Nivan-modifiointi osio!!!
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
kertokaas kokeneet Nivailijat, mikä on se lukkojoka lukitaan akselien välillä ja on siis vakio varusteena Nivassa. Periaatteessa kai siis tarkoittaa että silloin maastoajo kytketään päälle, mutta onhan Niva nelivetoinen ilman sen kytkemistäkin? tasaako tämä akselien välinen lukko vain etu ja takapään vedon? onko Niva normaaliajossa enemmän etu tai takavetoinen?

- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Eli siis Nivassa on jatkuva neliveto ja se on varustettu keskitasauspyörästön lukolla joka kytkettynä pitää huolen että sekä etuakselilla että taka-akselilla on saman suuruinen veto, eli kun lukko ei ole kytketty ja varsinkin näin talviliukkailla Niva saattaa periaatteessa hetkittäin vetää vain yhdellä pyörällä.
Nivan painojakauma on täydellisyyttä hipova 50/50 eli siis akselimassat ovat (etu/taka) 760/760 joista saadaan Nivan kokonaispaino 1520kg.
Vaikka akselipainot ovat tasan niin liukkailla keleillä niva ruopasee ennemmin etupäästä johtuen esim.liikkeellähdön aiheuttamasta niiauksesta taaksepäin joka kertaantuu johtuen löysähköstä ja pitkästä jousituksesta.
Nivan painojakauma on täydellisyyttä hipova 50/50 eli siis akselimassat ovat (etu/taka) 760/760 joista saadaan Nivan kokonaispaino 1520kg.
Vaikka akselipainot ovat tasan niin liukkailla keleillä niva ruopasee ennemmin etupäästä johtuen esim.liikkeellähdön aiheuttamasta niiauksesta taaksepäin joka kertaantuu johtuen löysähköstä ja pitkästä jousituksesta.
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Ei o ihan tuulesta temmattu toi lausahdus: "Niva menee vaikka puuhun"

Ja jos ei kuva toimi --->http://fuerapiche.eresmas.com/marcas/lada_11.JPG
Ja jos ei kuva toimi --->http://fuerapiche.eresmas.com/marcas/lada_11.JPG
Joo, se tasaa vedon akselien välillä. Lukko kytkettynä vähintään yksi pyörä kummallakin akselilla vetää. Normaaliajossa Nivan etupää luistaa ennen takapäätä esim. liikenneympyrässä.Lada-Jussi kirjoitti:kertokaas kokeneet Nivailijat, mikä on se lukkojoka lukitaan akselien välillä ja on siis vakio varusteena Nivassa. Periaatteessa kai siis tarkoittaa että silloin maastoajo kytketään päälle, mutta onhan Niva nelivetoinen ilman sen kytkemistäkin? tasaako tämä akselien välinen lukko vain etu ja takapään vedon? onko Niva normaaliajossa enemmän etu tai takavetoinen?
Nivan omapaino on muistaakseni rekisteriotteessa 1200 kg, josta mahtaa suurempi osa olla etupäällä. Lada infossa mainittiin painoksi 1150 kg ja kantavuudeksi 400 kg.
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Tuskinpa sinullakaan on normaalisti Nivan perällä romua 300-400 kg?TOVERI NIVA kirjoitti:Romuista siivottu Knight Rider?


Ja joki ei jäädy koskaan!


- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
1520kg - 1200kg = 320kg
Tästä lasketaan kuskille virallisen kaavan mukaan 75kg (todellisuus enemmän) ja 60kg repsikka eli siis lähes normaalisti ja siihen lisää perusvarusteet mitkä on takaluukussa eli sinkolaatikko täynnä kamaa:
Köysiä, apukaapeleita, kirves, saha, polttopuita, lapio, maastotunkki ym.ym.
eli minulla itsellä on aika lailla kokonaispaino täynnä plus sitten että vielä on tulossa etupäähän vahvat suojapellit eli etupään paino lisääntyy.
Mutta siis normaalisti jos yksin ajaa tyhjällä autolla ja muutenkin niin Niva kyllä ruopii mieluummin etupyörillä, kuten jo aiemmin laitoinkin.
Poijaat,poijaat ei saa kinastella!

Tästä lasketaan kuskille virallisen kaavan mukaan 75kg (todellisuus enemmän) ja 60kg repsikka eli siis lähes normaalisti ja siihen lisää perusvarusteet mitkä on takaluukussa eli sinkolaatikko täynnä kamaa:
Köysiä, apukaapeleita, kirves, saha, polttopuita, lapio, maastotunkki ym.ym.
eli minulla itsellä on aika lailla kokonaispaino täynnä plus sitten että vielä on tulossa etupäähän vahvat suojapellit eli etupään paino lisääntyy.
Mutta siis normaalisti jos yksin ajaa tyhjällä autolla ja muutenkin niin Niva kyllä ruopii mieluummin etupyörillä, kuten jo aiemmin laitoinkin.
Poijaat,poijaat ei saa kinastella!




Viimeksi muokannut TOVERI NIVA, 4.2.2005 13:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Jos laittaa fiiatin jouset ja vaikka laittais vaan niitä laippoja sinne eikä halua nostaa iskarin kiinnikettä niin sitten täytyy mennä varaosaliikkeeseen mittaileen. Ryssa laitto omaansa buick lesabren iskarit ja on kuulemma hirveet ulosjoustot, eli siis jenkkifarmarit ja pick-upit niistä löytyy sitten vois olla mahdollisia esim.taunus ja farkkuastra.
Mitta kouraan ja lakki kädessä varaosaliikkeeseen!!!
Mitta kouraan ja lakki kädessä varaosaliikkeeseen!!!
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti: