Sivu 3/13
Re: Ilmailua -topic
Lähetetty: 25.5.2013 13:48
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Vastapainoksi Neuvostoliittolaisen huippuhävittäjän Jakolev Jak-3 ohjaajan ohjekirja
suomeksi käännettynä. Kannattaa katsoa. Paljon hienoja havainnekuvia. Jos nuo kaikki ohjeet ja tarkistukset käy lävitse, ei ilmaan taideta päästä kuin vasta seuraavana päivänä.
http://www.virtualpilots.fi/hist/manuals/yak3/
Tämä Jak-3 oli todellinen koiratappelu hävittäjä, ja käytännössä suorituskykyisempi kuin tavalliset saksalaiset Me-109 ja FW-190 koneet.
Re: Ilmailua -topic
Lähetetty: 2.6.2013 9:54
Kirjoittaja Jouska
Moi,
No, eihän tässä maailmassa kaikkea tarvitse ymmärtää.
Eikun taivaalle. Tässä vielä uustuotantoa oleva Jak-3M "voimistelee" lentonäytöksessä. Käsittääkseni alkuperäisen Klimov moottorin tilalle on laitettu Allison moottori.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... hizELx4fng
Re: Ilmailua -topic
Lähetetty: 2.6.2013 10:11
Kirjoittaja Pavlovits
Hieno pätkä!
Re: Ilmailua -topic
Lähetetty: 3.6.2013 11:02
Kirjoittaja Pavlovits
Re: Ilmailua -topic
Lähetetty: 5.6.2013 14:39
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Juu noita Jak-3:ia tehtiin parikymmentävuotta sitten pieni sarja. Siihen aikaan ei Venäjällä ollut ostajia tuollaisille koneille. Ajateltiin lähinnä Amerikan markkinoita, siksi moottoriksi valikoitui Allison. Vara-osia ja varamoottoreita löytyy vielä markkinoilta Allisoniin. Toimintakuntoisia Klimov M-105 moottoreita ei taida Venäjällä olla ollenkaan. Suomestahan löytyy niitäkin museoista.
Re: Ilmailua -topic
Lähetetty: 5.6.2013 19:15
Kirjoittaja Ukki
Suoritin Purjelentolupakirjan 1970 vintturihinauksella. Koulukoneina oli Lerche, ja Zekkoslovakialainen kokometallinen Planikh jolla opeteltiin eirkoistilanteita. Sitten tuli pieni yksipaikkainen kone jonka nimeä en muista, taisi olla 3-kirjaiminen ja numero. Viimeisenä tuli hännänhuippu ja silloin vielä kaikenhuippu PIK5eli Kajava. Purjelento on mahtavaa toimintaa, suurin korkeus jossa olen käynyt Kajavalla on 3300m ja pisin aika 4,5h. Nyt ne ovat vain unta.
Re: Ilmailua -topic
Lähetetty: 5.6.2013 21:35
Kirjoittaja Jouska
Lattarauta kirjoitti:Jos se kone muuten noudattaa alkuperäisyyttä, niin olisi kai niitä moottoreita voinut tehdä lisää myös?
Vai olisikohan tullut liian kalliiksi, vai piirustukset hukassa, muotit/mallit tms. hukassa?
Miksi niitä edes piti tehdä, kenelle ne oikein oli tarkoitettu?
Kuka haluaa ostaa koneen, joka ei ole alkuperäinen, mutta ei nykyaikainenkaan?

Moi,
Niin kuin tuossa aiemmin koetin kertoa, niin alunperinhan kaikki nuo vanhat sotakoneet menivät Amerikan markkinoille. Siellä on kehkeytynyt kaikenmoista toimintaa noiden koneiden ympärille. Oletko kuullut koskaan Renon air race tapahtumasta???, tai Confederate Air Forcesta?? Mitäpä sitä köyhät rikkaiden elämästä tietäisivät. Nykyisin näitä lentäviä miljonäärejä alkaa olemaan jo vähän joka puolella maailmaa.
