1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky
Juup, ahdin on LT volkkarin 2,4 dieselistä...sopii tuon kokoseen ihan passelisti ja ei oo romikselta kalliita, tuohon omaan rotiskoon kasasin ahtimen 2 huonosta ja modasin hukkaporttia pultti säädettäväksi koska säätäminen tuossa ahtimessa on muuten vaikeata pelkän letkun kanssa, hukkaportin letkuun laitoin suppariksi kaasarin 130 suuttimen joka kuristaa letkua jolloin saa ahtimen heräämän vieläkin aikasemmin ja tasaisemmin.
Virranjakaja on ihan mallia lada kärjetön, laitoin siihen saab 900 turbon ali/ylipaine kellon joka siis muutta ennakkoa kumpaankin suuntaan tästä tein vielä säädettävän koska siinä oli liian paljon myöhästystä vakiona. Jakajan keski pako säädin oli liian löysä sen liikettä rajoitin laittamalla sinne jäykemmät jouset sekä pienet topparit, kokeilin ajella myös ilman keskipakois säädintä mutta toimii mukavammin muuttuvana. Kellolle menevään letkuun laitoin kiihdytyspumpun suuttimen joka kuristaa letkun alle milliseksi, tällä tavalla ahtojen noustessa ei kello tee yhtäkkistä liikettä maksimi ennakolta myöhäselle jolloin auto tekee kauhean rykäisyn eli kuristimella saa kellon liikken paljon pehmeämmäksi ja ajaminen on paljon mukavampaa. Perus ennakkoa kannattaa laittaa aika reilusti omassa 10-11 astetta, vetää mukavammin heti alusta asti ja ylipaine kello hoitaa ahdoilla myöhästyksen sopivaksi itse säädin myöhästykseen 4 astetta eli menee jo alle tarkoitetun noin 6 asteeseen. maksimi ennakko taisi olla noin 26-27 rajoitettuna. sytytyksen ajoitukseen kannattaa satsata jos haluaa pitää vehkeet ehjänä ja auton mukavana ajettavana. itsekin piirtelin monta sytkäkarttaa, myöhästys kannattaa hakea kokeilemalla liika myöhästys tekee koneesta "pullon" ahdot nousee ja mitään ei tapahdu koska täytös menee liian suureksi. myöhästystä kannattaa tsekkailla ihan pumppaamalla kelloon painetta jollain käsipumpulla koneen käydessä ja lampulla tutkia kuinka paljon sitä haluaa laittaa.
Kyllä tuo pirssi toimi mulla ihankäyttöpelinä ihan luotettavasti ja vähintään yhtä hyvin kun normi lada...kun jaksaa panostaa säätämiseen, sytytys ja kaasari kohilleen niin ihan hyvän siitä saa kotikonsteinkin. tarpeeksi sopivia suuttimia matkaan ja lambda + seos mittari niin hyvä tulee.
Virranjakaja on ihan mallia lada kärjetön, laitoin siihen saab 900 turbon ali/ylipaine kellon joka siis muutta ennakkoa kumpaankin suuntaan tästä tein vielä säädettävän koska siinä oli liian paljon myöhästystä vakiona. Jakajan keski pako säädin oli liian löysä sen liikettä rajoitin laittamalla sinne jäykemmät jouset sekä pienet topparit, kokeilin ajella myös ilman keskipakois säädintä mutta toimii mukavammin muuttuvana. Kellolle menevään letkuun laitoin kiihdytyspumpun suuttimen joka kuristaa letkun alle milliseksi, tällä tavalla ahtojen noustessa ei kello tee yhtäkkistä liikettä maksimi ennakolta myöhäselle jolloin auto tekee kauhean rykäisyn eli kuristimella saa kellon liikken paljon pehmeämmäksi ja ajaminen on paljon mukavampaa. Perus ennakkoa kannattaa laittaa aika reilusti omassa 10-11 astetta, vetää mukavammin heti alusta asti ja ylipaine kello hoitaa ahdoilla myöhästyksen sopivaksi itse säädin myöhästykseen 4 astetta eli menee jo alle tarkoitetun noin 6 asteeseen. maksimi ennakko taisi olla noin 26-27 rajoitettuna. sytytyksen ajoitukseen kannattaa satsata jos haluaa pitää vehkeet ehjänä ja auton mukavana ajettavana. itsekin piirtelin monta sytkäkarttaa, myöhästys kannattaa hakea kokeilemalla liika myöhästys tekee koneesta "pullon" ahdot nousee ja mitään ei tapahdu koska täytös menee liian suureksi. myöhästystä kannattaa tsekkailla ihan pumppaamalla kelloon painetta jollain käsipumpulla koneen käydessä ja lampulla tutkia kuinka paljon sitä haluaa laittaa.
Kyllä tuo pirssi toimi mulla ihankäyttöpelinä ihan luotettavasti ja vähintään yhtä hyvin kun normi lada...kun jaksaa panostaa säätämiseen, sytytys ja kaasari kohilleen niin ihan hyvän siitä saa kotikonsteinkin. tarpeeksi sopivia suuttimia matkaan ja lambda + seos mittari niin hyvä tulee.
- Jimsgarage
- Viestit: 110
- Liittynyt: 28.10.2009 16:51
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky
Aikamoista säätöö. Tuo diesel-ahdin oli hyvä idea myös.
Hattua pitää nostaa!
- Jim
Hattua pitää nostaa!

