Nopea Googlaus paljasti lukuisia Wankelmoottorisia moottorikelkkoja ja ekan linkin perusteella ainakin OMC on wankelkelkkoja valmistanut.Odessa kirjoitti: Sori että pilaan sun bileet, mutta itseasiassa monissa moottorikelkoissa taitaakin just olla wankeli.
Toi moottorisahaidea on kiinnostava, mut ei taida silti voittaa minikokosta kakstahtimoottoria.
Moottorikelkoissa on 'perinteisesti' käytetty ilma-/puhallinjäähdytettyjä 1 ja 2-sylinterisiä 2T-mäntämoottoreita (mm. Rotax) työkelkoissa ja keveissä hupikelkoissa. Muskelikelkoissa on käytetty edelleen 2 ja 3-mukisia 2T-koneita nestejäähdytettyinä. Uusin suuntaus ovat moniventtiiliset 4T-moottorit suorasuihkutuksella,- kaippa niissä on jo turbokin mukana. Wankelista en ole saanut havaintoa.
Tiesitkö Ladan tehneen wankel moottoreita?
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
No ompahan tosi tunnettu ja yleinen kelkka... Ei kelkkoja kyllä juurikaan ole wankelilla, ehkä samassa suhteessa kuin autojakin on.Misha kirjoitti:Nopea Googlaus paljasti lukuisia Wankelmoottorisia moottorikelkkoja ja ekan linkin perusteella ainakin OMC on wankelkelkkoja valmistanut.Odessa kirjoitti: Sori että pilaan sun bileet, mutta itseasiassa monissa moottorikelkoissa taitaakin just olla wankeli.
Toi moottorisahaidea on kiinnostava, mut ei taida silti voittaa minikokosta kakstahtimoottoria.
Moottorikelkoissa on 'perinteisesti' käytetty ilma-/puhallinjäähdytettyjä 1 ja 2-sylinterisiä 2T-mäntämoottoreita (mm. Rotax) työkelkoissa ja keveissä hupikelkoissa. Muskelikelkoissa on käytetty edelleen 2 ja 3-mukisia 2T-koneita nestejäähdytettyinä. Uusin suuntaus ovat moniventtiiliset 4T-moottorit suorasuihkutuksella,- kaippa niissä on jo turbokin mukana. Wankelista en ole saanut havaintoa.
Sitä ollaan taas noustu nurinpäin vuoteesta..Jankos kirjoitti:No ompahan tosi tunnettu ja yleinen kelkka... Ei kelkkoja kyllä juurikaan ole wankelilla, ehkä samassa suhteessa kuin autojakin on.
Älä ala tolla asenteella muille kuule ....uileen

JK.
Johonki muuhun""trediin""


