Sivu 3/3
Lähetetty: 2.12.2005 10:54
Kirjoittaja erkkimalinen
Hyvin toimii, ihan omillakin jos ovat kunnossa. Uskoisin että et juuri mitään huomaisi ajossa oli alla monroet tahi boget ym. Turhan kovaksi jos rakentelee niin se heikentää vaan norm. maantieajokäytöstä. Linttaa, sladitusta siitä voit nauttia mielenmäärin orkkiksellakin, alusta toimii hyvin, opettele vaan niksit turvallisella alueella ettei irtoa kännystä!
Lähetetty: 2.12.2005 11:56
Kirjoittaja mickey-69
samara88 kirjoitti:Mistä saisi tietää kierrejousten halkaisijan yms. tiedot? Suomessa on ainakin yksi firma, joka osaa neuvoa asian suhteen, mutta en nyt muista mikä.
Paljonko on muuten noiden 123-koppaisen Mersun kierrejousten halkaisijat?
Moottoreista riippuen noita jousia löytyy hieman eri mitoilla... Halkaisijat vaihtelee 114-116mm, ja pituudet vaihtelee välillä 447-470mm.. Myös langan paksuuksissa on eroja välillä 14,5-15,6mm...
Yleisin malli on 200-240D:n jousi joka on mitoiltaan 116/455/15, niitä löytyy purkaamoilta runsain määrin sekä tarvikeliikkeistä.. Multa voi esim yv:nä tiedustella hintoja jne....

Lähetetty: 5.12.2005 0:13
Kirjoittaja rokki
Nooh tietäjät, hitsaanko kopan vai nou? Kauhee homma mut maksaako vaivan?

Lähetetty: 5.12.2005 0:31
Kirjoittaja erkkimalinen
rokki kirjoitti:Nooh tietäjät, hitsaanko kopan vai nou? Kauhee homma mut maksaako vaivan?

Enpä tiedä maksaako vaivan, siinä olet oikeassa että japsin ovet takkusivat nurkasta nostettaessa, ainakin 1998-mallisissa Madzoissa, Ladassa on suht jäykkä kori, ainakin meni ovet kiinni yhtä herkästi kun alhaalla..Moro!
Lähetetty: 5.12.2005 0:38
Kirjoittaja LENNY
Sama homma ainakin isommissa eurooppalaisissa.Ovet ei aukea tai mene kiinni,jos auto pysäköity lintalleen.
Hitsaa ihmeessä,jos oot sen takia auton purkanut.
Lähetetty: 5.12.2005 8:19
Kirjoittaja ladaracing pori
rokki kirjoitti:Nooh tietäjät, hitsaanko kopan vai nou? Kauhee homma mut maksaako vaivan?

Maksaa se vaivan,kestää paremmin(kauemmin) kisakäytössä.
Lähetetty: 6.12.2005 2:43
Kirjoittaja Stefa
mickey-69 kirjoitti:
Moottoreista riippuen noita jousia löytyy hieman eri mitoilla... Halkaisijat vaihtelee 114-116mm, ja pituudet vaihtelee välillä 447-470mm.. Myös langan paksuuksissa on eroja välillä 14,5-15,6mm...
Yleisin malli on 200-240D:n jousi joka on mitoiltaan 116/455/15, niitä löytyy purkaamoilta runsain määrin sekä tarvikeliikkeistä.. Multa voi esim yv:nä tiedustella hintoja jne....

Et olisi sattunut mittailemaan noista jousivakioita/muuten käyttäytymistä eri alustoilla? Olisitko vielä kiinnostunut jakamaan tietoa?
Lähetetty: 8.12.2005 10:13
Kirjoittaja mickey-69
Stefa kirjoitti:mickey-69 kirjoitti:
Moottoreista riippuen noita jousia löytyy hieman eri mitoilla... Halkaisijat vaihtelee 114-116mm, ja pituudet vaihtelee välillä 447-470mm.. Myös langan paksuuksissa on eroja välillä 14,5-15,6mm...
Yleisin malli on 200-240D:n jousi joka on mitoiltaan 116/455/15, niitä löytyy purkaamoilta runsain määrin sekä tarvikeliikkeistä.. Multa voi esim yv:nä tiedustella hintoja jne....

Et olisi sattunut mittailemaan noista jousivakioita/muuten käyttäytymistä eri alustoilla? Olisitko vielä kiinnostunut jakamaan tietoa?
Mo ei oo kyllä tullu mittailtua.... Ja tieto on toki jaettavissa kaikille alan harrastajille joilla mielenkiintoa riittää.... Ei nää nyt sentään mitään suuria salaisuuksia ole....

Lähetetty: 8.12.2005 16:04
Kirjoittaja ladaracing pori
Et olisi sattunut mittailemaan noista jousivakioita/muuten käyttäytymistä eri alustoilla? Olisitko vielä kiinnostunut jakamaan tietoa?[/quote]
Mo ei oo kyllä tullu mittailtua.... Ja tieto on toki jaettavissa kaikille alan harrastajille joilla mielenkiintoa riittää.... Ei nää nyt sentään mitään suuria salaisuuksia ole....

[/quote]
Kaikki tieto täytyy säilyttää hautaan asti vain omanaan,ei vaan jos joku on tehnyt jonkun hyvän patentin niin kyllähän sen voi kertoa myös muille.

