Sivu 3/7
Lähetetty: 29.11.2005 12:04
Kirjoittaja erkkimalinen
arpati kirjoitti:
Takajarrut jäi vieläkin toimimattomiksi, mutta ajoin auton Euraan malliksi kaarientekijälle. Etujarrut pelitti hyvin ja kun käsijarrukin on kunnossa oli meno aivan ok. Ulkonäkö olisi ehkä kirvoittanut poliisisedältä jotain kommenttia kun helmasta olin jo ronkkinut vanhat paikat irti (käsin ilman sen ihmeempiä työkaluja), mutta onneksi ei tullut kohtaamista ja iltakin pimeni sopivasti joten tuskin monikaan tielläliikkujista huomasi mitään erikoista.
Takajarruihin sain kyllä akselille uudet putket mutta lisäksi olis tarvinnut vaihtaa painesäätimeltä akselille tuleva ja vielä edestä pääsylinteriltä painesäätimelle tuleva putki + loppui aika kesken ja pitkää putkea ei vielä ollutkaan haettuna. No tulppasin tuon pääsylinterin lähdön taakse, täytyy hakea tuokin pätkä kun haen auton takaisin...
Vakuutuksen ehdin käydä tekemässä ja huomenna menen konttorille ilmoitusosan kanssa. Emäntä tuli jelppiin sen verran että veisteli loput bitumit lattiasta, jäihän sinne vielä takapenkin alle ja tulipeltiin muttei ne ole tärkeitä kun nyt pääsee jo hitsaan helmoja ja lattiaa hieman vapaammin
Kaksin on mukava harrastaa

Lähetetty: 29.11.2005 13:31
Kirjoittaja arpati
Stefa kirjoitti:Tuo oma -80 nappis pitäisi myös olla alustaltaan melkoisen virheetön, tosin muutaman lusmun joutuu oikomaan ja korjailemaan. Mutta noita kurjia hitsihommia ei pitäisi olla tiedossa, tosin ensi vuoden alkupuolella on sitten varmaa tietoa

Hitsi kyllä sauhuaa kaarien asennuksen ja kardaanitunnelin laajennuksen myötä, mutta ruoste ei pitäisi olla pääsyy

...Kerrankin..
Joo, on se paljon mukavampi tehdä kun ei tartte hitsata ruosteita... No tohon 2104 teen ruostehommia mutta helmat pääosin siinäkin vaan on menneet... Onneksi

Ja tuohon kun tulee nuo turvakaaretkin ensin niin ei tartte pelätä notkahtamista kun vaihtaa helmat

Niin ja tuo tulee raakaan käyttöön työkaluksi, eli sen suhteen ei liiemmin hienostella... (tai no kai joku voi olla sitä mieltä mun töistäni mutta tarkoitus on että kestää pitkään käytössä...)
erkkimalinen kirjoitti:
Kaksin on mukava harrastaa
Näin on

Lähetetty: 5.12.2005 1:37
Kirjoittaja arpati
Kattelin tossa tohon vihreeseen 2102 konetta ja kaasaria... Kone on nyt 2105 keulalla irti eli enää nosto pois ja siivousta sen verran vielä että pääsee traktorilla nostaan. Tuo varmaan menee samatien paikalleen ja sitten pääsee asenteleen sarjoja kiinni.
Kaasariksi ajattelin laittaa kattivehkeen kaasarin kun on ylimääräisenä ja on aika vähän ajettukin... Tuo jäi pois sen takia kun vaihdoin tilalle paremmin toimivan mutta eihän siinä mitään muuta vikaa ollut kuin että joku oli sitä joskus "säätänyt" eikä kakkoskurkku auennut ollenkaan. Aikani katteltuani sain sen toimimaan

Vikana oli lähinnä että yksi pikkujousi vänkäs väärään suuntaan ja yksi peltilirpuke oli väärällä puolen eli joku oli väkisinkin aukonut tuota ja kasannut väärin... No muuten tuo toimi muttei kulkenut mihinkään joten toivotaan että rupeaa toimimaan
Suuttimia tohon tarttee kai sitten porailla (?) vähän isommaksi tai hakea isompia solexin suuttimia, ohjauspoksi ei vissiin tule kiinni ellei joku keksi miten sitä saa säädettyä
Purin myös tuossa yhden tollasen hieman huonompikuntoisen asteekin ja eipä tuo kaasari nyt niin ihmeellinen ole vähän erilainen vaan kuin tuo webertyyppi mitä takapotkuissa muuten. Tollanen ladan (samara?) solexi on lähes identtinen eli sille pohjalle tuo kattikaasari on rakennettu kun tuota vertailin tollaseen normaalimalliin.
Lähetetty: 5.12.2005 2:05
Kirjoittaja erkkimalinen
Sitkeä Sissi tunnut olevan, teet Ladalle mitä haluat.. niin sitä pitää..kuunnellaan ja katsotaan mitä saat aikaan!
Lähetetty: 5.12.2005 13:25
Kirjoittaja arpati
Kattelin vielä noi suutinkoot noista purettavaista kaasareista (toinen ei vissiin olekaan samaran vaan tota on oikeesti kai ollutkin noissa 2107 koppaisessa 1300 mallissa?, näin ainakin ladainfossa luulen nähneeni yöllä...)
AXTEC SOLEX (1500 mallin pistän nuo kilven numerot ym kunhan ehdin)
Pääsuuttimet:
I kurkun suutin 80
II kurkun suutin 110
Solenoidiventtiilit:
Tyhjäkäyntipiiri 50
Pääsuutinpiiri 97
Ilmasuuttimien/seosputkien kokoa en muistanut ottaa paperille
2105 koneen SOLEX (identtinen runko)
Pääsuuttimet:
I kurkun suutin 105
II kurkun suutin 110
Lähetetty: 8.12.2005 2:41
Kirjoittaja arpati
Do diin... Tänään pääsin sen verran pihalle että otin 2105 koneen pois ja siihen se sitten jäikin ainakin melkein.
No vaihtelin siihen sentään uudet jakoketjun, kiristimen ja laahaimet, kampiakselin molemmat stefat, kytkinlevyn, silmälaakerin, öljyt ja suodattimen.
Lisäksi porailin moottorinkiinnikkeisiin isommat reiät 13mm terällä jotta saa noi umpikumityynyt (M12 kierteet) noitten kumi-kierrejousipaskojen tilalle.
No eipä tuo juuri miltään nyt tunnu kun sen kirjoittaa ylös, mutta saipahan tuohonkin aikaa kulumaan

Lähetetty: 8.12.2005 20:44
Kirjoittaja Stefa
arpati kirjoitti:
Lisäksi porailin moottorinkiinnikkeisiin isommat reiät 13mm terällä jotta saa noi umpikumityynyt (M12 kierteet) noitten kumi-kierrejousipaskojen tilalle.
No eipä tuo juuri miltään nyt tunnu kun sen kirjoittaa ylös, mutta saipahan tuohonkin aikaa kulumaan

Mistäs nuo sun kumit on peräisin? Kuinka korkeat mahtaisi olla?
Tuo on muuten kumma ilmiö, vaikka päivän puuhailee kaikkea, niin muutaman lauseen siitä saa aikaiseksi mitä on tehnyt

Lähetetty: 8.12.2005 22:33
Kirjoittaja arpati
Stefa kirjoitti:arpati kirjoitti:
Lisäksi porailin moottorinkiinnikkeisiin isommat reiät 13mm terällä jotta saa noi umpikumityynyt (M12 kierteet) noitten kumi-kierrejousipaskojen tilalle.
No eipä tuo juuri miltään nyt tunnu kun sen kirjoittaa ylös, mutta saipahan tuohonkin aikaa kulumaan

Mistäs nuo sun kumit on peräisin? Kuinka korkeat mahtaisi olla?
Tuo on muuten kumma ilmiö, vaikka päivän puuhailee kaikkea, niin muutaman lauseen siitä saa aikaiseksi mitä on tehnyt

Nuo kumit ostin vanhasta työpaikasta joskus kun siellä olin vielä töissä... Nää on jotain kuorkin pakoputken kannakkekumeja tms ei niisä mitään lue joten en tiedä mistä ovat tulleet. Wurthilta tonne tulee tavaraa ja monesta muustakin paikkaa joten tarttis joskus kysyä jos tarviit tietoa. Korkeus on aika sama mitä ladan orggiskumeissa, kiinnitys on M12 naarasjenka ja laitoin noi kuusiokolo pulteilla kiinni.... No eiköhän noi kuitenkin ole melko yleistä tavaraa, ja muistaakseni joku nivea harrastaja täällä kehunut hakeneensa jostain kumi - muovitarvikeliikkeestä tommosia (etola tms...)
Joo toi muutama rivi tosiaan sisältää erinäköistä oheispuuhastelua melko paljon
Tänpäiväistä ohjelmaa:
Järjestelin taas pikkusen romuja pihassa... Vein pari raadompaa pois silmistä.
Virheeseen saatiin kone nokalle eli näyttää jo paljon paremmalta

Aikas ähellystähän toikin oli kun ei rällikällä katkaistu kuusiokolopultti tykännyt alapuolelta lähteä kierteelle kun olin noi kumit jo pultannut kiinni koneeseen... On vissiin se kulma hiukan väärä... No eihän siinä auttanut kun kumit vielä irti koneesta ja sitten ruuvattiin ne palkkin hiukan löysälle notta saa sitten hiukan siirtää vielä kun laittaa laatikon kiinni. Helpostihan noi kuusiokoloruuvit päältä sitten laittaa kiinni koneen kannakkeen läpi, ainakin helpommin kuin kuusiokantaisen ruuvin tai mutterin, se väli kun ei ole kovin leveä...
Kattelin sitten siinä niitä pulttejakin mitä hyllystä löysin kun niitä rälläköin lyhemmiksi, ovat sitten vielä 12.9 kovuisia

No eipä noita mennyt kuin 4 kpl...

