Ajotapasi?
Re: Ajotapasi?
Keliolosuhteiden mukaan on ihan kiva lasketella.
Sakkojakaan ei ole yli-/alinopeudesta maksettu.
Sakkojakaan ei ole yli-/alinopeudesta maksettu.
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
Re: Ajotapasi?
Tavoite on ajaa taloudellisesti ja turhia ohituksia vältellen. En kuitenkaan tupeksi alinopeudella, mikäli on takanatulijoita, jos ei ole niin voi mennä 90kmh satasen alueella pitkästikin. Toisinaan vauhti kasvaa muiden mukana lähelle sakotusrajaa. Aika monesti kuitenkin huomaa tehneensä turhan ohituksen kun ohitettu auto tuleekin seuraavissa valoissa taakse.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: Ajotapasi?
4000-6000 käyttökierrokset nykyään, paljoa sen alle putoa kuin tasakaasulla ajaessa...siistimmin käy noilla kierroksilla kuin sen alle. Motarin rampeille yms. liitytään aina sen mitä vehkeistä ikipäivänä lähtee, tähänkään "suorituskykyyn" kuitenkaan 95% edellä tupeksijoista ei pääse.
Valoista yleensä täyskiihdytys tavoitenopeuteen. Mutkat otetaan sen mitä parannellulla alustalla järkevästi menee. Mutkapätkistä nautiskellaan kun niitä sattuu ajamaan.
Lada tykkää kun sillä ajetaan kovaa.
Valoista yleensä täyskiihdytys tavoitenopeuteen. Mutkat otetaan sen mitä parannellulla alustalla järkevästi menee. Mutkapätkistä nautiskellaan kun niitä sattuu ajamaan.
Lada tykkää kun sillä ajetaan kovaa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Ajotapasi?
Tere!
Jouhevahko.. uskoisin.
Asiaa voisi kuvailla (vielä työelämässä ollessani) asiakkaani luonnehdinnalla Ylläksen maastossa toisen asiakaani hiihtotavasta.. hiihtää hiljaa, mutta menee lujaa.
Ylinopeussakkoja on tullut kolme. Ekalla kerralla taisi olla sotapojalla kiire tulevan lasteni äidin luo, toisella kerralla psykologinen kiire sai vallan ja kolmannella kerralla selkäydin teki tepposen. Silloin polliisi ehdotteli paperossipaussia tienposkessa. Kyselin syytä, kun mun mielestä nopeus oli aika tarkka sata (säädin päällä). Joo, näin on - sanoi polliisi, tutka näytti 102, mutta kun tämä 80-aluetta. No kele sakot tuli ja vielä päiväsakkon puolelta. Eli ei pidä ajaa selkäytimellä, eikä olla ajatuksissaan, vaan keskittyä ajamiseen aktiivisesti. Silloin ei varmaankaan jää huomaamatta nopeusrajoituksen muuttuminen.
Muistanpa itsekin nuorempana, kun autolla ajo oli jännää ja kaikki aistit valppaina. Eipähän olisi tuolloin uskonut, että rattiin voi torkahtaa, mutta onpahan tuokin tullut matkan varrella koetuksi.
Mutta kun on ollut ratin takana "liian" kauan, niin oikeastaan ajaminen on aika tylsää.. siitä tulee rutiinia, puuduttavaa ja jopa vastenmielistä ja sitten ajetaan selkäytimellä.
Toisaalta ehkä rallejakin on voitettu selkäytimellä.
Grönholm kertoi kerran tähän tapaan.. Sitten kun ajo lähti kulkeen, mä ajoin kuin transsissa. Mä en muista mitään yksityiskohtia pätkiltä.
Ehkäpä se pitää ja voikin ralleissa näin ollakin.. kun ajetaan suljetuilla teillä, eikä aiheuteta vaaraa muille autoilijoille.
Jouhevahko.. uskoisin.
Asiaa voisi kuvailla (vielä työelämässä ollessani) asiakkaani luonnehdinnalla Ylläksen maastossa toisen asiakaani hiihtotavasta.. hiihtää hiljaa, mutta menee lujaa.
Ylinopeussakkoja on tullut kolme. Ekalla kerralla taisi olla sotapojalla kiire tulevan lasteni äidin luo, toisella kerralla psykologinen kiire sai vallan ja kolmannella kerralla selkäydin teki tepposen. Silloin polliisi ehdotteli paperossipaussia tienposkessa. Kyselin syytä, kun mun mielestä nopeus oli aika tarkka sata (säädin päällä). Joo, näin on - sanoi polliisi, tutka näytti 102, mutta kun tämä 80-aluetta. No kele sakot tuli ja vielä päiväsakkon puolelta. Eli ei pidä ajaa selkäytimellä, eikä olla ajatuksissaan, vaan keskittyä ajamiseen aktiivisesti. Silloin ei varmaankaan jää huomaamatta nopeusrajoituksen muuttuminen.

