Niin, näissä kolareissahan testataan off-set törmäystä kasaan menevään, mutta paikallaan pysyvään esineeseen.,_,/ukka kirjoitti:Näinhän se menee teoriassa ja laboratorio testeissä, mutta käytännössä iso ja testien mukaan epäturvallinen on kuitenkin monesti paljon turvallisempi, kuin testeissä hyvin menestynyt pikku auto. Juurikin tuon massan ansiosta. Kun 1000kg:n ja 2000kg:n autot ajaa nokkakolarin 50km/h vauhdeista, tuntuu törmäys 1000kg:n autossa siltä kuin sillä ajaisi kiinteään esteeseen 66.6km/h ja 2000kg:n autossa 33.3km/h nopeudella kiinteään esteeseen. Pitää olla melko hyvä pikku auto, että saa 66km/h nopeudesta yhtä hyvän testituloksen ku iso auto 33km/h nopeudesta.
Sama homma jos ajaa puuhun, tai mihin tahansa periksi antavaan esteeseen. Ainoastaan jos törmäys tapahtuu kallioon, junaan tai johonkin muuhun "kiinteään", voidaan puhua "tasa-arvosta"
,_,/ukka
Esimerkiksi aikanaan Chrysler Voyagerin aikaisempi malli menestyi todella surkeasti EuroNCAP testissä, mutta pärjäsi erinomaisesti Ruotsalaisessa tutkimuksessa jossa tutustuttiin todellisiin kolareihin. Siinä tultiin muistaakseni siihen tulokseen että Chrysler Voyager, isot Volvot, Saab 900 (joka ei ollut mikään iso auto tuolloin) ja Audi A6 pärjäsivät parhaiten. Joten mene ja tiedä.