Kaivetaan nyt taas tätä WANHAA wankel asiaa esille. Sain sen käsityksen, lähinnä autosovietin sivuilta, että wankel-ladoja on tehty tehtaan toimesta. Tälöinhän Tämä kone on takapotkun tehokkain vertailumoottori toisin kuin nyt käytetty 1,7i. 2-kammioisessa wankelissa on eri lähteistä riippuen 130-140 heposta. Tähän 20 % lisää niin puhutaan jo 168hv:n rajatehosta. Tietääkö kukaan miksei tätä konetta käytetä moottorivaihdoissa verrokkina, vaikka kyseessä on mallisarjan tehokkain moottori?
ladoholisti
En tiedä, mutta veikkaan, että suomeen kyseistä moottoria ei ole koskaan toimitettu... Ja luulisin että kyse on suomessa olevista moottoreista.Rizhto kirjoitti:Kaivetaan nyt taas tätä WANHAA wankel asiaa esille. Sain sen käsityksen, lähinnä autosovietin sivuilta, että wankel-ladoja on tehty tehtaan toimesta. Tälöinhän Tämä kone on takapotkun tehokkain vertailumoottori toisin kuin nyt käytetty 1,7i. 2-kammioisessa wankelissa on eri lähteistä riippuen 130-140 heposta. Tähän 20 % lisää niin puhutaan jo 168hv:n rajatehosta. Tietääkö kukaan miksei tätä konetta käytetä moottorivaihdoissa verrokkina, vaikka kyseessä on mallisarjan tehokkain moottori?
MUTTA EI TODELLAKAAN TIEDÄ IHAN VAAN VILLI VEIKKAUS
2107 1600SL 91 MYYTY
2101 1200L 88 Projekti
2107 1300S 90 R.I.P.
2105 1500S 92 Ratapeli
2107 1300S 90 Projekti
2107 1700i 96 Nykyinen menopeli
2107 1600SL 94 Kunnostusta vailla
2105 94 Purkuauto
2101 1200l 88
2105 1200S 88 Purkuauto
2101 1200L 88 Projekti
2107 1300S 90 R.I.P.
2105 1500S 92 Ratapeli
2107 1300S 90 Projekti
2107 1700i 96 Nykyinen menopeli
2107 1600SL 94 Kunnostusta vailla
2105 94 Purkuauto
2101 1200l 88
2105 1200S 88 Purkuauto
Eli taitaa kaatua tuohon ellei venäjää lasketa eurooppaan kuuluvaksi.ake.fi kirjoitti:Vertailumoottoreina voidaan vastaavin perustein pitää Suomeen tyyppikatsastettujen mallien moottoreiden ohella myös mallisarjaan kuuluvien muun Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoille yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien tehdasvakiomoottoreita, mikäli luotettava selvitys mallien teknisistä eroista on saatavissa.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
Ei kait sitä tarvinnut olla maahantuotuna, vai onko pykälät tiukentunut sitten 90-luvun? Tietysti pitäs olla joku virallinen paperi, että on todella mallisarjan tehokkain versio, mitä tehtaalla on sarjavalmisteena tehty. Kyllähän noita jenkkien kutos-nuhapumppuja vaiheltiin yli seitenlitraisiin, vaikkei niitä välttämättä koskaan maahan tuotu. Paperin saaminen Venäjältä voi tietysti olla ongelma. Ainakin mp-puolella on turha kysellä tehtaalta minkään sortin rungonnumerotietoja tai muita sertifikaatteja.
ladoholisti
Re: Tiesitkö Ladan tehneen wankel moottoreita?
Aken sivuilta otettu:
Tietääkö kukaan kappalemääriä mitä noita on tehty?
Ehkä tyhmä idea mutta mullistais aika nurin koko ladan virityksen ainakin moottorin vaihtotapauksissa.
edit:
21018 1.3L - - Wankel engine
21019 2.3L - - Wankel engine
21059 - - - Police version; comes with VAZ-4132 Wankel engine
21079 2.6L - - Police version; comes with VAZ-4132 Wankel engine
2108-91 Police version; comes with VAZ-415 Wankel engine
2109-90 Police version; comes with VAZ-415 Wankel engine
Noita poliisi versioita tuskin voidaan rinnastaa "ko. malli on tarkoitettu yleiseen tieliikenteeseen" kohtaan tuossa laissa. Mutta noita nappiksia näyttäis olevan "normaali" liikenne malleja. Tuon lähteen mukaan. http://en.wikipedia.org/wiki/AvtoVAZ
editedit:
avtovaz taitaa vieläkin kehitellä noita wankel koneita..
Tuossa on tietty aika mielenkiintonen linkki [url]http://cp_www.tripod.com/rotary/pg07.htm[/url]. Sisältää aika paljo tietoa vaz wankeleista, muutamia aikan hurjan kuulosia moottoreitakin näkyy olevan, esim KGB volga missä reilusti yli 200hp wankel
Meinaako tuo että eurooppa samarassa on ollu lisä hinnasta saatavilla tuo wankkeli?
Eli kun ja jos tuota wankelia olisi missään vaiheessa edes 1 kappaletta myyty euroopan alueelle tieliikenteeseen ja siitä saataisiin avtovaz:lta paperi sitä voisi käyttää verrokkina muutoskatsastaessa!? Onko tätä kukaan selvittänyt?Vertailumoottori
Vertailumoottoreita ovat tyyppitiedoissa samaan mallisarjaan (ja sukupolveen, jos auton mallisarjan eri sukupolvien välillä on olennaisia teknisiä eroja) kuuluvien yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien moottorit. Auton mallisarja ja sukupolvi määritellään joko tyyppitietojen mukaisen jaottelun tai valmistajan taikka valmistajan edustajan lausunnon perusteella.
Vertailumoottoreina voidaan vastaavin perustein pitää Suomeen tyyppikatsastettujen mallien moottoreiden ohella myös mallisarjaan kuuluvien muun Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoille yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien tehdasvakiomoottoreita, mikäli luotettava selvitys mallien teknisistä eroista on saatavissa. Muiden kuin Suomeen tyyppikatsastettujen mallien osalta tulee tarvittaessa esittää valmistajan tai valmistajan edustajan lausunto siitä, että ko. malli on tarkoitettu yleiseen tieliikenteeseen.
Tietääkö kukaan kappalemääriä mitä noita on tehty?
Ehkä tyhmä idea mutta mullistais aika nurin koko ladan virityksen ainakin moottorin vaihtotapauksissa.

edit:
21018 1.3L - - Wankel engine
21019 2.3L - - Wankel engine
21059 - - - Police version; comes with VAZ-4132 Wankel engine
21079 2.6L - - Police version; comes with VAZ-4132 Wankel engine
2108-91 Police version; comes with VAZ-415 Wankel engine
2109-90 Police version; comes with VAZ-415 Wankel engine
Noita poliisi versioita tuskin voidaan rinnastaa "ko. malli on tarkoitettu yleiseen tieliikenteeseen" kohtaan tuossa laissa. Mutta noita nappiksia näyttäis olevan "normaali" liikenne malleja. Tuon lähteen mukaan. http://en.wikipedia.org/wiki/AvtoVAZ
editedit:
avtovaz taitaa vieläkin kehitellä noita wankel koneita..

