Ajammeko oikeankokoisella autolla?
Re: Ajammeko oikeankokoisella autolla?
Peräkärryn omistaja selviää pienemmällä autolla usein. 950€ muulikärryyn menee tilavaa tavaraa enempi kuin useimpaan uuteen alle 5 metriseen alle 20t€ henkilöautoon. Puhumattakaan 4500e kärrystä..tosin vetoautolta vaaditaan jo kokoa vaikka jarrut olisikin.
Sitten vielä kattotelineet ja suksipaksi katolle. Hankalista keliolosuhteista selviää usein hiekalla ja lapiolla, jos ei niin lumiketjuilla vetopyörillä, mutta asennus ennen juuttumista.. hinta jotain 30€ ylöspäin/biltemassa.
Koirakärry olisi hyvä, pitäisi olla webasto ja koppi kärryssä. Tai siperian husky koirana..
Apuvälineet voi jättää kotiin jos ei tarvi ylimääräistä lastia..mutta harva jättää farmarikoria tai yhtä ylimääräistä vetopyöräparia jos ei satu tarvitsemaan justiinsa. Ja maksettua autoveroahan ei saa takaisin vaikka auton veisi paaliin kuten hallitus ohjeistaa..
Rinnakain istuttava mönkiä olisi ehkä hyvä auton kilpailija. L-luokan kulkineilla ei saa ajaa taksia enää, alkoi vanhan liiton kuskeja kuulemma harmittaa oikein tosissaan:D
Sitten vielä kattotelineet ja suksipaksi katolle. Hankalista keliolosuhteista selviää usein hiekalla ja lapiolla, jos ei niin lumiketjuilla vetopyörillä, mutta asennus ennen juuttumista.. hinta jotain 30€ ylöspäin/biltemassa.
Koirakärry olisi hyvä, pitäisi olla webasto ja koppi kärryssä. Tai siperian husky koirana..
Apuvälineet voi jättää kotiin jos ei tarvi ylimääräistä lastia..mutta harva jättää farmarikoria tai yhtä ylimääräistä vetopyöräparia jos ei satu tarvitsemaan justiinsa. Ja maksettua autoveroahan ei saa takaisin vaikka auton veisi paaliin kuten hallitus ohjeistaa..
Rinnakain istuttava mönkiä olisi ehkä hyvä auton kilpailija. L-luokan kulkineilla ei saa ajaa taksia enää, alkoi vanhan liiton kuskeja kuulemma harmittaa oikein tosissaan:D
Re: Ajammeko oikeankokoisella autolla?
No enpä nyt koe, että olisi merkittävästi ekologisempaa, että ajaisin 124-korisen mannelavetin sijaan jollain fiat unolla. Oma turvallisuuskin merkkaa jotain, ja ajomukavuus. Ja saa polttopuitakin tarvittaessa kulkemaan.
Reippaina käymme rekkain alle 

Re: Ajammeko oikeankokoisella autolla?
Ajo- ja matkustusmukavuus on juuri se, minkä takia itse ostin isoman länsiauton korvaamaan Ladaa käyttöautona. Kolinoita ja räminöitä kuuluu vähemmän, kyyti on kaikenpuolin tasaisempaa ja johdonmukaisempaa, ovia ei tarvitse paiskoa, eikä takamatkustajienkaan tarvitse istua polvet suussa, kuljettajan ISA-ajoasennosta puhumattakaan. Kuljetuskapasiteettia löytyy enemmän kiitos kääntyvän takapenkin ja jousitus sekä moottori kestää paremmin raskaamman tavaran siirtelyn. Eihän tuo Stratuskaan mikään full-size toki ole, joten vieläkin on ilmassa kompromissin makua.
Kulutus 2,5 litran V6:lla on kaupunkiajossa on sama kuin Ladan 1,7i:llä, maantiellä V6 vie litran vähemmän sataa kilometriä kohden.
Kulutus 2,5 litran V6:lla on kaupunkiajossa on sama kuin Ladan 1,7i:llä, maantiellä V6 vie litran vähemmän sataa kilometriä kohden.
