Sivu 3/8
Re: VAZ 21072 - 1991 - 1300S käyttö/harrastus
Lähetetty: 14.1.2015 20:54
Kirjoittaja voimasika
Löytyyhän sitä vikoja lisää kun ajelee.. Syyläri näyttää jostain pikkusen vuotavan, eipä kuitenkaan ole tarvinnut vielä lisäillä edes nestettä, että pientä on vuoto. Seurataan tilannetta.
Toinen erittäin tympeä vika on kuskinpenkissä, selkänoja kun retkahtaa aina taaksepäin kun vähäkin enemmän nojaa. Se penkin kallistuksen systeemi näytti olevan joskus jo hieman hitsaamalla korjattu ja nyt näyttää että on hampaat sieltä niin sileät että ei enää siksi pidä selkänojaa paikoillaan. Hitsaisko sen säädön sieltä vaan rohkeasti lukkoon oikessn kohtaan vai saisko siihen uusia osia? vai meneekö koko penkki vaihtoon jos haluaa toimivan.
Re: VAZ 21072 - 1991 - 1300S käyttö/harrastus
Lähetetty: 14.1.2015 22:26
Kirjoittaja jta
Tuo(kaan) ei mitenkään harvinainen vika ole joskaan ei kovin yleinenkään. Ex-kanttilampussa oli kans tuota vikaa ollu jossain välissä kun oli vähintäänkin epämääräisillä patenteilla korjattu. Oli hitsattu ja käytetty vaijerilukkoja sun muita pakoputkiklemmareita ja tehty semmoiseksi ettei tuo säätö enää pelannu. Ite ehkä vaihtaisin koko penkin niin saa säädön vielä pelaan. Mutta onnistuuhan se tietenkin hitsata kokonaan jumiin se säätö jos tietää etei tartte selkänojaa säädellä.
Re: VAZ 21072 - 1991 - 1300S käyttö/harrastus
Lähetetty: 14.1.2015 22:48
Kirjoittaja Flaiman
En itse menisi sitä ensimmäisenä hitsaamaan kiinteäksi kun ainakin minulla kesti jonkinaikaa ennenkuin ajoasennon löysin mieleiseksi.
Re: VAZ 21072 - 1991 - 1300S käyttö/harrastus
Lähetetty: 19.1.2015 12:55
Kirjoittaja voimasika
Meinas ruveta vähän mopo keulimaan kun tein tilausta mitä kaveri saa venäjältä tuoda.
On tulossa iso kasa osia, varuiksi jemmaan. Jos sattuu hajoamaan.
Vielä en osannut päättää haluanko uudet jouset autoon vai en, toisaalta olisin ehkä sitä mieltä että vakiot korkeat jouset olis muutenkin originaalin autoon paikallaan. Vaikka madullusjousilla voisi ajotuntuma olla parempi.
Re: VAZ 21072 - 1991 - 1300S käyttö/harrastus
Lähetetty: 19.1.2015 17:32
Kirjoittaja veli samara
Ei se ajotuntuntuma "voisi olla parempi", vaan se on parempi. -50mm madallus sopii erittäin hyvin, jos ei halua madaltaa autoa, mutta haluaa ajotuntumaan parannusta. Suosittelen syvästi...Tottakai kulmien säätö kohdilleen sen jälkeen...
Penkkejä löytyy varmaan foorumilaisiltakin varastoista, eli ostoilmoa ostetaan palstalle pystyyn vaan...
Re: VAZ-21072 - 1991 - 1300S - Käyttö/harrastus
Lähetetty: 22.1.2015 23:31
Kirjoittaja voimasika
Tänään sain odotetun paketin pietarista!
Johonkin autoon pelkät tulpanjohdot maksaa samanverran tai enemmän kuin tuo läjä osia. Tulpanjohdot ja "vähä" jotain muutakin
Esim jakohihna ja kiristimen laakeri, alle 10euroa! Moneen autoon ei saa jakohihnasarjaa edes satasella.
Kyllä saa hymyssä suin ajaa taas ladalla, mutkasta tietä näkymättömiin.
Ja kommenteista huolimatta, otin vakio jouset. Maalla on mukavaa kun on maavaraa. Ja jos tuntuu häjyltä ajaa, niin ei muuta kun pietarista lyhyempiä jousia hakemaan.
Re: VAZ-21072 - 1991 - 1300S - Käyttö/harrastus
Lähetetty: 23.1.2015 15:56
Kirjoittaja veli samara
voimasika kirjoitti:Ja kommenteista huolimatta, otin vakio jouset. Maalla on mukavaa kun on maavaraa. Ja jos tuntuu häjyltä ajaa, niin ei muuta kun pietarista lyhyempiä jousia hakemaan.
-90mm sarjallakin pystyy ajamaan "maalla" ilman ongelmia, kokemuksesta voinen sanoa. Ja ladathan on korotettuja fiatin kopioita, eli 50mm madalluksella pääsee "oikeaan" korkeuteen. Mutta hyvän kasan oot saanut osia. Mikä jakohihna?

