Sivu 3/42

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 29.12.2010 17:41
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Ennen Joulua taistellessani VäliPalan kanssa, IsäMikko kertoi Joulupukin tuovan AutoLiiton jäsenyyden ja AL -Turvan.

Tänään tulivat tositteet, jäsenkortti, AL -Turvan ohjeet, Moottori -lehti, hätäliivi ja mitä vielä pientä. Joulupukki oli kertonut, että tämä tulee olemaan pysyvä lahja. Ei mikään huono joululahja.

Kai siellä jossain huomattiin, että vaikka en ole kuin muutaman kerran kaveriin joutunut turvautumaan näissä seikkailuissa niin on korkea aika Poikaa jelpata.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 30.12.2010 5:35
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Taitaa olla täysin totta tuo Sdelano v SSSR kommentti siitä, että Volskin moottorinlämpömittariin on laitettu stoppari 90asteen viivalle. Ei se tosiaankaan liiku siitä mihinkään kerran sen saavutettuaan. Pitänee kysyä asiasta vielä VolkkariVoorumilla.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 30.12.2010 8:01
Kirjoittaja E.P.
Kyllä sdelano tiesi oikein. Ja perustelutkin oli oikein, ei tarvitse kuluttajaa kiusata "turhalla" tiedolla, kunhan tietää milloin kone on normaalilämpöinen.

Uusissa Volvoissa ei ole lämpömittaria ollenkaan. Eikä ollut Fiat Unoissakaan, muistaakseni. Se aiheuttaa omat ongelmansa täällä pohjolassa, jos vaikka termostaatti menee rikki. Kuten Volvoista menee.


Lisäys: Mitä haittaa voisi olla lähes merkkivalon kaltaisesti toimivasta lämpömittarista? Jos esim. 105 asteinen jäähdytysneste on vielä normaalia, mutta 107 asteinen liian kuumaa, niin miten nopeasti mittari kimpoaa keskiasennostaan punaiselle. Ja tuleeko sitä mittaria ihan jatkuvasti kuitenkaan katseltua, niin saattaa olla siellä punaisella liian kauan. Tämä saattaa olla tarpeen huomioida, jos pahvin laittaa kiinni jäähdyttimeen. Portaattomasti toimivasta mittarista voisi päätellä hiukan aikaisemmin mitä on tapahtumassa.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 30.12.2010 10:27
Kirjoittaja Evreka
Kun kuluttajan hermoja suojellaan tuollaisella jäädytetyllä mittarilla niin miksi ovat alkujaan edes laittaneet numerot lämpömittariin Kuva Eihän mittari muutenkaan ole niin tarkka että tuollaisella numerotiedolla jotain tekisi. Mk2 golfissa on vielä numeroton mittari joka heiluu siinä ylä- ja alaviivojen väliä riippuen mitä autolla tekee. Normaalilämmöksi olen ajatellut kun neula on vähän keskikohdan kuumemmalla puolen.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 30.12.2010 11:20
Kirjoittaja mush
Ainakaan karvalakkimallin Mk1 Golfissa ei ollut mittaria, jotenkin orpo olo oli sen kanssa. Siinä taisi vain olla kaksi lediä, liian kylmä ja liian kuuma. Kaipa se mittari on nykyään "osa varustelua" jota ilman tulee halpa vaikutelma, joten on päädytty feikkimittariin. Tieto lisää tuskaa, niinhän se on.

Joskus kokeilen pahvia Trasporterin nokalle, siis ihan maskin päälle puskurin ja konepellin väliin tungettuna. Tuloksena flektit huuti -15 pakkasella vähän väliä, joten tulin siihen tulokseen ettei se sitä pahvia tarvitse. Ne kaihtimet hoitaa homman, kunhan tarkistaa että ne toimii (eli että ovat kylmällä tiukasti kiinni).

Välillä meinaa 110:n bensamittarinkin "äly" ihmetyttää. Jos auto seisoo vähän kallellaan, niin kilometritolkulla saa ajaa ennen kuin päästään oikeaan näyttämään. No, saman sylttytehtaan kirjaimet siinä on kuin VW:n vastaavissa.

