Tämäkinhän on hyvin riippuvainen väristä. Valkoinen muistaakseni raskaankaluston puolella (delfleet) huomattavasti halvempaa kuin ha-puolen maaleissa. Mutta olikohan punaiset taas kalliimpia delfleetin puolella. On jo muutama vuosi tuosta kun olin noiden myynnin kans tekemisissä niin ei muista enää kunnolla.ElManu kirjoitti:Eipä tuo Delfeetikään ole kallista, ~35€ litra.
Ladan maalaaminen halvalla
Re: Ladan maalaaminen halvalla
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: Ladan maalaaminen halvalla
Mercedes 190 2.5TD -90
Opel kadett c 1.2S GL -78
Isuzu pickup 2.0D -82
VW golf 1.9td -98
Opel kadett c 1.2S GL -78
Isuzu pickup 2.0D -82
VW golf 1.9td -98
Re: Ladan maalaaminen halvalla
Onhan se raskaan kaluston muali halavempi, mutta jäläkikin on sen mukasta..jta kirjoitti:Tämäkinhän on hyvin riippuvainen väristä. Valkoinen muistaakseni raskaankaluston puolella (delfleet) huomattavasti halvempaa kuin ha-puolen maaleissa. Mutta olikohan punaiset taas kalliimpia delfleetin puolella. On jo muutama vuosi tuosta kun olin noiden myynnin kans tekemisissä niin ei muista enää kunnolla.ElManu kirjoitti:Eipä tuo Delfeetikään ole kallista, ~35€ litra.
Ihe ku tekköö, ni suap just semmosen ku sattuu tulemmaan!
Re: Ladan maalaaminen halvalla
Seuraavat huomiot koskevat ruiskumaalausta, ellei muuta ole mainittu;
Delfleetillä saa tosi hyvänkin pinnan aikaiseksi, ei pidä ollenkaan vierastaa sitä sen takia kun on raskaan kaluston maalia. Ehkä jossakin mielessä ko. maali on jopa helpompi aloittelijan maalata kun ns. henkilöautopuolen värit. Delfleetin miinuksena on tietysti se, ettei siinä ole saatavana muita metallinhohtovärejä kuin hopea.
Panssarimaalista on sen verran kokemusta, että maalasin n. 5 vuotta sitten yhden vm. 87? Mazda pakettiauton jollakin ehkä 80-luvun puolestavälistä olevalla maalilla. Sävy oli joku metsänruskean tapainen, ja maalaus tapahtui tietysti ulkona, pelkästään asetonilla pyyhitylle alkuperäiselle jo himmenneelle maalipinnalle. Lopputulos on luonnollisesti mattaantunut tälläkin hetkellä yhä kokonaisuudessaan ajoneuvon pinnassa kiinni pysyvä maalipinta. Värisävy muistuttaa hyvin lähelle US Armyn tai NATON vihertävän ruskeaa. Nykyisin varmaan tämäkin maali on ympäristöystävällisempää, ja maalattavuus/kestoikä ei ole verrattavissa tähän koemaalaukseen.
Futuralla olen maalannut yhden rehusilppurin 90-luvun puolessavälissä, toista kertaa en ko. maalia ihan helpolla hanki. Kuivuminen keski ulkona kesäkelissä n. kuukauden, eikä se sittenkään ollut kunnolla kuivaa, vain pinnasta sen verran ettei tarttunut kun sitä kokeili. On voinut olla ehkä viallinen erä. Tämä maalaus oli tehty ihan perinteisesti pensselillä.
Miranol on huono maali auton pintaan, JOS haluaa aikaansaada pitkäaikaisen kiillon. Tähänastiset maalaukset ovat osoittaneet Miranolin koostumuksen muuttuneen joskus 90-luvun puolessavälissä, aikaisemmin maali oli juoksevampaa ja nyt tiksotrooppista (hyytelömäisempää) niinkuin tuotetiedotkin ilmoittavat. Jos haluaa maalata Miranolia ruiskulla, kannattaa käyttää ihan sitä oikeaa ruiskuohennetta, koska ilmeisesti siinä on jotain ainetta joka poistaa tuon tiksotrooppisuuden.
IKH:n työkonemaali muistuttaa Miranolia, ei ole tiksotrooppista, mutta ruiskumaalausta varten sekin kannattaa ohentaa ihan sillä oikealla ruiskuohenteella.
Modenalla olen maalannut autonsäilytysteltan teräskulmia, maalilla on huono iskunkestävyys, muuten hyvä maalattavuus ja maali oli mielestäni jo valmiiksi aika juoksevaa jolloin sitä ei tarvinnut ohentaa kuin hieman, ja sen tein asetonilla jolloin sain samalla aikaan suht lyhyen kuivumisajan koska maalasin osat talvella puolilämpimässä korjaushallissa.
TEMA on helppo maali kaikin puolin, mutta mutta.. sehän onkin teollisuusmaali. Pinnanlaatu on välttävästä keskinkertaiseen, paranee useammalla kerroksella. Tämän maalin hyvä puoli on hyvä peittävyys, ja se, että TEMAlla voi maalata pensselillä märkiä teräspintoja ulkona tihkusateessa, ja tuloksena on ihan oikeasti pysyvä maalipinta. Tämä asia on testattu muutamankin kerran (huom! uudet, pohjamaalaamattomat teräsrakenteet).