Muistanpa itsekin nuorempana, kun autolla ajo oli jännää ja kaikki aistit valppaina. Eipähän olisi tuolloin uskonut, että rattiin voi torkahtaa, mutta onpahan tuokin tullut matkan varrella koetuksi.
Mutta kun on ollut ratin takana "liian" kauan, niin oikeastaan ajaminen on aika tylsää.. siitä tulee rutiinia, puuduttavaa ja jopa vastenmielistä ja sitten ajetaan selkäytimellä.

Toisaalta ehkä rallejakin on voitettu selkäytimellä.
Grönholm kertoi kerran tähän tapaan.. Sitten kun ajo lähti kulkeen, mä ajoin kuin transsissa. Mä en muista mitään yksityiskohtia pätkiltä.
Ehkäpä se pitää ja voikin ralleissa näin ollakin.. kun ajetaan suljetuilla teillä, eikä aiheuteta vaaraa muille autoilijoille.
Re: Ajotapasi?
Hei!
Ladalla aina kaasu pohjassa (varmistettu nippusiteellä).
Kytkimellähän sitä vauhtia säädellään.
Niin ja jarrullakin, kele, jos on pakko pysähtyä.
Ladalla aina kaasu pohjassa (varmistettu nippusiteellä).

Kytkimellähän sitä vauhtia säädellään.
Niin ja jarrullakin, kele, jos on pakko pysähtyä.

Re: Ajotapasi?
Tuo jo myyty alitehoinen diesel taisi muutaa ajotapaa taloudellisemmaksi, sitä kun oli tuhra koittaa revittää, meteli vaan kasvoi
Kaksi tällaista escorttia/orionia 1.6 cvh efi motilla on aiemmin ollut ja kulutus on pyörinyt aina yli 8 litran, nyt tällä tuoreimmalla 6.3-6.5 