No onnittelut uudesta kulkineesta joka tapauksessa, toivotaan huolettomia kilometrejä.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 30.12.2010 14:48
Kirjoittaja Pavlovits
Ennenhän noiden pahvien kanssa puljattiin aina talvisin. Eivätkös nämä nykyiset autot toimi ilman moisia tuunaamisia.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 30.12.2010 15:17
Kirjoittaja 1500i
Kyllä niissä näkyy niitä olevan tai sitten on ihan sellanen merkkikohtanen peite/maskin suoja keulassa. Toiminnastakaan kaikissa tiedä, kun vielä tuntuu joissain ne huohotin ongelmat olevan esillä. Onhan niissä sähköistä lämmitystä, vaan mitenkäs se on Ladassa kun on niin esillä eikä ole lämmitystä eikä jäädy 8) :wink:
Samaraankin pistin pahvia syylärin eteen, kun pakkanen kiipesi päälle -25°C aattelin, että josko se nopeammin lämpeäisi, kun vähän suojaa viimalta :D

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 30.12.2010 15:51
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Vahingossa :lol: vilkaisin takajalkatilojen mattojen alle, kun siirtelin tänään tavaroita siellä ja laittelin sisätilalämppärin sinne taakse puhaltamaan. Hitsailemaan päästään keväällä. takajalkatiloissa on kumitutit lie kosteuden poistoa varten tai ihan vaan muuten vaan ja niiden ympärystät ovat pehmeät. Paikka on kuitenkin helpohko, kun vertaa mitä on turattu aiemmin. Ja ihmehän tuo olisi, jos ei yhtään pehmyttä olisi yli 15v. autossa, jota ei ole uusintaruostesuojattu. VäliPalallehan tämä oli tehty ja pohja oli ehjä. Vai olikohan vasen takatunkinkorvake laiteltu uudelleen kiinni? Vähän siltä näytti.

Kyllä tuo lehta tosiaan nyt pyörii -10astetta kaupunkiajossa pahvien ollassa paikoillaan. En tiedä pyöriikö koko ajan. Pitää tarkkailla.

Onneksi saa kirjoittaa tähän ketjuun. Moneen muuhun ketjuun on tullut viimeaikoina vain tuskaa. Eihän sitä tietysti tiedä... Päivä kerrallaan.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 30.12.2010 17:24
Kirjoittaja t.eskola
Pavlovits kirjoitti:Ennenhän noiden pahvien kanssa puljattiin aina talvisin. Eivätkös nämä nykyiset autot toimi ilman moisia tuunaamisia.
Tästä tuli mieleen, kun kuningaskuluttaja raportoi kuinka vaggilaisesta olisi voitu välttyä 5000eur remontista pahvinpalalla.

http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/2557

Maahantuoja ei halunnut tiedottaa ongelmasta, vaikka se oli tiedossa, koska ei halunnut että ihmisille tulisi kuva siitä että autossa on virhe. Tämä siitä huolimatta, että autossa on aivan selvästi puute :lol: Eli asiakkaat maksaa maahantuojan imagonrakennuksen.

Vastaus kysymykseen, on että ei toimi aina ilman moista tuunaamista.

Itsekin viritin viime talvena 740 turbo Volvoon pahvin keulille. Kulutus laski merkittävästi, ainakin matka-ajossa. Lopulta kun nuo pakkaset vaan koveni, niin autossa oli aivan järkyttävät alaväännöt. Kesällähän tuo olis ihan mahtavaa, mutta talvella suttas vaan pyärät tyhjää. Tuli tasaisempi vääntö kun alumiinivälijäähdytin ei ollut umpijäässä jatkuvasti :shock: Nää löpinät siis offtopikki turboautoista..

Vois tulla joku päivä potkimaan renkaita ja kahtomaan tätä ladamiehen VAG ihmettä.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 30.12.2010 18:06
Kirjoittaja E.P.
Osaisin yhdistää kylmän ilman aikaan saaman paremman tehon, mutten ihan heti osaa yhdistää mitä se pahvi paransi? Viileää ilmaa mahtuu sylinteriin enemmän, joten tehoja sitä kautta tulee enemmän -> ei tartte polkea kaasua ehkä niin paljoa. Eli pakkanen saattaa laskea kulutusta, diesel koneessa ainakin huomasin semmoista (talvella tosin ilmastoinnin kompurakaan ei pyöri, joka osaltaan vähentää kulutusta). Mutta pahvi, sen vaikutusta kulutukseen epäilen, tältä istumalta ainakin.

Tarkoititko "alumiinijäähdyttimellä" välijäähdytintä, vai mitä?

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 30.12.2010 18:37
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Hyvä linkki ja mielenkiintoinen tieto tuo joidenkin Dieselien jäätämisongelma. Onneksi en ostanut sitä Skoda 1.9 dieseliä. Se kyllä oli sen verran vanhaa mallia, että olisi varmaan jo leipaissut, jos se jäätämisongelma siinä olisi ollut. Toisaalta siinä oli maski mäsänä ja osa puskuristakin, joten olisi ollut pahveissa vierittelemistä. Ja eihän tuota tiedä, vaikka vekotin olisi ollut viimetalvena kovilla pakkasilla pois ajosta.

Ei ole mitään ongelmaa vaikka on pahvit keulalla. Ei pörise lehta jatkuvasti. Ajossa ei ollenkaan. Ja jos matkustamoon otetaan kuumaa vaikka nopeudella 2 niin ei pörise lehta paikallaankaan ollenkaan. Olkoon siis pahvit oikein eli väärin asennettuja.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 30.12.2010 19:10
Kirjoittaja Vanja-eno
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Hyvä linkki ja mielenkiintoinen tieto tuo joidenkin Dieselien jäätämisongelma. Onneksi en ostanut sitä Skoda 1.9 dieseliä. Se kyllä oli sen verran vanhaa mallia, että olisi varmaan jo leipaissut, jos se jäätämisongelma siinä olisi ollut. Toisaalta siinä oli maski mäsänä ja osa puskuristakin, joten olisi ollut pahveissa vierittelemistä. Ja eihän tuota tiedä, vaikka vekotin olisi ollut viimetalvena kovilla pakkasilla pois ajosta.

Ei ole mitään ongelmaa vaikka on pahvit keulalla. Ei pörise lehta jatkuvasti. Ajossa ei ollenkaan. Ja jos matkustamoon otetaan kuumaa vaikka nopeudella 2 niin ei pörise lehta paikallaankaan ollenkaan. Olkoon siis pahvit oikein eli väärin asennettuja.
Felician 1,9 diisseleissä ei ole tuota ongelmaa mitä em. linkissä kerrottiin.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 31.12.2010 14:41
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Etsin sitten VolkkariVoorumin ohjeiden mukaan moottorin tyypin. Limainen ja tahmainen tarra oli takakontin peitteen alla oikealla. Samassa lapussa oli muutekin, mutta laitetaan tähän värikoodi säilytykseen, jotta voin heittää tuon tarran hemmettiin. Muuta tuosta lähmälapusta ei varmaankaan saa irti eikä siinä sen tärkeämpää olekaan.

Moottiri on tyypiltään ADY eli 2.0 Simos -suihkutuksella varustettu 85kW moottori. Värikoodi on LK7Y.

Rasvailin ovien lukkomekanismit vesivaseliinilla. Ainakin takaluukku ja vasen takaovi menevät nyt kiinni helpommin. Konepeltiä ei tässä laiteta kiinni pudottamalla vaan painamalla. Eihän näihin oviin mitään voimaa tarvita, että ne loksahtavat kiinni.

Täytynee vielä takastaa nuo remelit eli Jakohihna, laturinhihna ja se kolmas, joka pyörittää jotakin. En ole vielä selvittänyt mikä se on.

Tuosta Passatinkirjassa on varmaan tietoja tästä moottorista, koska siinä on listattuna tuo ADY -moottori.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 31.12.2010 15:31
Kirjoittaja mush
ADY-koneessa harmaita hiuksia voi aiheuttaa kampiakselin asentotunnistin. Passatti tuolla koneella vain sammui aika ajoin, eikä vikakoodia jäänyt kun asentoanturi oli sökö. Puolayksikötkin taitavat olla jonkinasteista kulutuskamaa.

Löytyy purettuna ADY-koneen osaa jos satut joskus tarvitsemaan tai haluat hillota pahan päivän varalle, mm. uudehko puolayksikkö ym. Voidaan vaihtaa Ladan osiin.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Lähetetty: 31.12.2010 16:30
Kirjoittaja lada.h.s
Itse koen moottorinlämpömittarin puuttumisen lähinnä häiritsevänä. Ford KA:ssa sitä ei ole.
Minusta on ainakin mukavaa seurata lämpöjen nousua!