1600 Nivan koneen viritys

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Seeti

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Eikös tuo seetipinnan leveys ole aika suuri 4mm?

Mulle tehtiin just uudet seetit kolmikulmaisena niin siinä pinnan leveys on 2mm ja seetin pinta on ihan venttiilin reunassa. Jos ei seetipinta ole reunassa, miksi käyttää sen kokoista venttiiliä.

Tuo kansi mistä olet ottanut kuvan on tainnut olla kiinni pikkumäntäisessä (76mm) koneessa?
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Seeti

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Jankos kirjoitti:Eikös tuo seetipinnan leveys ole aika suuri 4mm?

Mulle tehtiin just uudet seetit kolmikulmaisena niin siinä pinnan leveys on 2mm ja seetin pinta on ihan venttiilin reunassa. Jos ei seetipinta ole reunassa, miksi käyttää sen kokoista venttiiliä.

Tuo kansi mistä olet ottanut kuvan on tainnut olla kiinni pikkumäntäisessä (76mm) koneessa?
Hetkonen, siis onko 1600 kuutioisissakin eri männänhalkaisijoita, vai tarkoitatko, että se olisi 1500 kuutioisesta?
Myyjä kyllä vakuutti että se on 1600:n kansi.

Jos olet oikeassa, niin siinä tapauksessahan tuosta saisikin enemmän otettua materiaalia, miltä tällä hetkellä näyttää.

Tilasin Motonetistä yläpään tiivistesarjan, täytyy sitten kun tuo tulee, niin piirtää kannentiivisteellä nuo todelliset rajat.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Kansi

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Kaikissa takavedoissa(pl. 1700) on viimeiset 25 vuotta ollut sama 21011 kansi eli kyllä se varmasti on ihan käypänen, siitä ei ole kyse.

En kyllä ihan varma ole mutta jotenkin näyttää tuo liekkirenkaan jälki olevan kaukana vesitilan reiästä.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Kävin sitten tänään töitten jälkeen Virtasella viemässä nokan. Valitteli, että on pirusti hommia, mutta jos ei ole kiire, niin joskus kuukauden kuluttua voisi kysellä.
En paljon itse johdatellut nokan suhteen mitään, vaan kerroin mihin käyttöön on tulossa ja mitä muita osia, niin tällaisia kertoili, että nostoa ehkä lisää 1mm+ ja aukioloaikaa 10-15 astetta lisää.
Totesi, että noilla eväillä kaasarin kurkkuja saisi ehkä suurentaa halkaisijaa siinä 10%.
En muista 2.0 Mirafiorin kaasarin kurkkujen kokoja, mutta se saattaisi sopia noihin kuvioihin.

Sanoi, että keinuvivut menevät huonoon asentoon jo tuolla noston lisäyksellä, joten pitäisi laittaa joko pitempivartiset venttiilit, tai sitten ottaa nokkapukin jaloista saman verran pois.

Mitäs raati sanoo, että paljonko venttiilit uppoavat kanteen, kun käytetyt venttiilit hiotaan, ja seetit koneistetaan? Yritän saada siihen sen 2mm leveän seetin kolmella kulmalla. Millaisia kulmia näihin on yleensä ajettu? Houkuttelisi käyttää Kawasaki 1100:n kulmia, jotka ovat 60/45/30.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Vein ite Virtaselle nokan pukkeineen keskiviikkona ja lupaili että ensiviikolla ehkä ehtisi tehdä, eli taisin sopia sopivaan rakoon kun Mänttärikin (Forssan Tehokansi) meinasi että yleensä menee kuukauden päähän! Ite en edes kysellyt mitään speksejä ilmoittelin vaan koneen tiedot ja halutun kierrosalueen :lol: Lupas otta pukista pois sen verran kun ottaa perusympyrältä.