No vielä ei missään näissä uudelleen rakennus projektissa ole alettu ihan originellia moottoria rakentamaan uudestaan piirustuksista asti. Monesti voi olla niin, että alkuperäinen moottorikonstruktio on ollut aikanaan kovin epävarma, ja on haluttu luotettavampaa moottoria johon saa vielä vara-osia. Lisäksi rakennetetut Leko sarjat ovat pieniä, ehkä 5-10 kappaleen eriä. Ehkä sitten joskus tulevaisuudessa.
Sitä vastoin monilla II maailmasodan koneiden alkuperäisillä moottoreilla on kovasti tarvetta. Niitä tarvitaan parhaillaakin entisöimisprojekteissa. Varsinkin esim saksalaisten FW190 alkuperäisillä BMW tai Jumo moottoreilla. Niitä on nostettu järvien tai merien pohjasta, jopa vanhoilta alastulo paikoilta. Näistä sitten yritetään koota toimivaa moottoria. Ainoa II maailmasodan aikainen lentokonemoottori joka on vieläkin tuotannossa on La-5FN koneesta tuttu Ash-82FN.
Totta on, että uudelleenrakennettu ei vastaa vanhaa alkuperäistä vaatimatonta tasoa. Se on ongelma näissä autojenkin entisöimisprojekteissa.
Re: Ilmailua -topic
Lähetetty: 12.6.2013 14:34
Kirjoittaja OA5599
Hieno video, tällaisten henkilöiden (lentäjä) kertomuksia on mukava kuunnella. Tarkoitan tuota tyyneyttä ja ulosantia, pikkaisen hän ehkä herkistyy, ainakin sisältä! 1030 kohdalta alkaa itse pääpointin esitys, alku on 'teknisempää' puolta, mikä on okei.
http://www.wimp.com/warfootage/
Re: Ilmailua -topic
Lähetetty: 15.6.2013 17:37
Kirjoittaja Jaska HKI
Tänään Kontulan ostarin ylitti DC 3 klo9.05 ja oli menossa idän suuntaan.Varmaan malmilta nousi kun Malmin kenttä on linnuntietä 5km:n päässä.
Re: Ilmailua -topic
Lähetetty: 15.6.2013 19:48
Kirjoittaja Jouska
Jaska HKI kirjoitti:Tänään Kontulan ostarin ylitti DC 3 klo9.05 ja oli menossa idän suuntaan.Varmaan malmilta nousi kun Malmin kenttä on linnuntietä 5km:n päässä.
Moi,
Kyllä. Malmihan on sen kotipesä. Kesäilloin se lentelee täällä Espoossakin ja sen tähtimoottorien kumea jyly erottuu jo kaukaa. Tänä kesänä on sitä näkynyt harvinaisen vähän.
Re: Ilmailua -topic
Lähetetty: 16.6.2013 9:39
Kirjoittaja Pavlovits
Ensimmäinen lentokokemukseni oli Joensuu-Helsinki Convair Metropolitanilla.
Re: Ilmailua -topic
Lähetetty: 16.6.2013 10:02
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Convair taisi olla erittäin luotettava ja hyvä lentokone aikanaan.
Tässä vähän tragikoominen ison linnun epäonnistunut lentoonlähtö. Rengaskin siellä näyttäisi puhkeavan, Iljushin Il-18
http://www.youtube.com/watch?v=Ogb69OBceRI
Re: Ilmailua -topic
Lähetetty: 19.6.2013 19:55
Kirjoittaja OA5599
Kai tämäkin sopii topiciin
http://www.youtube.com/watch?v=tPzRPga6uDg . Vaikka olisi pumpulia tms. laatikoissa niin tehokkuus on hukkapuolella!
Re: Ilmailua -topic
Lähetetty: 27.7.2013 11:45
Kirjoittaja Pavlovits
Re: Ilmailua -topic
Lähetetty: 27.7.2013 12:39
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Näyttää ihan lentävältä koppakuoriaiselta. Heillä oli muitakin kuljetuskonemalleja mm. Ju 290 taisi olla yksi sutjakampi versio.
Tässä on Neuvostoliittolainen ääntä nopeampi postinkuljetus lentokone, olikohan Tu-144. Aika hieno. Kellään ei olisi ollut varaa Neuvostoliitossa matkustaa tuollaisella. Kone oli tarkoitettu kai ulkomaan markkinoille.
