Sivu 3/4

Re: Byrokratia

Lähetetty: 13.1.2015 17:20
Kirjoittaja samarai
Hieman selasin Trafin sivulta noita ammattipätevyys tapauksia
esim.
Kuva

Kuva

http://www.trafi.fi/tietopalvelut/usein ... tiliikenne

Tuosta voisi äkkiä ajatella, että jos se VPK:n kuski myös "itse jäädyttää" sillä vedellä kenttää, niin ammattipätevyyttä ei tarvittaisi?
Tosin jos betonimassan kuljetus vaatii niin kai sitten vesimassankin? Koneen kuljetus on eri juttu..


-------------------------------------------------------------------------
Tässä taas puhutaan "yhdistyksen varainhankinnasta", jossa tarvitaan ammattipätevyys?

Kuva

Re: Byrokratia

Lähetetty: 13.1.2015 22:31
Kirjoittaja KSE 1995
pressa kirjoitti:Lakihan on tehty kierettäväksi ja tulkinnan varaa on. Otetaan yksi paperiroskis joka nostetaan kaukaloon, sytytetään palamaan ja "ohikulkija" soittaa hälytyskeskukseen että kentällä palaa. VPK tulee täysillä säiliöautoilla paikalle ja sammuttaa kunnolla , eli kaukaloon tyhjätään molemmat säiliöautot...
Kuva

Re: Byrokratia

Lähetetty: 13.1.2015 22:44
Kirjoittaja pavlik morozov
samarai kirjoitti:Hieman selasin Trafin sivulta noita ammattipätevyys tapauksia
esim.
Kuva

Kuva

http://www.trafi.fi/tietopalvelut/usein ... tiliikenne

Tuosta voisi äkkiä ajatella, että jos se VPK:n kuski myös "itse jäädyttää" sillä vedellä kenttää, niin ammattipätevyyttä ei tarvittaisi?
Tosin jos betonimassan kuljetus vaatii niin kai sitten vesimassankin? Koneen kuljetus on eri juttu..
]
noita vpk tankkiautojahan on jatkuvasti nurin samoin kuin betoniautoja mut se on enemmän väsymyksen herpaantumisesta johtuvaa.

Re: Byrokratia

Lähetetty: 14.1.2015 5:42
Kirjoittaja samarai
Alan ammattilehdestä löytyi pari mielenkiintoista kohtaa:
http://www.pelastustieto.fi/site/index. ... stusalalla
Jos pihanpesu naamioidaan suihkuputken käyttöharjoitukseksi tai kaivontäyttö pumpun käyttöhar-joitukseksi niin silloin kuljetaan erittäin harmaalla alueella. Ajoneuvonkuljettaja sekä käskyn antanut esimies ovat tässä tapauksessa molemmat sakotettavina, mahdollisesti myös palokunnanpäällikkö tai pelastusjohtaja sekä jopa hallitus tai aluepelastuslautakunta. Vastuunkantoketju voi olla siis pitkä ja asia riippuu siitä, kuinka pitkällä asia on ollut tiedossa. Samoin tästä rikoksesta saatu hyöty, on se sitten rahaa tai jotain muuta vastiketta, on toimitettava valtiolle.
8)

Tavaraliikennelupa
Jos kuljetetaan tavaraa rahakorvausta vastaan, eli tässä tapauksessa vettä palokunnan autolla, pitää autossa olla yhteisölupa (liikennelupa) ja palokunnassa liikenteestä vastaava henkilö, jolla on kyseinen ammattipätevyys. Luvanvaraiseen liikenteeseen rekisteröidyssä autossa on vakuutusmaksut kalliimmat. Luvanvaraiseen liikenteeseen rekisteröidyssä autossa on myös aina "dieselvero" eli käyttövoimavero. Oman tavaran kuljettaminen ei vaadi liikennelupaa. Jos säiliöautoon tankataan vettä ja viedään kaivoon tai uima-altaaseen, on kyseessä kuljetuksen aikainen omistus. Kuljetuksen aikainen omistaminen ei poista liikennelupavelvoitetta.

