kerhon nimestä ja muusta

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
zetagi

Viesti Kirjoittaja zetagi »

sakke kirjoitti: Ei äidinkielen taitaminen todellakaan ole mikään maailman tärkein asia, mutta kun kerran kerhomme käytössä on ammattitaitoinen oikolukija, niin kyllähän oikeakielinen lehti antaa koko porukasta paljon paremman kuvan ulkopuolisille.
Lehden on ihan hyvä olla oikeakielinen. Vaikka eihän niitä taida paljon ulkopuolisille mennäkään.
Enkä nyt tarkoita, että kerhon nimeä pitäisi käydä vaihtamaan.
Mitäs sitä vaihtamaan, mutta yhtenäinen kirjoitustapa olisi ihan hyväksi.
LENNY kirjoitti:Eikös tuo nyt ole ihan sama onko ladakerho,Ladakerho,Lada Kerho..Kaikki kuitenkin ymmärtää.

Tuokin on ihan hyvä pointti. Pääasia että tiedetään mistä on kyse.

...tai kuten savolaisena usein sanon: "Mieluiten miten vaan" :)
Mikko_PKP
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikko_PKP »

Kielenkäytön ammattilaisena olen samaa mieltä aiheen aloittajan kanssa. Lehteä on nyt vasta kehdannut näyttää muillekin ystäväpiirin ihmisille, kun se on oikoluettuna. Voi olla, että kaikkia ei kiusaa jos sanoja kirjoitetaan miten sattuu, mutta minun on ainakin huomattavasti helpompi lukea tekstiä, jossa on säännöt edes jokseenkin kohdillaan. Valitettavasti on jopa todettava, että joskus joku juttu Pravdastakin on jäänyt kesken kiinnostavasta sisällöstä huolimatta, jos tekstissä ei ole ollut mitään tolkkua.

Tämä siis kommenttina siihen, että "ihan sama miten kirjoitetaan ja keksitään omat säännöt". Vaikka asia ei osalle jäsenistöstä merkitsekään mitään tai juuri mitään, tässäkin isossa porukassa on meitä, jotka arvostamme suomen kieltä ja sen oikeellisuutta. Sen vuoksi on todella kiva juttu, että joku jaksaa noita tekstejä oikoa ennen painatusta. Tämä ei suinkaan tarkoita, että tekstin pitäisi olla tylsää. Kirjoitettu sana antaa runsaasti mahdollisuuksia persoonallisen tyylin käyttöön, ja sanasto voi tällaisessa kerholehdessä olla hyvinkin värikästä.

Näin pitempään jäsenenä olleena olen kuitenkin jo tottunut tähän "Lada Kerho" -nimitykseen, vaikka se suoraan sanoen hölmöltä tuntuikin aluksi. Kyllä tällaisessa kerhon nimessä saa ollakin joku oma koukkunsa, ei siinä mitään, olihan meillä myös Merita Pankki aikanaan.
Kalusto: Octavia RS -12, Cadillac Fleetwood -81, Samara -86 (projekti). Delta-Auto vs. Maailma.
Nonnis
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Onhan noita, esim. Hämeen Tavara Taxi :lol: Antaa aika fiksun kuvan firmasta...
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
IL02

Viesti Kirjoittaja IL02 »

Yhtakaan artikkelia en ole koskaan kirjoittanut kerholehteen, mutta jos siihen jotain kirjottaisin, niin en tykkaisi jos joku oikolukija menisi tekstiani, jonka olen mielestani taydelliseksi hionut, korjailemaan ja pilkunpaikkoja vaihtelemaan.

Kyllahan ne kaikki mahdolliset kielioppivirheetkin on osa kirjoittajan persoonallisuutta. Miksi se pitaisi yrittaa haivyttaa? Ei siina kerholehdessa pitaisi mitaan havettavaa olla, kuten ei Ladassakaan.
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
Mikko_PKP
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikko_PKP »

IL02 kirjoitti:Yhtakaan artikkelia en ole koskaan kirjoittanut kerholehteen, mutta jos siihen jotain kirjottaisin, niin en tykkaisi jos joku oikolukija menisi tekstiani, jonka olen mielestani taydelliseksi hionut, korjailemaan ja pilkunpaikkoja vaihtelemaan.
Hyvin erikoinen asenne. Itse kirjoitan ja käännän ammatikseni, ja ensimmäinen asia jonka sai tässä hommassa oppia, on oman täydellisyytensä unohtaminen. Näin kymmenen vuoden jälkeenkin on lähes aina jotain pientä korjattavaa pilkuissa ja lauseissa, mutta sen takiahan sen joku muu lukeekin.

Kirjoittajan persoonallisuus tulee esiin kyllä tekstin kiinnostavasta sisällöstä, ei siitä että paperille on pukattu sanoja satunnaisessa järjestyksessä. Virheiden korjaaminen ei häivytä yhtään mitään, vaan tekee helpommaksi ymmärtää, mitä kirjoittaja on tarkoittanut.

Ja minä olen kirjoittanut kerholehteen, myös uusimmassa numerossa on yksi juttuni. Jatkan kirjoittamista niin kauan kuin jutut kelpaavat, ja toivon että joku aina tarkastaa ne ennen kuin kallista mustetta kuluu.
Kalusto: Octavia RS -12, Cadillac Fleetwood -81, Samara -86 (projekti). Delta-Auto vs. Maailma.
latuskapower
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja latuskapower »

ajattelin vaan kysästä et saankohan jo pravda lehden ku liityin kerhoon noin kk sitten? :)
pressa

Viesti Kirjoittaja pressa »

latuskapower kirjoitti:ajattelin vaan kysästä et saankohan jo pravda lehden ku liityin kerhoon noin kk sitten?
tulet saamaan postia n.3kk kuluessa
kuten muutkin kerhoon liittyneet ja siinä olevat

ja pilkuista ja niiden paikoista
armoa ei, siperiaan
armoa, ei siperiaan
täysin eri merkitys eli mielestäni ei aivan sama missä pilkku on
LENNY
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LENNY »

Paitsi

Armoa ei,Siperiaan...
Armoa ei, Siperiaan...

