Sivu 21/28
Re: MoottoriPyöräily
Lähetetty: 23.10.2012 21:02
Kirjoittaja Zapsky
Mitäs kevariksi luokiteltavaa itäpyörää tietäjät suosittelisivat? Fiilistelyvehkeenä olis kiva

Re: MoottoriPyöräily
Lähetetty: 23.10.2012 22:28
Kirjoittaja samarai
"Zschopaun pikku-ihmeen" itä-kopioita.
DDR: IFA-DKW RT 125, IFA RT 125/1, MZ RT 125/2, MZ RT 125/3, MZ RT 125/4
Puola: Sokol 125 M01, SHL M02, SHL M02, SHL M03, SHL M04, SHL 125 M04, SHL M05, SHL M06, SHL M06T, WFM M06, WSK M06
Neuvostoliitto: Moskva M1-A, MMVZ M1-A , M1-M, M-103, M-104, M-105, M-106, K-125, K-125-S2, K-55, K-58
Unkari: Csepel-Danuvia 125, Csepel 125
Re: MoottoriPyöräily
Lähetetty: 24.10.2012 12:55
Kirjoittaja Zapsky
Mahtaako olla kovinkaan yleisiä enää. Eli onkohan mitään mahista löytää tuommoisia enää käyttöön
Nettimotokin huutaa tyhjyyttään, yhden minskin ainoastaan löysin...
Re: MoottoriPyöräily
Lähetetty: 24.10.2012 15:00
Kirjoittaja samarai
No eihän niitä aitoja itäpyörä kevareita ("kommunistin tekemiä") varmaan enää liikoja ole ainakaan Suomessa.
Sen verran katselin uusia, että Minskiltä löytyy vielä oma 125 malli (3 versiota)
http://minskmoto.by/m_125
ZiD (entinen Kovrovets) on sensijaan siirtynyt kiinalaisversioihin.
http://www.zid.ru/products/civil/14/
Re: MoottoriPyöräily
Lähetetty: 24.10.2012 16:19
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Lisää zschopaulaispyörän inspiroimia ajopelejä, yksi [Kauko-]idästä ja kaksi lännempää:
Yamaha YA-1 (ensimmäinen Yamaha-malli), Japani
Harley-Davidson Hummer, Yhdysvallat
BSA Bantam, Iso-Britannia
SvS
Re: MoottoriPyöräily
Lähetetty: 24.10.2012 16:50
Kirjoittaja samarai
Ja vielä löytyy ainakin nämä:
Italia: Italemmezeta, Borghi-Olympia 125, Mi-Val 125T, Moto Morini 125T, Sterzi 125, Maserati L125T2, CM 125
Espanja: Colomet M51, Narcla 4-A
Re: MoottoriPyöräily
Lähetetty: 24.10.2012 17:27
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Siihen tov. Zapskyn alkuperäiseen kysymykseen:
Zschopaulainen MZ on selkeästi paras. Jos jostain sattuu saataville ETZ 125 -malli, on se viisivaihteisine askeineen ja 12-volttisine sähköineen ns. ehdoton peli. Mutta eivät ne vanhemmatkaan huonoja ole.
"Mitseihin" saa ainakin ulkomailta hyvin osia.
Tšekkiläinen ČZ Sport 125 on myös kelvollinen, mutta nykymittapuun mukaan vanhanaikainen. Robusti vehje.
Kun nyt on kuitenkin kyse jo iäkkäämmistä peleistä, ovat pyörien yksilökohtaiset erot tietysti melkoisia.
menestystä
SvS
Re: MoottoriPyöräily
Lähetetty: 24.10.2012 17:35
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Re: MoottoriPyöräily
Lähetetty: 24.10.2012 18:12
Kirjoittaja Pavlovits
Re: MoottoriPyöräily
Lähetetty: 24.10.2012 18:32
Kirjoittaja samarai
CZ 250 Tourist. Olemukseltaan muistuttaa paljolti BMW R 35:tä, taisi olla peräti sen runkoon tehtykin.
Sdelano v SSSR kirjoitti:
Nahka-Jawa:SvS
Kaverilta muuten löytyy tallista tuollainen Nahka-Jawa.

Re: MoottoriPyöräily
Lähetetty: 24.10.2012 22:55
Kirjoittaja Zapsky
Kiitoksia vastanneille, taas tuli opittua lisää. Historia on ilmeisesti täynnä siistejä pyöriä, niitä vain ei ole selvinnyt montaa meidän päivillemme saakka. Toki tuo 125 kuutiota rajaa valikoimaa hieman, eikös valtaosa pyöristä ollut kuitenkin 200cc ylöspäin..?
Kauheasti ei liene siis mahdollisuuksia hankkia kevytmoottoripyöräksi vanhaa itäpyörää. Etenkään kun nimenomaan neuvostovalmisteiset kiinnostavat eniten...
Re: MoottoriPyöräily
Lähetetty: 25.10.2012 1:46
Kirjoittaja samarai
No tässä olisi (oli) aika nätti ja räpeltämätön yksilö Tallinnassa, etkös sinä sinne ole menossa.
http://tikumaja.hydra.ee/kuulutused/195 ... 80472.html
ei mikään halpa, mutta tosta voisi kyllä melkein tonnin maksaa. Ketjusuoja ja työkalukotelo kyllä puuttuu (ainakin kuvissa) +kytkinkahvassa jotain häikkää, se on huonoa.
>1% Ehkä ei sittenkään.

Re: MoottoriPyöräily
Lähetetty: 25.10.2012 11:28
Kirjoittaja Zapsky
Tuo reissu tuli jo ikävä kyllä tehtyä. Komeahan tuo olisi, hintava vain. Vaikka onhan tuolla arvoa, kun pyyhkisi pölyt pois. Kaikkea kanssa...
Re: MoottoriPyöräily
Lähetetty: 26.12.2012 10:06
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Töissä oli syksyllä mielenkiintoinen tapaus. Ei ollut aito työjuttu, vaan pikemminkin tuettiin tosi harrastajaa tekemällä homma ilmaiseksi. AJS kilpapyörien moottorien alumiinivaluiset kylkiosat olivat vertailussa. Uudempi vuodelta 1939 oli vaurioitunut, eikä hitsaus onnistunut millään. Aina tuppasi metalli halkeamaan sauman viereltä.
Vertailu valukappale samasta moottoripyörästä oli vuodelta 1930. Havaittiin että vanhempi valu oli paljon puhtaampaa alumiinia kuin vuodelta 1939 oleva. Uudessa oli paljon fosforia, joka esti hitsauksen onnistumisen.
Olisko raaka-aineiden hinnat olleet pilvissä ennen sotaa, ja siksi valmistuksessa jouduttiin käyttämään vähän huonompia materiaaleja.
Re: MoottoriPyöräily
Lähetetty: 1.5.2013 10:34
Kirjoittaja Pavlovits
Taas menee pussihousuiluksi, mutta tämmöistä vekotinta en ollut ennen tiennyt olevan olemassakaan. Mukavia yksityiskohtia kuten vaihteen ilmaiseva mittari tankin päällä.
http://www.classicmotor.se/artiklar/art ... rvelvinden