1700injektoria nokalle...

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

destor kirjoitti:Leimalle kuristetaan siksi että siinä koneessa on hyvin pian yli se 100 heppaa kun sitä ruvetaan tekemään. Myös pakoäänet saattavat olla vähän liian miehekkäät inssin korvaan, eikä se suuri vaiva ole laittaa imuilman vakiohässäkkä kiinni ja hiukan tukkia sitä. Samalla vaihtaa viimeisen vaimentajan vakioksi ja ehkä hieman tilkitsee sitä jos on tarvetta. Näillä ilmaisilla keinoilla koitan välttää dynotusmääräyksen, mikäli viritteleminen onnistuu odotusten mukaisesti.

Tarkoittaako tuo 7kg/kW sitä ettei 100,8hv maksimiteho ole enää voimassa kun kone on vaihdettu tuohon toiseen koppaan? Toisin sanoen suoraan ei ladaan saa vaihtaa yli 100hv konetta, mutta jälkeenpäin sen saa virittää johonkin 130kW tehoihin?

Onhan tätä aihetta täällä paljon jauhettu, mutta kun se on niin pieninä palasina ja osin arvailujen varassa niin taas sitä pitää kysyä.

Saataisiinkohan me joskus koottua esim. LadaWiriWikiin nämä kaikki asiat josta ne olisi helppo tarvittaessa tarkistaa. Vaikka ihan FAQ -muotoon (kysymys & vastaus). Täytyy itse lupautua kirjoittelemaan sinne tietoja sitä mukaa kun ne kokemuksen pohjalta osoittautuvat oikeellisiksi.
Tuo 100,8hp on tehoraja koneelle jonka saat nappikseesi vaihtaa ilman poikkeuslupaa. Sitten kun olet sen 1700i koneen nappikseen muutoskatsastanut, saat virittää sitä tuohon 7kg/kW rajaan asti. Jos se painaa sen 940kg, niin silloin tehoa saa olla noin 134kW, joka taas on noin 180hp.

Tai voithan sitä nappiksen omaa konettakin virittää tuohon rajaan asti, mutta kyllähän se isompi kone sinne kannattaa ekaksi laittaa.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Avatar
micco
Viestit: 328
Liittynyt: 26.9.2003 22:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja micco »

kapa kirjoitti: Tuo 100,8hp on tehoraja koneelle jonka saat nappikseesi vaihtaa ilman poikkeuslupaa. Sitten kun olet sen 1700i koneen nappikseen muutoskatsastanut, saat virittää sitä tuohon 7kg/kW rajaan asti. Jos se painaa sen 940kg, niin silloin tehoa saa olla noin 134kW, joka taas on noin 180hp.
Nyt tulee kyllä semmoista legendaa että HUH HUH :shock:
spede
Viestit: 357
Liittynyt: 17.6.2005 22:46

Viesti Kirjoittaja spede »

micco kirjoitti:
kapa kirjoitti: Tuo 100,8hp on tehoraja koneelle jonka saat nappikseesi vaihtaa ilman poikkeuslupaa. Sitten kun olet sen 1700i koneen nappikseen muutoskatsastanut, saat virittää sitä tuohon 7kg/kW rajaan asti. Jos se painaa sen 940kg, niin silloin tehoa saa olla noin 134kW, joka taas on noin 180hp.
Nyt tulee kyllä semmoista legendaa että HUH HUH :shock:
Ai et usko vai? Totta joka sana... tästä on ollut aikas paljon juttua täällä:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... highlight=
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

Niin, uskomatonta mutta totta. Mutta noin se vapaasti hengittävän moottorin virittäminen vaan menee.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Jeps, outoa on, mutta noin se taitaa olla. Ahtimia sorsitaan aika rankasti.

Vaparia ei ole mitään järkeä kuristaa leimalle, koska sen virittäminen ei ole laitonta! Mielestäni desibelirajoista kannattaa pitää kiinni vaikka virittelisikin.
Vauhdin tae - alamäki
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Tottahan tuo ahdin asia on, kuten myös kuristushomma. Jotenkin vain pelottaa ylimääräinen rahanmeno mahdollisesti ilkeän katsastusmiehen ansiosta jos se havaitsee ladassa olevan tehoa yli 100hv. Vaikka he olisivatkin 180hv rajasta perillä, ei se tarkoita etteikö tuollaisesta epäluuloisesta tilanteesta välttämättä selviäisi ilman dynolappua. Kuristaminen vaan on niin äärettömän helppoa verrattuna kaikkiin mahdollisiin ongelmiin joita voi syntyä. Asia jää nähtäväksi kunhan katsastus tulee ajankohtaiseksi. Pitää käydä paikallisten konttorien mielipidettä hiukan tutkiskelemassa asian tiimoilta jo huomenna.
Avatar
micco
Viestit: 328
Liittynyt: 26.9.2003 22:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja micco »

