Levyjarrut Ladaan taakse

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

E__R kirjoitti:Niin siis kuites fiatin levyjarrut on varmaan ne on siitä 132:sta otettu. En niin tarkkaan tunne fiatin malleja.
Eikö 131 ja 132 ole kuites melkein sama auto?
Katseleppas vaikka http://www.carsfromitaly.com

132 ja argenta ovat lähelle samoja, 131 ja 132 eivät todellakaan.
Vauhdin tae - alamäki
apriliaman

joo

Viesti Kirjoittaja apriliaman »

ladaracing pori kirjoitti:Eipä tuossa nyt ole mitään järkeä pistää isompia jarruja taakse :twisted:
Niin siis eteen myös järeemmät jarrut,en viittinyt sitä kirjoottaa kun aattelin et sen tyhmenmätkin tajuu et etupää kans vaati päivitystä siinä missä takapääkin.. :P Mut kukin tekee niin kuin parhaaks näkee..
erkkimalinen
Viestit: 581
Liittynyt: 6.10.2005 20:21
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja erkkimalinen »

lada 1300s kirjoitti:Eikö Ladan takajarrut ole tarpeeksi tehokkaat? Minun Ladoissa ainakin tuntuu takapää menevän lukkoon ennen etupäätä. Onkohan se hyvä asia? Eteen haluaisin tehoa ehkä enemmän mitenkähän sen toteuttas.
Ei jarrupaineen säätimessä välttämättä vikaa ole. Jarrupääsylinteristäkin voi vika löytyä. Kaksi piiriä, ei ristikkäisiä,etupiirin mäntä saattaa takeltaa..tai huoltamattomat takajarrut. Jarrupöly kastuessaan helposti tukkii pölyn poistoreijät ja töhnää kulkeutuu jarrupinnoille, lukkiutuu tosi herkästi. Rummut pois,putsaus,jarrusprayllä ettet pöllytä henkeesi mömmöjä..kevyt tasainen hionta (santapaperikin käy),kitkapinnoille.samalla voit hioa rummun kitkapinnat kevyesti. Rummut kiinni, Sun mallissahan taitaa olla jo automaatti-säätö, ellei niin ne kenkien epäkeskojen säätökannat löytyy sieltä jarrukilven takaa...ensin tämä..sit katso sitä "kuormaventtiiliä". Katso myös seisontajarrun toiminta..eiköhän ala pelittää..Moi! :wink:
Kyllä lähtee..!
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

erkkimalinen kirjoitti:,putsaus,jarrusprayllä ettet pöllytä henkeesi mömmöjä..
Nykyään asbestittomalla aikakaudella tuo pöly ei niin vaarallista enää ole, toki vanhoissa voi olla vielä asbestia sisältäviä jarru-/kytkinosia.

Yleisinfona niin rumpujarruhan on tehokaampi kun vastaavankokoinen levyjarru. Ongelma on vain heikko jäähdytys.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
lada 1300s
Viestit: 323
Liittynyt: 13.5.2004 7:56
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja lada 1300s »

Kiitos neuvoista. Ja itseasiassa Ladasta onkin jo rummut veke. Pitää vaihtaa käsijarrun vaijeri uuteen. Jarrukengät on kyllä uudet. Voi olla että toiselle puolelle saatto päästä jarrunestettä, että pitäskö vaihtaa taas uusiin. Sitä kuorma juttua rasvailin kun katastusmiäs sano ettei liiku ku polkee jarrua. Talvi vaan tulossa ja jos perän lyö aina lukkoon niin voi olla jännittäviä ajohetkiä tulossa :wink: Jännä juttu muuten Ladan jarrurummuissa kun on toiset rummut jo vaihettuna ja kummatkin parit on ottanu kilpeen kiinni ja laahannu. Mutta pienellä hiomisella siitä on selvitty.
Avatar
mickey-69
Viestit: 560
Liittynyt: 25.7.2005 13:14
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mickey-69 »

Tässä keskustelussa en vielä oo ymmärtäny, minkä takia ensin tehdäään autoon hyvät jarrut ja sitten kuristetaan niiden tehoa paineensäätimellä... :shock: Tietty on tuo säädin toki edullisempi kuin pedal-box, mutta sillä ainakin saadaan kaikki teho käyttöön ja jarrubalanssi kohdalleen... :wink:

Meillä ei oo koskaan Ladan omat jarrut jäänny alitehoisiks kisakäytössä.. Homma toimii kun jarrut on kunnossa, nesteiden vaihto kisakäyttöön sopiviks (esim. Aten, Castrolin tai Bendixin valikoimista löytyy käypäsiä), kunnon jarrupalat, eikä mitään tarvikeliikkeistä löytyviä näkkileivän palasia, letkut ja putket kannattaa myös tarkistaa/vaihtaa aika ajoin... Myös jarrukilvet kannattaa heittää edestä pois jäähtymisen parantamiseksi... Takana on kilpiin tehty pikkujippoja jottei toisinaan vetareiden stefoista vuotava öljy sotke kitkapintoja, liinoina on riittäny orkkikset ihan hienosti.. Ja jos liinat on päässy kastumaan, niin ei niitä aina oo uusiin vaihdettu. Ollaan uitettu kengät ensin asetonissa ja sitten poltettu kosanilla rasva pois ja hiottu liinat karkeella paperilla tms...
erkkimalinen
Viestit: 581
Liittynyt: 6.10.2005 20:21
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja erkkimalinen »

Kisapirssit vaativat erilaiset jarrut ja tehot kuin siviilipirssit.Kisa-autossa ajetaan monasti yksin tai kartturin kanssa. Useasti takapenkkikin on poistettu. Siviilikärryyn voi ahtautua taakse kolmekin raavasta miestä, paksi täyteen olutta ja vielä se asuntovaunukin perään. A'vot kun on mukavaa jos autossa on silloin toimiva jarrupaineen säädin, taakse tulee lisää tehoa, etujarrulevyt eivät kieroudu kuumetessaan. On vähän erilaiset työntövoimat kun kisa-vehkeessä. Yksin ajaessa taas jarrutasapainon pitää olla reilusti etupainotteinen. Jarrut saattavat helposti jäädä takapainoisiksi jos esim. harvoin vetää asuntovaunua..monasti säädin voimakkaiden jarrutuksien myötä palautuu ns. normaalitilaan..etupainoisiksi..Yleensä siviilikäytössä olevista autoista ei saa poistaa minkäänlaista jarruosaa ei edes niitä kilpiä. Voi tulla katsastuksessa ongelmia. Eri asia jos kats.teknikko ei sitä huomaa.moi!
Kyllä lähtee..!
Avatar
mickey-69
Viestit: 560
Liittynyt: 25.7.2005 13:14
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mickey-69 »

erkkimalinen kirjoitti:Kisapirssit vaativat erilaiset jarrut ja tehot kuin siviilipirssit.Kisa-autossa ajetaan monasti yksin tai kartturin kanssa. Useasti takapenkkikin on poistettu. Siviilikärryyn voi ahtautua taakse kolmekin raavasta miestä, paksi täyteen olutta ja vielä se asuntovaunukin perään. A'vot kun on mukavaa jos autossa on silloin toimiva jarrupaineen säädin, taakse tulee lisää tehoa, etujarrulevyt eivät kieroudu kuumetessaan. On vähän erilaiset työntövoimat kun kisa-vehkeessä. Yksin ajaessa taas jarrutasapainon pitää olla reilusti etupainotteinen. Jarrut saattavat helposti jäädä takapainoisiksi jos esim. harvoin vetää asuntovaunua..monasti säädin voimakkaiden jarrutuksien myötä palautuu ns. normaalitilaan..etupainoisiksi..Yleensä siviilikäytössä olevista autoista ei saa poistaa minkäänlaista jarruosaa ei edes niitä kilpiä. Voi tulla katsastuksessa ongelmia. Eri asia jos kats.teknikko ei sitä huomaa.moi!
Jep! Puhut ihan asiaa.... :) Noi mun kommentit käsitteli lähinnä tuota kilpuri hommia.... :D :D
erkkimalinen
Viestit: 581
Liittynyt: 6.10.2005 20:21
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja erkkimalinen »

Morjes Mickey69, tajusin kyllä hyvin kommenttisi Ladan jarruista, mutta kun kerroit ettet ymmärrä kun hienoja jarruja käydään rukkaamaan heikommiksi..siksi kommenttia jarru-paineen säätämisestä, jollekin muulle harrastajalle se saattaa olla mysteeri, ei yleensäkään Kisa-kuskeille..tietoa pitää jakaa, joku voi saada vinkin ja niinedelleen :wink:
Kyllä lähtee..!
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Itsellä muuten on tuosta jääautosta otettu pois tuo säädin, eli taakse menee suorat putket. Ihan näppärä jos meinaa mennä mutka pitkäksi niin tuo poljin on kuitenkin nopeampi kuin käkkäri, yllättävää kyllä en ole huomannut ihmeempää vikurointia normaaleissa jarrutuksissakaan. Tosin painoa tuossa on siirretty taakse jonkin verran. Jäällä noita vakiojarruja ei ole saanut häviämään ikinä DOT5 nesteilä ja vakiopaloilla.

Tuo toinen tulisi ihan tieliikenteeseen ja varmaan radoillakin tulee vierailtua, niin siksi tahtoisin siihen eteen isommat ja jäähdytetyt levyt.
Vauhdin tae - alamäki
Vastaa Viestiin