- Jim
'69 IC Jupiter 2K MR-kilpinen
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky
tossa mun setupissa mega oli 2.2 ja ykkös prossulla toki. Extra koodilla saa karttoihin tarkkuutta ja vähintäänkin ominaisuuksia tarpeeksi.
Edis vehkeet ostin finnsquirtin sivulta käytettynä täydellisenä settinä, liittimien vastakappaleet tuli kans messiin, joten asennus ihan semi nättiä. Tuon triggeri pyörln (kyllä, 36-1) tilasin kans yksityiseltä joka niitä jollaan laaserilla leikkelee.
Toimiva setti tosiaan. Siitä en tiä et mitkä ois käytännössä järkevät paineet tolle, met kokeilu mielessä ollaan eräässä turbosaabissa kokeiltu 2baria tollasella t25 ja kesti se ne rääkit mitä sillä kaahattiin. Samalla setupilla tehoa irtos yli 260hp mut ahtopaineesta sillon ei mulla ole hajuakaan. 1barin painetta piän ladan koneessa järkevänä, ainakin vakio kalujen kanssa.
Edis vehkeet ostin finnsquirtin sivulta käytettynä täydellisenä settinä, liittimien vastakappaleet tuli kans messiin, joten asennus ihan semi nättiä. Tuon triggeri pyörln (kyllä, 36-1) tilasin kans yksityiseltä joka niitä jollaan laaserilla leikkelee.
Toimiva setti tosiaan. Siitä en tiä et mitkä ois käytännössä järkevät paineet tolle, met kokeilu mielessä ollaan eräässä turbosaabissa kokeiltu 2baria tollasella t25 ja kesti se ne rääkit mitä sillä kaahattiin. Samalla setupilla tehoa irtos yli 260hp mut ahtopaineesta sillon ei mulla ole hajuakaan. 1barin painetta piän ladan koneessa järkevänä, ainakin vakio kalujen kanssa.
- Jimsgarage
- Viestit: 110
- Liittynyt: 28.10.2009 16:51
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky
Moro,
Muistatko keneltä tilasit tuon triggeri-pyörän (36-1) ?
Uusi Weber:kin tipahti juuri postiluukusta. Kai tästä jotain tulee..
- Jim
Muistatko keneltä tilasit tuon triggeri-pyörän (36-1) ?
Uusi Weber:kin tipahti juuri postiluukusta. Kai tästä jotain tulee..

- Jim
'69 IC Jupiter 2K MR-kilpinen
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky
naco kauppaa ainakin tuommosia venäläisiä pyöriä...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
- Jimsgarage
- Viestit: 110
- Liittynyt: 28.10.2009 16:51
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky
Moro,
Sattui sama ilmoitus silmään, mutta liian tiheä hammastus. Tuo oma Hall-anturi ei suostu lukemaan.. Se 36-1 tai harvempi hampainen olisi optimaalinen.
- Jim
Sattui sama ilmoitus silmään, mutta liian tiheä hammastus. Tuo oma Hall-anturi ei suostu lukemaan.. Se 36-1 tai harvempi hampainen olisi optimaalinen.
- Jim
'69 IC Jupiter 2K MR-kilpinen
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky
hmm... no pappatunturin takaratashan olis aika edullinen ratkasu, hintaa varmaan alle kympin...?
finsguirtfoorumiltaki saattas löytyä oikeita...

