Paha kolari Loimaalla
Sitä en vaan satu ymmärtämään kun tielaitosta syytetään aina kun jotain tällästä käy. Itse tullu lumia aurattua ja kokemuksesta voin sanoa että joka paikkaan ei myrskykelillä kumminkaan kerkeä. Kyllä se suurin syy on loppupeleissä ratin ja penkin välissä istuja, kun nopeutta ei juuri osata sovittaa siihen vallitsevaan tilanteeseen...
paha kolari loimaala
Misha kirjoitti
Taksikuski olis ainakin selviny hengissä jos ois turvavöitä käyttänyt. Vähän outoa toi ammattikuskien vöiden käyttämättömyys. Ei vissiin tajuta, että vaikka auto olis kuinka iso, kun sen vauhti tippuu hetkessä nollaan niin kuski tuppaa jatkamaan vauhtia? Vai mikähän siinä on?
Ei kaikki ammattikuljettajat ole käyttämättä vöitä!
Kuitenkin yötuurissa jätin minäkin vyön käytön pois kaupunki ajossa.ja ihan vain siitä syystä että asiakas yritti kerran takaapäin kuristaa turvavyöllä! Tyyppi oli sekakäyttäjä ja täysin sevo!
Tervetuloa kokeilemaan taksinkuljetajan arkea!
On toki niin että suurin syy on laiskuus,ajattelemattomuus ja se että se unohtuu...kun sitä ei vaadita se jää
Kilometrejä päivässä kertyy yli200km vaikka olis hiljanenki päivä...
ABECEDE ammatikseni tienpäällä
Taksikuski olis ainakin selviny hengissä jos ois turvavöitä käyttänyt. Vähän outoa toi ammattikuskien vöiden käyttämättömyys. Ei vissiin tajuta, että vaikka auto olis kuinka iso, kun sen vauhti tippuu hetkessä nollaan niin kuski tuppaa jatkamaan vauhtia? Vai mikähän siinä on?
Ei kaikki ammattikuljettajat ole käyttämättä vöitä!
Kuitenkin yötuurissa jätin minäkin vyön käytön pois kaupunki ajossa.ja ihan vain siitä syystä että asiakas yritti kerran takaapäin kuristaa turvavyöllä! Tyyppi oli sekakäyttäjä ja täysin sevo!
On toki niin että suurin syy on laiskuus,ajattelemattomuus ja se että se unohtuu...kun sitä ei vaadita se jää
ABECEDE ammatikseni tienpäällä
Jotakin tuon kaltaista olen minäkin kuullut kerrottavan. Itselläni vyö on aina kiinni, kun ollaan ajossa. Täytyy käyttää edes sitä ainoaa turvavarustetta, joka koslasta löytyy.veli alexei kirjoitti:No kyllä enemmän keskustoissa taitaa kolista. Mutta totta kai vahingot on monasti pienempiä kun nopeudet ovat alhaisemmat. Ja mitä tulee sitten tohon ilman vyötä ajoon niin eikös sitä ollut juttua että törmäys kapunkinopeuksilla vastaa benji-hyppyä ilman köyttä...
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Re: Kolari
Autokoulun autot ovat todellakin hiukan kehittyneempiä versioita kuin autot, joilla ensimmäiset vuodet ajellaan, noin yleisesti ottaen. Sikäli oman auton rattiin siirtyminen, autokoulun auton jälkeen, on vähän kuin hyppy tuntemattomaan.veli alexei kirjoitti:Itse olan ajanut koko kortti-ikäni takavedoilla. Tai siis olen etuvetoakin kokeillut mutta en omistanut. Tuhon turvallisuteen en mene sanomaan mitään. Kai sekin on tottumuskysymys. Mutta mielestäni se että autokoulujen autot on yleensä jotain uusia ja kalliita missä on ABS:t ja muut lyhenteet ja sitten kortin saaneen eka auto on jokin takaveto Lada niin on se varmaan aika totuttelu. Sanoisin että toistenpäin olisi helpompaa. Eli autokouluun joku vanha takaveto luuska niin sitten oppii ajamaan myöhemmin mitä vaan kun tuon ensin hanskaa.XXX kirjoitti:Joku autokoulunopettaja kirjoitti lehdessä, että takavetoista autoa ei koskaan saisi antaa kokemattoman kuljettajan käsiin.
