Kaivetaas tällänen vähän vanhempikin tietorikas topic esille.
Mikä mahtaa muuten olla tehdasarvo tuolle tyhjäkäynnin seosruuville? Vai onko sille sellaista arvoa. Meinaan kun nyt purkanu axtecista kaasarin osiksi ja huomasin tuossa että oli 6 kierrosta tuo seosruuvi auki. Ozonissa ollu karkeasti siinä 2,5-3 kierrosta. Eli tuntuu hieman että vois olla normaalia enemmän auki.
Axtec kaasutin - yleistä infoa toiminnasta + virittelyä
Re:
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: Axtec kaasutin - yleistä infoa toiminnasta + virittelyä
Eipä tuolle ole mitään arvoja annettu kumpaankaan kaasariin. Ozonissa se nyt voi olla mitä tahansa väliltä lähes kiinni - ruuvi irtoamaisillaan, korvakuulolta säätäessä ei yleensä ruuvilla ole mitään vaikutusta mihinkään, vaatii melkein analysaattorin..
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Axtec kaasutin - yleistä infoa toiminnasta + virittelyä
Jos seossäätöruuvilla ei oo mitään vaikutusta korvakuulolta säädettäessä niin on siellä sillon jotain muutakin vikaa. Nappiksessa kyllä huomasi eron heti tyhjäkäynnissä kun seossäätöä pyöritteli. Tätä axtecia ei tullu kokeiltua säädellä.Jokari kirjoitti:Eipä tuolle ole mitään arvoja annettu kumpaankaan kaasariin. Ozonissa se nyt voi olla mitä tahansa väliltä lähes kiinni - ruuvi irtoamaisillaan, korvakuulolta säätäessä ei yleensä ruuvilla ole mitään vaikutusta mihinkään, vaatii melkein analysaattorin..
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: Axtec kaasutin - yleistä infoa toiminnasta + virittelyä
siis ei vaadi analysaattoria vaan weeberin ja ton axtekin hävittämisen...kun joskus tajus lopettaa axtekin käytön niin ties et nyt auto lähtee käymään, nyt painan kaasua ja tehokin parani paljon weberin myötä....Jokari kirjoitti:Eipä tuolle ole mitään arvoja annettu kumpaankaan kaasariin. Ozonissa se nyt voi olla mitä tahansa väliltä lähes kiinni - ruuvi irtoamaisillaan, korvakuulolta säätäessä ei yleensä ruuvilla ole mitään vaikutusta mihinkään, vaatii melkein analysaattorin..
ei riemulla rajaa kun ladalla ajaa!!!
Re: Axtec kaasutin - yleistä infoa toiminnasta + virittelyä
No tulihan se sieltä!^pena^ kirjoitti:siis ei vaadi analysaattoria vaan weeberin ja ton axtekin hävittämisen...kun joskus tajus lopettaa axtekin käytön niin ties et nyt auto lähtee käymään, nyt painan kaasua ja tehokin parani paljon weberin myötä....Jokari kirjoitti:Eipä tuolle ole mitään arvoja annettu kumpaankaan kaasariin. Ozonissa se nyt voi olla mitä tahansa väliltä lähes kiinni - ruuvi irtoamaisillaan, korvakuulolta säätäessä ei yleensä ruuvilla ole mitään vaikutusta mihinkään, vaatii melkein analysaattorin..

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Axtec kaasutin - yleistä infoa toiminnasta + virittelyä
Jopa on aikaa mennyt ja vettä virrannut... mutta Arpatin kokeilut ja kokemukset ovat odelleen IN. Meinaan parhaan Turbo kaasarin kai saa edelleen asteekista mutta sitä paremman vain ruiskusta..
Aihetta on näemmä omalta osaltani päivitettävä!!
Aihetta on näemmä omalta osaltani päivitettävä!!
Lada rules
Re: Axtec kaasutin - yleistä infoa toiminnasta + virittelyä
Vaan kun tarkoitus on pitää edelleenkin tieliikenteessä tuo vehje ja lakien ja asetusten puitteissa niin weberi ei tule kysymykseenkään. Kuitenkin vähäpäästöisestä kyse. Tai no mikä siinä jos pena maksaa mulle mittauspaperit tuolle weberille niin mikä ettei. Siihen rulianssiin jaksa ruveta että joka katsastukseen vaihtaa kaasaria. Ei jaksa alkaa leikkiin että hoksaako katastusmiehet vaiko eikö tuota muutosta. Ja tuohon tehonlisäykseen niin ehkä ois viisaampi vaihtaa koko auto tai ajaa moottoripyörällä jos tehoja haluaa.^pena^ kirjoitti: siis ei vaadi analysaattoria vaan weeberin ja ton axtekin hävittämisen...kun joskus tajus lopettaa axtekin käytön niin ties et nyt auto lähtee käymään, nyt painan kaasua ja tehokin parani paljon weberin myötä....
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: Axtec kaasutin - yleistä infoa toiminnasta + virittelyä
Hieman korjailin tietoja taas eli olin noi ilmasuuttimet merkannut väärin joko sen takia että jossain purkamassani nuo ovat olleet väärin tai sitten olin vain päättänyt että I kurkussa pitää olla pienempi ilmasuutin kuin II kurkussa... No tämä oletus saattoi tietysti johtua siitä että muissa kaasareissa näin on ollut
Kaivelin itsekin tämän topicin esiin kun välitin kaverille axtecin ja ihemettelin kun meni loimaan reissulla bensaa rutosti... No eräs seppä oli säätänyt alipaineletkut fiilispohjalta ja täystehotunnistin ei saanut alipainetta ollenkaan = täysteho moodi päällä koko ajan ties kuinka kauan... Putken pää musta ja pakokaasut haisee jo siltä että katti ei tee enää mitään ja tuskin lambdakaan
Eli vaikka repisitte kaikki muut alipaineletkut pois niin liittäkää se täystehotunnistin vaikka suoraan sinne imusarjan alipainelähtöön niin ei katalysaattori ja lambda hajoa turhaan...
Tämä pätee tietysti vain siinä tapauksessa että kaasari ja sen sähköohjaus muuten säilyy ennallaan...
Sillä täystehotunnistinpiirin lämpöventtiilillä (tms) ei matka-ajon kannalta ole mitään merkitystä kun avautumislämpötila on 30 astetta... Tuon merkitys siis lienee se että kylmänä (alle 30 ast.) se blokkaa täystehotunnistimelta alipaineet pois ja kone saa rikkaampaa seosta...
Bonuksena voin kertoa että kun poraa II kurkun pääsuuttimen (vakio 110) 120 niin vetoja tulee kaasupohjassa vähän lisää mutta tasakaasuajossa kulutus ei muutu ja menee päästöistä läpi ja katinkaan ei pitäisi tykätä kyttyrää... Ellei sitten aja koko ajan kaasupohjassa...
Tämäkin neuvo on tietysti lainvastainen eikä siis sovellu tieliikennekäyttöön kun vähäpäästöisiä ei saa muuttaa... 
PS löysin muuten ensimmäisen käytetyn axtec kaasarin missä oli tyhjäkäyntipiirin säätöruuvissa/reiässä vielä kierteet
No pyörii kyllä sekin varmaan tärinässä auki kun O rengas on löysä reikäänsä... Pitää varmaan laittaa jotain töhnää kierteelle tai laittaa silikonia perään ettei pyöri auki asti...
EDIT: Sellainenkin juttu tuli mieleen että sen II kurkun läpän saa aukeamaan ihan mekaanisesti riippumatta ryypyn toiminnasta... Sen pienen välitysvipstaakin jousi vaan käännetään toisinpäin!
Niin ja Riston UKK neuvoihin vielä että mikäli täystehotunnistin ei saa alipainetta niin täystehomoodi on koko ajan päällä ja laite saa niin paljon kakkua kuin suuttimet antavat... Toiminta on siis sellainen että pienillä kaasuläpän avautumilla on paljon alipainetta ja isoilla taas ei... Lepotilassa (ilman alipainetta) tuo tunnistin siis maattaa boksia koko ajan ja järjestelmä ei ohjaa tätä "closed loop" systeemiä jota katalysaattori tarvitsee toimiakseen ja pysyäkseen ehjänä...
Niin ja jos joku tietää missä se Axtec kaasuttimen sisäinen toimintakuva oli niin saa linkittää... En taas löytänyt sitä mistään ja toi oma painttikuvakin on hukkunut netistä...

Kaivelin itsekin tämän topicin esiin kun välitin kaverille axtecin ja ihemettelin kun meni loimaan reissulla bensaa rutosti... No eräs seppä oli säätänyt alipaineletkut fiilispohjalta ja täystehotunnistin ei saanut alipainetta ollenkaan = täysteho moodi päällä koko ajan ties kuinka kauan... Putken pää musta ja pakokaasut haisee jo siltä että katti ei tee enää mitään ja tuskin lambdakaan

Eli vaikka repisitte kaikki muut alipaineletkut pois niin liittäkää se täystehotunnistin vaikka suoraan sinne imusarjan alipainelähtöön niin ei katalysaattori ja lambda hajoa turhaan...

Sillä täystehotunnistinpiirin lämpöventtiilillä (tms) ei matka-ajon kannalta ole mitään merkitystä kun avautumislämpötila on 30 astetta... Tuon merkitys siis lienee se että kylmänä (alle 30 ast.) se blokkaa täystehotunnistimelta alipaineet pois ja kone saa rikkaampaa seosta...
Bonuksena voin kertoa että kun poraa II kurkun pääsuuttimen (vakio 110) 120 niin vetoja tulee kaasupohjassa vähän lisää mutta tasakaasuajossa kulutus ei muutu ja menee päästöistä läpi ja katinkaan ei pitäisi tykätä kyttyrää... Ellei sitten aja koko ajan kaasupohjassa...


PS löysin muuten ensimmäisen käytetyn axtec kaasarin missä oli tyhjäkäyntipiirin säätöruuvissa/reiässä vielä kierteet

EDIT: Sellainenkin juttu tuli mieleen että sen II kurkun läpän saa aukeamaan ihan mekaanisesti riippumatta ryypyn toiminnasta... Sen pienen välitysvipstaakin jousi vaan käännetään toisinpäin!
Niin ja Riston UKK neuvoihin vielä että mikäli täystehotunnistin ei saa alipainetta niin täystehomoodi on koko ajan päällä ja laite saa niin paljon kakkua kuin suuttimet antavat... Toiminta on siis sellainen että pienillä kaasuläpän avautumilla on paljon alipainetta ja isoilla taas ei... Lepotilassa (ilman alipainetta) tuo tunnistin siis maattaa boksia koko ajan ja järjestelmä ei ohjaa tätä "closed loop" systeemiä jota katalysaattori tarvitsee toimiakseen ja pysyäkseen ehjänä...
Niin ja jos joku tietää missä se Axtec kaasuttimen sisäinen toimintakuva oli niin saa linkittää... En taas löytänyt sitä mistään ja toi oma painttikuvakin on hukkunut netistä...
124/2101 practical beauty