Talvirengasasiaa
Re: Talvirengasasiaa
Jenkkimarkkinoilla on merkinnät renkaan ominaisuuksista pitänyt olla jo ties kuinka kauan.
Ja kyllä löytyy halparenkaistakin jotka on sinne tarkoitettu.
Traction , temperature ja treadwear muistaakseni. Yleensä näissä on myös eroa, lähes halpa kallis akselin mukaan.
Tietysti eri asia kuinka paljon voitelurahaa byrokratialle tehtaan/myyjän pitää maksaa jotta euromerkinnän saa rengastarraan ja millä perusteilla se lasketaan.
Ja kyllä löytyy halparenkaistakin jotka on sinne tarkoitettu.
Traction , temperature ja treadwear muistaakseni. Yleensä näissä on myös eroa, lähes halpa kallis akselin mukaan.
Tietysti eri asia kuinka paljon voitelurahaa byrokratialle tehtaan/myyjän pitää maksaa jotta euromerkinnän saa rengastarraan ja millä perusteilla se lasketaan.
Re: Talvirengasasiaa
Kuuleman mukaa niiden "talvirenkaat" ei ole pitäneet täkäläisissä oloissa kesärenkaita kummemmin 

Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Talvirengasasiaa
Mun on pakko antaa iso piste Master-uusiorenkaille, nimenomaan talvirenkaille. On useista sarjoista kokemusta. Ne pitää pintansa ja nastansa, mutta niissä on myös hyvä pito, en ole ainakaan havainnut mitään ongelmia pidon kanssa. Uskaltaisin kyllä ostaa, jos nyt tulisi tarve. Noita myy esim. Porissa tuontiosa.com. Aika hyvin päässyt; laskin just, että olen viimeksi ostanut uudet renkaat jotakuinkin 10 vuotta sitten. Aina tullut jonkun autokaupan yhteydessä tai tutulta ylijäämänä hyväkuntoiset renkaat käytettynä.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Re: Talvirengasasiaa
Nyt on Samarassa alla Ässärenkaat Hakkapeliita 2-kuviolla ja 14" vanteilla. Suurempi vanne korjasi mukavasti nopeusmittarin virheen, renkaat ovat hiljaisemmat ja vakaammat ajaa kuin ne surkeat Daytonit. Talven aikana nyt sitten näkee, minkälaiset pito-ominaisuudet ovat.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Talvirengasasiaa
Eipä ole viel mun kohdalle sattunut sellasia talvirenkaita,joissa olis pitoa...Tai joissa nastat pysyis
...Vaikka uusiakin talvirengas sarjoja on ollut alla,mutta yksikään sarja ei ole koko talvea kestänyt
...Eli kestävää/hyvin pitävää talvirengasta ei valitettavasti ole kaiketi vielä keksitty 



Re: Talvirengasasiaa
Tervehdys!
Eipähän sellaista talvirengasta ole eikä tule, joka pitää kuin hyvä kesärengas kesäkelillä.
Mulla on käynyt hyvä tuuri kun nastat ovat pysyneet paikallaan useamman talven samassa rengassarjassa.
Mutta jos ne nastat nyt vain kertakaikkiaan irtoavat, niin hanki kitkarenkaat. Ei tarvi murehtia
nastojen irtoamista.
Eipähän sellaista talvirengasta ole eikä tule, joka pitää kuin hyvä kesärengas kesäkelillä.
Mulla on käynyt hyvä tuuri kun nastat ovat pysyneet paikallaan useamman talven samassa rengassarjassa.

Mutta jos ne nastat nyt vain kertakaikkiaan irtoavat, niin hanki kitkarenkaat. Ei tarvi murehtia
nastojen irtoamista.

Re: Talvirengasasiaa
Juuri tänään katsoin talven ajettuja Hakkis Vitosia ja jokaikinen nasta on tallessa. Mitä tulee pitoon, niin viime talvena pääsi ajamaan yhtä aikaa noilla ja sellaisilla puolihuonoilla piikkirenkailla, eikä pidossa ole oikeasti kuin vähän eroa.
Ainoa missä piikki pitää rajummin, on etupään kääntöpito ja myös perän osalta siinä vaiheessa kun luisu on jo mennyt komeasti yli.
Suurta hupia on myös vetää paikallisella 80 sivutiellä piiiitkäää luisua peilijäisellä tiellä, kun renkaaseen voi luottaa sataprosenttisesti. Se ei yllätä koskaan.
Ajoin rauhallisesti/normaalisti vajaa 1000 km sulan aikana ja sen jälkeen ei paljoa sääliä nähty ja jääradallakin vajaa 100 km tuli. Tosin autossa on lukkoperä, ei hakkaa viittä miljoonaa toinen takapyörä...
Eli varmaan taas on tekijöistä kiinni tämä(kin) asia, joskin myönnettäköön että kaikissa renkaissa ei nastat kestä yhtä hyvin kiinni kuin toisissa, mutta yleensä kyllä kunhan ne sisäänajaa huolella.
Ainiin ja rengaspaineet oli 2,6-2,8 bar 70-sarjalaisessa, hyvä ja kevyt ajaa, ei sorru lamelli alle ja nasta puree rajusti. Ja täysin suoraan kuluneet, mikä varmasti taas joillekin yllätyksenä tulee.

