdessä ladassa sellaiset, en vaan kuollaksenikaan muista
oliko ne kaasu- vai öljyiskarit. No jokatapauksessa jämymmät ne on kuin ladan omat originaalia vastaavat takaiskarit.

Juuri jotain tuollaista ratkaisua ajattelin penkkeihin 8)
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Treeniladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Juu, kisalatoja on kurkittu ja ihmetelty... Sehän on se perusjuju kaikissa takavetosissa, ja monasti etuvetosissakin että perä maissa ja keula ylhäällä... Ja uskokaa vaan että se on juuri niin myös etuvetosessa. Siis keula ei saa etuveossa olla liian ylhäällä, silloin kärsii vetopito, mutta perä maissa ja takapää sopivan jäykkänä, niin se käyttäytyy mikroautomaisen tarkasti... Ja tämä on kokeilun kautta syntynyt toteamus nimittäin historiikki-golfin takapäätä tuumaillessa, samaten kun perus-äffäläiseen golfin...

Penkeissä olisi se juttu, että tarkoitus olisi penkit saada tarpeeksi alas, siten kuitenkin että ajaa näkee, vaan samalla täsmättyä mahdollisimman kohdalleen ratin kanssa. Onko joku siirrelly tuota ladan ohjauspylvästä sivusuunnassa, eli käytännössä varmaan uudet reiät porannu sille kannakkeelle? Omassa ainakin rattia tarkoitus saada pystympään, ja sillä sitä linja-autofiilistä saada vähennettyä, vaan samalla voisi olla mahdollista siirtää koko höskää vähän vasemmalle... Tietysti sen välttää jos penkin asemoi kartaanitunnelin päälle, vaan parempi varmaan se rattipylvään sivuttaissiirto jotta sopivat kässärikahva, vaihekeppi ja kartturin penkkikin kyytiin...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Treeniladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Asiasta kolmanteen... Onko joku joskus vehkeillyt noiden ladan jarrujen kanssa? Onko olemassa autoa, jonka levyjarrut saisi kohtalaisen kivuttomasti käymään ladaan taakse? Entä löytyykö jostakin laitteesta (lanciat?-fiatit?) eteen isompia levyjä ja satuloita?
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
pressa
Viestit: 10446
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Treeniladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja pressa »

Miksi vaihtaa tehottomat levyt tehokkaiden rumpujen tilalle?? Ladassa on valmiiksi erittäin tehokkaat takajarrut.
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Treeniladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

No joo... Keksikääpä kuinka saadaan enemmän jarrubalanssia takajarruille? Noissahan on se kuorman mukaan säätyvä systeemi, jos sen säätövarret irroittaisi taka-aksilasta ja tekisi niin, että toimii, kuin kontti olisi kuormattu täyteen hiekkaa? Silloinhan tuota jarrubalanssia pitäisi saada ainakin vähän taaksemmaksi?

Mitenkäs sellaisen hyde-käkkärin rakennus onnistuu? Onhan noihin toki ohjeita netissä, vaan arvelin vaan että olisiko joku foorumilainen peräti tehnyt joskus sellaista? Kytkinsylinteriähän nuo suosittelevat käyttämään lähtökohtana, vaan on monessa jokkisvermeessä näköjään ihan ladan pääsylinteristä tehty. Ilmeisesti tuon hydekässärin juju on kolmitieventtiilissä, joka tulee tuonne takajarruputkien väliin siinä jossa kässärin putket yhtyvät niihin... Se siis päästää aina suuremman paineen jarruille, eli jos käyttää käsijarrua ja painaa samaan aikaan jalkajarrua niin se jalkajarrun voima menee sen käsijarrun sijasta sinne rummuille, eikö niin? Tämä myös estää sen, etteivät kässärin sylinterin pettäessä tule kaikk jarrunesteet ohjaamoon, ja autoon jää vielä jalkajarrut toimimaan...

No ne on semmosia ajatelmia... Kuitenkin tuo alustan ja penkkien rakentelu tällähetkellä kesken... :)
Viimeksi muokannut pvdriver, 7.9.2009 21:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Re: Treeniladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja Qulle »

Jokari kirjoitti:
Nuo Volvon iskarit on ihan hyvä budjettiratkaisu, meillä oli kerran yhdessä ladassa sellaiset, en vaan kuollaksenikaan muista
oliko ne kaasu- vai öljyiskarit. No jokatapauksessa jämymmät ne on kuin ladan omat originaalia vastaavat takaiskarit.
Me aateltiin taakse vollen iskareita ja jäykempiä jousia, mutta jos hyväkuntoisen ladan vakiojouset on ok, vaikkakin ilmeisesti vollen pumput lyhyemmät kuin ladan??
Jos näin niin sitten ei tartte ku ettiä eteen jäykemmät jouset ja samalla vois etupäätä ainakin sentin pari koittaa saada alemmas... rallailulaitehan tämä on mutta kun ei sillä tällä hetkellä oikeen pysty kunnolla vetään ku kallistelee niin paljon, jotta meinaa sivupeilit kulua :lol:
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Vastaa Viestiin