1.7.2014 tuli voimaan uusi laki tavarankuljetuksesta. Uusi laki poisti aiemmin käytössä olleen ja myös paljon hyväksikäytetyn ”urakointipykälän” eli 30 prosentin säännön. Säännön mukaan kuljetuksia voitiin tehdä korvausta vastaan ilman liikennelupaa, mikäli maksullisten kuljetusten osuus on enintään 30 prosenttia urakan kokonaisarvosta tai yrityksen liikevaihdosta. Sääntöä oli mahdoton valvoa ja sitä on hyödynnetty huomattavasti.

Sopimuspalokunta voi hakea liikennelupaa, kun kaikki edellä mainitut ehdot täyttyvät. Lisäksi pitää ottaa huomioon, että auto pitää rekisteröidä luvanvaraiseen liikenteeseen, jolloin autosta kannetaan käyttövoimavero. Kun auto on rekisteröity luvanvaraiseen liikenteeseen, pitää jokaisella autoa ajavalla olevalla voimassa oleva ammattipätevyys autonkuljettamiseen. Edes hälytystehtävä ei poista tätä velvoitetta. Sopimuspalokunta on myös rekisteröitävä arvonlisäverovelvolliseksi, sillä vedenajo on tavanomainen palvelu joka on ostettavissa myös muilta palveluntarjoajilta.
Eli tuo ammattipätevyyskään ei enää riitä jos vesilastista otetaan korvausta vaan lisäksi vaaditaan vielä liikennelupa.

Re: Byrokratia

Lähetetty: 14.1.2015 6:01
Kirjoittaja Jaska HKI
Minä saan 5000kg Willellä,jossa on huonot ajo-ominaisuudet ajaa maantiellä ilman ammattipätevyyttä,mutta diabeetikkona en saa ajaa tilataksia koska laki kieltää sen.Yhtään kertaa en ole joutunut sokkiin.Olen ollut insuliinidiabeetikko.Samoin saan tehdä telinehommia,raksahommia,ryömiä tankeissa,tehdä mekaanisia huoltoja kemiantehtaassa jossa käsitellään 200:aa kemikaalia ja seinät on tapetoitu turvamääräyksilla.Olen myös pelastusryhmän jäsen.Työ on raskasta ja vaativaa.Luultavasti joudun lukuisien sairauksien takia ennenaikaiselle eläkkeelle jos en ennen sitä räjäytä koko tehdasta ilmaan.

Re: Byrokratia

Lähetetty: 14.1.2015 11:40
Kirjoittaja samarai
Nykyisin taitaa olla aika toivotonta päästä työkyvyttömyyseläkkeelle vaikka ns.pää olisi kainalossa. Jos maksa on lopussa alkoholiongelman takia jolloin elinajanodote on lyhyt, niin silloin on jo paremmat mahdollisuudet.Seuraavina ovat vaikea mielenterveysongelma ja huumetausta. Näillä "spekseillä" on tuttavapiiristä menty työkyvyttömyyseläkkeelle, jotkut lonkka-tai selkävaivat jms. on siellä olleet vain "täytteenä".

Re: Byrokratia

Lähetetty: 14.1.2015 22:31
Kirjoittaja Marko
Vaikka olis tosiaan ns.pää kainalossa,niin kyllä siinä todennäkösesti käydään kaikki ammatit läpi,mihin voitaisiin uudelleen kouluttaa.Jos nyt koulutettava henkilö on es 55v,niin työpaikkaa koulutuksen päätyttyä voi joutuu tosissaan etsimään,mutta se on taas toinen asia.Pääsi sitten eläkkeelle tai opetteli uutta,kumpikaan ei ole halpaa ja papereita joutuu ehkä pyörittelemään kohtuu paljon.