Njet problem, normal katastroof 

Re: Ajotapasi?
Omastani voin sanoa lyhyesti: Baltia opettaa.
Parina viime vuotena noin pikaisesti laskien tullut ajettua 45-50tkm Baltiassa ja Puolassa. Siellä sitä oppii sekä antamaan, että ottamaan. Vaikka siellä nyt onkin täysiä sekopäitä seassa (onneksi aika harvoin), olen oppinut pitämään ajamisesta siellä. Liikennesilmä harjaantuu aivan eri tasolle kun koko ajan pitää tiedostaa mitä auton ympärillä tapahtuu, eikä vain tuijottaa eteenpäin.
Mitä itse ajamiseen tulee, tykkään ajaa reippaasti, mutta rajoitusten puitteissa. Kuitenkin mielummin pari kilsaa ylinopeutta kuin alinopeutta. Liikennevaloista lähdetään reippaasti, kupeksimatta (ei nyt kumit savuten, mutta niin että muutama muukin ehtii samoilla vihreillä). Pidän yöllä ajamisesta ja usein pitempää matkaa teenkin mieluiten öiseen aikaan. Monesti juuri ajelin Baltian läpi yöllä, Tallinnasta puolilta öin matkaan ja aamuksi uuteen päivään heräilevään Puolaan.
Eniten liikenteessä pännii "tulen - en tule - tulen - en tule"-tyypit. Jäädään siihen kiihdytyskaistalle tmv. soutamaan. Kyllä luulisi siitä nyky-riisikupistakin sen verran tehoa löytyvän että liikennevirran mukaan kerkeää.
Ylinopeuspikavoiton olen 16v kuljettajanurani aikana onnistunut voittamaan kerran, silloin joskus alkupuolella. Kerran on minulta auto lähtenyt lapasesta aiheuttaen harmia (kolhuja peltiin) toiselle osapuolelle, vastaavasti minua on "sorrettu" ainakin kahdeksan kertaa, ajamalla perään, kylkeen, eteen ja kolhimalla parkkipaikalla (kolmesti Puolassa, kerran Virossa, loput Suomessa).
Parina viime vuotena noin pikaisesti laskien tullut ajettua 45-50tkm Baltiassa ja Puolassa. Siellä sitä oppii sekä antamaan, että ottamaan. Vaikka siellä nyt onkin täysiä sekopäitä seassa (onneksi aika harvoin), olen oppinut pitämään ajamisesta siellä. Liikennesilmä harjaantuu aivan eri tasolle kun koko ajan pitää tiedostaa mitä auton ympärillä tapahtuu, eikä vain tuijottaa eteenpäin.
Mitä itse ajamiseen tulee, tykkään ajaa reippaasti, mutta rajoitusten puitteissa. Kuitenkin mielummin pari kilsaa ylinopeutta kuin alinopeutta. Liikennevaloista lähdetään reippaasti, kupeksimatta (ei nyt kumit savuten, mutta niin että muutama muukin ehtii samoilla vihreillä). Pidän yöllä ajamisesta ja usein pitempää matkaa teenkin mieluiten öiseen aikaan. Monesti juuri ajelin Baltian läpi yöllä, Tallinnasta puolilta öin matkaan ja aamuksi uuteen päivään heräilevään Puolaan.
Eniten liikenteessä pännii "tulen - en tule - tulen - en tule"-tyypit. Jäädään siihen kiihdytyskaistalle tmv. soutamaan. Kyllä luulisi siitä nyky-riisikupistakin sen verran tehoa löytyvän että liikennevirran mukaan kerkeää.
Ylinopeuspikavoiton olen 16v kuljettajanurani aikana onnistunut voittamaan kerran, silloin joskus alkupuolella. Kerran on minulta auto lähtenyt lapasesta aiheuttaen harmia (kolhuja peltiin) toiselle osapuolelle, vastaavasti minua on "sorrettu" ainakin kahdeksan kertaa, ajamalla perään, kylkeen, eteen ja kolhimalla parkkipaikalla (kolmesti Puolassa, kerran Virossa, loput Suomessa).
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Ajotapasi?
Nykyään soralla kahtaviivaa eli joskus on kiva olla poikittain ja leikkiä 15 vuotiasta näin sedän ominaisuudessa 

- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3662
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Ajotapasi?
Juuri lähdössä Helsinkiin 1970 Ladalla ja ajotyyli tulee varmaan olemaan kuin 70-vuotiaalla papalla. Sen verran kovakulkuinen peli tuo on! Moottoritieltä pysyn visusti poissa.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Re: Ajotapasi?
^^ Hyvin tuli kyseinen laite yli 120 km/h kaksi +120 kg jannua + vajaa 30 keissiä kaljaa Helsinkin motarilla... 

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Ajotapasi?
Taitaa minun ajotapa olla agressiivinen kaupungis, ja maantiel taitaa mennä että prkl kenenkää takavaloja en kattele vaik ladalla ajanki!
2107i Mustaleski!! kuollut ja kuopattu
2101 1700TiC-i 1978 TURBO Prokkis
Ahdin määrää Ladan tahdin
2101 1700TiC-i 1978 TURBO Prokkis
Ahdin määrää Ladan tahdin
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3662
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Ajotapasi?
Alamäkeen hirveän metelin kera...Jokari kirjoitti:Hyvin tuli kyseinen laite yli 120 km/h kaksi +120 kg jannua + vajaa 30 keissiä kaljaa Helsinkin motarilla...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Re: Ajotapasi?
^^ Vehkeet pitää aina ääntä, niistä ei olla.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Ajotapasi?
Lappu lattiaan vaan, jos jotain hajoaa niin ei se kauaa olisi kestänyt muutenkaan
Käytettäväksihän nämä on tehty ja osia saa kaupasta.

Re: Ajotapasi?
Erittäin hyvin sanottuAnaconda kirjoitti:Lappu lattiaan vaan, jos jotain hajoaa niin ei se kauaa olisi kestänyt muutenkaanKäytettäväksihän nämä on tehty ja osia saa kaupasta.

1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm