Mietintää Ladani tulevaisuudesta ja korjailupäiväkirja

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
jonir
Viestit: 171
Liittynyt: 31.8.2010 11:18
Paikkakunta: Esbå

Re: Mietintää allekirjoittaneen Ladan tulevaisuudesta

Viesti Kirjoittaja jonir »

Pistetäänpä tännekin vähän päivitystä niin pysyy itsellekin jonkinlainen rakas päiväkirja :lol:

Nyt on siis ihmetelty tuota sytkäpuolta. Säädetty tulpista kärkiväli, säädetty ja vaihdettu katkojan kärjet, tai siis toisessa järjestyksessä. Vaihdettu tulpanjohdot. Pyöritelty, pällistelty ja ihmetelty miksei se käy nätisti vaan pätkii ja ravistaa. Tänään huomasin, että virranjakajalta puolalle menevä piuha oli aivan löysällä ja sorkittaessa kipinää vaan lenteli. Tässä on jo ehditty epäillä kaikenlaista kannentiivisteestä venttiilinvälyksiin, mutta nyt on ohkainen toivo, että tuo oli se pahin vika. Pitää huomenna koettaa saada sytkä suurin piirtein kohdalleen niin saisi kokeiltua paraniko käynti yhtään. Kuten toisaalla jo kerroin, niin nappasin sitten typeryyksissäni virranjakajan irti katsomatta yhtään missä kohtaa se oli menossa... Käsi on aivoa nopeampi...

Jos saisi noilla sen käymään nätisti niin voisi ryhtyä säätämään venttiilinvälykset. Sen jälkeen voisin ruveta harkitsemaan peltitöitä.

Stroboskooppi olisi kova sana ja vielä kovempi kun sitä osaisi käyttää... Pitää kysellä tuttavapiiristä jos löytyisi joko ko. laite tai kokemusta sen käytöstä, autonroplaajia ei vain ihan kauhean paljoa kaveripiirissä ole. Jos joku foorumilainen pyörii Espoon suunnalla ja haluaisi stroboa lainata ja käyttökouluttaa, en toki pahastu.
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
Avatar
pressa
Viestit: 10487
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mietintää allekirjoittaneen Ladan tulevaisuudesta

Viesti Kirjoittaja pressa »

Kärjellisen sytytyksen ajoituksen voi suorittaa virtakynällä. Virtakynä maksaa pari euroa eli se on säästäjän vaihtoehto.
Avatar
jonir
Viestit: 171
Liittynyt: 31.8.2010 11:18
Paikkakunta: Esbå

Re: Mietintää allekirjoittaneen Ladan tulevaisuudesta

Viesti Kirjoittaja jonir »

pressa kirjoitti:Kärjellisen sytytyksen ajoituksen voi suorittaa virtakynällä. Virtakynä maksaa pari euroa eli se on säästäjän vaihtoehto.
Nerokasta! Äkkiä ajateltuna kytketään niin että huomaa koska kärjet juuri avautuvat. Tällöin pitäisi olla sytytyksen merkit sopivalla kohtaa. Arvasinko oikein? Osaako joku kertoa noista hihnajakopäisen koneen sytkämerkeistä jotain, ovatko samanlaiset kuin ketjukoneessa?
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
Avatar
jonir
Viestit: 171
Liittynyt: 31.8.2010 11:18
Paikkakunta: Esbå

Re: Mietintää allekirjoittaneen Ladan tulevaisuudesta

Viesti Kirjoittaja jonir »

Vautsi, kannatti lueskella Lada-infoa. Näköjään juuri tuossa minun Ladassani eli 21072:ssa kuuluu malleista ainoana olla aluvanteet. Ja nyt minulla on sellaiset odottamassa. I'm sou häpi!

Vielä kun saisi käynnin kuntoon...
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Mietintää allekirjoittaneen Ladan tulevaisuudesta

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Väittäisin kyllä, että 80-luvun lopun 21074 1600SL malleissa tuli mukana Melber -alumiinivanteet kesäkumeilla. 4tällaista yksilöä minulla on ollut näpeissäni ja kaikissa oli nuo Melber -ovaaliaukkoalumiinivanteet mukana.

Väittäkää vastaan ja kertokaa miksi noissa mainitsemissani malleissa ei moisia kuuluisi olla. Myös 21073 1700i 1996 kantoi mukanaan samoja vanteita alkuperäisinä. Kuuluivatkohan ne olla siinä mukana?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
jonir
Viestit: 171
Liittynyt: 31.8.2010 11:18
Paikkakunta: Esbå

Re: Mietintää allekirjoittaneen Ladan tulevaisuudesta

Viesti Kirjoittaja jonir »

PöyhöinKuusaalt saattaa hyvinkin puhua asiaa, kuten tavallista. Tuo minun tietoni tuli vain Lada-infoa selailemalla ja saattaa olla virheellinen. Itse asiassa kun nyt oikein silmällä katsoo niin olet oikeassa. Myös 1600SL on aluvanteilla. Joka tapauksessa tuli vähän vahingossa hankittua alkuperäiset vanteet pilkkahintaan. (edit:aina vaan pahenee. Itse asiassa nimeomaan ainoastaan 1600SL on aluvanteilla, tuossa mun koslassa kuuluisi olla teräslevypyörät. kautta profeetan parran. Elämäni ekat aluvanteet ja nekään ei kuuluisi alle :D No, myydään sitten jos alkaa kiinnostamaan alkuperäisempi look. Nyt kiinnostaa että saisi tuon oikeasti ajokuntoon ja katsastettua. Kiitän korjauksesta.)

Mutta tätäkin tärkeämpää on, että nyt se prkl tuntuisi käyvän kunnolla. Tankissa on muutaman vuoden vanhat bensat ja kaasarin säädöt on sinne päin, mutta eipä pätki enää. Ilmeisesti venttiilinvälysten säädöt olivat niin pielessä, että se sotki käynnin. Sanoisin että jopa suurimmassa osassa venttiileistä ei ollut toivoakaan mahduttaa 0.15 avainta sinne, eli ehkäpä venttiilit jäivät sitten kantamaan eivätkä sulkeutuneet kunnolla. Samalla tuli vaihdettua uusi venttiilikoppa.

Nyt sitten pitäisi varmaan alkaa vakavasti harkitsemaan peltitöihin ryhtymisen aloittamisen harkitsemista. Lommoisen ja ruostuneen kuskin oven tilalle on tulossa käytetty 2105:n beige ovi, joka maalattaneen ja sovitettaneen tähän rojektiin. Samalla kyydillä on ensi viikolla tulossa ruosteettomampi takaluukku, nykyinen on melkoisen pitsiä reunasta.

Nyt on taas ihan mukava harraste tämä.
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Mietintää allekirjoittaneen Ladan tulevaisuudesta

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kyllä nämä onneksi aina välillä antavat positiivista potkua ja palkitsevat.

TakaPotkun venasäätöihinhän on Venäjältä saatavana juuri siihen tarkoitetut työkalut. Tukevat pitkävartiset kiintoavaimet ja leveä liuskamitta. Itsellä oli vain mitta kun säädin 21044, mutta se mitta tekeekin jo paljon jelppiä. Mutta en avaimet vasta auttavatkin kunnolla vaikkeivät välttämättömiä olekaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
jonir
Viestit: 171
Liittynyt: 31.8.2010 11:18
Paikkakunta: Esbå

Re: Mietintää allekirjoittaneen Ladan tulevaisuudesta

Viesti Kirjoittaja jonir »

Tuohon hommaan tarkoitetut välineet voisin vaikka ostaakin, mikäli joku sellaisia halvalla myy. Ei varmaan monen euron leluista ole kyse.

En kyllä vetänyt niitä lukkomuttereita ihan _niin_ tiukalle kuin mitä ne olivat. Vedin kunnolla kiinni ja kiskaisin ihan reilusti pitkähköllä kiintoavaimella kiinni, mutta kun ne olivat niin tiukalla ettei oikeasti meinannut auki saada enkä minäkään ihan pienimmästä päästä miehiä ole.
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
Avatar
jonir
Viestit: 171
Liittynyt: 31.8.2010 11:18
Paikkakunta: Esbå

Re: Mietintää allekirjoittaneen Ladan tulevaisuudesta

Viesti Kirjoittaja jonir »

Noniin, taas nytkähti homma hitusen eteenpäin. Eilen sain aikaiseksi hankkiutua hitsauskoneen ääreen ja parsia tuota tällä tietoa pahinta ruostevammaa eli vasemman kynnyskotelon takapäätä kasaan. Samalla tuli ajettua parisataa metriä "oikeaa" tietä. Renkaissa on ilma vähissä, mutta muuten larppa tuntui olevan yllättävänkin hyvässä iskussa. Moottori tuntui vetävän hyvin ja alhaaltakin booaamatta vaikka enemmänkin tuuppaisi kaasua.

Alkutilanne:
Kuva

Aloitin rälläköimällä hapantuneet pellit pois. Ihan joka paikkaan en päässyt rälläkällä käsiksi, joten joutui pihdeillä repimään pois sen mitä pystyy. Itse asiassa tuon kuvanoton jälkeen leikkelin vielä palan pois tuosta sisemmästäkin kynnyskotelon reunasta, joten tuossa ei vielä ihan koko kauheus ole edes paljastunut. Tuo ruostunut palkin sisäinen pelti jäi tuollaiseksi, vedin siihen vaan kotelonsuoja-ainetta päälle että vähän rauhottuisi.
Kuva

Sitten vaan uutta peltiä tilalle. Pyöränkotelon saumasta ei tahtonut tulla edes meikäläisen mittapuulla siistiä millään... No, kyllä se siinä pysyy ja paksu kerros massaa päälle :D
Kuva

Pintapellin paikka hitsattuna ja hiottuna. Kaunis se ei ole, mutta tekijänsä näköinen.
Kuva

Vielä sinkkimaalit päälle niin eiköhän se muutaman vuoden kestä.
Kuva

Tuo alalaidan kaari jäi vähän tuollaiseksi kulmaksi, mutta eipä voi mitään. Voisi sitä tietysti vaikka pakkelillakin yrittää muotoilla kauniimmaksi, mutta en tiedä kestääkö pakkeli tuollaisessa paikassa kuinka kauan. Ehkä se kiveniskumassan alla voisi kestääkin. Ensimmäinen ilman apuja itse tekemäni ruostepaikkausprojekti, kyllä minä tuohon nyt ihan kohtalaisen tyytyväinen olen. Hyvää harjoitusta nyt ainakin, täydellisestä ja ammattitaitoisestahan tuo on kaukana.

Sinkkimaalin päälle joutuu kyllä jonkinlaiset pakkelit laittamaan, meikäläisen hitsaustaidoilla ei ole toivoakaan hitsata maalauskelpoista saumaa enkä tiedä onko muidenkaan. Koritina olisi mielenkiintoista ainetta, mutta ymmärtääkseni kunnon tinaa ei enää saa mistään, kiitos EU. Tuo helman muovi/kumilista taitaa kyllä lähteä joko roskiin tai varastoon, mutta autoon en sitä enää laita ruostetta, likaa ja vettä keräämään.

Tämän hetken suunnitelma olisi hitsata listan reiät umpeen ja vetää suht korkealle asti kunnon kiveniskumassaa. Jos sillä saisi hiukan tolkkua tuohon helmojen ruostumiseen.
Viimeksi muokannut jonir, 10.7.2011 10:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Mietintää Ladani tulevaisuudesta ja korjailupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Eihän tuossa peltityössä mitään moittimista ole. Aina kannattaa tehdä sellaista mikä itselleen kelpaa ja vaatimustasohan nousee hiljalleen kun homma alkaa sujua. Mielestäni on pääasia, että tehdään sen verran kestävää, ettei seuraavana vuonna ainakaan vielä ala ottamaan pataan, kun pitää sama paikka tehdä uudelleen.

Ne helmalistan reiät voi myös tulpata, koritulpilla. Kenties jonkun mielestä on oleellista, että helma on listan poistamisen jälkeen tasainen, mutta jos joskus huvittaa niin voihan niistä rei'istä ruiskia kotelosuojaa sisään. Tietysti jos kotelo on jo täysin mätä niin mitä se kannattaa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
jonir
Viestit: 171
Liittynyt: 31.8.2010 11:18
Paikkakunta: Esbå

Re: Mietintää Ladani tulevaisuudesta ja korjailupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja jonir »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Ne helmalistan reiät voi myös tulpata, koritulpilla. Kenties jonkun mielestä on oleellista, että helma on listan poistamisen jälkeen tasainen, mutta jos joskus huvittaa niin voihan niistä rei'istä ruiskia kotelosuojaa sisään. Tietysti jos kotelo on jo täysin mätä niin mitä se kannattaa.
Tosi on. Mietin itsekin että ne voisi vain tulpata, eiköhän jostain löytyisi jopa sopivaa tulppaakin. Helma ei tällä tietoa ole muuten juurikaan mätinyt, eli meinasin kyllä ruiskia kotelonsuoja-ainetta oikein Porvoon mitalla ennenkuin on liian myöhäistä.

Etenkin tässä autossa koetataan nyt saada käytännöllisyys ja toimivuus kohdalleen ennemmin kuin vimpan päälle fiini ulkonäkö.

edit:nytpä järjestyi ainakin Lahdesta paikka jossa pääsisi ruiskulla maalaamaan, tosin ulkotiloissa. Pitänee asioida automaalikaupassa joku päivä ja tiedustella mikä olisi tällaiseen harjoituskappaleeseen opiskelijabudjetin mukainen maalausratkaisu. Sitä maalaamista ennen vaan pitäisi saada tuo katsastettua.
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
Avatar
jonir
Viestit: 171
Liittynyt: 31.8.2010 11:18
Paikkakunta: Esbå

Re: Mietintää Ladani tulevaisuudesta ja korjailupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja jonir »

Toinen hikinen hitsailupäivä menossa, nyt on lounastauko. Vähän myöhässä mutta olkoon. Työn alla sama seutu kuin eilen mutta toiselta puolelta. Näytti aluksi että on suht samanlainen projekti, mutta eipäs olekaan. Pintapelti on ehjä, oli vain kukkinut alta. Pieni pellinpala tarvitaan vain siihen, hionta teräsharjalaikalla ja sinkkimaalit pintaan.

Mutta...

Siitä takakotelon ala- ja sisäpinnasta onkin hävinnyt isompikin palanen. Korjauspelti on leikelty ja taiteltu, ruoan jälkeen pitää hitsailla se kiinni. Varmaan 30cm pitkä pätkä... ihan kaikkia ruosteita ei kyllä saa millään pois, joten osittan joutuu hitsaamaan vaan päälle uudempaa. Pitäisi olla hienostuneempia työkaluja ja mielellään nosturi, ei pääse rälläkällä ja pukeilla millään käsiksi joka paikkaan. Kyllä tuokin nyt varmaan muutaman vuoden kestää, mutta perfektionistin luonnetta tuollainen kyllä harmittaa... Samalla leikkelin parhaani mukaan tunkinpaikan pois, koska sen alla ei ollut enää juurikaan peltiä ja se oli nurjahtanut ja päästänyt tunkin painamaan lommon palkkiinkin. Perhana.

Nuo kynnyskotelon takapäät tuntuvat olevan kohtalaisen klassinen paikka.
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
Avatar
jonir
Viestit: 171
Liittynyt: 31.8.2010 11:18
Paikkakunta: Esbå

Re: Mietintää Ladani tulevaisuudesta ja korjailupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja jonir »

Sain eilen hitsailtua kynnyskotelon sen verran ehjäksi että kestää katsastusmiehen koputella. Ei siitäkään kyllä mitenkään maailman paras tullut, on niin kovin v-mäinen paikka koettaa selältään rälläköidä ja hitsata. Mutta kyllä se nyt kuitenkin koputella kestää ja toivon mukaan useammankin vuoden.

Tein pitkän ladailutauon kunniaksi klassisen tempun ja jätin valot päälle kun ryhdyin hitsailemaan. Apukaapelihommiksi meni. Kun olin pois lähdössä, pistin ladan käyntiin ja vein viimeiset työkalut. Takaisin tullessa näin jo kaukaa että jotain tiputtelee mahan alle. Konepelti auki ja totesin bensapumpun tiivisteen pettäneen. Bensaa oikein roiskui öljynsuodattimen päälle ja muuallekin. Pitänee tiivistepaperista askarrella uusi ja ehompi.

Tänään sain tehtyä kaupat uudesta takaluukusta ja kuskin ovesta. Pakko myöntää että kauppatavara ei aivan vastannut odotuksia, mutta eiköhän noista jotain saa. Takaluukun reunassa on pieni vekki jota pitää yrittää jollain keinolla oikaista. Nykyisen reuna taas on melkoisen pitsiä, kumpi sitten lienee helpompi korjata... Kuskin oven alasauma on uudessa ovessa melkoisen ruosteessa, mutta siitä saattaa vielä selvitä teräsharjalaikalla ja kunnon maalauksella ja kotelonsuoja-aineella. Vanha on taittunut joskus yli ja lisäksi alareunastaan myöskin kukalla.

Eipä lopu tekeminen...
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
Avatar
pressa
Viestit: 10487
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mietintää Ladani tulevaisuudesta ja korjailupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja pressa »

jonir kirjoitti:totesin bensapumpun tiivisteen pettäneen. Bensaa oikein roiskui öljynsuodattimen päälle ja muuallekin. Pitänee tiivistepaperista askarrella uusi ja ehompi...
Bensapumpun tiiviste on kalvo eli et voi paperista sitä tehdä. Alkuperäisessä pumpussa on kolme kalvoa, kaksi pumppukalvoa päällekkäin, sitten on välikammion josta reikä ulospäin ja alakalvo joka estää polttoaineen pääsyn öljyn joukkoon kun pumppukalvo pettää. http://www.autoprospect.ru/vaz/21213-ni ... -5_4_7.jpg Silloin kun pumppukalvo pettää pääsee bensa tuonne välikammioon josta merkkireiästä lentää ulos sen merkiksi että kalvot pitää uusia.
Avatar
jonir
Viestit: 171
Liittynyt: 31.8.2010 11:18
Paikkakunta: Esbå

Re: Mietintää Ladani tulevaisuudesta ja korjailupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja jonir »

Nonni. Motonet ei myy kuin uutta pumppua, sieltä olen tähän asti varaosani löytänyt. Mistähän tuohon saisi sitten uudet kalvot?
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
Vastaa Viestiin