Sivu 3/4

Lähetetty: 20.10.2005 8:19
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Idän Ihme 1 kirjoitti:Muistaakseni laki sanoo, ettei nopeusmittari saa näyttää yhtään liikaa, mutta 10%(?) liian vähän kyllä.. siis näin ihan mutuna.
Kyllä tuo pitänee paikkansa. Tehtaalta lähtiessä mittarit on kalibroitu ensiasennusrenkaille jollekin nopeudella. Todellisuudessahan poikkeama ei ole aina prosentteinekaan aivan sama joka nopeudessa.
Ladafarmari-Jussi kirjoitti:koskakohan tulee katsastukseen pakollinen nopeusmittarin heittotesti, eli jos nopeusnäyttämä poikkeaa liikaa niin hylky tulee, niin ja luonnollisesti katsastusten hinnat taas nousee jonkun 10 euroa
Tällä hetkellä ei liene oikein hyvää tarkastusmenetelmää. Helpoin konsti lienee auton ajaminen tutkaan. Kuitenkin täysin oikean nopeuden pitäminen juuri mittauspisteessä onnistunee vain vakionopeudensäätimellä. Jokainen, joka on ajanut numeronäyttöisellä nopeusmittarilla varustettua autoa, tietää, miten vaikeaa auton nopeus on pitää jonain tiettynä.

Tästähän on puhuttu aikaisemminkin, että renkaan kehän mittaa muuttamalla muutetaan myös nopeusmittarin heittoa. Isommolla kehällä pyörä pyörii samalla matkalla hitaammin ja pienemmällä nopeammin.

Aikoinaan noppeusmittarin ei edes tarvinut toimia katsastuksessa. Se oli vain apuväline. Tuolloin lähdettiin siitä ajatuksesta, että kuljettajan on pystyttävä arvioimaan auton nopeus ilman mittaria. Mittari peitettynä ajo taitaa kuulua vieläkin ajotaitokilpailujen kokeisiin.

Lähetetty: 20.10.2005 14:09
Kirjoittaja bigbro
Nivan mittari heittää n. 10% vakiokokosilla kuluneilla Hakkapeliitoilla. Elikäs siis jos haluaa ajella 80 km/h tod. nopeutta niin mittarin mukaan on vähän auki 90 km/h.

Lähetetty: 20.10.2005 15:15
Kirjoittaja Team perseauki racing
kun 1200L:n mittarin mukaan mennään 100km/h niin todellinen on 105km/h on kokeiltu moneenkin nopeus näyttöön. ja taas vfts replicassa heitto on toisn päin 5km/h

Lähetetty: 20.10.2005 20:34
Kirjoittaja AI
rokki kirjoitti:Mikähän tohon on tullut, tehtaan ilmoittamat huiput on 155 ja sen meni heittämällä,
Tehdas ilmoittaa huippunopeudeksi vain 155 siksi että sitä sai myydä EU:ssa alemman nopeusluokan (Q) venäläisillä renkailla. Jos huipuksi olisi ilmoitettu vaikka 165 niin olisi joutunut asentamaan kalliit länsirenkaat. Näin minä olen asian päätellyt.

Lähetetty: 20.10.2005 21:19
Kirjoittaja rokki
Järkeenkäypä selitys, melkein pelottaa ajatella miten tuo kulkee sitten kun "valmis" on...

Kolmensadan klubi on mulla vielä saavuttamatta mut taitaa jäädä ladalla haaveeksi, tarvii rykästä pyörällä... :lol: :lol:

8)

Lähetetty: 20.10.2005 22:50
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Pavlovits kirjoitti:En tiedä kenen ymmärryksessä oikein on vikaa kun puhutaan liikaa/liian vähän näyttämisestä. Minun mielestäni lähes kaikki mittarit näyttävät oikean kokoisilla renkailla liikaa. toisin sanoen, jos mittari näyttää 100km/h ja todellinen nopeus on 90 km/h, silloin mittari näyttää liikaa.
tästäkö sakotetaan?

toinen juttu on se, sakotetaanko mittarin näyttämästä ollenkaan, vai sallitun ajonopeuden ylittämisestä.
Juu, näin siinä käy, kun lukee ajattelematta mitään. Halpaan menin. Kun mittari näyttää liikaa, ajetaan alinopeutta. Siis ainakin minun ymmärryksessä on vikaa.

Mittarivirhe olisi aika työläs todentaa sakottamisen kannalta. Silloinhan oikeastaan poliisin pitäisi ajaa auto tutkaan, tai olla vähintäänkin kyydissä.