Kunnon koneet on ketjulla

No ompahan helppo vaihtaa vrt ketjuun...
Re: Vs: VAZ-21072 - 1991 - 1300S - Käyttö/harrastus
Lähetetty: 23.1.2015 16:30
Kirjoittaja voimasika
veli samara kirjoitti: Mikä jakohihna?

Jakohihna takaa että käynti on silkin pehmeää, ei rallattele venymään päässyt ketju.

Re: VAZ-21072 - 1991 - 1300S - Käyttö/harrastus
Lähetetty: 24.1.2015 17:41
Kirjoittaja Jarkko_I
Ihan tällee kokemuksesta voin sanoo et mitä kauemmas mennää suomesta nii sitä halvemmalla varaosia saa. Pietarissa oli osat paljon kalliimpia kuin täällä 1300 kilsaa idempänä. Varmaan sitten ihan tuolla kaukana siperiassa (jossa ei ole liikenteessä kuin ladoja) niinosat ovat jo naurettavan halpoja
Re: VAZ-21072 - 1991 - 1300S - Käyttö/harrastus
Lähetetty: 24.1.2015 18:29
Kirjoittaja jta
Ja vaikka rajanpinnassa osat olisikin kalliimpia niin silti ne on suomalaiselle naurettavan halpoja.

Re: VAZ-21072 - 1991 - 1300S - Käyttö/harrastus
Lähetetty: 3.2.2015 12:57
Kirjoittaja voimasika
Jaahas nyt rupeaa tämän auton kanssa ensimmäistä kertaa vastustamaan.
Vuotaa jostain öljyä niinku seula, motivaatio hukassa ruveta tutkimaan mistä vuotaa. Jakoremmi ainakin näkyy olevan öljyinen, tuleeko kammen stefasta vai öljypohjan tiivisteestä en halua edes arvailla.
Re: VAZ-21072 - 1991 - 1300S - Käyttö/harrastus
Lähetetty: 3.2.2015 14:34
Kirjoittaja t tulppu
Vaihoitko Synteettiset Öljyt viime Öljyn vaihdossa...Ehkä sillä on kuukautiset tai Sitten on poika Lada.
Re: VAZ-21072 - 1991 - 1300S - Käyttö/harrastus
Lähetetty: 3.2.2015 15:12
Kirjoittaja voimasika
Ei ole tarvinnut vaihtaa vielä öljyjä, edellinen omistaja oli vaihtanut noin 1000km ennen kuin auto siirtyi minulle, sitähän en sitten tiedä mitä öljyä on käyttänyt, itse kyllä jouduin litran lisäämään ja synteettistä 5w-40 öljyä laitoin.
Poikana olen kyllä ladaani pitänyt, voiko se olla tyttökin?
Re: VAZ-21072 - 1991 - 1300S - Käyttö/harrastus
Lähetetty: 3.2.2015 19:09
Kirjoittaja t tulppu
jos ei aina merkkaile niin voi olla tyttö.. Joskus tavannut ladoja jossa mittatikun kumi väärässä kohdassa ja Öljyn pinta liian korkealla ja siitä johtuva öljyn syönti, vuotaminen. kun laski pinta kohdalleen loppui öljynsyöminen.. Mutta siitä on aikaa kun itsellä takaveto lada on ollut.
Re: VAZ-21072 - 1991 - 1300S - Käyttö/harrastus
Lähetetty: 3.2.2015 22:21
Kirjoittaja voimasika
Kävin oikein pajalla tutkmassa asiaa ja öljypohjan tiivisteestä kusee, kokeilin piruuttani öljypohjan pultteja ja kaikki löysällä!? Kertooko tämä siitä että kone on ollut auki vai siitä ettö ladan moottori resonoi niin että pultit löystyy itsekseen. Tiedä häntä.
Kokeilin kiristellä pultteja ja vaikka kuvittelen omaavani jonkinlaisen rannetuntuman oli pultit niinkuin kumia, ei mitään tuntumaa, kiristyivät kiristymistään. Liekö siellä tiiviste litistyi sitämukaan, no kuitenkin kun jonkun tuntuman ja kireyden sain niin pesin koneen ja käyttelin lämpöiseksi mutta eihän se mitään pitänyt. Joutuu hommaamaan uuden tiivisteen jostain pikapuoliin. Pelkällä tiivisteliimalla ei taida pitää öljypohja?
Ettei ladistin elämä olisi liianhelppoa lakkasi myös pyyhkijät pyyhkimästä matkalla pajalle, hetken aina pyyhki sitten pysähtyi puoleenväliin. Moottori kyllä pyöri kokoajan mutta ei vivustu, kädellä auttamalla lähti liikkumaan, mistä mahta antaa periksi kun pyörii moottori tyhjää?