juippi11 kirjoitti:Itselläkin kokemuksia Talboteista, ja merkkifoorumin kautta taisin jotain pikkuosaa myydäkin kerran ketjun aloittajalle (joujoena).
Itse asiassa taisi olla niinkin päin, että kauppasin sinulle kunnossa olevaa 1,5 litran konetta vaihteistoineen, mutta ei ollut enää innostusta hankkia.
juippi11 kirjoitti:
Öljyä tuo yksilö ainakin söi paljon.
Aika suuria yksilöeroja on noissa Talbotin koneissa. Suvussa uudesta asti ollut 1,3 litrainen söi öljyä ihan lähes uudesta alkaen, myöhemmin hankittu isompikoneinen ja kilometreiltään lähes tuplasti ajettu taas ei syönyt yhtään. Itsellä nykyään olevat yksilöt myöskään eivät paljoa öljyä syö, tai toisaalta kilometrejä kertyykin vuodessa autoilla tosi vähän.
juippi11 kirjoitti:
Ruuhkassa koneella oli tapana myös keittää, ja varmaan oli joskus päässytkin keittämään pahemmin huonosta kunnostaan päätellen.
Tuttu ilmiö, johtuu flektin toimimattomuudesta, ilmeisesti ranskalaista tekoa, eikä Suomen oloja montaa vuotta kestä. Itsellä keitti kerran katsastuksessa, ja meni katsastusmieheltä sen verran pasmat sekaisin, että jäi pohjan koputteli kesken. Myöhemmin paljastuikin, että aika pahan ruostevaurion oli jättänyt huomaamatta.
juippi11 kirjoitti:
Maalipinta säilyi tässä hyvänä ja on edelleen vuosia hylättynä olleessa raadossakin kohtalainen.
Esitteestä lainattua: "Maalausmenetelmä ratkaisee Suomessa suurelta osin auton keston ja arvon säilymisen. Kotimainen maalausprosessi on erityisesti Suomen oloihin suunniteltu. Sen tärkeä osa on Reverse-pohjamaalaus, ruostumisen pahin vihollinen. Tämä nk. käänteismaalausmenetelmä ehkäiseen tehokkaasti korroosion leviämisen, vaikka auton maalipinta jostain syystä vuosien varrella rikkoutuisikin. Reverse-pohjamaalaus on ollut käytössä Suomessa vuodesta 1981 lähtien, ja sen jälkeen jokainen Iso Talbot on sen läpikäynyt. Ja tulokset puhuvat jo puolestaan."
juippi11 kirjoitti:
Käynnistymään tämä oli kylmänä hyvä. Armeija-aikana sillä piti aina auttaa kaverin 6-pyttyinen BMW käymään 2-3 viikon seisotuksen jälkeen.
Itselläkin oli 1510 GLS armeijassa talvikäytössä, ja tosiaan pidemmänkin ajan jälkeen käynnistyvyys oli todella hyvä.
juippi11 kirjoitti:
Jos jollain on intoa hakea Talbotit (-83 1510 GLS & -82 1510 GL) kokonaisena varaosiksi Suomussalmen synkästä korvesta, niin hyvin edullisia ovat. Tuo liikkuvakin yksilö saattaisi lähteä jopa muutamalla kympillä (toinen ilmatteeksi samalle hakijalle), jos se luvataan laittaa jälleen tieliikenteeseen. Säilytystilaa tarvisin mahd. tulevalle priimalle kärsämallin samaralle.
Taitaa olla vaikeaa löytää noutajaa. Itsellä lähtee ensi viikolla 1510 -81 ja Solara -82 romunkerääjän matkaan. Tosin olin purkanut kaikki tärkeimmät varaosat noista talteen. Jäähän tähän sitten jäljelle ihan ajossa ja leimassa olevat kolme kappaletta 1510:jä ja yksi kaverin pajalla ikuisuusprojektina seisova Solara.