Lähetetty: 20.10.2005 23:14
Kirjoittaja MaTo
Minä kun en ole koskaan luottanu noiden nopeusnäyttöjen tuloksiin tai koskaan ne ei tunnu olevan tarkkoja riippumatta autosta/nopeudesta... Esimerkkinä ainakin nuo hamina -virojoki välillä olevat mittarit toinen näyttää reilusti alle ja toinen satasta ku ajaa ni jotain ~170km/t siihen on hauska ladalla kellottaa huiput vielä ku ois digikamera todistamassa tapauksen.. :lol:

Lähetetty: 20.10.2005 23:19
Kirjoittaja Jaakkima
MaTo kirjoitti:Esimerkkinä ainakin nuo hamina -virojoki välillä olevat mittarit toinen näyttää reilusti alle ja toinen satasta ku ajaa ni jotain ~170km/t siihen on hauska ladalla kellottaa huiput vielä ku ois digikamera todistamassa tapauksen.. :lol:
Itse olen kellottanut samaan tutkaan firman Hiacella yli 180 km/h :lol:

Lähetetty: 21.10.2005 8:13
Kirjoittaja 110HB
MaTo kirjoitti:Minä kun en ole koskaan luottanu noiden nopeusnäyttöjen tuloksiin tai koskaan ne ei tunnu olevan tarkkoja riippumatta autosta/nopeudesta... Esimerkkinä ainakin nuo hamina -virojoki välillä olevat mittarit toinen näyttää reilusti alle ja toinen satasta ku ajaa ni jotain ~170km/t siihen on hauska ladalla kellottaa huiput vielä ku ois digikamera todistamassa tapauksen.. :lol:
Yleensähän noi näyttötaulut vilkuttaa sitä sallitua lukua tai joku valo vilkkuu, jos ajaa liian lujaa.

Eli jos ajat 140 niin ei ne taulut yleensä näytä sitä lukua, mutta jos jossain näyttää, niin siinähän on hyvä testata nopeuksia 8)

Lähetetty: 21.10.2005 17:18
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Tänään katsoin Gepsillä ton mittarivirheen ja kun mittari näytti tasan 80km/h niin gepsi kerto että 79,1km/h.
Eli mittarivirhe tuli korjattuu 4,3 perillä ja 235/75-15 renkailla.

Lähetetty: 22.10.2005 1:10
Kirjoittaja nivailija
Idän Ihme 1 kirjoitti:Muistaakseni laki sanoo, ettei nopeusmittari saa näyttää yhtään liian vähän, mutta 10%...(?) liikaa kyllä.. siis näin ihan mutuna.
Warressa näyttää liikaa.

Lähetetty: 22.10.2005 1:23
Kirjoittaja Vanja-eno
Mittari näyttää 80 km/h, todellinen nopeus 74 km/h

Lähetetty: 2.11.2005 19:04
Kirjoittaja Lada-Jussi
Lada-Jussi kirjoitti:Samara 1,5i -95 mittarissa 80 km/h, renkaat 165/70R13: kolmosvaihteella näyttötaulussa 72 km/h nelosvaihteella näyttötaulussa 75 km/h, näyttäiskö vitosella sitten tasan oikein, ei uskaltanu vielä kokeilla.
Samainen auto mutta nyt talvipyörillä kokoa 155/80R13 eli pyörän halkaisija jonkin verran reilumpi, mittarissa 80 km/h ja näyttötaulussa 76 km/h ei ton mukaan kovin suurta eroa rengas kokojen välillä.

muuten ajotuntuu erillaiselta eri kokoisella renkaalla, tai sitten vaan kuvittelen, minusta kesärenkailla oli äkäisempi kiihtymään, kesäpyörillä myöskin pintakaasulla mentiin helposti 100 km/h mittarissa nelosvaihteella, nyt nelosella on kymppivähemmän ja pintakaasulla ajelu ei ole niin mielekästä, melkein pitäisi ajaa kolmosella tuossa nopeudessa, selvästi taloudellisuus kärsii tuosta isommasta renkaasta???

Lähetetty: 2.11.2005 19:06
Kirjoittaja Nonnis
Lada-Jussi kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti:Samara 1,5i -95 mittarissa 80 km/h, renkaat 165/70R13: kolmosvaihteella näyttötaulussa 72 km/h nelosvaihteella näyttötaulussa 75 km/h, näyttäiskö vitosella sitten tasan oikein, ei uskaltanu vielä kokeilla.
Samainen auto mutta nyt talvipyörillä kokoa 155/80R13 eli pyörän halkaisija jonkin verran reilumpi, mittarissa 80 km/h ja näyttötaulussa 76 km/h ei ton mukaan kovin suurta eroa rengas kokojen välillä.

muuten ajotuntuu erillaiselta eri kokoisella renkaalla, tai sitten vaan kuvittelen, minusta kesärenkailla oli äkäisempi kiihtymään, kesäpyörillä myöskin pintakaasulla mentiin helposti 100 km/h mittarissa nelosvaihteella, nyt nelosella on kymppivähemmän ja pintakaasulla ajelu ei ole niin mielekästä, melkein pitäisi ajaa kolmosella tuossa nopeudessa, selvästi taloudellisuus kärsii tuosta isommasta renkaasta???
Kyllä taitaa Jussi nyt vähän liikaa kuvitella ;)

Lähetetty: 2.11.2005 22:14
Kirjoittaja Nerd-O
En nyt kyllä ole varma mutta mittarin mukaan kun mentiin 80 niin oikea nopeus tais olla 85.. Pajerossa taas meni homma niin että 225/75-15 renkailla mittari kusetti yli 10km/h, siis 80 ajettiin mittarin mukaan ja oikea nopeus oli 70. Sitten vaihdoin nuo 265/75-15 renkaat alle ja mittari edelleen näytti n.5km/h alle oikean. Sitten vaihdoin koko mittariston (näin sain rundimittarin) niin nyt se näyttää muutaman kilometrin liikaa. Vaan eipä tuo haittaa. Pitää vaan muistaa se kun ajaa linnun pöntöillä varustetuilla teillä :D