Jatkellaan tuoreilla kokemuksilla Nivan perusteista. Mulla oli onnistuneesti vuoden tai jotain uuden tyyppinen murtonivel-pikkukardaani autossa. Suosittelen lämpimästi. Tosin tulin hätäpäissäni vaihtaneeksi takaisin "väliaikaisesti" vanhanmallisen ristinivelkardaanin koska tuo kiinniollut rupesi lonksumaan pitkittäissuunnassa. Noh, ei se nyt niin huonossa kunnossa ollut mitä luulin kun kaiken sen ähellyksen jälkeen olin mötikän vaihtanut. Odottelen uutta murikkaa, en tuota väljähtänyttä takaisin laita (ellei ole pakko).
En ihan muistanut millainen vatkain autosta tuleekaan ristinivelkardaanilla. Jakolaatikon pitää kyllä olla oikein kohdistettu (?) just eikä melkein. Samalla tulin hoksanneeksi (ilman varmistusta) syyn siihen miksi tämä yksilö vispaa niin maan perusteellisesti. Varsinkin liikkeelle lähtiessä. Pikkukardaanin sisäpinnalla kun on se kulutuspinta (huom! kataloogissa omalla varaosanumerolla) keskitysrengasta varten joka on taas vaihdelaatikon lähtevän akselin päässä. Mikäli tämä "pari" ei ole sovitettu keskenään, hommahan vispaa. Oletin aina että niidenhän täytyy olla samanmittaset. Tämän oivalluksen tueksi on kokemus siitä, että vaihdelaatikon vaihdon yhteydessä myös tuo keskitysrengas tuli vaihdettua uuteen. Edellinen laatikko toimi kuin unelma samalla kardaanilla. Myöskään tuon uudemmanmallisen kardaanin kanssa samanlaista supervispausta ei ollut. Summasummarum - jos vaihdat laatikon, niin vaihda edellisestä se keskitysrengas. Tai ainakin tee tarkistusmittaukset.
Noh, teimme sitten kaverin kanssa erillisen tukivarren joka lukitsee jakolaatikon sivuttaissuunnassa sekä kiertoliikkeen Z-tasossa. Teemakuvia löytyi erilaisista toteutuksista boardinkin kuvagalleriasta. Nyt liikkeellelähdöt ovat siedettävät. Eli auto kiihtyy totaalisen vapisemisen sijaan.
Mulla on noi kaikki vanhat tukikumit vielä kiinni. Saamani uudet kumiosat ovat sen verran letkua tavaraa ettei homma toiminut niiden kanssa lainkaan. Kannattaa myös huomata, että niiden valurunkojen pystymitat vaihtelevat. Mulla eroa vanhojen ja uusien välillä oli muistaakseni ainakin kolme milliä. Säätölevytkin ovat tuota ohuempia. Kannattaa myös irrottaessa huomata miten päin ovat jakolaatikossa kiinni. Rakenne ei ole symmetrinen vaikka äkkiseltään siltä näyttääkin. Ts. sivuttaissäätömahdollisuus on niitäkin käännellessä.
Se, että vapaalla värisee/vatkaa, kertoo siitä ettei kohdistus ole onnistunut tahi keskitys ei toimi. Tosin kuormitettuna homma voikin toimia ihan hyvin. Ajossa jakolaatikko hieman "nousee pystyyn" kun se hakee asentoaan. Kannattaa myös huomata että se alakerta voipi liikkua paikoiltaan. Omassa kärryssä kun ajalee alennusvaihteella, niin sopivasti kaasua poljettaessa vääntö alakerrassa on sen verran kova, että jakolaatikko helposti liikahtaa sen millin kaksi kaakkoon. Sitten kun painelee isolla tiellä, niin taas muristaan ja vapistaan. Ilmiön perimmäisenä syynä on alumiiniset 3mm korotuslevyt (liukkaat) sekä huonossa kunnossa olevat kiristyspultit. Onneksi Biltemasta löytyi 25mm pitkiä M8-muttereita. Lienee tarkoitettu kierretankojen jatkamiseen tms.
Tämmösiä aatoksia tällä kertaa. Voin laittaa kuvan tukivarresta kiinnostuneille vaikka maililla, yv.
t.w
SA-int Niva ravistaa prkleesti. Mikä avuksi?
Re: SA-int Niva ravistaa prkleesti. Mikä avuksi?
Nyt selvisi tämänkertaisen vapinan syy. Keskitysrenkaan suojana oleva kumitiiviste oli kiilautunut jotenkin epäkeskeisesti. Tutkaillessani sitä oletan sen olleen väärinpäin. Ihan selvyyteen kuinka se siellä kuuluu olla en päässyt koska Niva täytyi saada liikuteltavaan kuntoon aamuun mennessä koska hallissa jossa remonttia tein ei voi säilyttää projekteja.
Ainakin nyt paikallaan ollessa ja lyhyellä koeajolla ei entisen kaltaista vapinaa esiintynyt. Asentelin nyt kumikardaanin "sivistyneemmin" eli pudotin jakolaatikon alas kardaanien varaan. Asensin kumilimpun ristiniveleen. Ruuvasin nivelpaketin tasaisesti kiristäen vaihteistoon. Nostin jakolaatikon paikoilleen ja kiinnitin ristinivelen jakolaatikkoon. Tällä järjestelyllä kumilimppuun ei kohdistunut asennusvaiheessa niin suuria vääntöjä kuin aiemmin.
Luin messmerin ohjeen keskitysrenkaan mittaamisesta vasta nyt kun Niva on taas nipussa. Tiedänpähän seuraavalla kerralla kun homma on ajankohtainen niin ottaa tämänkin asian huomioon. Toivottavasti nyt ei kyseiseen paikkaa tarvitse vähään aikaa kajota.
Ainakin nyt paikallaan ollessa ja lyhyellä koeajolla ei entisen kaltaista vapinaa esiintynyt. Asentelin nyt kumikardaanin "sivistyneemmin" eli pudotin jakolaatikon alas kardaanien varaan. Asensin kumilimpun ristiniveleen. Ruuvasin nivelpaketin tasaisesti kiristäen vaihteistoon. Nostin jakolaatikon paikoilleen ja kiinnitin ristinivelen jakolaatikkoon. Tällä järjestelyllä kumilimppuun ei kohdistunut asennusvaiheessa niin suuria vääntöjä kuin aiemmin.
Luin messmerin ohjeen keskitysrenkaan mittaamisesta vasta nyt kun Niva on taas nipussa. Tiedänpähän seuraavalla kerralla kun homma on ajankohtainen niin ottaa tämänkin asian huomioon. Toivottavasti nyt ei kyseiseen paikkaa tarvitse vähään aikaa kajota.
Re: SA-int Niva ravistaa prkleesti. Mikä avuksi?
Tässä videossa on yksi tapa linjata voimansiirtimet oikein
http://www.youtube.com/watch?v=ZLQlZL_GBuI
http://www.youtube.com/watch?v=ZLQlZL_GBuI
On siitä menny jäniski...
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610