Aivan sama.. :wink:
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
,_,/ukka

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Oishan se nyt ihan hirveää, jos tällaisella 1000hengen foorumilla pitäisi olla kaikkien kanssa samaa mieltä :-) Mielipiteitä on yhtä monta ku on ihmisiäkin, ja jokaisella on oikeus sanoa mielipiteensä, _mun mielestä_ :-) Tietenkin jos vielä pystyy perustelemaan sen, niin aina parempi.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
pressa

Viesti Kirjoittaja pressa »

Meillä on 2003 rekisteröityä käyttäjää
tosin paljon "kuolleita" ja ei kerhoon kuuluvia
mutta pääasia että keskustelua on
Tua

Viesti Kirjoittaja Tua »

Koska yksimielisyyttä nimestä ei tunnu olevan, tehdään niin, etten siihen jatkossa(kaan) tekstejä korjaillessa puutu. Kaikkien teksteissä nimi saa olla just niin kuin kirjoittaja itse haluaa.

Sen sijaan noista muista sanoista, kuten ladistista ei kukaan ole sanonut mitään poikkipuolista, joten korjaan ne tuossa alussa ehdottamiini muotoihin. Näyttää sitten lehti yhtenäisemmältä.

Noin muuten haluan vielä korostaa, että en missään nimessä aio oikoluvulla koskaan häivyttää teksteistä persoonallista otetta. Korjaan selkeät kielioppivirheet, kuten pilkut, yhdyssanat, väärät sanat ja muut (esim. "en tullut lada kokoontumiseen kun minua väsytti kalja minkä join eilen" -> "En tullut Lada-kokoontumiseen, koska minua väsytti kalja, jonka olin juonut eilen.") mutta tyyliseikkoihin puutun vain, jos lauseen ymmärtäminen on muuten tosi hankalaa. Esimerkiksi sanajärjestystä saatan muuttaa tai saatan laittaa väliin jotain ymmärtämistä helpottavia sanoja, mutta tosiaan vain, jos lause muuten vaikuttaa täysin tolkuttomalta eikä sitä pysty ymmärtämään kukaan muu kuin kirjoittaja itse. Tämmöisiä ongelmia teksteissä on hyvin, hyvin harvoin.

Itse asiassa oikoluku on tähän asti ollut aika helppo homma. Mitään isoja korjauksia ei ole tosiaankaan tarvittu, enkä ole sellaisia tehnyt. Sen lisäksi olen jättänyt ennalleen monia kieliopillisesti ihan pielessäkin olevia lauseita, jos ne ovat minusta selvästi kuuluneet kirjoittajan persoonalliseen tyyliin ja tuoneet tekstiin väriä.

Kirjoittajat ovat ne, jotka tekevät Pravdasta hyvän lehden. Minusta on vain kiva, jos pystyn siinä ihan vähän auttaman.

t: Tua
erkkimalinen

Viesti Kirjoittaja erkkimalinen »

Hyvä, Tua! Olet asian ytimessä. Tajuat paljon..älä luovu periaatteistasi..osaat suomenkielen, ja sallit "virheetkin" kun ne kuvaavat ja ovat ominaista kirjottajalle..Eläköön erilaisuus..samaa sakkia ollaan Lada Kerholaisia..Mukavaa Joulun odotusta Sinulle!..(hyväntahtoista hymyä)..
Kyllä lähtee..!
pena

kerho vai muu

Viesti Kirjoittaja pena »

Tuli mieleen tuosta keskustelusta kysymys, miksi kyseessä on nimenomaan kerho.
Kerhohan on ensisijaisesti sellainen yhdistyksen muoto, joka kokoaa silloin tällöin kaikki tai melkein kaikki jäsenensä yhteen, mikä taas edellyttää, että he asuvat samalla suurin piirtein samalla paikkakunnalla.
Näin ollen voisi olla ladakerhoja vaikkapa Hämeenlinnassa, Mikkelissä, Lappeenrannassa ja miksei ympäri maata.
Koko maan käsittävä "kerho" tuntuisi tältä pohjalta oudolta.
Olisiko oikeampi nimitys seura, yhdistys, piiri, jääköön nyt avoimeksi. - Jos taas halutaan hienosti olla kansainvälisiä, nimenä voisi olla vaikkapa Lada Club of Finland; club-sana tarkoittaa kuitenkin laajempaa yhteisöä kuin sen suomen sanakirjavastine kerho.
Lada - liikkumisväline ja osa elämänkatsomusta. - Se keltainen nappisilmä oli autojen auto...
Lada-Jussi

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Lada Kerho voisikin olla vaikka Lada Liitto joka toimisi jonkinlaisena kattojärjestönä ja ajaisi Ladan ja ladistien asiaa virallisia teitä. Kerhon alaisuudessa voisi sitten toimia paikallisia yhdistyksiä kuten Ladidos Tampere tms.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
IL02

Klupi

Viesti Kirjoittaja IL02 »

Miten olisi uudeksi nimeksi Suomen Lada Klupi Ry tai Lada Klupi Suomi ry? Se voisi sitten jakautua erilaisiin Ala Kerhoihin aatteen tai asuinpaikan mukaan.
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
Vastaa Viestiin