No tänään hain pääosin kaikki moottorin osat Forssasta, vain kampiakseli jäi vielä sinne kun oli unohtunut tekijältä niitten öljyreikien pyöristys vaikka lupasi ja laakeritkin oli ehtinyt myydä jo maanantaina no sellaista sattuu ja sattunut ennenkin eli edelliseen kansiremppaan taisi tiivistesatsi mennä juuri ennenkuin hain kannen :roll:

Kanteen tuli 32.5 pakoventtiili ja 38.5 imuventtiili mutta sanoi että se 38 olisi ollut parempi seetiin! Noi venat on peugeoteista ja pakovenan ovh aika suuri eli jotain 19 eur no en tainnut ihan sitä joutua maksamaan kun meinasin vaihtaa alkuperäiseen niin sanoi että sehän on vain ovh :) Venttiilien merkki oli TRW / Federal Mogul eli ihan laatuvenat :D Imuseetiin tuli pyöreä pinta (niinkuin imutorvissa) ja tiivistepinta ilmeisesti n 1mm pakovena kait jotakin perinteisempää ja leveämmällä tiivistepinnalla. Imuventtiileihin tuli pieni viiste yläpinnalle mutta pakovenoista en ole varma tekikö mitään eli niissä sellainen mielenkiintoinen ohennus seetipinnan vieressä ja se lautasen liittymä varteen on paksu!

Sitten siitä kannentiivisteestä eli sarja on Payen ja uutena ton paksuus on n. 1.8mm. Eli kysymys kuinka paksu se tosiaan on kun se on oikein kiristetty eli käytettynä? Jos se tosiaan on 1.3 kuten Jankos sanoit niin taitaa tarvita alkuperäisen tiivisteen, koska laskin kannentiivisteen osuudeksi sen n. 1mm joka kaikissa jotka olen mitannut, tai 76 porauksella ovat olleet hiukan allekin mutta se 1.6 oli jo kertaalleen keikattu. Toi mitta on tärkeä vain siinä mielessä että paljerako täytyy saada 1.1 mm - 0.9 mm.

Ostin sitten vielä Castrol TWS 10w60 täyssynt. 4 L öljypänikän kun meinas että hiottu nokka tarvii hyvät öljyt, tosin alkuun mineraalit kun noi uudet männänrenkaat tarvii sovittaa (hoonattu lohko).

Työt ja osat tuli maksamaan 329 eur. Tehtyä: kanteen hiukan isommat venat ja kevyesti taso, lohko kevyt hoonaus ja taso -1.7mm, kampiakseli tarkistus ja kaulojen kiillotus + reikien pyöristys. Osat: venttiilit, männänrenkaat, tiivistesarja, jakoketju. Öljyt ja laakerit ei vielä tossa hinnassa.
124/2101 practical beauty
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Itelläni on kans tuossa harrasteFiatissa tuota Castrol TWS 10W60 öljyä, kun edellinen RS 10W60 ainakin toimi moitteettomasti.
Siinä koneessa olevat nokat ovat muuten ehtineet olla jo kolmessa moottorikokoonpanossa. Hiotut nokat siis. Ajettu niillä on varmaan hionnan jälkeen jo vähintään 150000, ja vieläkin näyttävät kuin sisäänajon jäljiltä. Tehotkin ovat tämän todistaneet, joten ei ole tarvinnut mittailla nostoja. Viimeksi olin vähän laiska, ja ajoin 70 tkm ilman katsomatta venavälyksiä. Noh, säätötarvetta ei vieläkään ollut kuin nimeksi. En muista kumpi puoli, mutta jompi kumpi, imu tai pakopuolen venttiilit olivat uponneet kanteen tasaisesti jokainen saman verran. Taisi olla imupuoli.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
EK

Viesti Kirjoittaja EK »

Mitä mieltä olette venturiseeteistä? Onko jollain kokemuksia?
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Tuli taas sellainen havainto tehtyä että vaikka venojen lukitusyyppi oli nimellisesti sama niin peugeotin ura on matalampi ja lähempänä varren päätä eli täytynee teettää vielä uudet lukitus urat, no olipahan samanpituiset muuten :wink:

En tiedä millainen toi venturiseeti tarkalleen on mutta kyllähän sitä mainostettu on ainakin netissä. Toi imukanavan seetipinta mikä mun kanteen tuli oli ihan pyöreä ja tiivistepinta ihan reunassa.
124/2101 practical beauty
Avatar
Teppo
Viestit: 108
Liittynyt: 1.10.2003 11:08
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Teppo »

Kuinkas olette mainanneet saadan nokan ajoitettua kohdalleen? Tuohon omaan koneeseen teetän tutuilla metallipuolen opiskelijoilla säädettävän nokkapyörän vakiosta, jos siitä yleensä mitään tekemään pystyy. Kiinnostusta olisi myös muuttaa ketjunkiristin ratasmalliseksi, eli ottaa toisesta koneesta kampiakselin ketjupyörä, laakeroida se ja laittaa ketjunkiristimen tilalle.

Ennen kun kasaatte koneen, ottakaa muutamat kuvat nokkien profiileista yms.
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Juu on tota kans tullu mietittyä ja jo alustavasti kirjoja luettua eli tarttis saada sellainen astelevy ja mittakello lainaan. No riippuu paljon siitäkin miten lähelle ne venat tulee mäntää ja siitä ei ole vielä tietoa eli miten paljon tulee nostoa ja asteita. Nokan ketjupyörähän on tapilla kohdistettu nokka-akseliin joten sen tapin vois vaikka jättää säätöjen ajaksi pois ja tehdä vaikka uuden reiän erilailla asemoituna rattaisiin nähden tai viilaa reikää isommaksi ym. Säädettävääkään ei pitäis olla vaikea tehdä ihan sorvissa uusi keskiö ja porata vaan siihen se kohdistusreikä eli ei tartte kiilauraa värkätä :wink: Mielenkiintoisempaa voi olla sen hammaskehän sorvaus irti alkuperäisestä.
124/2101 practical beauty
ip98

Viesti Kirjoittaja ip98 »

Ladan omasta nokkapyörästä saa ihan hyvin säädettävän jatkamalla sitä lukitustapin reikää myötäpäivään poralla tai viilalla kaaren muotoisesti. Omassa riitti kun jatkoi noin puolen reiän verran eli puoli hammasta. Kohdalleen sain ja kivasti pelaa.
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Nokkapyörä

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Joskus olen nähnyt nokkapyöriä, missä on useita reikiä keskellä(esim 6kpl). Nuo reiät kun sovittaa sopivasti hammastuksen kanssa, niin saa 1/6 hampaan välillä säädettyä nokkaa.

Mutta mikäli pystytte jossakin sorvaamaan alkuperäisestä nokkapyörästä keskiön pois ja tekemään uuden keskiön alumiinista, mihin on jyrsitty pitkittäiset reiät ja alkuperäiseen tekee kierteet, niin siinä onkin säädettävä nokkapyörä.
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Vein venat tohon sorvarille kiilaurien laittoon ja sain kaasarinkin eli 2.0 Mirren Weber 34 ADF jossa sisäkurkut 24 & 26, oli menossa romulavalle eli sain viedä pois :D Kurkut tosiaan aukeavat väkisin eli alipainehässäköitä ei onneksi ole 8)

Muutin samalla sen vauhtipyörän painotavoitetta eli siihen 3.5 kg - kiitos Jankos -

1.6 Ladan väkisin aukeavílla kurkuilla olevan kaasarin sisäkurkut 23 & 24 ja kurkut muistaakseni 27 & 32.

Kannentiivisteestä vielä että tilasin alkuperäisen! Ei ymmärrä kuinka Payen tekee noin paksua tiivistettä vaikka alkuperäinen jää tohon 1mm käytettynä :?
124/2101 practical beauty
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Hain sitten nokka-akselin pois

Tyyppi BW/272 ast/H5
Sopivuus Lada
Käyttötarkoitus Sport
Nosto aks 7.2 mm (0 välys)
Nosto vent. 10.5 mm
Välykset 0.20 mm

Ajoitus 0.5 mm väl. imu aukeaa 20 ast eykk

Toi nosto venttiilillä on vain noin arvo eli riippuu venttiilin korkeudesta eli
painimen asennosta
124/2101 practical beauty
Avatar
Teppo
Viestit: 108
Liittynyt: 1.10.2003 11:08
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Teppo »

arpati kirjoitti:Hain sitten nokka-akselin pois

Tyyppi BW/272 ast/H5
Sopivuus Lada
Käyttötarkoitus Sport
Eli nuo on Virtasen antamia arvoja ja ilmeisesti nokan profiili? Paljonko nokkakotelosta otettiin ja mitä koko homma tuli kustantamaan?
Vastaa Viestiin