No saapi nähdä paljonko tulee noilla kumeilla eroa ajettavuuteen, on noi vakiokumit aika ilkeät, varsinkin kun koittaa lähteä vähän reippaammin niin alkaa kauhea nylkytys (jos siis on pitoa eihän nuo talvella niin haittaa)
Jaa niin mazda jäi edelleen laittamatta (jarruletkun vaihto vielä) muttei ole kyllä ostajiakaan kuulunut (sopiva hinta)

No eipä tässä ennen kiirettä ole kunnes saan ton virheenkin leimattua

Lähetetty: 11.12.2005 22:52
Kirjoittaja Stefa
arpati kirjoitti:
Nuo kumit ostin vanhasta työpaikasta joskus kun siellä olin vielä töissä... Nää on jotain kuorkin pakoputken kannakkekumeja tms ei niisä mitään lue joten en tiedä mistä ovat tulleet. Wurthilta tonne tulee tavaraa ja monesta muustakin paikkaa joten tarttis joskus kysyä jos tarviit tietoa. Korkeus on aika sama mitä ladan orggiskumeissa, kiinnitys on M12 naarasjenka ja laitoin noi kuusiokolo pulteilla kiinni.... No eiköhän noi kuitenkin ole melko yleistä tavaraa, ja muistaakseni joku nivea harrastaja täällä kehunut hakeneensa jostain kumi - muovitarvikeliikkeestä tommosia (etola tms...)
...
Virheeseen saatiin kone nokalle eli näyttää jo paljon paremmalta

Aikas ähellystähän toikin oli kun ei rällikällä katkaistu kuusiokolopultti tykännyt alapuolelta lähteä kierteelle kun olin noi kumit jo pultannut kiinni koneeseen... On vissiin se kulma hiukan väärä... No eihän siinä auttanut kun kumit vielä irti koneesta ja sitten ruuvattiin ne palkkin hiukan löysälle notta saa sitten hiukan siirtää vielä kun laittaa laatikon kiinni. Helpostihan noi kuusiokoloruuvit päältä sitten laittaa kiinni koneen kannakkeen läpi, ainakin helpommin kuin kuusiokantaisen ruuvin tai mutterin, se väli kun ei ole kovin leveä...
...
Nuo omatkin ovat etolasta, mutta ovat himpun korkeammat mitä ladan omat. Jäälle tuo on vain hyvä asia, mutta rata-ladaan saisivat sitten olla matalammat (painopiste nääs

) Tarvinee joskus etsiä hieman matalampia kumeja.
Nuo omat kumit kun ovat tosiaan ihan uros-tapeilla, niin vähän jännittikin että mahtuuko se isompi mutteri sinne koneen kiinnikkeen sisään. Mutta mahtuihan se, ja ohut hylsykin vielä ympärille

Lähetetty: 13.12.2005 20:53
Kirjoittaja arpati
Stefa kirjoitti:arpati kirjoitti:
Nuo kumit ostin vanhasta työpaikasta joskus kun siellä olin vielä töissä... Nää on jotain kuorkin pakoputken kannakkekumeja tms ei niisä mitään lue joten en tiedä mistä ovat tulleet. Wurthilta tonne tulee tavaraa ja monesta muustakin paikkaa joten tarttis joskus kysyä jos tarviit tietoa. Korkeus on aika sama mitä ladan orggiskumeissa, kiinnitys on M12 naarasjenka ja laitoin noi kuusiokolo pulteilla kiinni.... No eiköhän noi kuitenkin ole melko yleistä tavaraa, ja muistaakseni joku nivea harrastaja täällä kehunut hakeneensa jostain kumi - muovitarvikeliikkeestä tommosia (etola tms...)
...
Virheeseen saatiin kone nokalle eli näyttää jo paljon paremmalta