Suurta hupia on myös vetää paikallisella 80 sivutiellä piiiitkäää luisua peilijäisellä tiellä, kun renkaaseen voi luottaa sataprosenttisesti. Se ei yllätä koskaan.
Ajoin rauhallisesti/normaalisti vajaa 1000 km sulan aikana ja sen jälkeen ei paljoa sääliä nähty ja jääradallakin vajaa 100 km tuli. Tosin autossa on lukkoperä, ei hakkaa viittä miljoonaa toinen takapyörä...

Eli varmaan taas on tekijöistä kiinni tämä(kin) asia, joskin myönnettäköön että kaikissa renkaissa ei nastat kestä yhtä hyvin kiinni kuin toisissa, mutta yleensä kyllä kunhan ne sisäänajaa huolella.
Ainiin ja rengaspaineet oli 2,6-2,8 bar 70-sarjalaisessa, hyvä ja kevyt ajaa, ei sorru lamelli alle ja nasta puree rajusti. Ja täysin suoraan kuluneet, mikä varmasti taas joillekin yllätyksenä tulee.

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Talvirengasasiaa
Mercedeksellä lähtee viides talvi samoilla nokian hakkapeliitta nelosilla. Kaikki nastat vieläkin tallessa ja pintaa 5-6 mm joka tennarissa... Pitoakin vielä löytyy hyvin ja olen jo kaksi edellistä talvea pitänyt näille viimeisenä mutta ei ole tullut uusia hommattua. Seuraavaksi talveksi ostan kyllä uudet
Kokoa näillä on 225/45/17
Ei ole kyllä minulla moitittavaa näistä, kilsoja niille kertyny ainakin semmoset 40-50 tuhatta, ellei enemmänkin...
Ladassa taas on täksi talveksi varattuna pari sarjaa ilmatteeks haalittuja ok kuntoisia nastapyöriä, semperiä ja kleberiä...

Kokoa näillä on 225/45/17
Ei ole kyllä minulla moitittavaa näistä, kilsoja niille kertyny ainakin semmoset 40-50 tuhatta, ellei enemmänkin...
Ladassa taas on täksi talveksi varattuna pari sarjaa ilmatteeks haalittuja ok kuntoisia nastapyöriä, semperiä ja kleberiä...
Lada kardan...??? Njet... Volga
Re: Talvirengasasiaa
Nastojen pysyvyyttä paranta rauhallinen sisäänajo, eli ei tiukkoja kaarteita, kuovittamista eikä lukko jarrutukjsia. Joskus aikoinaan kun ostin elämäni ensimmäiset uudet nastarenkaat ajoin ne todella rauhallisesti sisään (tuon Jokarin mainitseman tuhat km), Renkaat ajoin sakkorajalle saakka ja pois heittäessäni laskin että 3-6 nastaa oli renkaista lähtenyt. Siihen saakka olin ollut myös sitä mieltä että nastat on paskoja kun ei pysy, aina ajanut auton mukana tulleilla renkailla ja nastoja puuttunut paljon enemmän, eikä pyörimis-suunastakaan ollut mitäänm tietoa. Nastojen pysyvyyteen vaikuttaa myös se ettei pyörimis-suunta vaihdu.
- lada combi
- Viestit: 433
- Liittynyt: 25.4.2006 9:48
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Talvirengasasiaa
Tuli hommattua uudet Continentalin ContiIceContact nastarenkaat, kun halvalla sai töistä... Saapi nähdä millainen pito on verrattuna vanhoihin renkaisiin (=luistimet)
Täytyy vaan malttaa ajaa ne kunnolla sisään 


Re: Talvirengasasiaa
paikallisen tarjouskierroksen jälkeen pitänee ottaa uudet hakkavitoset, hintaeroo nordman4:n hyväksi 40e, siis kympin kappale... tuskin tarvii pettyä... ja yllämainittu conti-satsi ois kustantanu, 80e enemmän kun nuo hakkapeliitat...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Talvirengasasiaa
Et todellakaan tule pettymään, vai väittääkö joku ettei minun sanaan voisi luottaa? 
http://hakkapeliitta75.com/
Siitä muuten tutustumaan tähän 75-vuotiaaseen, todella mielenkiintoisia kuvia, juttuja ja videoita.