O.M kirjoitti:
Ai et usko vai? Totta joka sana... tästä on ollut aikas paljon juttua täällä:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... highlight=
Kappas kehveliä! Noinhan se tosiaan menee. Ei ole tullut vaparien pykäliä luettua :D Onneksi en ole katsastussetä. :roll:
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Tuo antaa oivan mahdollisuuden tehdä varsin rajuja toimenpiteitä ilman että niistä olisi millään tavoin pää pölkyllä. Olin aluksi itsekkin hieman epäileväinen mutta Tuomaksen kertoma on täyttä totta. Nämä tuomaksen tarinat siis tuolla runsaan suosion saaneessa 2101 vertailumoottori topicissa

Sopivasti vaihtomoottori valiten ja sitä lain sallimin muutoksin parantelemalla pääsee ladassakin yli 2.3 litran tilavuuksiin ja siitä saakin jo irroitettua varsin lähelle tuota 180hv maksimitehoa mikä on tehopainosuhteen maksimiraja. Tämä kaikki ilman tehomittauspapereita rekisteriotteen ahtopainemerkintöjä jne jne. Ah ihanuutta.
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Kävin kyselemässä riihimäen radanvarsitien katsastuskonttorissa koneen vaihdosta ja inssi sanoi koneenvaihdon vaativan konelatodistuksen, sekä katin putkeen. Juuri niinkuin pitääkin olla. Kun kyselin tuosta 7kg/kw rajasta niin hän mainitsi yli 100,8 hv virittämisen olevan luvanvaraista ja tuo 7kw/kg määrittelee sen rajan jonka yli AKE ei anna poikkeuslupaa. Tarvittaessa siis soitto Akeen, ja inssille puhelin niin puhuvat sieltä järkeä?
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Tyyppivastaus mutta ei linjassa Aken sääntöihin. Kuten Tuomas jossain kertoikin näin väittäessään katsastusmies ei ole tehtäviensä tasalla.


Lainaus Spinneri-lehden nettisivuilta, ake:lta saamia vastauksia tuosta
muuttamisesta.

"Mikäli moottori viritetään vasta sen vaihtamisen jälkeen sellaisin
keinoin, joita ei rakennemuutospäätöksen (LMp 779/1998) 6 §:n mukaan
rinnasteta moottorin vaihtamiseen (esim. ahtaminen ja iskutilavuuden
lisääminen yli 10 % rinnastetaan moottorin vaihtoon!!), niin vastaassa
on todellakin vasta 7 kg/kW raja.

Mutta jos autoon vaihdetaan jo valmiiksi viritetty moottori, niin se saa
olla korkeintaan +20 % tehokkaampi kuin vertailumallin moottori, ja
vaihdettavan moottorin tehosta on esitettävä 5 §:n f kohdan mukaan
luotettava selvitys.

Eli moottoria vaihdettaessa mennään rakennemuutospäätöksen (LMp
779/1998) 5 §:n mukaan ja moottoria muutettaessa 6 §:n mukaan."

jonka jälkeen väännettiin vielä rautalangasta toimituksen
ymmärtämättömyyden takia...
"...vaan autoon vaihdettavan moottorin tulee tehopainosuhteen osalta
ylittää 7kg/kW raja ja lisäksi teho saa olla korkeintaan 20% mallisarjan
tehokkainta versiota suurempi (olettaen, että auto on varustettu
mallisarjan tehokkaimmilla jarruilla, voimansiirrolla, alustalla ym.).
Lisäksi täytyy tietysti huomioida moottorin tilavuus (+25%) ja
massa(+20%) -rajat.

Alla oleva keskustelu (tai ainakin vastaukseni) liittyi siihen, että
miten moottoria saa muuttaa ennen/jälkeen moottorinvaihdon. Tässä on
siis erotettava moottorin vaihto, (ja siihen rinnastettavat moottorin
muutokset, joissa toimitaan tehon osalta +20 % ja 7kg/kW rajoilla (siis
kumpi vain ensin tulee vastaan!!) ja moottorin muuttaminen perinteisin
keinoin (muutokset joita ei rinnasteta moottorin vaihtoon, joissa rajana
on vain 7kg/kW). Sillä, että onko viritettävä moottori autoon vaihdettu,
vai alkuperäinen ei tämän asian kannalta ole merkitystä.

Nyt menee siis puurot ja vellit sekaisin sen suhteen että ensin vaihdetaan mahdollisimman lähelle maksimitehonylärajaa oleva moottori autoon joka sitten virutetaan perinteisin keinoin niin pitkälle kuin vain mahdollista. Eli otetaan suoraan alusta löysät eli nämä ilmaiset hevosvoimat pois. Toinen vaihtoehto olisi virittää se oma 1200 kone niin pitkälle kuin suinkin, tämä vaatii tosin enemmän työtä ja rahaa mutta mahdollista kuitenkin.

Nyt siis sotketaan ja sotkin itsekkin tämä maksimitehoraja asiaan johon se ei liity millään tavoin.

Hatunnosto Tuomakselle! Hän ohjasi meitä tyhmiä oikealle tielle ja varsinaisten lihapatojen ääreen. Tulen hyödyntämään tätä mahdollisuutta itsekkin joten sittenhän tässä viimeistään nähdään miten äijälle käy.
Vastaa Viestiin