Itse olen ajanut 10 kuukautta takavetoladalla ilman mitään ongelmia, ja kortillakaan ei ole vielä vuotta ikää.
Takaveto/etuveto-kysymykseen voisi sanoa sen verran, että takaveto on mielestäni loogisempi ajettava. En tiiä sitten siitä turvallisuudesta. Mutta vetotavasta riippumatta, liikenteessä kyllä pärjää, kunhan vain on malttia mukana.
R-J
- Lada-Jussi
tästä tuli mieleen tällainen arjen kamaluus: kun jossain vain jotain tapahtuu oli syy sitten missä tahansa heti kyseiselle paikalla lasketaan nopeusrajoitus, laitetaan liikennevaloja tai Stop -merkkejä, hidastetöyssyt on kans kova juttu tuollaisissa paikoissa.Ertzu kirjoitti:Sitä en vaan satu ymmärtämään kun tielaitosta syytetään aina kun jotain tällästä käy. Itse tullu lumia aurattua ja kokemuksesta voin sanoa että joka paikkaan ei myrskykelillä kumminkaan kerkeä. Kyllä se suurin syy on loppupeleissä ratin ja penkin välissä istuja, kun nopeutta ei juuri osata sovittaa siihen vallitsevaan tilanteeseen...
nämä kaikki varmaan on jo laitettu Konginkankaan bussiturmapaikalle? samoin myöskin Loimaan kolaripaikalle?

In your dreams only... Toihan vaatis jo järkee... Sitä ei yleensä "toimistoinsseiltä" löydy.Lada-Jussi kirjoitti:tästä tuli mieleen tällainen arjen kamaluus: kun jossain vain jotain tapahtuu oli syy sitten missä tahansa heti kyseiselle paikalla lasketaan nopeusrajoitus, laitetaan liikennevaloja tai Stop -merkkejä, hidastetöyssyt on kans kova juttu tuollaisissa paikoissa.Ertzu kirjoitti:Sitä en vaan satu ymmärtämään kun tielaitosta syytetään aina kun jotain tällästä käy. Itse tullu lumia aurattua ja kokemuksesta voin sanoa että joka paikkaan ei myrskykelillä kumminkaan kerkeä. Kyllä se suurin syy on loppupeleissä ratin ja penkin välissä istuja, kun nopeutta ei juuri osata sovittaa siihen vallitsevaan tilanteeseen...
nämä kaikki varmaan on jo laitettu Konginkankaan bussiturmapaikalle? samoin myöskin Loimaan kolaripaikalle?

R-J
Re: paha kolari loimaala
[quote="terry"Ei kaikki ammattikuljettajat ole käyttämättä vöitä!
ABECEDE ammatikseni tienpäällä[/quote]
Joo, tosiaan, ikävää jos pitää olla aina valmis hyppäämään autosta kun on asiakas kyydissä. Mut niinku tässä foorumilla muutkin totes, pitemmässä ajossa kannattaa käyttää ja kaupungissa ei niin väliä, mutta onhan se niin että pienessäkin vauhdissa ilman vöitä loukkaa ittensä aika pahasti.
Siinä pitää sitten miettiä riskejä, että kumpi on todennäkösempää, kolari vaiko kuristus.
Monessa maassa on muuten taksikuskien ympärillä joku pleksiviritys. Esmes Kiinassa oli semmonen, että se ei ollu mitenkään tiivis tai mitään mutta esti kuitenkin tehokkaasti kuskin kuristamisen tai käsiksikäymisen. Ilmeisesti Kiinassa ei kannata pistoolia kuljetella mukanaan ku viranomaiset ei tykkää.
Ja kun Kiinassa ei viranomaiset tykkää niin asiat on huonosti.
ABECEDE ammatikseni tienpäällä[/quote]
Joo, tosiaan, ikävää jos pitää olla aina valmis hyppäämään autosta kun on asiakas kyydissä. Mut niinku tässä foorumilla muutkin totes, pitemmässä ajossa kannattaa käyttää ja kaupungissa ei niin väliä, mutta onhan se niin että pienessäkin vauhdissa ilman vöitä loukkaa ittensä aika pahasti.
Siinä pitää sitten miettiä riskejä, että kumpi on todennäkösempää, kolari vaiko kuristus.