Hammerista ei ole ruiskumaalauskokemusta, mutta pensselimaalina siitä on huomattu suhteellisen hyvä kiveniskujen kesto alustamaalina lokasuojien sisäpinnoilla pintamaalina.
Kaikkien ilmakuivuvien ns. käsikauppa/yleismaalien ongelmana on valmiin maalipinnan huono liuottimien kesto. Huonoiten liuottimia edellämainituista kestää omien kokemusten mukaan jostakin syystä IKH:n työkonemaali.
Ylläolevat kommentit perustuvat ainoastaan omiin ja tuttavien kokeiluihin, ja maalaustavat/menetelmät voivat vaihdella.
Delfleetillä saa tosi hyvänkin pinnan aikaiseksi, ei pidä ollenkaan vierastaa sitä sen takia kun on raskaan kaluston maalia. Ehkä jossakin mielessä ko. maali on jopa helpompi aloittelijan maalata kun ns. henkilöautopuolen värit. Delfleetin miinuksena on tietysti se, ettei siinä ole saatavana muita metallinhohtovärejä kuin hopea.
Panssarimaalista on sen verran kokemusta, että maalasin n. 5 vuotta sitten yhden vm. 87? Mazda pakettiauton jollakin ehkä 80-luvun puolestavälistä olevalla maalilla. Sävy oli joku metsänruskean tapainen, ja maalaus tapahtui tietysti ulkona, pelkästään asetonilla pyyhitylle alkuperäiselle jo himmenneelle maalipinnalle. Lopputulos on luonnollisesti mattaantunut tälläkin hetkellä yhä kokonaisuudessaan ajoneuvon pinnassa kiinni pysyvä maalipinta. Värisävy muistuttaa hyvin lähelle US Armyn tai NATON vihertävän ruskeaa. Nykyisin varmaan tämäkin maali on ympäristöystävällisempää, ja maalattavuus/kestoikä ei ole verrattavissa tähän koemaalaukseen.
Futuralla olen maalannut yhden rehusilppurin 90-luvun puolessavälissä, toista kertaa en ko. maalia ihan helpolla hanki. Kuivuminen keski ulkona kesäkelissä n. kuukauden, eikä se sittenkään ollut kunnolla kuivaa, vain pinnasta sen verran ettei tarttunut kun sitä kokeili. On voinut olla ehkä viallinen erä. Tämä maalaus oli tehty ihan perinteisesti pensselillä.
Miranol on huono maali auton pintaan, JOS haluaa aikaansaada pitkäaikaisen kiillon. Tähänastiset maalaukset ovat osoittaneet Miranolin koostumuksen muuttuneen joskus 90-luvun puolessavälissä, aikaisemmin maali oli juoksevampaa ja nyt tiksotrooppista (hyytelömäisempää) niinkuin tuotetiedotkin ilmoittavat. Jos haluaa maalata Miranolia ruiskulla, kannattaa käyttää ihan sitä oikeaa ruiskuohennetta, koska ilmeisesti siinä on jotain ainetta joka poistaa tuon tiksotrooppisuuden.
IKH:n työkonemaali muistuttaa Miranolia, ei ole tiksotrooppista, mutta ruiskumaalausta varten sekin kannattaa ohentaa ihan sillä oikealla ruiskuohenteella.
Modenalla olen maalannut autonsäilytysteltan teräskulmia, maalilla on huono iskunkestävyys, muuten hyvä maalattavuus ja maali oli mielestäni jo valmiiksi aika juoksevaa jolloin sitä ei tarvinnut ohentaa kuin hieman, ja sen tein asetonilla jolloin sain samalla aikaan suht lyhyen kuivumisajan koska maalasin osat talvella puolilämpimässä korjaushallissa.
TEMA on helppo maali kaikin puolin, mutta mutta.. sehän onkin teollisuusmaali. Pinnanlaatu on välttävästä keskinkertaiseen, paranee useammalla kerroksella. Tämän maalin hyvä puoli on hyvä peittävyys, ja se, että TEMAlla voi maalata pensselillä märkiä teräspintoja ulkona tihkusateessa, ja tuloksena on ihan oikeasti pysyvä maalipinta. Tämä asia on testattu muutamankin kerran (huom! uudet, pohjamaalaamattomat teräsrakenteet).
Hammerista ei ole ruiskumaalauskokemusta, mutta pensselimaalina siitä on huomattu suhteellisen hyvä kiveniskujen kesto alustamaalina lokasuojien sisäpinnoilla pintamaalina.
Kaikkien ilmakuivuvien ns. käsikauppa/yleismaalien ongelmana on valmiin maalipinnan huono liuottimien kesto. Huonoiten liuottimia edellämainituista kestää omien kokemusten mukaan jostakin syystä IKH:n työkonemaali.
Ylläolevat kommentit perustuvat ainoastaan omiin ja tuttavien kokeiluihin, ja maalaustavat/menetelmät voivat vaihdella.
Re: Ladan maalaaminen halvalla
Älkää nyt ihmiset helvetis säästäkö maaleissa, ja varsinkaan pohjatöissä. Muutenkin tavallinen kansa nauraa noille laadukkaille kulukuneuvoille 
P.S. Tela-automaalarit pitäis hirttää ruveleist lähimpään valopylvääseen