Matti / Ladidos Tampere
BMW E28 520i '83 > 21043 '91 > 21073-40 '95 + Chrysler Stratus '96 + Dodge Caravan '89 + 2108 '95 + ex-VW Golf '94 + ex-Ford Ka '09 + Saab 9-5 Aero '00
BMW E28 520i '83 > 21043 '91 > 21073-40 '95 + Chrysler Stratus '96 + Dodge Caravan '89 + 2108 '95 + ex-VW Golf '94 + ex-Ford Ka '09 + Saab 9-5 Aero '00
Re: Ajammeko oikeankokoisella autolla?
Kyllähän nykyään pikkuautoistakin löytyy matkustusmukavuutta. Kuten Bmw 116 on aika kiva ajaa, samaten monet halvemmankin luokan pikkuautot jos rengastus & alustan kunto on kohdillaan.
Ihmiset vaan monesti laiminlyövät pikkuautojen/alle50% kuukausituloista maksavien autojen rengastuksen, sekä kärsivät mielellään tärinästä ja huonosta pidosta. Sitten tämä luetaan auton syyksi vaikka mikä tahansa auto huonoilla/sopimattomilla renkailla ja rikkinäisenä on tuskallinen ajettava.
Uudet kaasuiskarit, kulahtaneet pallonivelet uusiksi, nelipyöräsuuntaus, tarvikevanteet alkuperäiskoossa ja uusilla Michelin/Contimental renkailla nollille tasapainotettuna niin harvoin on suoralla huono ajaa mikään auto paitsi pulla-uaz. Melutaso ja löyhkä taas alenee kun kulahtaneet pikimatot ja tiivisteet heittää roskiin, sitten uudet tilalle.
Hallittavuus ääritilanteissa taas on eri asia, moni kesällä ja suoralla hyvä auto on katastrofi äkkitilanteissa, syynä usein väärä painojakauma jota ei edes elektroniikka korjaa.
Jotkin apurungot voivat vähän autta luonnollisen kulumisen kompensointina, mutta hajoavat nekin aikanaan, ja sitten luksusautokin on kuin täryjyrän ja vikuroivan sonnin yhdistelmä kun alla on runkovikaiset ja klekkaavat wanhat talvirenkaat.
Se vaan on niin kapitalistisessa yhteiskunnassa että minäkuvan jatkeeseen investoidaan rahaa, turvallisuuteen ja varmaan liikkumiseen ei. Kaunin BMW saa maksaa mitä tahansa, mutta halpa ja ruma Lada ei mitään vaikka käyttötarkoitus on justiinsa sama.
Yleistä on myös se että autoon asennetaan kapeammat renkaat sekä ohjaustehostin koska ohjaus on jäykkä, mutta huolto-ohjelmassa mainittua ohjaussimpukan öljyämistä sekä apusimpukan rasvausta ei suoriteta. Puhumattakaan hammastangon rasvauksesta..
Ihmiset vaan monesti laiminlyövät pikkuautojen/alle50% kuukausituloista maksavien autojen rengastuksen, sekä kärsivät mielellään tärinästä ja huonosta pidosta. Sitten tämä luetaan auton syyksi vaikka mikä tahansa auto huonoilla/sopimattomilla renkailla ja rikkinäisenä on tuskallinen ajettava.
Uudet kaasuiskarit, kulahtaneet pallonivelet uusiksi, nelipyöräsuuntaus, tarvikevanteet alkuperäiskoossa ja uusilla Michelin/Contimental renkailla nollille tasapainotettuna niin harvoin on suoralla huono ajaa mikään auto paitsi pulla-uaz. Melutaso ja löyhkä taas alenee kun kulahtaneet pikimatot ja tiivisteet heittää roskiin, sitten uudet tilalle.
Hallittavuus ääritilanteissa taas on eri asia, moni kesällä ja suoralla hyvä auto on katastrofi äkkitilanteissa, syynä usein väärä painojakauma jota ei edes elektroniikka korjaa.
Jotkin apurungot voivat vähän autta luonnollisen kulumisen kompensointina, mutta hajoavat nekin aikanaan, ja sitten luksusautokin on kuin täryjyrän ja vikuroivan sonnin yhdistelmä kun alla on runkovikaiset ja klekkaavat wanhat talvirenkaat.
Se vaan on niin kapitalistisessa yhteiskunnassa että minäkuvan jatkeeseen investoidaan rahaa, turvallisuuteen ja varmaan liikkumiseen ei. Kaunin BMW saa maksaa mitä tahansa, mutta halpa ja ruma Lada ei mitään vaikka käyttötarkoitus on justiinsa sama.
Yleistä on myös se että autoon asennetaan kapeammat renkaat sekä ohjaustehostin koska ohjaus on jäykkä, mutta huolto-ohjelmassa mainittua ohjaussimpukan öljyämistä sekä apusimpukan rasvausta ei suoriteta. Puhumattakaan hammastangon rasvauksesta..
Re: Ajammeko oikeankokoisella autolla?
Totta tuokin, Vollen ajettavuus parani huomattavasti kun alle laitoin uudet Bilsteinen kaasut joka nurkkaan ja perään nelipyöräsuuntaus. Nivelet ovat kunnossa ja niitä vaihdetaan laatuniveliin (TRW), kun on tarvetta. Renkaat on aina kaikissa talouden romuissa myös premium-merkkejä, vanteet tosin 1" isommat alut kuin suurin alkuperäiskoko. Auto ei lemua eikä ole äänekäs 20 vuoden ja 618 tkm:n ajon jälkeenkään, vaikka mattoja tai tiiviisteitä ei olekaan uusittu.
Mutta yritäpä koira ja viikonlopun mökkireissun kamat mahduttaa pikkukirppuun, niin peräkärri saa olla perässä. Siksi minä ajankin isommalla autolla kuin kauppareissuun tarvittaisiin.
Mutta yritäpä koira ja viikonlopun mökkireissun kamat mahduttaa pikkukirppuun, niin peräkärri saa olla perässä. Siksi minä ajankin isommalla autolla kuin kauppareissuun tarvittaisiin.
Re: Ajammeko oikeankokoisella autolla?
1-sarjan bemari on ajettavuudella aivan kärkipäätä, kunhan siinä ei ole alla niitä Run-Flat-renkaita jotka pilaavat minkä tahansa auton ajettavuuden. Niitä ei todellakaan ole tarkoitettu suomalaisille teille.rotsi4 kirjoitti:Kyllähän nykyään pikkuautoistakin löytyy matkustusmukavuutta. Kuten Bmw 116 on aika kiva ajaa, samaten monet halvemmankin luokan pikkuautot jos rengastus & alustan kunto on kohdillaan.
Rengasasia on se asia joka jakaa mielipiteet. Olen suosinut ja tulen suosimaan halvempia renkaita kesällä. Kuitenkin riittävän laadukkaita. Suurempien valmistajien kakkosmerkkejä ja korealaisia parempia merkkejä.rotsi kirjoitti:Ihmiset vaan monesti laiminlyövät pikkuautojen/alle50% kuukausituloista maksavien autojen rengastuksen, sekä kärsivät mielellään tärinästä ja huonosta pidosta. Sitten tämä luetaan auton syyksi vaikka mikä tahansa auto huonoilla/sopimattomilla renkailla ja rikkinäisenä on tuskallinen ajettava.
Uudet kaasuiskarit, kulahtaneet pallonivelet uusiksi, nelipyöräsuuntaus, tarvikevanteet alkuperäiskoossa ja uusilla Michelin/Contimental renkailla nollille tasapainotettuna niin harvoin on suoralla huono ajaa mikään auto paitsi pulla-uaz. Melutaso ja löyhkä taas alenee kun kulahtaneet pikimatot ja tiivisteet heittää roskiin, sitten uudet tilalle.
En näe mitään mieltä investoida 2-3x enemmän premium-merkkien mielikuviin ja monesti isoimmissa ja matalemmissa renkaissa "Premium"-tason ylitarkkaan ajettavuuteen suomalaisilla, erittäin voimakkaasti urautuneilla teillä.
Sitapaitsi aivan liian usein näkee aivan tuoreissakin autoissa TÄYSIN loppuunkuluneita Premium-luokan renkaita. Ne kun vielä hakee Vianorilta tai Euromasterilta, niin siinä on Suomen kalleimpiin lukeutuvat renkaat.
Ei ihme että ne on pakko ajaa loppuun.
Käyttämällä hieman halvempia renkaita ja uusimalla ne heti neljässä millissä, ajaa keskimäärin paljon turvallisemmilla renkailla.
Talvisin on yleensä sitten testivoittajakärkeä. Ainakin viime talvi takavetoladalla + Hakkapeliitta Vitosilla osoitti sen että siitä ei rengas parane.
Ken uskoo että pääsee samaan hallittavuuteen niillä 10 vuotta vanhoilla silloinkin halvimmilla pinnatuilla, niin nauran paskaisesti.
Ei uskoisi että peilijäiselläkin sivutiellä voi ajaa turvallisesti päätienopeuksia ja rengas kertoo hyvissä ajoin että "nyt jos himmaat hieman, niin seuraava mutka menee täysin turvallisesti"
Ja vaikka rajan ylittää, tilanne on silti korjattavissa. Rengas ei tee mitään yllättäviä liikkeitä.
Ei sillä että niitä rajoja kokoajan haettaisiin. On kuitenkin hyvä tietää että pahimmassakaan paikassa rengas ei petä.
Miksi muuten juuri BMW? Olen ollut aina sitä mieltä että erinäiset Mersu/Bemari - Lada vertailut on yleensä ladamiesten suosimia vertailuja vaikka he omasta mielestään näitä vastamerkin omistajilta kuulevat. Minä en ole vielä kuullut kertaakaan näitä miltään muilta kuin ladamiehiltä.rotsi4 kirjoitti:Se vaan on niin kapitalistisessa yhteiskunnassa että minäkuvan jatkeeseen investoidaan rahaa, turvallisuuteen ja varmaan liikkumiseen ei. Kaunin BMW saa maksaa mitä tahansa, mutta halpa ja ruma Lada ei mitään vaikka käyttötarkoitus on justiinsa sama.
Sitä saa mitä tilaa. Ei ihme että tietyt mielikuvat ladaharrastajista pysyvät.
Mutta elämä on valintoja täynnä. Otatko sen kymppitonnin uuden Ladan vai hieman vanhemman, hyvin pidetyn laatuauton jopa halvemmalla. Se jääköön jokaisen itse päätettäväksi.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Ajammeko oikeankokoisella autolla?
Olen taas Jokarin linjoilla.Empä juuri ole minäkuvaa ajatellut ajellessani 21 vuotta vanhalla Audilla.Ompahan vain auto jota ei ole vielä hitsattu eikä jousituksen tolpat ole tulleet korista läpi.Hankala elvistellä autolla joita myydään ajokuntoisena alkaen 250€.Renkaita saa myös käytettynä.Itsellä alla saksalaisilla aluilla Continental 15X195X65 noin 5mm:n kulutuspinnoilla maksoi muutaman satasen.
Re: Ajammeko oikeankokoisella autolla?
Onks sul kaikki noin niinku muuten hyvin?
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Re: Ajammeko oikeankokoisella autolla?
Koeajoin olisko viikko sitten sitikan c 3 mallia-06, kirkonkylällä. Mukavan tuntuinen auto, vaihtoa primeraan ei tapahtunut, suurin syy kuitenkin pienet sisätilat/tavaratilat nelihenkiselle perheelle. Parille hengelle citreon c3 sopiva auto...
warre 353w sedan,
Re: Ajammeko oikeankokoisella autolla?
Juhannuksena sain kyyditä autollani omien tavaroitteni lisäksi paria ihastuttavaa tyttöstä tavaroineen. Hyvin kaikki mahtuu, vaikka auto on nykymittapuun mukaan pieni. Jousituskin toimii sitä paremmin, mitä enemmän saa ahdettua tavaraa autoon.
Re: Ajammeko oikeankokoisella autolla?
manni kirjoitti:Juhannuksena sain kyyditä autollani omien tavaroitteni lisäksi paria ihastuttavaa tyttöstä tavaroineen.... Jousituskin toimii sitä paremmin, mitä enemmän saa (ahdettua).



Luin ja käsitin asiat



Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00