Lähetetty: 8.12.2005 20:40
Kirjoittaja Stefa
Olisiko joku kokeillut eri jousilla asfalttiajoa? Pitäisi tuohon turboon saada rata-alusta aikaiseksi ja jeesaisi paljon jos hieman olisi suuntaa mistä lähteä liikkeelle.
Samaran alustan parantelu
Lähetetty: 18.12.2005 18:48
Kirjoittaja rotsi4
Mitähän kannattaisi tehdä Samaran alustalle? Alusta on kyllä selvästi heikoin lenkki nopean ajamisen kannalta, ainakin minun ajotyylillä.
Nuo madallusjouset ja jäykät iskarit ovat ehkä asiaa? Ja taakse voisi ehkä asentaa pienen kallistuksen vaimentimen, ja eteen jäykemmän jos tarve vaatii madalluksen jälkeen. 13-tuumaiset vanteet ovat varmaan riittävän kokoiset jos hommaa 175/70 tai 60 -gummit ainakin kesäkäyttöön?
Takakulmaa tuo tuntuu ainakin nostavat, ja kyyti on huojuvaa ihan normaaliajossakin.
Tuollaiset Samaran omat jäykemmät vakiojouset voisivat kanssa olla ihan hyvät jos ei löydä muita sopivia, ainakin äiten sedan-samarassa on selvästi parempi alusta kuin omassani.
Tammer-dieselissä taisi olla noit intraxseja ja muistaakseni jäykät Kyb- iskarit viidensadan euron yhteishintaan, ehkä hyvä etten ostanut jos ovat kerran huonot..millainenkohan autosta sitten tulee niitä käyttäessä?
Ainakaan progressiivisilta ne eivät näyttäneet.
Mitenkähän käy talviominaisuuksille alustan raplaamisen jälkeen?
Joskus testasin madallettua civikiä kesäkeleillä, ja pidin sen kyydistä. Ohjaustuntuma toi mieleen stiga-kelkan..mutta saman kaltainen tuosta samarastakin olisi hyvä saada.
Eri asia on sitten saako madullusjousia muutoskatsastettua kolariautoon..mutta luulisi nyt alustan olevan tarpeeksi suora pyöräsuuntaukseen kun ei puolla pahasti.
Kokeilemiseen on elämä liian lyhyt..
Lähetetty: 29.12.2005 22:01
Kirjoittaja Iso-A
Ei ladaan tarvii vaihtaa iskunvaimentimia... meillä oli 1200L jolla oli ajettu 1.5 kertaa matkamittari ympäri ja katsastusmiehet sanoi viimeisellä kerralla, että "parhaimmassa kunnossa iskarit, mitä oon Ladassa testannu... koska vaihdettu?"
ilme venähti ku sanottiin, että ei oo vaihdettu kertaakaan

Lähetetty: 30.12.2005 0:39
Kirjoittaja ladaracing pori
Iso-A kirjoitti:Ei ladaan tarvii vaihtaa iskunvaimentimia... meillä oli 1200L jolla oli ajettu 1.5 kertaa matkamittari ympäri ja katsastusmiehet sanoi viimeisellä kerralla, että "parhaimmassa kunnossa iskarit, mitä oon Ladassa testannu... koska vaihdettu?"
ilme venähti ku sanottiin, että ei oo vaihdettu kertaakaan

Koitappa joskus uutta iskaria,voipi olla yllätys ajominaisuukksiin.

Re: Samaran alustan parantelu
Lähetetty: 30.12.2005 7:08
Kirjoittaja foma
rotsi4 kirjoitti:Mitähän kannattaisi tehdä Samaran alustalle?
Nuo madallusjouset ja jäykät iskarit ovat ehkä asiaa? Ja taakse voisi ehkä asentaa pienen kallistuksen vaimentimen, ja eteen jäykemmän jos tarve vaatii madalluksen jälkeen. 13-tuumaiset vanteet ovat varmaan riittävän kokoiset jos hommaa 175/70 tai 60 -gummit ainakin kesäkäyttöön?
Takakulmaa tuo tuntuu ainakin nostavat, ja kyyti on huojuvaa ihan normaaliajossakin.
Tuollaiset Samaran omat jäykemmät vakiojouset voisivat kanssa olla ihan hyvät jos ei löydä muita sopivia, ainakin äiten sedan-samarassa on selvästi parempi alusta kuin omassani.
Omassa samarassa kesällä on 195/55/15" ja voin sanoa että tuntuma asfaltilla paljon parempi kuin orkiksilla 175lla. Soralla taas päinvastoin.
Ittekin pähkäilin mitkä jäykemmät jouset menis ja ku vähä mitteilin niin joko 900 saabin lyhynnetyt tai sierran etujouset eteen ja ainakin volvo v40 takajouset menis taakse. Kevälläsitten kokeilen miltä ne tuntuu. Iskarivalinta viel edessä.
Lähetetty: 30.12.2005 22:43
Kirjoittaja samara88
Hyvä vinkki Samaran madallusjousia miettivälle: EI MISSÄÄN NIMESSÄ INTRAXEJA!!! Kannattaa lukea sekalaista-osiosta otsikolla Bilteman alennusmyynti. Kokemuksen syvällä rintaäänellä neuvon...