http://hakkapeliitta75.com/
Siitä muuten tutustumaan tähän 75-vuotiaaseen, todella mielenkiintoisia kuvia, juttuja ja videoita.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Talvirengasasiaa
^ihan mielenkiintonen linkki...
isäukko on sitämieltä ettei ikinä nokialaisia renkaita, joskus 30-vuotta sitten ostanu yhet ja nastat lähteny luvattoman äkkiä käveleen... en voi kiistääkkään kun ei noin vanhoista vuosikerroista kokemusta, mutta niin paljo oon nähny näitä nykyaikasia hakkapeliittoja ettei vois sanoo että niissä sen löyhemmässä oisi nasta kun muissakaan, päinvastoin. aika harvoja on ne tyhjät nastanreijät... on kyllä muita renkaita tullu vastaan joista nastat lähtee tai katkeilee kuten hankook, tuskin sitä kukaan varteenotettavana talvirengasvaihtoehtona pitääkään... enivei, ajelkoon kleepereillä...
eikä voi kyllä misukan x-iceakaan moittia, siis nastallista, kymmeniä tuhansia ja kymmeniä tuhansia kilsoja ajettuna ja pian 6 vuotta vanhana vieläkin ihan kelposassa kunnossa, toki kumilaatu lienee jo muuttunu ihan muuksi kun alunperin mutta nastat kärkineen tallessa, mustalla jäällä ainakin tuntuuvat pitävän ihan kohtuudella...
aika yksitoikkoista luettavaa käyttäjäkokemukset hakkavitosista, toisille vaan tuntuu äänitaso kuuluvan selvemmin korviin tai olevan ratkaiseva kriteeri renkaita valittaessa, eiköhän nuo ole jokaisen itsensä arvosteltavissa... eihän tuossakaan mun kotterossa taija kovin paksuja äänieristeitä mutta varmaan enemmän kun jossain ladassa, eiköhän niillä tulla toimeen...
edit. jaa hokasin tuossa että nuo "ostamani" vanteet onkin 7 tuumaa leveet, pitäneekö noille olla jo 195 rengas vai näyttääkö 185 venytetyltä...?
isäukko on sitämieltä ettei ikinä nokialaisia renkaita, joskus 30-vuotta sitten ostanu yhet ja nastat lähteny luvattoman äkkiä käveleen... en voi kiistääkkään kun ei noin vanhoista vuosikerroista kokemusta, mutta niin paljo oon nähny näitä nykyaikasia hakkapeliittoja ettei vois sanoo että niissä sen löyhemmässä oisi nasta kun muissakaan, päinvastoin. aika harvoja on ne tyhjät nastanreijät... on kyllä muita renkaita tullu vastaan joista nastat lähtee tai katkeilee kuten hankook, tuskin sitä kukaan varteenotettavana talvirengasvaihtoehtona pitääkään... enivei, ajelkoon kleepereillä...

aika yksitoikkoista luettavaa käyttäjäkokemukset hakkavitosista, toisille vaan tuntuu äänitaso kuuluvan selvemmin korviin tai olevan ratkaiseva kriteeri renkaita valittaessa, eiköhän nuo ole jokaisen itsensä arvosteltavissa... eihän tuossakaan mun kotterossa taija kovin paksuja äänieristeitä mutta varmaan enemmän kun jossain ladassa, eiköhän niillä tulla toimeen...

edit. jaa hokasin tuossa että nuo "ostamani" vanteet onkin 7 tuumaa leveet, pitäneekö noille olla jo 195 rengas vai näyttääkö 185 venytetyltä...?

"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Talvirengasasiaa
Ei näytä 185 vielä venytetyltä 7" vanteella...riippuu toki profiilistakin.
Jaa niin tuosta Hakkisten melusta, ei ainakaan takavedossa meinaa kuulla mitään ropinoita sisälle, helvetin hiljaiset. Tosin jossain 200x Anjoviksessa kuuluu rengasmölyt pahemmin sisälle.
Jaa niin tuosta Hakkisten melusta, ei ainakaan takavedossa meinaa kuulla mitään ropinoita sisälle, helvetin hiljaiset. Tosin jossain 200x Anjoviksessa kuuluu rengasmölyt pahemmin sisälle.

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Talvirengasasiaa
otin silti 195/60-15 kokosena, tuskin tuo sentti leveydessä vaikuttaa juuri ajoon mihinkään suuntaan, istuupahan vanteelle vähän paremmin, rengasmyyjän suosituksesta, saman hintasia kun oli molemmat koot... pitää yrittää huomenna keretä pyöräyttää päälle ja vaihtaa alle.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.