Monessa maassa on muuten taksikuskien ympärillä joku pleksiviritys. Esmes Kiinassa oli semmonen, että se ei ollu mitenkään tiivis tai mitään mutta esti kuitenkin tehokkaasti kuskin kuristamisen tai käsiksikäymisen. Ilmeisesti Kiinassa ei kannata pistoolia kuljetella mukanaan ku viranomaiset ei tykkää.
Ja kun Kiinassa ei viranomaiset tykkää niin asiat on huonosti.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Totuuden sanoja... Suomalaiseen ajokulttuuriin ei vaan tunnu sopivan, että ajettaisiin järjellä.Ertzu kirjoitti:Sitä en vaan satu ymmärtämään kun tielaitosta syytetään aina kun jotain tällästä käy. Itse tullu lumia aurattua ja kokemuksesta voin sanoa että joka paikkaan ei myrskykelillä kumminkaan kerkeä. Kyllä se suurin syy on loppupeleissä ratin ja penkin välissä istuja, kun nopeutta ei juuri osata sovittaa siihen vallitsevaan tilanteeseen...
<?php
include "turbo.lada";
get_horsepower(+69);
?>
(Skoda 130LX '86) | (Seat Ibiza '91) | Lada 1200S '88 | Lada 1500S '92 | BMW 316 8?
include "turbo.lada";
get_horsepower(+69);
?>
(Skoda 130LX '86) | (Seat Ibiza '91) | Lada 1200S '88 | Lada 1500S '92 | BMW 316 8?
Pari sanaista tästä aiheestakin.
Itse oon nostanu Ladan penkin ajoasentoa pystympään sen jälkeen kun ajo on muuttunu enemmän kaupunki ja taajama-ajoksi eikä ole enää pitkänmatkan ajoa keskellä öitä. Mulla vaivaa vaan se, et kuskin penkistä on pari jousta poikki, niin saa istua kyllä pukamien uhalla kummissa asennoissa välillä muutenkin.
Ja mitä tuohon liukkaisiin keleihin ja nopeuksien laskemiseen tulee. Ei ikinä alle rajoituksen, niin kauan kun esim. takana näkyy joku tulevan. Ohitustilanteessa varmasti vaara on suurempi lähteä luisuun ja tämäyttää vielä se ohitettavakin metsään mennessään. Minua ainakin hitsit vaikka olis millanen loskajääpaskakeli, kun edessä joku perseilijä kepittää 1.3 abs esp etuveto corollallaan 80kmh alueella 50-60kmh. Eriasia jos olisi oikeasti liukasta ajaa suoraa tietä, mutta ei. Nää tulee aina sillon jostain puun takaa eteen kun keli on huono, mutta ei mitenkään hallitsemattoman liukas. Sitten se on tosi mukavaa Ladalla vetää nelipyöräluisurissa ohi siitä edelläajavasta. Jos on jotain menetettävää niin jääköön kotiinsa woihan wanha wihtahousu huonoilla keleillä.
Tuosta kolarista sen verran, että huono nakkihan tuo oli kun kohdalle osui, mutta semmoista sattuu. Joka vuosi.
Itse oon nostanu Ladan penkin ajoasentoa pystympään sen jälkeen kun ajo on muuttunu enemmän kaupunki ja taajama-ajoksi eikä ole enää pitkänmatkan ajoa keskellä öitä. Mulla vaivaa vaan se, et kuskin penkistä on pari jousta poikki, niin saa istua kyllä pukamien uhalla kummissa asennoissa välillä muutenkin.
Ja mitä tuohon liukkaisiin keleihin ja nopeuksien laskemiseen tulee. Ei ikinä alle rajoituksen, niin kauan kun esim. takana näkyy joku tulevan. Ohitustilanteessa varmasti vaara on suurempi lähteä luisuun ja tämäyttää vielä se ohitettavakin metsään mennessään. Minua ainakin hitsit vaikka olis millanen loskajääpaskakeli, kun edessä joku perseilijä kepittää 1.3 abs esp etuveto corollallaan 80kmh alueella 50-60kmh. Eriasia jos olisi oikeasti liukasta ajaa suoraa tietä, mutta ei. Nää tulee aina sillon jostain puun takaa eteen kun keli on huono, mutta ei mitenkään hallitsemattoman liukas. Sitten se on tosi mukavaa Ladalla vetää nelipyöräluisurissa ohi siitä edelläajavasta. Jos on jotain menetettävää niin jääköön kotiinsa woihan wanha wihtahousu huonoilla keleillä.