P.S. Tela-automaalarit pitäis hirttää ruveleist lähimpään valopylvääseen

Re: Ladan maalaaminen halvalla
Ladan maalauksesta.
Mulla oli 1994 kombi lada vm 1980 postin oranssi jossa numerot ovissa. No päätin maalata latukan ja ostin "jätemaalia" siis ihan hyvää vanhaa kaksikomponenttimaalia cherry red jotain? ja halpaa pohjamaalia. Tein pohjatyöt ja serkku ruiskutti. Vuokrasimme maalaushallin=lämpöhallin ja hyvä tuli! en päässyt kun Joensuun keskustaan autolla niin veli venäläiset ryntäs autolle kadulla. Ne kysy onko myytävänä ja arvelin että kokeillaan kepillä jäätä ja vastasin, että on hintaan 9000mk Pojat makso mulle 8700mk + 2kartonkia röökiä ja 3 pulloa vodkaa. Oli parhaat kaupat mitä olen ikinä tehnyt auton hankintahinta oli 2000mk + maalauskulut 680mk sis hallinvuokran. Yhteensä myin ladoja jotain 20-25 kpl venäjälle tää kait on aika paha "rikos" mutta jospa saisin anteeksi? Puolustukseksi sanon että suurin osa ladoista oli samaroita! Että tälleen nyt etin taas latukkaa =takapotkua itselle. Mulla on 4 pösöä kotona 205:sia 3 kpl ja 406 farkku. Kaksi noista 205:sta on cabrioletteja.
lola (Kiihtelysvaara)
Mulla oli 1994 kombi lada vm 1980 postin oranssi jossa numerot ovissa. No päätin maalata latukan ja ostin "jätemaalia" siis ihan hyvää vanhaa kaksikomponenttimaalia cherry red jotain? ja halpaa pohjamaalia. Tein pohjatyöt ja serkku ruiskutti. Vuokrasimme maalaushallin=lämpöhallin ja hyvä tuli! en päässyt kun Joensuun keskustaan autolla niin veli venäläiset ryntäs autolle kadulla. Ne kysy onko myytävänä ja arvelin että kokeillaan kepillä jäätä ja vastasin, että on hintaan 9000mk Pojat makso mulle 8700mk + 2kartonkia röökiä ja 3 pulloa vodkaa. Oli parhaat kaupat mitä olen ikinä tehnyt auton hankintahinta oli 2000mk + maalauskulut 680mk sis hallinvuokran. Yhteensä myin ladoja jotain 20-25 kpl venäjälle tää kait on aika paha "rikos" mutta jospa saisin anteeksi? Puolustukseksi sanon että suurin osa ladoista oli samaroita! Että tälleen nyt etin taas latukkaa =takapotkua itselle. Mulla on 4 pösöä kotona 205:sia 3 kpl ja 406 farkku. Kaksi noista 205:sta on cabrioletteja.
lola (Kiihtelysvaara)
lola
POHJOIS-KARJALAN AvtoVAZ
Kiihtelysvaara
POHJOIS-KARJALAN AvtoVAZ
Kiihtelysvaara
Re: Ladan maalaaminen halvalla
Jos maalaamisen lähtökohta on se, että pitää tehdä halvalla, on parempi unohtaa koko juttu. Kunnon maaleilla ja vaivannäöllä se hieno lopputulos vasta saavutetaan.
Pensseli- ja telamaalaukset, samoin kuin kilikilipulloturaukset voisi jättää tekemättä. Ja Miranolilla ei autoja maalata. -Ja ennenkuin joku ehtii, ei edes Ladoja.
Metallihohtoja olen omani lisäksi nähnyt valitettavan vähän, siis takavetoja. Miksiköhän..?
Pensseli- ja telamaalaukset, samoin kuin kilikilipulloturaukset voisi jättää tekemättä. Ja Miranolilla ei autoja maalata. -Ja ennenkuin joku ehtii, ei edes Ladoja.
Metallihohtoja olen omani lisäksi nähnyt valitettavan vähän, siis takavetoja. Miksiköhän..?

