Megasquirt

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Äsken muuten pärähti ekan kerran megasquirtilla lada käyntiin!!!!
USPi

Viesti Kirjoittaja USPi »

mielenkiinnolla olen seuraillut projektin eri vaiheita niin kuin moni muukin lukija. ja toivoisin että saisin lukeä täältä jotain loppu huipentumaa kuinka levy on toiminut. itse en ymmärrä elektroniikasta mitään mutta laite kiinnostaa kovasti.

jos toimiva peli niin mikä jottei sellaisen hankkiminenkin. onhan se ihan eri hinta luokkaa kuin esim hestec ja jos miltei samat ominaisuudet.
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

No niin!

Nyt on sitten eilen vedetty ensimmäiset ajelut megasquirt ladalla.

Säätäminen oli melko helppoa, kiitos laajakaistalambdan joka on riittävän tarkka+nopea seoksen säätöön. Koneen käyttöalue parani tupliin verrattuna huomattavasti. Vetää huomattavasti alempaa tuollakin nokalla, kaasareilla alle 3500 rytisi ja paukkui mutta ruiskulla voi vedättää kaasu pohjassa alle 3000. 45mm weberit oli ennen ja nyt on läppärunkona 45mm:n kaasarit ilman sisäkurkkuja yms.

Piirilevyversio minkä tein on täysin toimiva ja vielä ei ole mitään muutostarvetta ollut.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Paljon tuollainen laajakaista-lambda kustantaa ja mistä saa? Miten eroaa "tavallisesta"? Minkäs kokoiset suuttimet käytössä ja mistä otettu, entäs reili jne? Vielä tämä puoli hieman lapsen kengissä. Kiinnostaa moinen projekti sikäli että moista tuohon turboon olen suunnitellut.
Vauhdin tae - alamäki
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Laajakaistalambda anturia myy esim. http://www.vpv-motorracing.com/ 60 euroa kpl. Mutta se vaatii oman ohjaimensa jotta sitä voi käyttää, toimintaperiaate on aivan erilainen kuin perinteisessä lambdassa. Oma ohjaimeni on täältä: http://www.wbo2.com/ Rakennussarjana maksoi toimituskulujen ja alv:n jälkeen noin 200 euroa.
Tuon laajakaistan edut on todella laaja mittausalue, seossuhde 9-18 ja jännitteen muutos on lineaarinen. Lisäksi on todella nopea, läppäri kun on kiinni tuossa ohjaimessa, niin kaasua polkaistessa luvut muuttuu heti. Tällä sivulla on selostettu tuo tavallisen ja laajakaistan ero: http://www.wbo2.com/2a0/2a0info.htm

Suuttimet on cossu sierrasta ja pitäis riittää vakiopaineella 220hp, eli nämä on ne laimeimmat cossussa olleet (yleinen kauppahinta 100e). Jakotukki on bemarin vanhasta 6-koneesta, on rautaa ja se oli helppo lyhennellä oikean malliseksi.

Lauantaina kun testailin autoa lisää sain säädöt paremmin kohdilleen, nyt voi kaasun painaa pohjaan 2000 rpm ja lähtee vetämään rykimättä, vääntöä ei pahemmin ole mutta kaasarilla ei voinut vedättää lainkaan alle 3000rpm. Paras vetoalue on nyt 4000 - 8000 rpm.
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Onko täällä forumillla kenelläkään MegaSquirtia käytössä tällä hetkellä? Osaako joku sanoa saako sen toimimaan kovilla pakkasilla, että seosta saa riittävän rikkaalle ja tarpeeksi pitkäksi ajaksi? Entä käyttövarmuus, onko luotettava toiminnaltaan ettei jää välille osarikkojen takia?
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Hitto hemmot, tää on just sitä todellista tuningia! Loistavaa toimintaa Jankokselta! 8) 8) Jos itsellä olis aikaa ja vielä rahaa :oops: laittaa 3:mas lata liikenteeseen rakentelisen varmaan jotain tämmöistä.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Kyllä megasta saa kylmä käynistys rikastukset melko tarkasti säädettyä, vaatii vaan paljon kokeilua että saa kohdalleen, juuri kävin omaa kokeilemassa niin tulpathan se kasteli eli ei kesällä arvaillut säädöt olleet aivan hyvät.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
ladaracing pori
Viestit: 672
Liittynyt: 17.2.2005 8:01
Paikkakunta: Dresden,Saksa

Viesti Kirjoittaja ladaracing pori »

Omaan kilpuriin tulossa toi megaruutta kunhan saadaan keräiltyä kaikki tarvittavat osat maailmalta.
Jankkos tulee tekemään todennäköisesti tuon boxin ja kytkemiset koska sillä on eniten tietoa tuon sopivuudesta ralliladaan.
Pistän infoa rakentelusta kun alan tekemään uutta moottoria johon toi tulee.
Kesäkaudeksi on tarkoitus tehdä uusi kori ja uusi moottori joka tulee olemaan yli 1800cc
USPi

Viesti Kirjoittaja USPi »

itse kanssa kyselin aikoinaan tuosta megasta ja nyt jos joku sellanen joka viittii niitä kasata ja testata olisin sellasen paketin valmis ostaan ja vaivan palkkaa pikkasen maksamaankin.

mielenkiinnosta ihmettelin tos et miten saat ladasta yli 1800cc:n ladaracing pori??? vai tuleeko edes ladan kone. on nimittäin ollu haaveena kans "iso lohko" lada mut en ole löytänyt tarpeeksi yksinkertasta (luetaan halpaa) konstia sen rakentamiseen :)

kiitokset tänne kirjoittaneille rakentelun eri vaiheista.
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Jonkun audin kampuralla pääsee 2litraan asti, muut kertokoot lisää.

Oletteko tehneet/tekemässä laajakaistalambdalla noita megojanne vai riittääkö tavallinen lambda jotta sopat saa noin kohdilleen? Osasikos mega käyttää laajakaistaa vakiona, vai pitääkö tehdä paljonkin muutoksia?

Harmi kun Jankos pitää nykyään tiedot itsellään tämän boardin suhteen, yhden poikkeuksen hän jo tekikin joten toivottavasti kohta tulisi uusi poikkeus.
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Vaparissa pärjää melko pitkälle kapea kaista lambdalla, toki säätäminen nopeutuu laajakaistalla. Turbo kone onjo vähän herkempi seoksille joten jos sen säätää kapeakaistalla niin kannattaa jättää ahdoilla rikkaammalle kuin lambdassa piisaa asteikkoa. Mega ei osaa ohjata laajakaistaa suoraan, halvin kontrolleri taitaa olla innovate-motorsport LC-1. Monillaon ollut ongelmia kyseisen kotrollerin toiminnassa mutta omani on ainakin toistaiseksi toiminu.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
ladaracing pori
Viestit: 672
Liittynyt: 17.2.2005 8:01
Paikkakunta: Dresden,Saksa

Viesti Kirjoittaja ladaracing pori »

USPi kirjoitti:itse kanssa kyselin aikoinaan tuosta megasta ja nyt jos joku sellanen joka viittii niitä kasata ja testata olisin sellasen paketin valmis ostaan ja vaivan palkkaa pikkasen maksamaankin.

mielenkiinnosta ihmettelin tos et miten saat ladasta yli 1800cc:n ladaracing pori??? vai tuleeko edes ladan kone. on nimittäin ollu haaveena kans "iso lohko" lada mut en ole löytänyt tarpeeksi yksinkertasta (luetaan halpaa) konstia sen rakentamiseen :)

kiitokset tänne kirjoittaneille rakentelun eri vaiheista.
Tuskimpa totakaan ruuttaa saa "halvalla" .Halvemmalla kuin ns. nimi ruiskut kylläkin.
Eikä virittäminen ole koskaan halpaa, ja 1700 lohko on hyvä lähtökohta tuolle isolle koneelle.
Avatar
mickey-69
Viestit: 560
Liittynyt: 25.7.2005 13:14
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mickey-69 »

USPi kirjoitti:mielenkiinnosta ihmettelin tos et miten saat ladasta yli 1800cc:n ladaracing pori??? vai tuleeko edes ladan kone. on nimittäin ollu haaveena kans "iso lohko" lada mut en ole löytänyt tarpeeksi yksinkertasta (luetaan halpaa) konstia sen rakentamiseen
Ihan halpaa konstia tuskin löytyy.... Mutta asiaan...., kyllähän Ladasta kuutioita saadaan.. Lähtökohdaksi on hyvä ottaa tuo 1700:n lohko, joka porataan 84mm männille....

Joskus meidän "ralli-tallilla" on tehty siviilikäyttöön 1600:sta koneesta 1,7:n männillä ja pikku jipolla(stroukkaus) yli 1800cc.. Tuossa vähän juttua...

http://www.hontokulmaracing.com/meb-315.php

Suurin moottori mitä ollaan Ladan lohkoon rakennettu on 1944cc, eli 1,7 ruutan lohkoon 84mm männät ja iskua pidennetty 7mm .....
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

No nyt hörähtää käyntiin nätisti, kylmäkäyntirikastus 80% ja ase 70%/5sek priming 10ms. Lämpötila -24 lada viikon ajamatta ja ilman lämmitystä.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Vastaa Viestiin