Tuossa on tietty aika mielenkiintonen linkki [url]http://cp_www.tripod.com/rotary/pg07.htm[/url]. Sisältää aika paljo tietoa vaz wankeleista, muutamia aikan hurjan kuulosia moottoreitakin näkyy olevan, esim KGB volga missä reilusti yli 200hp wankel

Minä en saanut irti tuon tekstin mukaan että oliko noita nyt sitten eurooppaan tuotu mutta ilmeisesti canadaan?Some 411 engines were seen in Ladas, indexed as Vaz 21019. The more powerful models became available for Latvian made RAF buses & Ambulances. The KGB got some Volga sedans fitted with the larger rotary as power was about 1.5 times the standard 2.5 lt engine. Also, a 3 rotor Vaz 513 was released (equivalent to 3900 cc) and rated at 280 hp for it’s 200 kg engine weight. Max power of all said engines was quoted between 5500-6000 rpm.
So who in the USSR needed that sort of power? Good question. The answer is people in uniforms, 280 hp from a 3 rotor and at least 350 from a 4 rotor engine (which did exist as well) in a light weight package was a real day time dream for designers of lightly armoured fighting vehicles.
Here's some of the updated/corrected info for your section on the Lada rotaries.
The UAZ model 415 is STILL in production, as of Oct.1998. It has been available, as a special cost option, in the European Samara front wheel drives, for the past 6 years. In standard trim, the current generation displaces the same 1308cc's as the Mazda 13B engine, and is rated at 180 HP, running on sequential port injection. A high performance model is also offered, that has the port timing redone, and is rated to 240 HP, using sequential port FI. Apparently they do not offer a turbo version for automotive use at this time.
Meinaako tuo että eurooppa samarassa on ollu lisä hinnasta saatavilla tuo wankkeli?
Mercedes 190 2.5TD -90
Opel kadett c 1.2S GL -78
Isuzu pickup 2.0D -82
VW golf 1.9td -98
Opel kadett c 1.2S GL -78
Isuzu pickup 2.0D -82
VW golf 1.9td -98
Re:
On se vain yli neljänkymmenen vuoden jälkeenkin hyvän näköinen vehje:samarai kirjoitti:googlettamalla selvisi, että NSU Ro 80 on näköjään valittu 1967 Euroopan Vuoden AutoksiSamalla oli kuitenkin niiden omistajilla kehittynyt sellainen tervehdystapa, että niin paljon sormia pystyyn kun monesko moottori konepellin alla..
http://www.classicmotor.se/artiklar/art ... d-nsu-ro80
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Tiesitkö Ladan tehneen wankel moottoreita?
NSU Ro80 jatkoi elämäänsä vielä pitkälle 90-luvulle, tosin luotettavammalla tekniikalla varustettuna, ja keulassa oli Olympiarinkulat ja takana numero 100. Ei sitä varmaan ole myönnetty missään mutta kyllä tuo 80-luvun alussa tullut virtaviivainen, edeltäjiään mullistavasti hiljaisempi Audi 100 oli ottanut melkoisesti vaikutetta Ro80:sta. Olemuksessa on päällisinkin puolin samaa. Hiljaisen ja aerodynaamisen auton tekemiseen vaadittava tieto on varmaan tullut NSU:n mukana, ja olihan 100:n ja Ro80:n muutamat kriittiset alustan mitatkin lähes millilleen samat. En kyllä enää muista mitkä.. Aiemmat Audit oli olleet heppoisia ohutpeltisiä räpsyjä joten niissä ei Ro80:n vaikutus vielä näkynyt.
Re: Tiesitkö Ladan tehneen wankel moottoreita?
Kuinkahan moni Vanha nsu ja muutkin vanhat moottorit pelaisivat hyvin nyky oljyilla..kun ennen puhuivat etta jotkut koneet tarkkoja oljyista ja 50-60 luvulla oljyt ei olleet viela talla tasolla kuin nyt. elikkas luulen etta nyky oljyilla auto kestaisi 50% paremmin..
Tiesin Ladan tehneen wankkeleita..... tuolla aikaisemmin kovia juttuja wankel moottorikelkoista...Ei kovin yleisia.kuten ei autoissakaan..
luulis wankkelin virittaminen olla helppoa kun lisaa vain yksikoita perakkain.Kammioita. luulis jo 6 kammioisen liikahtavan. ja koko ei olisi kovin iso.
Tiesin Ladan tehneen wankkeleita..... tuolla aikaisemmin kovia juttuja wankel moottorikelkoista...Ei kovin yleisia.kuten ei autoissakaan..
luulis wankkelin virittaminen olla helppoa kun lisaa vain yksikoita perakkain.Kammioita. luulis jo 6 kammioisen liikahtavan. ja koko ei olisi kovin iso.
Re: Tiesitkö Ladan tehneen wankel moottoreita?
Selvisikö tuo kysymys vertailumoottoreista koskaan?
Re: Tiesitkö Ladan tehneen wankel moottoreita?
Wankkelia ei ole (ainakaan vielä) kukaan pystynyt vertailumoottoriksi osoittamaan.
Re: Tiesitkö Ladan tehneen wankel moottoreita?
No tämänhän voisi ottaa jälleen pohdintaan!