2102 16V ex.
2103 -75
2103 -75
- Team perseauki racing
- Viestit: 1441
- Liittynyt: 7.11.2004 13:49
- Paikkakunta: jyväskylä
Re: Ladan maalaaminen halvalla
itse pari lada olen maalannut venäjän tuliais maalilla, merkiltään vika. löytyy värikoodeja eikä litrahinta päätä huimannut.
jonkin verran tuolla myös muovi osia maalailin valkoiseksi ilman minkäänlaisia pohjusteita, paitsi hionta ja on pysynyt vuosia ja kestänyt kulutusta. ainoa miinus pelti pinnassa että haalistuu noin neljässä vuodessa vaikka silloin tällöin vahailisikin. myllytys tosin on auttanut tähänkin.
edellisen letukan maalasin mipan automaaleilla, en ihan halvinta vaihtoehtoa ottanut ja hyvä oli vetää ja on kestänyt auringon valoa..
nykyisen käyttöoldsin maalaukseen meni 3 litraa panssari peltikatto maalia, karvatela, pensseli ja pullo viinaa. ei jaksanut alkaa lommosta vehjettä oikoamaan varsinkin kun jos olisi vimpan päälle maalannut kuten edellisen olis taatusti joku vetänyt avaimella kylkeen tai ovia tarvinnut potkia(näin tehtiin pariinkin kertaan), nyt saa näin tehdä ei haittaa päin vastoin, hyvin on työmatkat päässyt eikä ole tarvinnut pienistä välittää
jonkin verran tuolla myös muovi osia maalailin valkoiseksi ilman minkäänlaisia pohjusteita, paitsi hionta ja on pysynyt vuosia ja kestänyt kulutusta. ainoa miinus pelti pinnassa että haalistuu noin neljässä vuodessa vaikka silloin tällöin vahailisikin. myllytys tosin on auttanut tähänkin.
edellisen letukan maalasin mipan automaaleilla, en ihan halvinta vaihtoehtoa ottanut ja hyvä oli vetää ja on kestänyt auringon valoa..
nykyisen käyttöoldsin maalaukseen meni 3 litraa panssari peltikatto maalia, karvatela, pensseli ja pullo viinaa. ei jaksanut alkaa lommosta vehjettä oikoamaan varsinkin kun jos olisi vimpan päälle maalannut kuten edellisen olis taatusti joku vetänyt avaimella kylkeen tai ovia tarvinnut potkia(näin tehtiin pariinkin kertaan), nyt saa näin tehdä ei haittaa päin vastoin, hyvin on työmatkat päässyt eikä ole tarvinnut pienistä välittää
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
- ihkulainen
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29.3.2006 17:30
- Paikkakunta: SuurSalo
Re: Ladan maalaaminen halvalla
Itte ostin Nivaa varten "Temadur 20"-maalia. Pitäis olla melkosen kestävää. 10litraa tais olla n.120€ kovettajineen. 3litran pönikkä olis ollu 70e! joten otin enemmän kerralla. Maalailee tolla sitte venettä, peräkärryä ja traktoriakin. Kannattaa muuten kysellä maaleja useammasta paikasta ja tinkiä!
tikkurila kirjoitti:TEMADUR 20
TYYPPI Kaksikomponenttinen, ruosteenestopigmentoitu puolihimmeä akryylipolyuretaanimaali, jonka kovettaja on alifaattinen isosyanaatti.
TUOTTEEN OMINAISUUDET JA KÄYTTÖALUE
♦
Erinomainen sää- ja kulutusrasituksen kesto.
♦
Suositellaan polyuretaanimaalien pohjamaaliksi sekä epoksiyhdistelmien puolihimmeäksi pintamaaliksi sään ja kemiallisen rasituksen alaisille pinnoille.
♦
Ruosteenestopigmentoituna soveltuu käytettäväksi myös ns. yksikerrosmaalina teräs-, alumiini- ja sinkkipinnoilla.
♦
Soveltuu esim. kuljetuskaluston, säiliöiden ulkopintojen, teräsrunkojen ym. teräsrakenteiden, koneiden ja laitteiden maalaukseen.
Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80
vaz 2106 - 1600 -87
vaz 2103 - 1300S -80
vaz 2106 - 1600 -87
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Ladan maalaaminen halvalla
IIZI maalataan Halvalla, mutta MurhallaVaivalla. Sen siitä saa kun itse kaiken tekee, sählää ja räpeltää. Vielä kun tilat ovat mitä ovat ja koivujen ja mäntyjen roskasateessa touhuat, niin varmaan HyväTuleeKuule.
No, nuo roskasateet loppuvat pian. KoivuSiemennys alkaa olla lopuillaan. Mänty nyt kuivat neulansa jo pudottaa keväällä. Ja onhan tuossa sentään katos.
Mutta HALVALLA... Mikäs se meille harrastajille olisi sen halvempaa kuin AIKA.
No, nuo roskasateet loppuvat pian. KoivuSiemennys alkaa olla lopuillaan. Mänty nyt kuivat neulansa jo pudottaa keväällä. Ja onhan tuossa sentään katos.
Mutta HALVALLA... Mikäs se meille harrastajille olisi sen halvempaa kuin AIKA.

Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Ladan maalaaminen halvalla
Ehkä helpoin väri on akryyli valkoinen, kun se kestää hiomista jos valumia tulee. Sillä maalattiin tos meidän mazda, ja sekin ruiskutettiin tallissa, valumia korjailtiin hiomal ja myllyttämällä. Ja lopputulos on ollut olosuhteisiin nähden hyvä, jos kerran SM-maalarimestari ihmetteli mite he***is jätkät ilman uunii sai tollaisen lopputuloksen.


Enemmän projektikuvia : http://www.lowtoys.com/mazdab2000ext.htm
Ja lopputulos on nähtävänä lauantaina flamingossa ja syyskyyssa Oulun HTS messuil, kummiskin autoa ei oo rakennettu näyttelyjä varten, vaan et voi ajella ja raapia runkoa ja lavaa maantietä vasten puhki


Enemmän projektikuvia : http://www.lowtoys.com/mazdab2000ext.htm
Ja lopputulos on nähtävänä lauantaina flamingossa ja syyskyyssa Oulun HTS messuil, kummiskin autoa ei oo rakennettu näyttelyjä varten, vaan et voi ajella ja raapia runkoa ja lavaa maantietä vasten puhki

Re: Ladan maalaaminen halvalla
Kai sulla sitten löytyy lavan peräosan alta sopiva levy mikä tekee komiaa kipinä suihkua kun laskee perää kenttään ajossa?
Ihan komian näkönen matukkahan tuo on. Jos raha tilanne sallii niin melkeinpä voisi tulla katsastaankin tuon tuonne hts:ään... Pari vuotta ollukkin jo väliä kun viimeksi käyny.

http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: Ladan maalaaminen halvalla
Hehe, ei siel oo. Yleensä ollaan käytetty titaani paloja raapimiseen. Mut kyl toikin jonkunverran kipinää päästää ku runko ja lava raapii 80km/h vauhdiis motaril 

Re: Ladan maalaaminen halvalla
mikähän olis "paras" pohjamaali? lähinnä alustaa ja sisustaa maalailen, eli pensselillä vetelen. ferrexiä olis hyllyssä mutta kannattaako sitä laittaa?