Tuosta kolarista sen verran, että huono nakkihan tuo oli kun kohdalle osui, mutta semmoista sattuu. Joka vuosi.
Matti / Ladidos Tampere
BMW E28 520i '83 > 21043 '91 > 21073-40 '95 + Chrysler Stratus '96 + Dodge Caravan '89 + 2108 '95 + ex-VW Golf '94 + ex-Ford Ka '09 + Saab 9-5 Aero '00
BMW E28 520i '83 > 21043 '91 > 21073-40 '95 + Chrysler Stratus '96 + Dodge Caravan '89 + 2108 '95 + ex-VW Golf '94 + ex-Ford Ka '09 + Saab 9-5 Aero '00
- Lada-Jussi
meni tänään yhtäkkiä kelit huonoksi, tulin Vantaalta Tuusulan tietä pohjoiseen joskus 17 aikaan ja siellä oli jo jollain lipsahtanut auto väärinpäin motarin varteen. Joku uudehko länsiauto se oli, mutta ei silti ollut espit, aspit, naspit ja muut estänyt vahinkoa tapahtumasta. Itse olin jo todellinen sankari kun selvisin ehjin nahoin tuollaisesta tuiverruksesta vanhalla Samaran raadolla 

- veli alexei
- Moderaattori
Sanoisin että nuo aspit, espit, ispit sun muut akronyymit vaan saavat sellaisen epätodellisen autohallinnan tunteen. Ei luotetaan auton tiellä pysymiseen vaikka keli on kuinka huono tahansa. Tämä siis tarkoittaa sitä että ei ajeta kelin ja tien muun kunnon mukaan. Tämä on sitten lähtökohtanan aina sille että napsahtamisvaara kasvaa aikas rajusti.Lada-Jussi kirjoitti:meni tänään yhtäkkiä kelit huonoksi, tulin Vantaalta Tuusulan tietä pohjoiseen joskus 17 aikaan ja siellä oli jo jollain lipsahtanut auto väärinpäin motarin varteen. Joku uudehko länsiauto se oli, mutta ei silti ollut espit, aspit, naspit ja muut estänyt vahinkoa tapahtumasta. Itse olin jo todellinen sankari kun selvisin ehjin nahoin tuollaisesta tuiverruksesta vanhalla Samaran raadolla
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Saattaa jopa riskit kasvaa verrattuna vanhoilla autoilla ajaviin, juuri tuon turvallisuuden tunteen ansiosta. Ja sitten paukkuu.veli alexei kirjoitti:Sanoisin että nuo aspit, espit, ispit sun muut akronyymit vaan saavat sellaisen epätodellisen autohallinnan tunteen. Ei luotetaan auton tiellä pysymiseen vaikka keli on kuinka huono tahansa. Tämä siis tarkoittaa sitä että ei ajeta kelin ja tien muun kunnon mukaan. Tämä on sitten lähtökohtanan aina sille että napsahtamisvaara kasvaa aikas rajusti.Lada-Jussi kirjoitti:meni tänään yhtäkkiä kelit huonoksi, tulin Vantaalta Tuusulan tietä pohjoiseen joskus 17 aikaan ja siellä oli jo jollain lipsahtanut auto väärinpäin motarin varteen. Joku uudehko länsiauto se oli, mutta ei silti ollut espit, aspit, naspit ja muut estänyt vahinkoa tapahtumasta. Itse olin jo todellinen sankari kun selvisin ehjin nahoin tuollaisesta tuiverruksesta vanhalla Samaran raadolla
R-J
Pelottaa jo ajatellakin, että jotkut ihmiset saattavat todellakin kuvitella, että ajonvakautus/hallintajärjestelmät ehkäisevät vaaratilanteita jotenkin!
Siis nehän vain helpottavat niistä selviytymistä, eivät ne fysiikan lakeja kykene mitenkään kumoamaan.
Kuljettaja voi sitä paitsi aina omalla toiminnallaan ulosmitata turvallisuutensa, vaikka auto olisi pullollaan kaikkia vimpaimia ja alla kuinka hyvät renkaat tahansa.

Siis nehän vain helpottavat niistä selviytymistä, eivät ne fysiikan lakeja kykene mitenkään kumoamaan.
Kuljettaja voi sitä paitsi aina omalla toiminnallaan ulosmitata turvallisuutensa, vaikka auto olisi pullollaan kaikkia vimpaimia ja alla kuinka hyvät renkaat tahansa.