finsguirtfoorumiltaki saattas löytyä oikeita...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
- Jimsgarage
- Viestit: 110
- Liittynyt: 28.10.2009 16:51
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky
Tuo mun Hall-anturi ei lue sitäkään. Täytyy olla reilu neliömäinen hammas, jotta toimisi oikein.. 
- Jim

- Jim
'69 IC Jupiter 2K MR-kilpinen
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky
finnsquirtin sivuilta tilasin omani, on juurikin tuo neliskanttinen profiili eli pitls hallilla kans pelata. Kun pääsen vkloppuna oikeelle tietokoneelle (viikot sodankylän perukoilla kännykkä netin varassa
) niin voin katsella et mikä käyttäjä se oli siellä niin voit kysellä, tai voin itekin, et oisko sillä niitä vielä.
Sillä oli keskireikä muistaakseni 20mm valmiiksi, takavedossa tossa siimapyörän mutterissa se käynnistin tappi siinä on 25mm halkasialta, tais vitosen lisähintaan mulle sen sorvata, mut menin kautta profeetan parran antamaan väärän mitan eli 35mm
noh, hitsillä lisää matskua siihen mutterrin ja kaveri pyöräytti sorvissa silleeksi, keskittypä hyvin. Kolomella pultilla sit siimapyörän "puoliin" kiinni, ja rattaaseen vielä leveät reijät et voi hakea perus ennakon mekaanisesti kohilleen siihen 10 asteeeseen.

Sillä oli keskireikä muistaakseni 20mm valmiiksi, takavedossa tossa siimapyörän mutterissa se käynnistin tappi siinä on 25mm halkasialta, tais vitosen lisähintaan mulle sen sorvata, mut menin kautta profeetan parran antamaan väärän mitan eli 35mm

- Jimsgarage
- Viestit: 110
- Liittynyt: 28.10.2009 16:51
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky
no perkules.. Ilmoittele kun pääset koneen ääreen.
Muistatko millaista hintaa maksoit siitä? Ilmeisesti sinulla joku 8mm vahvuus?
- Jim

- Jim
'69 IC Jupiter 2K MR-kilpinen
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky
hinta tais olla 20-30e väliin, en muista oliko ennen vai jälkeen koneistuksien... Vahvuus tais ennemminkin olla 4-5mm, mut aivan mainiosti riittävä. Jos sorvaus mahollisuus niin paras ois ollu et tilaa sillä 20mm keskireijjälll ja sorvaa siitä multterin päästä vähän kaposammaksi, muistaakseni pitäs ainevahvuus riittää.
Ja toi on terästä ni pitäs toimia optisten ja magneettisysteemin antureissa. Omassa tuo ediksen anturi joka jälkimmäinen. Ton magneetti systeemin kanshan vois tehä alumiini pyörään (joka ei siis koske ladaa...) reijät ja kierteet reikiin ja katkoa pultteja niihin reikiin, toki siis oikeilla väleillä, ja sorvailla pinta sileäksi. Tällöin anturi siis tunnistaa vaan pultit, vaikka kehä onkin sileä. Optisten kanssahan toi ei toimi.
Kiinnityksen tein omaan tuohon koneen päädyssä olevan alumiini päädyn kiinnitys pultteihin, ihan lattaraudasta oman suunnittelu taidon mukaan. Toimii mainiosti, mut mullahan pitää toki toi anturi irrottaa jos mielii vaihtaa laturin hihnan.
Ja toi on terästä ni pitäs toimia optisten ja magneettisysteemin antureissa. Omassa tuo ediksen anturi joka jälkimmäinen. Ton magneetti systeemin kanshan vois tehä alumiini pyörään (joka ei siis koske ladaa...) reijät ja kierteet reikiin ja katkoa pultteja niihin reikiin, toki siis oikeilla väleillä, ja sorvailla pinta sileäksi. Tällöin anturi siis tunnistaa vaan pultit, vaikka kehä onkin sileä. Optisten kanssahan toi ei toimi.
Kiinnityksen tein omaan tuohon koneen päädyssä olevan alumiini päädyn kiinnitys pultteihin, ihan lattaraudasta oman suunnittelu taidon mukaan. Toimii mainiosti, mut mullahan pitää toki toi anturi irrottaa jos mielii vaihtaa laturin hihnan.
- Jimsgarage
- Viestit: 110
- Liittynyt: 28.10.2009 16:51
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky
Sattuisiko sulla oleen kuvaa siitä asennuksesta. Olisi mielenkiintoista nähdä..
Niin ja yhdeltä tekijältä hinnan kysyin niin alustavasti n.80e maksaisi.. Aika tuore hintahaarukka.
- Jim
Niin ja yhdeltä tekijältä hinnan kysyin niin alustavasti n.80e maksaisi.. Aika tuore hintahaarukka.
- Jim
'69 IC Jupiter 2K MR-kilpinen
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky
ainakin toyota ja vissiin muillakin foorumeilla on semmonen kun "hati" se myy vesileikattuja laippoja ja tiggeripyöriä tai siis melkeen mitä vaan mitä semmosella koneella voi tehä http://i26.photobucket.com/albums/c118/ ... eri-2T.jpg siin on yks, saa kuulemma mittojen mukaan just semmosen ku haluaa
ja laippojen vahvuus mun mielestä 10mm on ihan minimi. 12 tai 15 olis parempi
ja laippojen vahvuus mun mielestä 10mm on ihan minimi. 12 tai 15 olis parempi
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
- Jimsgarage
- Viestit: 110
- Liittynyt: 28.10.2009 16:51
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky
Moro,
Itse asiassa olen ollut yhteydessä juuri tuohon "hati"-nimimerkkiin ja sen firmaan.
Lainaus triggeripyörän ja pako/imusarjan-laipan vastauksesta ->
"10mm aineesta noin ison triggerin teko on aika hintavaa... hintaa tulee vedellä leikattuna äkkiä se 70€, mutta jos sitä kestää sen 3 viikkoa odottaa niin laserilla saa vähän huokeemmin. Ei tuo imu/pakosarjan laippa varmaan 1 kappaleena ole kuin jossain 45-50€ välimaastossa."
Semmosta.. Otan myöhemmin yhteyttä ja kysyn tarjousta laserilla leikattuna.
Jos joku tuntee jotain muita valmistajia, niin ilmoittakaa ihmeessä.. Onko nuo hinnat mielestänne ihan ok?
Niin ja mikä on mielestänne triggeripyörän asennukseen parhaat mitat Ladan vakio hinnapyörään kiinnitettynä (ruuvaus vai hitsaus?)? Aion käyttää 36-1 tai 12-1, 10mm vahvuudella, jos suinkin vain mahdollista.
- Jim
Itse asiassa olen ollut yhteydessä juuri tuohon "hati"-nimimerkkiin ja sen firmaan.
Lainaus triggeripyörän ja pako/imusarjan-laipan vastauksesta ->
"10mm aineesta noin ison triggerin teko on aika hintavaa... hintaa tulee vedellä leikattuna äkkiä se 70€, mutta jos sitä kestää sen 3 viikkoa odottaa niin laserilla saa vähän huokeemmin. Ei tuo imu/pakosarjan laippa varmaan 1 kappaleena ole kuin jossain 45-50€ välimaastossa."
Semmosta.. Otan myöhemmin yhteyttä ja kysyn tarjousta laserilla leikattuna.
Jos joku tuntee jotain muita valmistajia, niin ilmoittakaa ihmeessä.. Onko nuo hinnat mielestänne ihan ok?

Niin ja mikä on mielestänne triggeripyörän asennukseen parhaat mitat Ladan vakio hinnapyörään kiinnitettynä (ruuvaus vai hitsaus?)? Aion käyttää 36-1 tai 12-1, 10mm vahvuudella, jos suinkin vain mahdollista.
- Jim
'69 IC Jupiter 2K MR-kilpinen
Re: 1500.. Tehojen "paljastamista" ruisku/ahdin aivomyrsky
toimii ko keskität siihen keski pulttiin tms, ja kolmella pultilla kiinni hihnapyörään. Halkasia on sama itellä ko ladan siimapyörän halkasia, eli tulee ihan tasalle. Toimii, mut isompikin vois olla parempi.