Re: Byrokratia

Lähetetty: 14.1.2015 23:13
Kirjoittaja samarai
Niin minuakin koulutettiin selkävian takia vielä melkein viisikymppisenä kuusi vuotta uuteen ammattiin jossa en ole toiminut käytännössä päivääkään. Liian vanha sellaisille työmarkkinoille johon koulutettiin. Mutta koulutusaika meni kyllä rattoisasti, ehkä vieläkin opettajat muistavat ja kiittävät luojaansa, että pääsivät lopulta siitä vänkääjästä eroon. :lol:

Ja yksikään lääkäri ei antanut myöskään edes päivääkään sairaslomaa, että ilmeisesti ollaan jotenkin tasoissa.. :)

Kyselin joltain lekurilta vähän eläkepapereitakin, niin sain vastaukseksi tiukan katseen ja että "täällä pyritään tekemään lähinnä työkuntoisia".. 8)

Re: Byrokratia

Lähetetty: 10.2.2015 15:36
Kirjoittaja Pavlovits
Nyt tuli EU:lta määräys, jonka mukaan kalakauppiaiden on laitettava esille kalojen latinankielinen tieteellinen nimi.
Nyt voi olla iloinen siitä, etteivät kalliit koulut ole menneet hukkaan kun vieläkin muistaa mitä ovat Perca fluviatilis, esox lucius tai salmo salar.

Re: Byrokratia

Lähetetty: 11.2.2015 10:25
Kirjoittaja Uubeegee
Koskeekohan tämä huikea tuoteturvallisuuden parannus myös kalavalmisteita ja jos, niin mikähän se mahtaisi olla muikkukukon tieteellinen nimi, ettei vaan tule erehdyksessä ostettua ahvenkukkoa?

Re: Byrokratia

Lähetetty: 11.2.2015 11:06
Kirjoittaja Pavlovits
Lyhyen latinan pohjalta jotakin tällaista:
Gallus domesticus con Coregonus albula

Re: Byrokratia

Lähetetty: 13.2.2015 16:57
Kirjoittaja Pavlovits
Mitenkähän tuotakin määräystä valvotaan?
Mahtaako joka paikkakunnalta löytyä osaavaa viranomaista.
Kalakauppiaan kannattaisi kokeeksi nimetä joku vähän harvinaisempi kala esim. tiikerihain tieteellisellä nimellä. Mahtaisiko kukaan tulla huomauttamaan asiasta.

Re: Byrokratia

Lähetetty: 17.2.2015 10:11
Kirjoittaja Pavlovits

Re: Byrokratia

Lähetetty: 22.8.2015 11:14
Kirjoittaja Pavlovits
Parkkikiekkoasiasta alkaa nyt iso rumba lakimutoksineen. Helpointa olisi antaa parkkipirkoille ohje, että järjen käyttö on sallittu.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 11731.html

Re: Byrokratia

Lähetetty: 22.8.2015 11:46
Kirjoittaja Jaska HKI
2 viikoa sitten tökkäsin töissä puukolla käteen joka vaati hoitoa.Verta pulppusi ihan kohtalaisesti.Esisidonnan jälkeen ambulanssihenkilökunta puhallutti nollat.Sitten tuli Poliisi joka haastatteli ja kävi katsomassa työtapaturmapaikkaa verstaalla.Sanoin Poliisille että 53 vuotta olen puukkojen kanssa heilunutmutta eka kertaa pistän itseäni käteen.Malmin sairaalassa
laittoivat puudutteen,3 tikkiä ja jäykkäkouristus vahventeen.Viikko sairaslomaa joka siirti kesälomaa viikolla.Koska puukko oli likainen ja olen diabeetikko haava tulehtui johon lääkäri määräsi penisiliinikuurin.Sattumalta kun olin käymässä työpaikalla tikkien poiston jälkeen oli siellä työsuojelupiiristä mies joka halusi tutkia asiaa.Paikalla oli pomo,henkilöstöpäällikkö ym väkeä.Tämä mies kysyi että oliko työnantaja jättänyt noudattamatta työsuojelulainsäädäntöä? Vastasin että oma moka ja sähläys.Lopuksi kuulin että on annettu määräys että aina puukkoa käsitellessä on käytettävä nk. viiltosuojakangasta.Tämä ei minun tilanteessa olisi auttanut,koska pisto tuli kämmenen ulkosyrjälle peukalon hankaan joss ko. käsineissä on puuvillakangasta.