Sivu 3/45

Lähetetty: 1.2.2005 19:55
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Nii sinne etuperään käy tosiaan samat lukot kun taaksekin.

Ei o kukaan kehunut että ois Nivan etuperässä lukkoo pitäny!

Lähetetty: 1.2.2005 21:11
Kirjoittaja Lada-Jussi
kertokaas kokeneet Nivailijat, mikä on se lukkojoka lukitaan akselien välillä ja on siis vakio varusteena Nivassa. Periaatteessa kai siis tarkoittaa että silloin maastoajo kytketään päälle, mutta onhan Niva nelivetoinen ilman sen kytkemistäkin? tasaako tämä akselien välinen lukko vain etu ja takapään vedon? onko Niva normaaliajossa enemmän etu tai takavetoinen?

Lähetetty: 1.2.2005 21:45
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Eli siis Nivassa on jatkuva neliveto ja se on varustettu keskitasauspyörästön lukolla joka kytkettynä pitää huolen että sekä etuakselilla että taka-akselilla on saman suuruinen veto, eli kun lukko ei ole kytketty ja varsinkin näin talviliukkailla Niva saattaa periaatteessa hetkittäin vetää vain yhdellä pyörällä.

Nivan painojakauma on täydellisyyttä hipova 50/50 eli siis akselimassat ovat (etu/taka) 760/760 joista saadaan Nivan kokonaispaino 1520kg.

Vaikka akselipainot ovat tasan niin liukkailla keleillä niva ruopasee ennemmin etupäästä johtuen esim.liikkeellähdön aiheuttamasta niiauksesta taaksepäin joka kertaantuu johtuen löysähköstä ja pitkästä jousituksesta.

Lähetetty: 1.2.2005 22:26
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Ei o ihan tuulesta temmattu toi lausahdus: "Niva menee vaikka puuhun"
Kuva

Ja jos ei kuva toimi --->http://fuerapiche.eresmas.com/marcas/lada_11.JPG

Lähetetty: 1.2.2005 22:57
Kirjoittaja R-J
Niva - miehille (ja naisille), jotka kulkevat omia polkujaan. 8)

Lähetetty: 2.2.2005 14:34
Kirjoittaja Nivaismi
Lada-Jussi kirjoitti:kertokaas kokeneet Nivailijat, mikä on se lukkojoka lukitaan akselien välillä ja on siis vakio varusteena Nivassa. Periaatteessa kai siis tarkoittaa että silloin maastoajo kytketään päälle, mutta onhan Niva nelivetoinen ilman sen kytkemistäkin? tasaako tämä akselien välinen lukko vain etu ja takapään vedon? onko Niva normaaliajossa enemmän etu tai takavetoinen?
Joo, se tasaa vedon akselien välillä. Lukko kytkettynä vähintään yksi pyörä kummallakin akselilla vetää. Normaaliajossa Nivan etupää luistaa ennen takapäätä esim. liikenneympyrässä.

Nivan omapaino on muistaakseni rekisteriotteessa 1200 kg, josta mahtaa suurempi osa olla etupäällä. Lada infossa mainittiin painoksi 1150 kg ja kantavuudeksi 400 kg.

Lähetetty: 2.2.2005 22:15
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Pari pykälää ylöspäin niin huomaat että olin laittanut noi tarkat akselipainot ym.ym. eli siis nivan painojakauma on fifti-fifti

Lähetetty: 3.2.2005 16:58
Kirjoittaja Nivaismi
Niin, jos auto on täyteen lastattu. Ei siis normaalisti.

Lähetetty: 3.2.2005 21:47
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Romuista siivottu Knight Rider? :shock:

Lähetetty: 4.2.2005 9:16
Kirjoittaja niva
mitkä iskarit taakse nivaan jos laittaa fiat 131 etujouset?jos e halua muuttaa korvakkeiden paikkaa?

Lähetetty: 4.2.2005 10:56
Kirjoittaja Nivaismi
TOVERI NIVA kirjoitti:Romuista siivottu Knight Rider? :shock:
Tuskinpa sinullakaan on normaalisti Nivan perällä romua 300-400 kg? :shock: jos on, niin silloin painojakauma on tasan. Epäilempä että käytännössä sinunkin Niva on lähes aina etupainoinen. Akselipainot teknisissä tiedoissa ovat suurimpia sallittuja, ne eivät kerro auton OMAPAINON jakautumisesta. :wink:

Ja joki ei jäädy koskaan! :lol: :lol:

Lähetetty: 4.2.2005 13:42
Kirjoittaja TOVERI NIVA
1520kg - 1200kg = 320kg
Tästä lasketaan kuskille virallisen kaavan mukaan 75kg (todellisuus enemmän) ja 60kg repsikka eli siis lähes normaalisti ja siihen lisää perusvarusteet mitkä on takaluukussa eli sinkolaatikko täynnä kamaa:
Köysiä, apukaapeleita, kirves, saha, polttopuita, lapio, maastotunkki ym.ym.
eli minulla itsellä on aika lailla kokonaispaino täynnä plus sitten että vielä on tulossa etupäähän vahvat suojapellit eli etupään paino lisääntyy.

Mutta siis normaalisti jos yksin ajaa tyhjällä autolla ja muutenkin niin Niva kyllä ruopii mieluummin etupyörillä, kuten jo aiemmin laitoinkin.

Poijaat,poijaat ei saa kinastella! :) :D :lol: :wink:

Lähetetty: 4.2.2005 13:50
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Jos laittaa fiiatin jouset ja vaikka laittais vaan niitä laippoja sinne eikä halua nostaa iskarin kiinnikettä niin sitten täytyy mennä varaosaliikkeeseen mittaileen. Ryssa laitto omaansa buick lesabren iskarit ja on kuulemma hirveet ulosjoustot, eli siis jenkkifarmarit ja pick-upit niistä löytyy sitten vois olla mahdollisia esim.taunus ja farkkuastra.
Mitta kouraan ja lakki kädessä varaosaliikkeeseen!!!

Lähetetty: 5.2.2005 19:22
Kirjoittaja niva
olisko kellään myytävänä nivaan lokarin levikkeitä?ryssällä oli joskus myytävänä onko viä?

Lähetetty: 5.2.2005 19:59
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Mulla on Igorissa semmosta V-profiili kumia levikkeet, on sen näköstä että varmasti löytyy metritavarana jostain kumiliikkeestä esim.TKA-tampereella.
Otan ne tosin pois kun rupeen tota Igoria rakentaan koska ne ruuvataan kiinni lokarin kaariin eikä mulle semmosia jää.