VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
pressa
Viestit: 10418
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Johto on oranssi/musta mutta muistini mukaan takasumuvalo ei saa palaa oikealla ja siksi johto katkaistu (siis tuossa vuosimallissa).
Avatar
Abis
Viestit: 132
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

degen kirjoitti:Onko nykiminen joissakin tilanteissa kadonnut?
Nykimistä ei ole enää esiintynyt, mutta hyytyminen eli vedonloppumisilmiö on tapahtunut kerran. Tuolloin painoin kytkimen pohjaan ja poljin kaasua. Ja matka jatkui taas :).
pressa kirjoitti:Johto on oranssi/musta mutta muistini mukaan takasumuvalo ei saa palaa oikealla ja siksi johto katkaistu (siis tuossa vuosimallissa).
Kiitos tarkennuksesta. Arvelin takasumuvaloa itsekin tavattuani 2107:n sähkökaaviota. Tuota johtoa pätkäistessä on onnistuttu rikkomaan myös viereisen johdon kuori, siksi ajattelin sen olevan jonkun pellepelottoman viritys.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja jta »

Polttimoa vaihdettaessa ei muuten tarvi tuota "lasia" irrottaa. Riittää kun ottaa takaa sen suojamuovin pois ja irrottaa piirilevyn mikä on parilla klipsulla kiinni. Ja tuon sumuvalon johdonhan saat liittää takaisin hteen kun nykyisin nuo saa palaa molemmat.

Ite tein vielä patentin että tinasin diodin jarruvalolta sumuvalolle niin syttyy jarruttaissa sumuvalotkin. Laillinenhan tuo ei ole mutta toistaiseksi ei kukaan ole vielä napissut. :D
Avatar
degen
Viestit: 1307
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Abis kirjoitti:
degen kirjoitti:Onko nykiminen joissakin tilanteissa kadonnut?
Nykimistä ei ole enää esiintynyt, mutta hyytyminen eli vedonloppumisilmiö on tapahtunut kerran. Tuolloin painoin kytkimen pohjaan ja poljin kaasua. Ja matka jatkui taas :).
Tuon aiheuttaa todennäköisesti pääsolenoidin jumiutuminen. Entä Check Engine -valon toiminta? Toimiiko oikein?
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
Abis
Viestit: 132
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

jta kirjoitti:Polttimoa vaihdettaessa ei muuten tarvi tuota "lasia" irrottaa. Riittää kun ottaa takaa sen suojamuovin pois ja irrottaa piirilevyn mikä on parilla klipsulla kiinni. Ja tuon sumuvalon johdonhan saat liittää takaisin hteen kun nykyisin nuo saa palaa molemmat.
Hyvä tietää, ajattelinkin, että onpas Toljattin insinööri tehnyt polttimon vaihdosta hankalaa :D. Pitää ehkä jossain vaiheessa askarrella tuo Konelan pätkäisemä johto ehjäksi.
degen kirjoitti:Entä Check Engine -valon toiminta? Toimiiko oikein?
Miten se toimii oikein :D? Se syttyy, kun virrat kytkee päälle, ja sammuu, kun moottori käynnistyy. Tosin, eilen se paloi jatkuvasti jonkin aikaa. Se sammui, kun käytin virrat pois.

Eilisen takavalojen lasien/muovien vaihdon jälkeen vasen takaseisontavalo alkoi vilkkua suuntamerkin sijaan eli siihen tuli maadoitusvika. Vian aiheutti ilmeisesti vetokoukun sähköjen maadoitus, joka on kytketty samaan pisteeseen vasemman takavaloasetelman maadoituksen kanssa. Irrotin nämä kaksi maadoitusjohdinta uudestaan ja otin prikan pois niiden välistä, jonka jälkeen vika poistui.

Tänään maadoitusvika oli siirtynyt oikeaan takavaloasetelmaan. Maadoituspisteenä käytetty oikean takavalon lasin/muovin yksi kiinnityspultti oli murtunut irti kiristettyäni sitä liikaa, eikä maadoitusjohdin koskettanut enää runkoon. Poistin irronneen pultin muovin alta ja kiinnitin oikean takavalon maadoitusjohtimen erillisellä pultilla runkoon, jonka jälkeen tämäkin vika poistui.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
degen
Viestit: 1307
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Abis kirjoitti: Miten se toimii oikein :D? Se syttyy, kun virrat kytkee päälle, ja sammuu, kun moottori käynnistyy. Tosin, eilen se paloi jatkuvasti jonkin aikaa. Se sammui, kun käytin virrat pois.
Joo eli toi on se klassinen tapaus. Toimii oikein muuten, mutta ajon aikana se ei saisi syttyä koskaan. Sytytyspuolan miinusnavassa olevan paksun vihreän johdon liittimen putsausta tai uusimista voi kokeilla, koska se on AFR-laitteen kierrosluvun tunnistin. Jos tämä ei auta, ja et havaitse auton käytöksessä muutosta valon sytyttyä, kannattaa tyytyä seuraamaan tilannetta. Itte ajelin aikanaan tuolla tavalla reilun vuoden, jonka jälkeen molemmat solenoidit mykistyivät lyhyessä ajassa. Kovalla pakkasella valo syttyi joka kerta. Suutinten ja myöhemmin kaasuttimen vaihdon jälkeen valon vilkuttelu katosi.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
Abis
Viestit: 132
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Okei, ei kuulosta hyvältä. Pitää tutkia tuo paksu vihreä johto.

Unohdin mainita, että Check Engine -valon palaessa toissapäivänä Lada toimi kuitenkin aivan normaalisti.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 132
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

No niin, nyt on Ladassa tuore leima [emoji5] . Sain Manse motorsilta uuden kannan oikean puolen parkkipolttimoa varten. Reiät paikattiin eilen ja se käytettiin jälkitarkastuksessa.

Hitsuri oli paikannut kolme reikää:
- Vasemman takajousen takana
- Vasemmassa takapyörän kotelossa
- Bonuksena vasemman takaoven alla, jota katsastussetä ei ollut huomannut [emoji5]

EDIT: Lisätty liite
Liitteet
Tuossa pyöräkotelon paikkaus
Tuossa pyöräkotelon paikkaus
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 132
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Lada on viime viikolla ja tällä viikolla kerännyt lisää kilometrejä. Pääsääntöisesti se on toiminut hyvin. Äkkinäistä vedon loppumista tapahtuu silloin tällöin, yleensä kylmänä. Degen arveli tämän johtuvan pääsolenoidin jumiutumisesta.

Check Engine paloi tänään kotimatkalla, mutta moottorissa ei ollut taaskaan mitään selkeää vikaa. En ole vielä muistanut tarkistaa sitä puolan miinusnavassa olevaa johtoa.

Pari kysymystä 2107:n ominaisuuksiin liittyen:
1) Lämmityslaitteen säätimestä saa vain joko kuumaa tai kylmää, mutta ei mitään siltä väliltä. Onko se normaalia?
2) Ohjauksessa on hieman klappia. Onko se ominaisuus vai vika?

Lisäksi tämä keskikonsolin etureunassa oleva luukku ei pysy paikallaan, saako uusia jostain?:
Kuva

Sen paikka on siis tuossa:
Kuva

EDIT: No löytyyhän noita, kun Googlaa osanumerolla 2107-5325228. Sen virallinen nimi on hämäävästi "Radio Cassette Panel Grille".
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
degen
Viestit: 1307
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Lämppärin tuollainen toiminta on aika lailla normaalia. Millin kerrallaan vipua liikuttaen saattaa löytyä kohta, jossa saadaan välilämpöistä ilmaa.
Ohjauksen klappi on ominaisuus. Koska auto meni läpi leimasta, ohjaus on kunnossa.
Jos tuota vedon loppumista esiintyy häiritsevän usein, solenoidin jumiutumisvian voi todentaa siten, että katkaiset rikkinäisestä solenoidista neulan ja samalla laitat siihen suuttimeen suutinkärjeksi joko 41 tai 50 kokoisen. Suuttimen ohjauspiuhan liitin suojataan ja jätetään irralleen. Se ei saa osua maadoitukseen. Check engine saattaa toki palaa nyt koko ajan, mutta niin se saakin, koska onhan tuo ohjausjohto irti. Tämä kytkentä vastaa suunnilleen stökiömetristä seosta ja autolla voi ajaa normaalisti. Jos tuo vedon loppumisilmiö katoaa, vika on jumiutuvassa suuttimessa. Olen itse ajanut 300 km tuolla tavalla yhden kerran eikä se hajota paikkoja.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
Abis
Viestit: 132
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

degen kirjoitti:Lämppärin tuollainen toiminta on aika lailla normaalia. Millin kerrallaan vipua liikuttaen saattaa löytyä kohta, jossa saadaan välilämpöistä ilmaa.
Ohjauksen klappi on ominaisuus. Koska auto meni läpi leimasta, ohjaus on kunnossa.
Kiitos näistä.

Check Engine ei ole enää palanut. Se loppui sen jälkeen, kun 22.04. tarkistin, että kaikki tulpanjohdot ovat kunnolla kiinni virranjakajassa ja sytytyspuolasta jakajalle menevä kaapeli puolassa. Yksi tulpanjohto saattoi olla löysällä virranjakajassa?

Käytin Ladan perjantaina 5.5. moottoripesussa, muun muassa siksi, että erottaisin mikä puolan johdoista on vihreä. En välttämättä tee sitä toiste :D. Se ei nimittäin halunnut käynnistyä pesun jälkeen. Ei, vaikka pesulayrittäjä kuivatteli paineilmalla virranjakajaa useita kertoja, tarkisti tulpat (ovat muuten monikärkitulpat) ja ruiskutti jarrukliineriä kaasuttimeen. Sahasimme Ladaa käyntiin, kunnes akku loppui.

Yrittäjä haki oman autonsa antaakseen apuvirtaa. Apuvirtaa saatuaan Lada tärähti laakista käyntiin. Ensimmäisestä yrityksestä käynnistymiseen kului n. 45 minuuttia. Jäi epäselväksi, mikä kohta oli loppujen lopuksi kastunut, sillä virranjakajaan ei ollut päässyt vettä.

Asiasta kolmanteen, ostin uudet tuulilasinpesurinsuuttimet (kuvassa alla), missä on tuollaiset ruuvit suuttimien päissä. Kun laitoin suuttimet paikoilleen, niistä ei tullut mitään läpi, vaan Lada laski alleen. Avasin noita ruuveja, jonka jälkeen suuttimista tuli pieniä roiskeita tuulilasin alareunaan. Missähän asennossa ruuvien pitäisi olla, onko tietoa?

Kuva

Ja tulipa käytyä Ladalla Helsingin Cruisingissa 5.5. :D

EDIT:
No niin, korjaus tuulilasinpesurinsuuttimia koskevaan tekstiin. Niiden päissä ei ole mitään ruuveja, vaan ruuvin kaltaiset metallikärjet, joiden poikittaisurat levittävät nestesuihkun viuhkamaiseksi (kuva alla). Tietämättömyyttäni luulin niitä ruuveiksi. :lol:

Kuva

Irrotin toisen suuttimen ja puhalsin siihen. Ilmaa tuli läpi, joten suuttimet eivät ole tukossa. Seuraavaksi kokeilin kuinka paljon pesurin pumppu työntää letkusta nestettä ilman suutinta. Pumppu jaksoi juuri ja juuri nostaa nestettä letkusta ulos, eli pumppu taitaa vaihtokunnossa.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 132
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

No eihän noista lasinpesurin viuhkasuuttimista ollut mihinkään :-x. Ne ruikkivat vettä pyyhkijöiden alapuolelle, eikä niitä saanut suunnattua sen ylemmäs. Ostin ne eBaysta ja kuvauksen mukaan niiden piti olla Lada 2107:aan sopivat.

Tilasin sitten toiselta eBay-myyjältä tällaiset suuttimet, joista lähtee kaksi suoraa suihkua:
Kuva

Nekin suihkuttavat liian alas, mutta saa niillä kuitenkin tuulilasin pestyä. Onnistuin naarmuttamaan näitä suuttimia, kun yritin suunnata niitä ylemmäs tiivisterenkaiden poistoon tarkoitetulla metallikoukulla. Suuttimien kärjet ovat käsittämättömän jäykät.

Tilasin uuden pesurin pumpun Neklapartsilta Tampereelta, toimii hyvin. Samalla sain heidän Lada-varaosaluettelonsa pdf:nä. Jos luettelon tiedot pitävät paikkansa, heillä on varastossa kokonaisia Axtec-kaasuttimia?

Alkuperäinen imuilmanlämmitysputki meni vaihtoon. Se oli niin rispaantunut, että hain Motonetistä uuden haitariputken sen tilalle.

Muuten Lada on toiminut hyvin, mutta tänään huomasin, että hanskalokeron alla olevalla hyllylle oli vuotanut reilusti jäähdytysnestettä :(. Sitä oli valunut myös lattiamatolle. Kyllä v*****i. Lämmityslaitteen kenno tai hana vuotaa?
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
pressa
Viestit: 10418
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Yleensä se on se hana joka vuotaa, nopea vaihtaa kun irrottaa letkun konetilan puolelta ja sen läpivienti kumin.
Avatar
Abis
Viestit: 132
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Jep, se oli lämppärin hana, joka vuosi. Tilasin uuden hanan Neklapartsista ja varasin ajan samalle korjaamolle, jossa oikea etunapa vaihdettiin. Itselläni ei ole tallia, jossa rassata autoa ja tarkoitus oli teettää muitakin toimenpiteitä samalla kerralla. Lämppärin hanan vaihdon lisäksi tilasin jarrunesteen, jäähdyttimen tuulettimen termostaattikytkimen sekä moottoriöljyn vaihdon.

Ladani otettiin työn alle pari päivää ennen kesäkuun loppua. Töiden luvattiin olevan valmiita samana päivänä. Iltapäivällä korjaamosta ilmoitettiin, että ainoastaan öljynvaihto ja termostaattikytkimen vaihto oli tehty. Hanaa ei oltu saatu vaihdettua, koska se on niin ahtaassa paikassa. He sanoivat yrittävänsä uudestaan seuraavana päivänä pienempien työkalujen kanssa.

Seuraavana päivänä korjaamosta kerrottiin, että hanaa ei saatu vieläkään vaihdettua ja että sen vaihtamiseksi pitää irrottaa lämmityslaitteen säätimet. Korjaamo oli menossa kiinni heinäkuun ajaksi, eikä heillä ollut enää aikaa suorittaa hommia loppuun. Jäähdytysnesteen vuodon lopettamiseksi he jättivät hanan pois ja liittivät letkujen päät yhteen. Tehdyistä töistä ei veloitettu mitään ja sovimme, että tuon Ladan takaisin 1.8. töiden loppuunsaattamiseksi.

Ajelin heinäkuun ilman lämmitystä ja vein eilen auton korjaamolle sovitusti. Tällä kertaa Ladani otti työn alle töihin palannut Delta-Autolla ja Konelassa aikaisemmin työskennellyt asentaja. Hän sai hanan ja jarrunesteen vaihdettua noin neljässä tunnissa. Tuohon aikaan sisältyi myös jonkin pikkuosan noutaminen varaosaliikkeestä, eikä kojelaudasta tarvinnut purkaa mitään :).

Ostaessani tämän Ladan siinä ei ollut mitään kolhuja pelleissä tai puskureissa. Heinäkuun alussa "korjasin" tämän asian: peruutin kaupan pihalla ostoskärrykatosta päin :-x. Takapuskuri vääntyi hieman, oikea takavalon lasi murtui ja oikeaan takakulmaan tuli lommo. Lisäksi puskurin oikea reuna siirtyi lähemmäksi koria ja vastaavasti vasen kulma siirtyi kauemmaksi. Harmitti sillee lievästi :(.

Kuva

Kuva
Huonosti istuva takaluukun kansi saa tosin lommon näyttämään pahemmalta kuin se onkaan.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
pressa
Viestit: 10418
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Paljonko laskuttivat noista hanan vaihto yrityksistä?? Jarrunesteet ja hanan vaihtaa parissa tunnissa jos ilmausruuvit aukeaa normaalisti ettei niiden kanssa tarvitse tapella. Hanan vaihtamiseksi pitää läpivientikumi ja letku irrota konetilan puolelta. Hytin kautta ilman noita irrottamisia on työläs ja ahdas, (senhän jokainen Lada harrastaja tietää...=
Vastaa Viestiin