Aikas ähellystähän toikin oli kun ei rällikällä katkaistu kuusiokolopultti tykännyt alapuolelta lähteä kierteelle kun olin noi kumit jo pultannut kiinni koneeseen... On vissiin se kulma hiukan väärä... No eihän siinä auttanut kun kumit vielä irti koneesta ja sitten ruuvattiin ne palkkin hiukan löysälle notta saa sitten hiukan siirtää vielä kun laittaa laatikon kiinni. Helpostihan noi kuusiokoloruuvit päältä sitten laittaa kiinni koneen kannakkeen läpi, ainakin helpommin kuin kuusiokantaisen ruuvin tai mutterin, se väli kun ei ole kovin leveä...
...
Nuo omatkin ovat etolasta, mutta ovat himpun korkeammat mitä ladan omat. Jäälle tuo on vain hyvä asia, mutta rata-ladaan saisivat sitten olla matalammat (painopiste nääs

) Tarvinee joskus etsiä hieman matalampia kumeja.
Nuo omat kumit kun ovat tosiaan ihan uros-tapeilla, niin vähän jännittikin että mahtuuko se isompi mutteri sinne koneen kiinnikkeen sisään. Mutta mahtuihan se, ja ohut hylsykin vielä ympärille

Ovatko paljon korkeemmat? Mun mielestä nää oli ihan samankorkuset tai ehkä millin tms päälle, no en kyllä mitannu mutta vertasin vierekkäin...
Jos alemmas haluaa niin saahan niitä moottorinkannakkeita/kiinnikkeitä muutettua

Ei pitäis ihan mahdoton homma olla...
Lähetetty: 13.12.2005 21:44
Kirjoittaja Stefa
arpati kirjoitti:
Ovatko paljon korkeemmat? Mun mielestä nää oli ihan samankorkuset tai ehkä millin tms päälle, no en kyllä mitannu mutta vertasin vierekkäin...
Jos alemmas haluaa niin saahan niitä moottorinkannakkeita/kiinnikkeitä muutettua

Ei pitäis ihan mahdoton homma olla...
Nuo on ehkä reilu 10mm korkeammat, täytynee mitata vielä tarkasti. Saahan kiinnikkeitä aina muutettua, mutta tulee taas yksi kohde lisää minkä kesto pitäisi todistaa

Mielummin laittaisin matalat kumit. Yhdet on jo pöydällä, mutta täytyy vielä kesto todeta kun ovat aika löysät.
Lähetetty: 13.12.2005 23:02
Kirjoittaja arpati
Jaa että niinpaljon korkeemmat

Juu nää oli lähestulkoon samankokoiset alkuperäisten kanssa

Kesto ja ainakin jäykkyys selvinnee tässä joululoman aikana kun saan tuon tulille
Ei sen nyt ainakaan niin paljoa pitäis heilua kuin vakiokumeilla ja käteen tuo tuntui aika tymäkältä... Jos vielä heiluu niin laitetaan joku poikittaistanko koneen kylkeen lisäksi, tuollainen syntyy vaikka tollasesta takavedon ylemmästä takatukivarresta, niitäkin kun on nurkissa muutama

Lähetetty: 26.12.2005 22:14
Kirjoittaja RussianTUNER
hitaasti mutta varmasti edistyy.

Lähetetty: 28.12.2005 18:56
Kirjoittaja arpati
RussianTUNER kirjoitti:hitaasti mutta varmasti edistyy.


Juu ei ole tapahtunut mitään...
Olen tässä koittanut parantua flunssasta

No mazda on sentään leimattu vaikka sitäkin laittelin hiukan kipeenä... Nyt on jo kunto parempi eli alkaa tauti oleen jo ohi

Juuri palattiin vaimon kanssa Punkalaitumelle sukulointi reissulta (Kankaanpää, Karvia, Niinisalo), ehkä tässä vähitellen päästään töiden makuun kun vuosi vaihtuu...
Do dii...
Lähetetty: 1.1.2006 1:03
Kirjoittaja arpati
Ny on virheen voimalinja kokonaisuudessaan paikallaan... Laatikkoon ja perään tarvii vielä tunkee uudet öljyt. Koneeseen saakin sitten tehdä vielä kaikkee pientä mm. sarjat kiinni ja pakoputken väsäys. Kaasaria joutuu vielä miettimään paljonkin kun meinasin laittaa ton axtecin kine.
Sisustaan saa kanssa tehdä parannusta eli tarttee kaventaa penkinkiinnikkeitä että saa 2107 penkit mahtuun sisälle. Oviin tartteen ruiskia sisälle kotelosuojaa etteivät pääse happanemisen alkuun, alusta on tarkoitus käydä ruikkimassa myöhemmin paremmin. Tarkoitus on mennä kaverin halliin nosturille ja hiukan pesua ensin, massaus onneksi menee uusintamassauksena (kotelosuoja pehmikkeeksi + alustamassa) kun alustassa on ehjä massa
